Niet de prijs maar de waarde van het product is voor de klant vaak de beslissende factor. Hoe verhoogt uw die waarde?
Om uw product meer uitstraling te geven en dus de prijs minder belangrijk te maken, is het verstandig tijdens de verkooponderhandelingen de volgende aspecten extra te benadrukken.
Betalingsmethoden. De mogelijkheid tot aankoop op krediet, huurcontracten of betalingen per cheque verminderen het belang van de prijs.
Aankoopfaciliteiten. Regelmatige afnemers willen de zekerheid dat u altijd kunt leveren.
Gratis extraatjes. Wees gul als het kleine diensten betreft, zoals een reparatie, een wijziging van de service e.d.
Service en extra zorg voor de klant.
Een redelijke verhouding tussen gedeeltelijke en totale kosten. Als een huis bijvoorbeeld een half miljoen kost, is een bedrag van drieduizend gulden voor een parketvloer niet veel.
Dure materialen en hoge fabricagekosten.
Tijdsbesparing. Wanneer een zakelijke transactie het resultaat is van uw initiatieven, bespaart de klant veel kostbare tijd omdat hij geen offertes hoeft te vergelijken.
Hoe dringend heeft de klant uw product nodig?
De lange-termijn waarde van de investering.
Het imago van het merk dat wordt geleverd.
De veiligheid en betrouwbaarheid van het product.
Een scherpe prijs voor een complete aanbieding.
Tip Met al deze argumenten drukt u het belang van de prijs op de achtergrond en benadrukt u de waarde van het product voor de klant.
OK, maar wat als uw produkt 'commodities' zijn, basischemicaliën die in niks verschillen met het produkt van de concurrentie. Eenvoudig voorbeeld, zwavelzuur is zwavelzuur.
john
Als uw produkt 'commodities' zijn is het goed om te weten wat de concurrent doet. Doet hij meer voor zijn prijs? Kan hij sneller of 'just in time'leveren? Als je doet wat je beloofd dan heb je vaak ook een voorsprong.
Snel en direct anticiperen, dat wordt tegenwoordig niet meer door iedereen gedaan!
Reageren
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.