Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Offertes

Sorry, de offerte gaat niet door (Jan-Willem Seip)
De winnende offerte volgens inkopers (Natasja Hoogenboom)
Voorkom dat u verliest van de concurrent (Marcel Hoefman)
Hulpwerkwoorden in uw offerte? Niet doen. (Natasja Hoogenboom)
Help uw klant over de streep (Natasja Hoogenboom)
Aanbesteden is topsport (Natasja Hoogenboom)
5 tips voor een klantgerichte offerte (Natasja Hoogenboom)
Veelgemaakte schrijffouten in offertes (Natasja Hoogenboom)
In herhaling vallen is een prima idee (Michel Hoetmer)
Vindt de prospect uw aanbod nu écht te hoog geprijsd? (Richard van Houten)
Succesvolle offertes schrijven in minder tijd (Natasja Hoogenboom)
Leer van tweedehands autoverkopers (Jos Burgers)
Zo schrijft u de winnende tekst voor een aanbesteding (Natasja Hoogenboom)
Salesstress na de vakantie? Neem een adempauze! (Natasja Hoogenboom)
Zijn risicoanalyses hoofdpijndossiers? (Natasja Hoogenboom)
Zo staat uw klant centraal in uw offerte (Natasja Hoogenboom)
Spectaculaire resultaten door anders offreren (Roelf Houwing)
Waar gaat uw offerte eigenlijk over? (Roelf Houwing)
Waarom de concurrent de opdracht wel scoort (Natasja Hoogenboom)
Bezwaren? Zoek ze op in het verkoopgesprek! (André Hagelen)
Kunt u een mooi prijsje maken? (Walter Spruyt)
Meningen en feiten: bent u te duur?! (Jos Burgers)
Nep-BVP’s besmetten het imago van kundige BVP inkopers (Roelf Houwing)
Last van kortsluiting bij het schrijven van offertes? (Natasja Hoogenboom)
Offertes verliezen op prijs? Onzin! (Natasja Hoogenboom)
Experts overtuigen met dominante prestatie-informatie (Natasja Hoogenboom)
Er is maar één juiste prijs (Jos Burgers)
3 strategieën om van een Prijs een prijsje te maken (Jos Burgers)
Zo doet u zaken met een gemeente – 8 tips (Natasja Hoogenboom)
Prijsbezwaren tackelen (Jos Burgers)
Maakt u deze fouten in offertes? (Natasja Hoogenboom)
De prijs als excuus (Jos Burgers)
Offerteopvolging voor salesmanagers (Walter Spruyt)
Gek op aanbiedingen (Jos Burgers)
Geef in elk geval geen geld (Jos Burgers)
Schrijf om te scoren (Roelf Houwing)
Meer opdrachten scoren uit offertes (Natasja Hoogenboom)
Een offerte verkoopt... niets (Frank Wouters)
Is het goedkoop of lijkt het goedkoop? (Jos Burgers)
Van buiten naar binnen, of van binnen naar buiten? (Roelf Houwing)
10 vragen aan.... Edward van Acht, Sales & Marketing Manager (Rob Snoeijen)
Duurder zijn is zo gek nog niet (Jos Burgers)
De meerwaarde van een bidmanager (Roelf Houwing)
De psychologie van prijzen (Richard van Houten)
Scoor met een SMART offerte (Natasja Hoogenboom)
Over de prijs hoef ik zeker niet te beginnen?! (Jos Burgers)
Succesvol offreren door de vraag te creëren (Roelf Houwing)
Er kan altijd nog 5% vanaf (Jos Burgers)
Wat de klant wil horen of wat u wilt vertellen? (Roelf Houwing)
Overtuigen met uw managementsamenvatting (Roelf Houwing)
Winnen op waarde, durft u? (Marcel Hoefman)
Verkopen volgens Amsterdamse taxichauffeurs (Jos Burgers)
Hoe kunt u overheidsopdrachten winnen? (Roelf Houwing)
Vergroot de geloofwaardigheid van uw offerte (Roelf Houwing)
Een Mercedes voor de prijs van een Polo (Jos Burgers)
Bent u bang dat u te duur bent?‏ (Jos Burgers)
Draait het alleen nog maar om de prijs? (Michel Hoetmer)
'In onze branche is de prijsdruk pas echt hoog' (Jos Burgers)
Met dit wapen verslaat u prijsvechters (Marcel Hoefman)
De psychologische prijs van een Boeing 737 (Jos Burgers)
Uw concurrenten kiest u zelf (Jos Burgers)
De kortste weg naar meer winst (Jos Burgers)
Echte of onechte prijsdruk? (Jos Burgers)
You’re my friend (Jos Burgers)
Geef nooit korting! (Jos Burgers)
'Doet u mij maar de goedkoopste shit' (Jos Burgers)
'Preventief ruimen!' (Jos Burgers)
Gek op prijsbezwaren (Jos Burgers)
Waarom duurder zijn een goed idee is (Jos Burgers)
Een prijsdrukverlagend middel (Jos Burgers)
Korting? Ik ben toch zeker Sinterklaas niet?! (Richard van Houten)
Een hogere prijs is pure winst (Jos Burgers)
Bukken terwijl niemand slaat (Jos Burgers)
Onderhandelt u veel over de prijs? (Jos Burgers)
"Je moet wel afdingen!" (Jos Burgers)
Goedkoop is ook niet alles (Jos Burgers)
Acht tips voor succesvol offreren (Michel Hoetmer)
Geld, wanneer begint u er over? (Enno van Kersen)
Succesvolle offertes (Richard van Houten)
Hoe volgt u offertes op? (Michel Hoetmer)
Uw kortingen liggen op straat (Tips & Advies Verkoop)
Wat doet u om klanten meer aan u te binden? (Harrie van Heck)
Vergroot de slagingskans van offertes (Ronald van den Berg)
Is het goedkoop of lijkt het goedkoop? (Jos Burgers)
Verkopers vragen te weinig voor hun producten (Jos Burgers)
Doe mij maar een goede helm (Tips & Advies Verkoop)
Gespreksmanagement (Hans Oelen)
Te snel toegehapt (Tips & Advies Verkoop)
Wanneer beginnen met onderhandelen? (Michel Hoetmer)
Uw kortingen liggen op straat (Tips & Advies Verkoop)
De prijs is vaak niet de echte reden (Jos Burgers)
Hoe reageert u wanneer iemand (te) vroeg om een prijsopgave vraagt? (Michel Hoetmer)
Altijd maar die prijs ... (Tips & Advies Verkoop)
Geen korting maar koopsubsidie! (Tips & Advies Verkoop)
De order niet krijgen…en toch de klant binnenhalen (Richard van Houten)
De offertefabriek (Harro Willemsen)
Drie offertes tegelijk uitbrengen? (Tips & Advies Verkoop)
Noem niet meteen de prijs (Tips & Advies Verkoop)
Kent u uw toegevoegde waarde? (Harro Willemsen)
Checklist voor uw offerte (Herman Meijer)
Hoe schrijft u verkoopbrieven met rendement? (Hans Oelen)
Hoeveel korting wilt u? (Jos Burgers)
Breng leven in uw geschreven teksten! (David Bloch)
Hoe reageert u op offerteaanvragen? (Michel Hoetmer)
De prijs moet geprezen worden (Herman Meijer)
Over geld praat men niet (Enno van Kersen)
De waarde van uw aanbod (Peter Stinckens)
Zorg dat ze uw brief lezen! (Redactie Verkopersonline.nl)
Laten we maar met de prijs beginnen (Tips & Advies Verkoop)
De grootste concurrent is…? (Verkoopgesprek; Offertes; Prijs)
Offertes die scoren (Christiaan Knopper)
Behoefte versus wens (Christiaan Knopper)
Dan heeft u mijn offerte niet gelezen! (Enno van Kersen)
Vijf toegevoegde waardes om uw prijs te verkopen (Harrie van Heck)
Koopsubsidie (Harrie van Heck)
Als de klant zegt: Dat past niet binnen mijn budget (Tips & Advies Verkoop)
Hoe vertel ik de klant wat het kost? (Michel Hoetmer)
Over prijspijn en hoe af te komen van onrendabele klanten? (Harrie van Heck)
Kwaliteit boven prijs (Redactie Verkopersonline.nl)
Geen opdracht? Hartelijk dank! (Ron Plattel)
Laat uw brief of mail swingen (Redactie Verkopersonline.nl)
Dan moet u naar een ander (Tips & Advies Verkoop)
Kapstok voor de klantenbrief-met-impact (Redactie Verkopersonline.nl)
Het is (bijna) nooit de prijs (Christiaan Knopper)
Misschien verkoopt u te duur (Henk Hemstra)
U bent te duur! (Redactie Verkopersonline.nl)
Maak uw product waardevol (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoeveel kost dat? (Peter Stinckens)
Gebruik uw budget effectief (Tips & Advies Verkoop)
Checklist offerte (Herman Meijer)
Het noemen van de prijs = de prijs verkopen (Koert Wijnands)
Succestips voor het maken van uw offerte (Herman Meijer)
Efficiënter omgaan met tijd (Peter Stinckens)
Verkoop niet hetzelfde (Peter Stinckens)
Dodelijke ziekte voor verkopers (Peter Stinckens)
Afsluiten in een gesprek (Vladan Soldat)
Verklein de prijs (Vladan Soldat)
De prijs te hoog? (Peter Stinckens)
Een prijsverhoging in het verschiet? (Tips & Advies Verkoop)
Brieven die beïnvloeden: een nieuwe benadering (David Bloch)
Wat u vooral niet moet doen tijdens een recessie (Michel Hoetmer)
Alles heeft een waarde (Peter Stinckens)
Hoe verkoopt u kwaliteit? (Tips & Advies Verkoop)
Klanten laten zich nauwelijks door de prijs leiden (herh 27-3-07) (Vladan Soldat)
Scoren met offertes (Herman Meijer)
Voorkom discussies over prijs (Peter Stinckens)
Follow-up loont! (Peter Stinckens)
Een goed vervolg is het hele werk (Michel Hoetmer)
Hoe verkoop je waarde? (Vladan Soldat)
Wees verstandig met offertes (Peter Stinckens)
U verkoopt te duur! (Redactie Verkopersonline.nl)
Duidelijke Offertes (Tips & Advies Verkoop)
Marges onder druk (Peter Stinckens)
Van offerte tot opdracht (Offertes/Prijs; Verkoopgesprek)
Ik wil eventjes de posterijen controleren (Michel Hoetmer)
Het vijfde wiel aan de wagen (Herman Meijer)
Ontsnappen aan de val (Peter Stinckens)
Extra impact voor jouw verkoopbrief (Michel Hoetmer)
Wat uw klanten belangrijker vinden dan de prijs (Tips & Advies Verkoop)
“Dat past niet binnen mijn budget” (Tips & Advies Verkoop)
Loop niet harder dan de klant (Tips & Advies Verkoop)
Omzet bepalen volgens de Scotsman-methode (Redactie Verkopersonline.nl)
De waarde van je aanbod (Peter Stinckens)
Altijd weer die prijs (Offertes/Prijs)
De Eindfase halen (Peter Stinckens)
Uw verkoopbrief beter gelezen (Offertes/Prijs)
De onweerstaanbare aanbieding (Offertes/Prijs)
De offerte die scoort (Offertes/Prijs)
Offertes: tips van professionals (Redactie Verkopersonline.nl)
AAAI-en (Jan-Willem Seip)

Help uw klant over de streep

Natasja   Hoogenboom
Natasja Hoogenboom
SalesTAALent.nl

Heeft u net een offerte verstuurd? Uw klant is nu met uw aanbod bezig in zijn hoofd. Lees hier hoe u uw klant kan helpen kiezen door juist nu op meer plekken zichtbaar te zijn!

Help uw klant over de streep
Herkent u dat ook? U overweegt op vakantie te gaan naar Ibiza en ineens lijkt iedereen naar Ibiza te gaan? Of u bent op zoek naar een nieuwe auto. U heeft uw oog laten vallen op een bepaald merk. Spontaan ziet u die auto steeds op de snelweg rijden, ook nog eens in uw favoriete kleur! Of u heeft een offerte aangevraagd en ineens ziet u op de sociale media telkens een vergelijkbare oplossing? Herkenbaar? Voelt u hem al aan? U kunt uw klant ook een handje helpen om te kiezen voor u door bewust zichtbaar te zijn. Iets waar uw concurrent vaak niet aan denkt.

Hoe zichtbaar bent u?
Er zijn natuurlijk tal van creatieve manieren om zichtbaar te zijn na het versturen van een offerte. Zelfs bij aanbestedingstrajecten, waarin persoonlijk contact (nog) niet mogelijk is. Zo ken ik een ondernemer die in de offertefase bewust een reclamefolder stuurt. En ik ken salesmanagers die opvallen, omdat zij - als enigen in hun branche - altijd in pak mét stropdas lopen. Werkt u in de schoonmaakbranche? Dan weet u nu vast welke organisatie ik bedoel!

Belangrijk voor uw manier: wat past bij uw organisatie en uw klant? Waar komt uw potentiële klant bijvoorbeeld? Wat leest hij? Wat doet hij in zijn vrije tijd? Kies de manier die bij u én uw potentiële klant past. En blijf in het geheugen van uw potentiële klant.

Misschien is dit uw manier?
  • Website
    Heeft uw klant na het lezen van uw offerte nog vragen? De kans is groot dat hij uw website (nog eens) gaat bekijken. Ziet uw website er aantrekkelijk uit? En dan bedoel ik niet persé mooi. Dat is alleen maar mooi meegenomen. Uw klant wil bevestiging en onomstotelijk bewijs dat u voor hem de beste bent.

    Dus is uw website in dezelfde toon geschreven als de offerte? Is de informatie op uw website up-to-date? Staan er referenties op? Veeg alle eventuele twijfels van tafel met een onweerstaanbare website!

  • Sociale media
    Kies eerst de kanalen die bij u en uw doelgroep passen. Is dat LinkedIn, Facebook, Twitter, Pinterest, Instagram of één van de vele andere kanalen? Het is onmogelijk om alle kanalen bij te houden. Dus kijk echt waar uw doelgroep regelmatig aanwezig is. Zakelijk én privé. Zorg voor headers en achtergronden in uw huisstijl.

    Plaats vervolgens met plezier en regelmaat een berichtje. Zo deelde een welzijnsorganisatie tijdens een aanbestedingstraject regelmatig verhalen over succesvolle projecten op LinkedIn, wetende dat de beoordelaars (waarmee ze al gelinkt waren) die berichten ook in hun tijdlijn zagen.

    Pas trouwens wel op met reclame maken. Het heet niet voor niets sociale media. Hou het sociaal. Dus zorg voor interactie, deel kennis en vertel ook af en toe eens een persoonlijk verhaal. Mensen doen immers graag zaken met mensen.

  • Bloggen
    Echte experts bloggen. Als ik een website bezoek waarop geen blog staat, merk ik dat ik informatie mis. Een blog helpt me beoordelen of diegene verstand van zaken heeft. Ook scoren websites met blogs hoger in de zoekmachine van Google. Iemand die hoger scoort in Google geeft me onbewust nog meer vertrouwen.

    Durf kennis te delen. Een goed blog is meestal een inhoudelijk artikel van rond de 750 woorden. Vergroot uw naamsbekendheid door uw blog ook te delen op andere websites, via een nieuwsbrief en natuurlijk uw favoriete sociale mediakanalen. Het benadrukt uw expertstatus. U las het ook al in mijn vorige blog: autoriteit overtuigt!

  • Kranten, tijdschriften, radio en tv
    Het oog van uw klant zal toevallig maar eens vallen op een interview, column of advertentie van uw organisatie als hij zijn favoriete krant of magazine leest. Het vergroot uw expertstatus, want u komt natuurlijk niet zomaar in de media. Zeker als het gaat om een goed verhaal of een artikel waarin u kennis deelt, bevestigt u hiermee uw betrouwbaarheid.

  • Netwerken en mond-tot-mondreclame
    Is uw klant lid van een netwerkclub? De bijeenkomsten van netwerkclubs zijn natuurlijk een goede manier om uw klant ‘toevallig’ weer in levenden lijve tegen te komen. Misschien heeft u een andere klant die ook lid is van dezelfde netwerkclub? Of die uw klant kent? Wellicht kan hij een goed woordje voor u doen! Als hij tevreden is, gaat dat vaak al vanzelf. U hoeft hem alleen maar te vertellen dat u een offerte heeft geschreven voor een bekende van hem. Voordat u het doorheeft, stuurt de ene directeur een appje naar die andere directeur.

Kortom: val op!
Bijna iedere verkoper heeft de neiging om na het versturen van de offerte iets achterover te leunen. Probeer juist eens het tegenovergestelde en val juist nu op door extra zichtbaar te zijn. In dit blog las u al 5 manieren. Maar natuurlijk zijn er nog tientallen andere manieren te bedenken om creatief te zijn na het versturen van een offerte. Deel hieronder in een reactie gerust uw tip om uw klant te helpen kiezen voor uw aanbod los van een goed verkoopgesprek en een ijzersterke offerte.
Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun offertetrajecten. Met haar bedrijf SalesTAALent helpt zij dienstverlenende organisaties bij het binnenhalen en behouden van opdrachten via tenders en aanbestedingen. Daarnaast traint zij salesprofessionals en ondernemers in het schrijven van onweerstaanbare offertes, offline en online. SalesTAALent.nl
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 8,6
(5 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel