Over het algemeen gaat er veel fout bij de voorbereiding, de behandeling, maar vooral bij de opvolging van uitgebreide offertes. De verkoper laat daardoor vaak kansen liggen waardoor het scoringspercentage onnodig laag is.
Belangrijke tips bij het maken van offertes
Maar een offerte nooit langer dan twee A4'tjes.
Zet alle technische details en informatie in de bijlagen.
Maak de offerte persoonlijk, maar gebruik geen voornamen.
Gebruik geen standaardzinnen en –openingen.
Gebruik geen lange en hoogdravende teksten.
Vermijd hulpwerkwoorden.
Schrap het woord 'vrijblijvend' uit uw gedachten en uit de offerte.
Maak geen gebruik van onderstrepingen, vette letters, cursieve druk, et cetera.
Vermeld nooit dat de klant kan bellen bij eventuele vragen of onduidelijkheden. Uw offerte mag absoluut geen onduidelijkheden meer bevatten.
Zorg er voor dat de prijs niet de doorslaggevende factor is in de offerte.
Laat nooit het initiatief voor opvolging aan de klant/prospect over, maar vermeld wanneer uzelf contact opneemt.
Dubbelcheck de offerte op schrijf- en taalfouten. (raadpleeg 'Het Groene Boekje of Witte Boekje')
Herman Meijer heeft ruim veertig jaar ervaring in Sales en Management. Hij is bedrijfsadviseur, interim-manager, trainer/coach, presentator, verzorgt bedrijfspresentaties, workshops en congressen. Tevens schrijft hij columns, artikelen en boeken.
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.