Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Offertes

Hoe wordt uw inschrijving wel concreet en duidelijk? (Natasja Hoogenboom)
Duurder zijn is zo gek nog niet; 4 verkooptechieken (Jos Burgers)
Sorry, de offerte gaat niet door (Jan-Willem Seip)
De winnende offerte volgens inkopers (Natasja Hoogenboom)
Voorkom dat u verliest van de concurrent (Marcel Hoefman)
Hulpwerkwoorden in uw offerte? Niet doen. (Natasja Hoogenboom)
Help uw klant over de streep (Natasja Hoogenboom)
Aanbesteden is topsport (Natasja Hoogenboom)
5 tips voor een klantgerichte offerte (Natasja Hoogenboom)
Veelgemaakte schrijffouten in offertes (Natasja Hoogenboom)
In herhaling vallen is een prima idee (Michel Hoetmer)
Vindt de prospect uw aanbod nu écht te hoog geprijsd? (Richard van Houten)
Succesvolle offertes schrijven in minder tijd (Natasja Hoogenboom)
Leer van tweedehands autoverkopers (Jos Burgers)
Zo schrijft u de winnende tekst voor een aanbesteding (Natasja Hoogenboom)
Salesstress na de vakantie? Neem een adempauze! (Natasja Hoogenboom)
Zijn risicoanalyses hoofdpijndossiers? (Natasja Hoogenboom)
Zo staat uw klant centraal in uw offerte (Natasja Hoogenboom)
Spectaculaire resultaten door anders offreren (Roelf Houwing)
Waar gaat uw offerte eigenlijk over? (Roelf Houwing)
Waarom de concurrent de opdracht wel scoort (Natasja Hoogenboom)
Bezwaren? Zoek ze op in het verkoopgesprek! (André Hagelen)
Kunt u een mooi prijsje maken? (Walter Spruyt)
Meningen en feiten: bent u te duur?! (Jos Burgers)
Nep-BVP’s besmetten het imago van kundige BVP inkopers (Roelf Houwing)
Last van kortsluiting bij het schrijven van offertes? (Natasja Hoogenboom)
Offertes verliezen op prijs? Onzin! (Natasja Hoogenboom)
Experts overtuigen met dominante prestatie-informatie (Natasja Hoogenboom)
Er is maar één juiste prijs (Jos Burgers)
3 strategieën om van een Prijs een prijsje te maken (Jos Burgers)
Zo doet u zaken met een gemeente – 8 tips (Natasja Hoogenboom)
Prijsbezwaren tackelen (Jos Burgers)
Maakt u deze fouten in offertes? (Natasja Hoogenboom)
De prijs als excuus (Jos Burgers)
Offerteopvolging voor salesmanagers (Walter Spruyt)
Gek op aanbiedingen (Jos Burgers)
Geef in elk geval geen geld (Jos Burgers)
Schrijf om te scoren (Roelf Houwing)
Meer opdrachten scoren uit offertes (Natasja Hoogenboom)
Een offerte verkoopt... niets (Frank Wouters)
Is het goedkoop of lijkt het goedkoop? (Jos Burgers)
Van buiten naar binnen, of van binnen naar buiten? (Roelf Houwing)
10 vragen aan.... Edward van Acht, Sales & Marketing Manager (Rob Snoeijen)
Duurder zijn is zo gek nog niet (Jos Burgers)
De meerwaarde van een bidmanager (Roelf Houwing)
De psychologie van prijzen (Richard van Houten)
Scoor met een SMART offerte (Natasja Hoogenboom)
Over de prijs hoef ik zeker niet te beginnen?! (Jos Burgers)
Succesvol offreren door de vraag te creëren (Roelf Houwing)
Er kan altijd nog 5% vanaf (Jos Burgers)
Wat de klant wil horen of wat u wilt vertellen? (Roelf Houwing)
Overtuigen met uw managementsamenvatting (Roelf Houwing)
Winnen op waarde, durft u? (Marcel Hoefman)
Verkopen volgens Amsterdamse taxichauffeurs (Jos Burgers)
Hoe kunt u overheidsopdrachten winnen? (Roelf Houwing)
Vergroot de geloofwaardigheid van uw offerte (Roelf Houwing)
Een Mercedes voor de prijs van een Polo (Jos Burgers)
Bent u bang dat u te duur bent?‏ (Jos Burgers)
Draait het alleen nog maar om de prijs? (Michel Hoetmer)
'In onze branche is de prijsdruk pas echt hoog' (Jos Burgers)
Met dit wapen verslaat u prijsvechters (Marcel Hoefman)
De psychologische prijs van een Boeing 737 (Jos Burgers)
Uw concurrenten kiest u zelf (Jos Burgers)
De kortste weg naar meer winst (Jos Burgers)
Echte of onechte prijsdruk? (Jos Burgers)
You’re my friend (Jos Burgers)
Geef nooit korting! (Jos Burgers)
'Doet u mij maar de goedkoopste shit' (Jos Burgers)
'Preventief ruimen!' (Jos Burgers)
Gek op prijsbezwaren (Jos Burgers)
Waarom duurder zijn een goed idee is (Jos Burgers)
Een prijsdrukverlagend middel (Jos Burgers)
Korting? Ik ben toch zeker Sinterklaas niet?! (Richard van Houten)
Een hogere prijs is pure winst (Jos Burgers)
Bukken terwijl niemand slaat (Jos Burgers)
Onderhandelt u veel over de prijs? (Jos Burgers)
"Je moet wel afdingen!" (Jos Burgers)
Goedkoop is ook niet alles (Jos Burgers)
Acht tips voor succesvol offreren (Michel Hoetmer)
Geld, wanneer begint u er over? (Enno van Kersen)
Succesvolle offertes (Richard van Houten)
Hoe volgt u offertes op? (Michel Hoetmer)
Uw kortingen liggen op straat (Tips & Advies Verkoop)
Wat doet u om klanten meer aan u te binden? (Harrie van Heck)
Vergroot de slagingskans van offertes (Ronald van den Berg)
Is het goedkoop of lijkt het goedkoop? (Jos Burgers)
Verkopers vragen te weinig voor hun producten (Jos Burgers)
Doe mij maar een goede helm (Tips & Advies Verkoop)
Gespreksmanagement (Hans Oelen)
Te snel toegehapt (Tips & Advies Verkoop)
Wanneer beginnen met onderhandelen? (Michel Hoetmer)
Uw kortingen liggen op straat (Tips & Advies Verkoop)
De prijs is vaak niet de echte reden (Jos Burgers)
Hoe reageert u wanneer iemand (te) vroeg om een prijsopgave vraagt? (Michel Hoetmer)
Altijd maar die prijs ... (Tips & Advies Verkoop)
Geen korting maar koopsubsidie! (Tips & Advies Verkoop)
De order niet krijgen…en toch de klant binnenhalen (Richard van Houten)
De offertefabriek (Harro Willemsen)
Drie offertes tegelijk uitbrengen? (Tips & Advies Verkoop)
Noem niet meteen de prijs (Tips & Advies Verkoop)
Kent u uw toegevoegde waarde? (Harro Willemsen)
Checklist voor uw offerte (Herman Meijer)
Hoe schrijft u verkoopbrieven met rendement? (Hans Oelen)
Hoeveel korting wilt u? (Jos Burgers)
Breng leven in uw geschreven teksten! (David Bloch)
Hoe reageert u op offerteaanvragen? (Michel Hoetmer)
De prijs moet geprezen worden (Herman Meijer)
Over geld praat men niet (Enno van Kersen)
De waarde van uw aanbod (Peter Stinckens)
Zorg dat ze uw brief lezen! (Redactie Verkopersonline.nl)
Laten we maar met de prijs beginnen (Tips & Advies Verkoop)
De grootste concurrent is…? (Verkoopgesprek; Offertes; Prijs)
Offertes die scoren (Christiaan Knopper)
Behoefte versus wens (Christiaan Knopper)
Dan heeft u mijn offerte niet gelezen! (Enno van Kersen)
Vijf toegevoegde waardes om uw prijs te verkopen (Harrie van Heck)
Koopsubsidie (Harrie van Heck)
Als de klant zegt: Dat past niet binnen mijn budget (Tips & Advies Verkoop)
Hoe vertel ik de klant wat het kost? (Michel Hoetmer)
Over prijspijn en hoe af te komen van onrendabele klanten? (Harrie van Heck)
Kwaliteit boven prijs (Redactie Verkopersonline.nl)
Geen opdracht? Hartelijk dank! (Ron Plattel)
Laat uw brief of mail swingen (Redactie Verkopersonline.nl)
Dan moet u naar een ander (Tips & Advies Verkoop)
Kapstok voor de klantenbrief-met-impact (Redactie Verkopersonline.nl)
Het is (bijna) nooit de prijs (Christiaan Knopper)
Misschien verkoopt u te duur (Henk Hemstra)
U bent te duur! (Redactie Verkopersonline.nl)
Maak uw product waardevol (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoeveel kost dat? (Peter Stinckens)
Gebruik uw budget effectief (Tips & Advies Verkoop)
Checklist offerte (Herman Meijer)
Het noemen van de prijs = de prijs verkopen (Koert Wijnands)
Succestips voor het maken van uw offerte (Herman Meijer)
Efficiënter omgaan met tijd (Peter Stinckens)
Verkoop niet hetzelfde (Peter Stinckens)
Dodelijke ziekte voor verkopers (Peter Stinckens)
Afsluiten in een gesprek (Vladan Soldat)
Verklein de prijs (Vladan Soldat)
De prijs te hoog? (Peter Stinckens)
Een prijsverhoging in het verschiet? (Tips & Advies Verkoop)
Brieven die beïnvloeden: een nieuwe benadering (David Bloch)
Wat u vooral niet moet doen tijdens een recessie (Michel Hoetmer)
Alles heeft een waarde (Peter Stinckens)
Hoe verkoopt u kwaliteit? (Tips & Advies Verkoop)
Klanten laten zich nauwelijks door de prijs leiden (herh 27-3-07) (Vladan Soldat)
Scoren met offertes (Herman Meijer)
Voorkom discussies over prijs (Peter Stinckens)
Follow-up loont! (Peter Stinckens)
Een goed vervolg is het hele werk (Michel Hoetmer)
Hoe verkoop je waarde? (Vladan Soldat)
Wees verstandig met offertes (Peter Stinckens)
U verkoopt te duur! (Redactie Verkopersonline.nl)
Duidelijke Offertes (Tips & Advies Verkoop)
Marges onder druk (Peter Stinckens)
Van offerte tot opdracht (Offertes/Prijs; Verkoopgesprek)
Ik wil eventjes de posterijen controleren (Michel Hoetmer)
Het vijfde wiel aan de wagen (Herman Meijer)
Ontsnappen aan de val (Peter Stinckens)
Extra impact voor jouw verkoopbrief (Michel Hoetmer)
Wat uw klanten belangrijker vinden dan de prijs (Tips & Advies Verkoop)
“Dat past niet binnen mijn budget” (Tips & Advies Verkoop)
Loop niet harder dan de klant (Tips & Advies Verkoop)
Omzet bepalen volgens de Scotsman-methode (Redactie Verkopersonline.nl)
De waarde van je aanbod (Peter Stinckens)
Altijd weer die prijs (Offertes/Prijs)
De Eindfase halen (Peter Stinckens)
Uw verkoopbrief beter gelezen (Offertes/Prijs)
De onweerstaanbare aanbieding (Offertes/Prijs)
De offerte die scoort (Offertes/Prijs)
Offertes: tips van professionals (Redactie Verkopersonline.nl)
AAAI-en (Jan-Willem Seip)

Maakt u deze fouten in offertes?

Natasja   Hoogenboom
Natasja Hoogenboom
SalesTAALent.nl

Met uw offertes verleidt u potentiële klanten. En net als in de kroeg gaat het vaak mis door taalgebruik en een slechte eerste indruk. Leer van veelvoorkomende missers en gebruik deze tips.

Maakt u deze fouten in offertes?

Dagelijks herschrijf ik offerteteksten van verschillende bedrijven. Inmiddels evalueerde ik honderden offertetrajecten. Daarbij zie ik regelmatig dezelfde missers voorbijkomen.

Cliché opening
Zo had ik dit artikel kunnen beginnen met: 'Naar aanleiding van de vele offerteteksten die ik dagelijks herschrijf…', maar de kans dat u dan afhaakt is erg groot. Ik wil u niet wegjagen maar juist inspireren. Dus ja, met stip op nummer 1 in de lijst van de meest gemaakte fouten in offertes: openen met een cliché. Denk aan 'naar aanleiding van ons plezierig gesprek' of 'hierbij stuur ik u met genoegen'. Brrrrr: saai. Besteed tijd aan uw openingszin en schrijf een prikkelend begin van uw offerte.

TIP Zorg dat u gelijk bij de opening de aandacht grijpt. Enthousiasmeer, maak uw lezer gretig om door te lezen. Gebruik bijvoorbeeld een letterlijke uitspraak van uw (potentiële) klant tijdens het verkoopgesprek. Daarmee toont u aan dat u goed heeft geluisterd en de klantvraag begrijpt.

Wollig taalgebruik
'Persoonlijk vind ik wollig taalgebruik verhullender dan een bivakmuts' is een spreuk van Loesje. Mooier kan ik het niet zeggen. Er lijkt soms kortsluiting te ontstaan tussen ons hoofd en onze vingers. Er komen zinnen uit onze vingers, die we nooit uit onze mond krijgen. Vaak vol hulpwerkwoorden, die ruimte tot interpretatie geven. Begin eens met het vermijden van hulpwerkwoorden. Echt, die hulp heeft u niet nodig!

TIP Vermijd de hulpwerkwoorden 'willen', 'kunnen', 'worden' en 'zullen'. Deze hulpwoorden maken uw aanbod onduidelijk en wollig. Wees extra alert op het gebruik van 'worden'. Dit roept bij inkopers gelijk de vraag op: door wie en wanneer. Terwijl het hulpwerkwoord 'kunnen' de indruk wekt dat deze optie niet standaard in uw aanbod zit.

Jargon gebruiken
Vooral techneuten en ict'ers kunnen er wat van. Denk nou niet dat uw klanten uw geheime taal wel begrijpen. Ze kopen niet voor niets diensten of producten bij u in, omdat ze het zelf niet in huis hebben en er dus doorgaans minder verstand van hebben. Het probleem is dat u vaak blind bent geworden voor uw vaktaal. Het zijn voor u vanzelfsprekende woorden geworden.

TIP Twijfelt u of uw teksten begrijpelijk zijn? Vraag iemand buiten uw branche uw offerte na te lezen. Houd bij het schrijven van uw aanbod Einstein in gedachten:

If you can't explain it simply, you don't understand it well enough.


Geen duidelijke structuur
Op school heeft u vast niet geleerd hoe je een offerte schrijft. Ik ook niet. Toen ik meer dan 20 jaar geleden begon in de sales deed ik maar wat. Ik kopieerde offertes van mijn collega's, die het ook nooit geleerd hadden. En wat een blunders maakte ik daardoor! Het vinden van de prijs werd voor de lezer een zoekplaatje.

TIP Geef uw offerte een duidelijke structuur mee. Pas deze structuur al toe in uw verkoopgesprek. Dat helpt u bij het schrijven van uw offerte. Een voorbeeld van een overzichtelijke structuur:
  1. Start met een inleiding.
  2. Beschrijf de klantvraag.
  3. Beschrijf uw aanbod.
  4. Beschrijf duidelijk en overzichtelijk de kosten.
  5. Benoem de belangrijkste voorwaarden.
  6. Beschrijf kort uw eigen organisatie.
  7. Sluit af met een pakkend slot.
Iets voor u? Download dan deze handige structuur voor een sterke offerte.

Uzelf centraal zetten
Ik snap wel dat u dit doet, want u bent natuurlijk super trots op uw bedrijf en uw diensten. Maar wat heeft de klant eraan? Wat levert het hem op? Zet dus wat vaker uw klant centraal. Doe dat niet alleen op papier. Geef uw klant ook daadwerkelijk aandacht. Vraag door in het verkoopgesprek en achterhaal de vraag achter de vraag. Uw klant betekent toch meer voor u dan alleen een pratende portemonnee?

TIP Beschrijf in uw offerte de klantvraag en laat zo zien dat u de klant begrijpt. Maak uw meerwaarde duidelijk voor uw potentiële klant. Beschrijf in uw aanbod bijvoorbeeld concrete resultaten die u voor andere vergelijkbare klanten heeft behaald. Zoek steeds verbinding met de angsten en behoeften van uw klant en uw product of dienst.

Geen vervolgafspraak maken

Dit lijkt een open deur, maar helaas zie ik het nog vaak gebeuren. U heeft niets aan een sterke offerte als u de klant geen gelegenheid geeft om moeiteloos JA tegen uw voorstel te zeggen. Zonder JA wordt uw offerte nooit een opdracht. Maak concrete vervolgafspraken, dus inclusief een datum! Verwerk deze in het slot van uw offerte.

TIP Maak het uw klant gemakkelijk door zelf het initiatief tot contact te nemen.

Conclusie
Om van een offerte een opdracht te maken is het noodzakelijk dat uw offerte wordt gelezen. Schrijf uw offerte sprankelend en vermijd clichés, jargon en wollig taalgebruik. Kies uw woorden zorgvuldig en plaats ze in een duidelijke structuur. Zorg altijd voor een vervolgafspraak en geef uw klant de gelegenheid moeiteloos JA tegen uw voorstel te zeggen.
Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun offertetrajecten. Met haar bedrijf SalesTAALent helpt zij dienstverlenende organisaties bij het binnenhalen en behouden van opdrachten via tenders en aanbestedingen. Daarnaast traint zij salesprofessionals en ondernemers in het schrijven van onweerstaanbare offertes, offline en online. SalesTAALent.nl
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 7,6
(24 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel