Veel bedrijven gaan meer offertes schrijven als het slecht gaat. Pak het anders aan met deze tips: ga minder schrijven en meer winnen.
Veel verkopers worstelen met de vraag hoe een offerte goed op te stellen. Jarenlang is ons geleerd om daarbij te redeneren vanuit de klant: Ga in de schoenen staan van de klant en schrijf op wat de klant wil horen. Natuurlijk wint u de offerte wanneer u precies opschrijft wat de klant wil horen, maar, het wordt steeds moeilijker om daar achter te komen. En de klant wil ook weten waar u goed in bent, waar u in uitblinkt. Moet u nu uw offerte dan toch meer opstellen vanuit uw eigen perspectief? De meest geschikte kandidaat? De essentie van het probleem is dat een offerte het meest succesvol is als de vraag van de klant overeenkomt met waar u goed in bent. Dat wil zeggen: wanneer u in volle overtuiging kunt zeggen dat u de beste partij bent voor het uitvoeren van de opdracht. Dat betekent dan dus ook, dat het niet uitmaakt of u nu van buiten naar binnen, of van binnen naar buiten schrijft. Er ontstaat een probleem als u een opdracht wilt binnenslepen, waarvoor u niet de meest geschikte partij bent.
Aanbieden of niet aanbieden? De beste manier om dit probleem te voorkomen is niet aanbieden, maar dat is een moeilijke beslissing, zeker als het wat minder gaat of ronduit crisis is. U kan de omzet dan juist zo goed gebruiken. We zien dan ook dat bedrijven steeds meer offertes gaan uitbrengen als het slecht gaat. Het wordt daarbij ook steeds minder relevant of een opdracht echt bij ze past.
Precies hier doet de vraag zich voor of u van binnen naar buiten, of van buiten naar binnen moet schrijven. Maar let op: beide opties leiden tot een volgend probleem. Of u probeert een gat te overbruggen door te compenseren met iets waar een klant vaak niet op zit te wachten, of u schrijft verhalen die u eigenlijk niet kunt waarmaken.
Bouwen aan eigen kracht Niets is zo demotiverend als het voortdurend verliezen van offertetrajecten, of alleen maar kunnen winnen door er niets meer aan te verdienen. Als u in zware tijden zit, steek dan uw tijd in het onderzoeken en onderbouwen van waar u echt goed in bent:
Schrijf nieuwe teksten
Onderbouw uw successen met getallen en cijfers
Zorg dat uw referenties op orde zijn
Doe een klanttevredenheidsonderzoek
Inventariseer de certificering van uw medewerkers
Bepaal allerlei soorten kengetallen waarmee u de kwaliteit van uw dienstverlening kunt aantonen.
Kortom, doe er alles aan om uw volgende offerte te kunnen onderbouwen met feiten. Selecteer vervolgens de opdrachten die werkelijk bij uw bedrijf passen en schrijf vanuit uw kracht. Zo gaat u minder schrijven en meer winnen.
Score touchdowns in Retro Bowl Unblocked! This classic football game offers endless fun. Play now and relive the glory days of arcade sports!
Reageren
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.