Peter Stinckens werkt momenteel als algemeen directeur voor het House Of Imagination. Hij werkte als verkoper, key account manager, commercieel directeur en CEO. Als spreker en auteur is hij een vaste waarde in sales land.
"Zou u, indien de prijs lager was, wel ingaan op ons aanbod? "
Indien hij "Ja" zegt... hoe zie jij dan het vervolg ?
Jeroen
Ja, daar ben ik ook wel benieuwd naar...
Harno
Deze vraag is bedoeld om het echte bezwaar naar boven te halen en te isoleren. Indien de klant aangeeft dat hij indien de prijs lager is hij wel op het aanbod ingaat, kan bij een vervolg afspraak met de gewenste prijs niet nog een onvoorzien of het echte bezwaar op tafel komen.
Peter Stinckens
Indien je klant hierop met ja zal antwoorden, kan je drie mogelijke benaderingen kiezen:
1. Je herbespreekt je aanbod en vraagt welke zakenvoor hem overbodig zijn. Door deze uit je anbod te halen, kan je de prijs laten zakken.
2. Je doet een vorstel om je prijs te laten zakken, en vraagt er ee concessie voor: bijvoorbeeld, een grotere afname hoeveelheid, een overeenkomst voor langere tijd.
3. Je vraagt om welke redenen hij voor het aanbod keizen zou bij een lagere prijs en gaat argumenteren op die zaken. Je komt zo het pijnpunt te wtden en kan er verder op doorgaan.
Zorg er echter steeds voor nooit zo maar een korting toe te staan. Voor iets hoort iets!
Monique
Het kan niet bij iedere klant maar mijn vaste antwoord op de vraag of ik iets met de prijs kan doen is steevast: "Jazeker, ik kan hem hoger maken ??" erg flauw natuurlijk maar het schept vaak wel een sfeer waarin je wat makkelijker over het prijsaspect kan praten. Ik moet eerlijk zeggen dat ik de vraag "Zou u, indien de prijs lager was, wel ingaan op ons aanbod? " nooit zal stellen. Voor mijn gevoel verlies ik dan mijn geloofwaardigheid en dat kan nooit de opzet zijn, indien mijn klant aangeeft dat hij het aanbod te duur vindt ga ik alleen de kant van ruilen op. Korting moet je ruilen, zoals Peter in zijn antwoord ook aangeeft. Enne....durf ook eens nee te zeggen, zaken doe je op basis van gelijkwaardigheid, de mooiste orders zijn die waar de klant denkt "Zo, die korting heb ik toch maar even mooi geritseld"en waar jij denkt "Zo, die marge is prima!" Win - win.
Ik ga helemaal mee met de gedachtengang van Monique!
Regards,
Reshma
Van Dorp
Neemt iemand in salesland peter nog serieus? ik denk dat hij niet bestaat en als ie al echt is dan moet hij uit belgie komen. want daar kunnen ze ook niet verkopen!
Ik weet niet wie je bent, maar blijkbaar ben je een haatcampagne tegen me gestart. Ik wordt best we serieus genomen (ik werk bovendien redelijk veel in Nederland).
Ik verschuil me niet achter een 'naam', maar mensen spreken mij aan omdat ik er steevast in slaag verkopers beter te laten presteren. Ik ga hierbij nooit uit van mijn eigen gelijk, maar van zaken die klanten vertellen over of ervaren met verkopers (je zou eens naar klanten moeten luisteren wanneer ze verkopers beschrijven), van zaken die ik merk op co-bezoeken en van vragen en oplossingen die samen met verkopers worden uitgewerkt.
Ik wil er nog even aan toevoegn dat de simpelste zaken vaak de grootste impact hebben (zelfs in Nederland). Het idee dat moeilijke trucs je tot meer verkopen brengen zal je zuur opbreken. Verkopen is een activiteit van mensen tot mensen, binnen een zakelijke context. Voorbijgaan aan die kleine dingen die mensen aanzetten om al da nit totactie over te gaan, is je eigen keuze. Accepteer gewoon at rook een andere visie bestaat, die zich dag na dag bewijst.
Een succesvol person is het resultaat van een open geest. Misschien moet je je eensopenstellen voor die eenvoudige zaken die velen helpen om hun resultaten drastisch te verhogen in plaas van negatief te doen zonder iets positiefs bij te dragen, door dman te spelen in plaats van ee zinnigereactie te bieden, waar we beiden iets van kunnen leren.
Ik hoop van harte dat je alle feedback die je hebt blijft geven, maar da liefst met een zinnig alternatief. Daar leren weallemaal van.
Carla Schoefs
Beste Van Dorp, ik kan minstens zeggen dat ik een opleiding bij Peter volgde, en ik kan je verzekeren dat ik hem zeer serieus neem. Waar wij in het beging wat sceptisch stonden tegenover bepaalde, schijnbaar eenvoudige en evidente zaken, merken mijn collega's en ik dagelijks hoe groot de impact ervan kan zijn.
Ik wil je een goede raad geven; lees deze tips niet en pas ze niet toe. Wij zullen er ons voordeel wel mee doen! Wat mij betreft was zijn training de meest zinvolle en effectieve die ik ooit volgde, zelfs na dertien jaar in het vak te zitten!
Reageren
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.