Weten wanneer u moet onderhandelen is net zo belangrijk als weten hoe te onderhandelen. Dat zegt de bekende Amerikaanse verkooptrainer en auteur Linda Richardson. Ze geeft een voorbeeld:
Klant: Voordat wij verder ingaan op de details verzoek ik u om mij eerst een idee te geven over de prijs van uw product (dienst).
Verkoper: Onze basisprijs (standaardprijs) is ..., maar dat hangt natuurlijk wel af van het aantal ... en we kunnen....
Dit is geen verstandig antwoord! Je geeft een prijsquote zonder precies te weten wat de klant hebben wil.
Laat u bij voorkeur niet verleiden tot het afgeven van prijzen voordat u op de hoogte bent van alle belangrijke feiten en nog voordat de klant zich een goed oordeel kan vormen over uw product of dienst.
Dat laatste is niet mogelijk omdat hij de relevante details nog niet weet. Beter is:
Klant: Voordat wij verder ingaan op de details verzoek ik u om mij eerst een idee te geven over de prijs van uw product (dienst).
Verkoper: De prijs van het product is natuurlijk een belangrijke overweging. Opdat ik u een goede indruk kan geven van de prijs, kunt u mij vertellen wat... (probeer nu de wensen en behoeften van de klant te achterhalen).
Conclusie Geef liever geen prijsquote voordat u precies weet wat de wensen en de behoeften van de klant zijn én de klant begrijpt welke waarde u te bieden hebt
Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet te scoren. Zijn trainingsbureau SalesQuest is gespecialiseerd in acquisitie- en verkooptrainingen. Bekijk de trainingen van Sales Quest
Dit is één van de basisregels, en word vaak overtreden. Klanten weten vaak niet wat erbij komt kijken, en hierin kun je als bedrijf je meerwaarde etaleren door goed de behoefte te analyseren.
Misschien kan hij met een ander, duurder product voor zijn gehele bedrijfsvoering wel geld besparen.
Als je (nog) niet weet wat je klant wil (die het vaak in eerste instantie ook niet weeet) dan heeft spreken over prijs geen zin. Als de klant daar geen tijd in wil steken : steek dan ook geen tijd in deze klant!
Sander
Aan de ene kant ben ik het eens dat de prijs niet direct gegeven hoeft te worden om de door u genoemde redenen. Aan de andere kant moet je uitkijken dat de prijs geen 'elephant in the room' wordt. Met andere woorden, dat de prijs een soort van geheim is die maar in de kamer blijft hangen. En hoe langer men dit uitsteld, hoe zwaarder prijs gaat wegen.
Reageren
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.