Het schrijven van klantenbrieven is bij velen niet het sterkste punt. We geven een aantal kapstokken voor succes.
Klanten die uw brief lezen waarin u een aanbieding wilt doen, moeten worden overtuigd. En tot de koopdaad worden gebracht. Daarvoor is een aantal middelen beschikbaar, die u als verkoper goed moet kennen. We geven de belangrijkste.
Overtuigingsmiddelen
Begin uw brief met een duidelijke vraagstelling om de lezer te betrekken. Werk verder in de tekst ook met vragen die uitdagen tot een antwoord.
Begin met uw sterkste voordeel.
Vermijd generalisaties. Wees specifiek.
Kijk of uw brief aansluit bij de noden en behoeften van de lezer.
Concentreert u zich de op koop-argumenten van de lezer/klant, niet op uw eigen verkoopargumenten. Verkoopvoordelen, resultaten en oplossingen.
Noem de voordelen met de meeste aantrekkingskracht. Prop uw brief niet vol met allerlei kleine voordeeltjes.
Maak levendig gebruik van dramatische feiten en 'woordplaatjes' die de lezer aanmoedigen te profiteren van wat het product voor hem doet en wat hij er zelf mee kan bereiken.
Zorg ervoor dat uw brief entertainment biedt - onderhoudend is.
Gebruik korte en simpele zinsconstructies - kristalhelder van betekenis.
Maak gebruik van actieve werkwoorden.
Vermijd te veel bijvoeglijke naamwoorden, bijwoorden en voornaamwoorden.
Gebruik heldere en makkelijk te begrijpen taal, vooral niet te technisch.
Tip Leid de lezer zorgvuldig van het ene naar het andere aandachtspunt in de tekst, met duidelijke verbindingen tussen de tekstonderdelen.
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.