Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Offertes

Hoe wordt uw inschrijving wel concreet en duidelijk? (Natasja Hoogenboom)
Duurder zijn is zo gek nog niet; 4 verkooptechieken (Jos Burgers)
Sorry, de offerte gaat niet door (Jan-Willem Seip)
De winnende offerte volgens inkopers (Natasja Hoogenboom)
Voorkom dat u verliest van de concurrent (Marcel Hoefman)
Hulpwerkwoorden in uw offerte? Niet doen. (Natasja Hoogenboom)
Help uw klant over de streep (Natasja Hoogenboom)
Aanbesteden is topsport (Natasja Hoogenboom)
5 tips voor een klantgerichte offerte (Natasja Hoogenboom)
Veelgemaakte schrijffouten in offertes (Natasja Hoogenboom)
In herhaling vallen is een prima idee (Michel Hoetmer)
Vindt de prospect uw aanbod nu écht te hoog geprijsd? (Richard van Houten)
Succesvolle offertes schrijven in minder tijd (Natasja Hoogenboom)
Leer van tweedehands autoverkopers (Jos Burgers)
Zo schrijft u de winnende tekst voor een aanbesteding (Natasja Hoogenboom)
Salesstress na de vakantie? Neem een adempauze! (Natasja Hoogenboom)
Zijn risicoanalyses hoofdpijndossiers? (Natasja Hoogenboom)
Zo staat uw klant centraal in uw offerte (Natasja Hoogenboom)
Spectaculaire resultaten door anders offreren (Roelf Houwing)
Waar gaat uw offerte eigenlijk over? (Roelf Houwing)
Waarom de concurrent de opdracht wel scoort (Natasja Hoogenboom)
Bezwaren? Zoek ze op in het verkoopgesprek! (André Hagelen)
Kunt u een mooi prijsje maken? (Walter Spruyt)
Meningen en feiten: bent u te duur?! (Jos Burgers)
Nep-BVP’s besmetten het imago van kundige BVP inkopers (Roelf Houwing)
Last van kortsluiting bij het schrijven van offertes? (Natasja Hoogenboom)
Offertes verliezen op prijs? Onzin! (Natasja Hoogenboom)
Experts overtuigen met dominante prestatie-informatie (Natasja Hoogenboom)
Er is maar één juiste prijs (Jos Burgers)
3 strategieën om van een Prijs een prijsje te maken (Jos Burgers)
Zo doet u zaken met een gemeente – 8 tips (Natasja Hoogenboom)
Prijsbezwaren tackelen (Jos Burgers)
Maakt u deze fouten in offertes? (Natasja Hoogenboom)
De prijs als excuus (Jos Burgers)
Offerteopvolging voor salesmanagers (Walter Spruyt)
Gek op aanbiedingen (Jos Burgers)
Geef in elk geval geen geld (Jos Burgers)
Schrijf om te scoren (Roelf Houwing)
Meer opdrachten scoren uit offertes (Natasja Hoogenboom)
Een offerte verkoopt... niets (Frank Wouters)
Is het goedkoop of lijkt het goedkoop? (Jos Burgers)
Van buiten naar binnen, of van binnen naar buiten? (Roelf Houwing)
10 vragen aan.... Edward van Acht, Sales & Marketing Manager (Rob Snoeijen)
Duurder zijn is zo gek nog niet (Jos Burgers)
De meerwaarde van een bidmanager (Roelf Houwing)
De psychologie van prijzen (Richard van Houten)
Scoor met een SMART offerte (Natasja Hoogenboom)
Over de prijs hoef ik zeker niet te beginnen?! (Jos Burgers)
Succesvol offreren door de vraag te creëren (Roelf Houwing)
Er kan altijd nog 5% vanaf (Jos Burgers)
Wat de klant wil horen of wat u wilt vertellen? (Roelf Houwing)
Overtuigen met uw managementsamenvatting (Roelf Houwing)
Winnen op waarde, durft u? (Marcel Hoefman)
Verkopen volgens Amsterdamse taxichauffeurs (Jos Burgers)
Hoe kunt u overheidsopdrachten winnen? (Roelf Houwing)
Vergroot de geloofwaardigheid van uw offerte (Roelf Houwing)
Een Mercedes voor de prijs van een Polo (Jos Burgers)
Bent u bang dat u te duur bent?‏ (Jos Burgers)
Draait het alleen nog maar om de prijs? (Michel Hoetmer)
'In onze branche is de prijsdruk pas echt hoog' (Jos Burgers)
Met dit wapen verslaat u prijsvechters (Marcel Hoefman)
De psychologische prijs van een Boeing 737 (Jos Burgers)
Uw concurrenten kiest u zelf (Jos Burgers)
De kortste weg naar meer winst (Jos Burgers)
Echte of onechte prijsdruk? (Jos Burgers)
You’re my friend (Jos Burgers)
Geef nooit korting! (Jos Burgers)
'Doet u mij maar de goedkoopste shit' (Jos Burgers)
'Preventief ruimen!' (Jos Burgers)
Gek op prijsbezwaren (Jos Burgers)
Waarom duurder zijn een goed idee is (Jos Burgers)
Een prijsdrukverlagend middel (Jos Burgers)
Korting? Ik ben toch zeker Sinterklaas niet?! (Richard van Houten)
Een hogere prijs is pure winst (Jos Burgers)
Bukken terwijl niemand slaat (Jos Burgers)
Onderhandelt u veel over de prijs? (Jos Burgers)
"Je moet wel afdingen!" (Jos Burgers)
Goedkoop is ook niet alles (Jos Burgers)
Acht tips voor succesvol offreren (Michel Hoetmer)
Geld, wanneer begint u er over? (Enno van Kersen)
Succesvolle offertes (Richard van Houten)
Hoe volgt u offertes op? (Michel Hoetmer)
Uw kortingen liggen op straat (Tips & Advies Verkoop)
Wat doet u om klanten meer aan u te binden? (Harrie van Heck)
Vergroot de slagingskans van offertes (Ronald van den Berg)
Is het goedkoop of lijkt het goedkoop? (Jos Burgers)
Verkopers vragen te weinig voor hun producten (Jos Burgers)
Doe mij maar een goede helm (Tips & Advies Verkoop)
Gespreksmanagement (Hans Oelen)
Te snel toegehapt (Tips & Advies Verkoop)
Wanneer beginnen met onderhandelen? (Michel Hoetmer)
Uw kortingen liggen op straat (Tips & Advies Verkoop)
De prijs is vaak niet de echte reden (Jos Burgers)
Hoe reageert u wanneer iemand (te) vroeg om een prijsopgave vraagt? (Michel Hoetmer)
Altijd maar die prijs ... (Tips & Advies Verkoop)
Geen korting maar koopsubsidie! (Tips & Advies Verkoop)
De order niet krijgen…en toch de klant binnenhalen (Richard van Houten)
De offertefabriek (Harro Willemsen)
Drie offertes tegelijk uitbrengen? (Tips & Advies Verkoop)
Noem niet meteen de prijs (Tips & Advies Verkoop)
Kent u uw toegevoegde waarde? (Harro Willemsen)
Checklist voor uw offerte (Herman Meijer)
Hoe schrijft u verkoopbrieven met rendement? (Hans Oelen)
Hoeveel korting wilt u? (Jos Burgers)
Breng leven in uw geschreven teksten! (David Bloch)
Hoe reageert u op offerteaanvragen? (Michel Hoetmer)
De prijs moet geprezen worden (Herman Meijer)
Over geld praat men niet (Enno van Kersen)
De waarde van uw aanbod (Peter Stinckens)
Zorg dat ze uw brief lezen! (Redactie Verkopersonline.nl)
Laten we maar met de prijs beginnen (Tips & Advies Verkoop)
De grootste concurrent is…? (Verkoopgesprek; Offertes; Prijs)
Offertes die scoren (Christiaan Knopper)
Behoefte versus wens (Christiaan Knopper)
Dan heeft u mijn offerte niet gelezen! (Enno van Kersen)
Vijf toegevoegde waardes om uw prijs te verkopen (Harrie van Heck)
Koopsubsidie (Harrie van Heck)
Als de klant zegt: Dat past niet binnen mijn budget (Tips & Advies Verkoop)
Hoe vertel ik de klant wat het kost? (Michel Hoetmer)
Over prijspijn en hoe af te komen van onrendabele klanten? (Harrie van Heck)
Kwaliteit boven prijs (Redactie Verkopersonline.nl)
Geen opdracht? Hartelijk dank! (Ron Plattel)
Laat uw brief of mail swingen (Redactie Verkopersonline.nl)
Dan moet u naar een ander (Tips & Advies Verkoop)
Kapstok voor de klantenbrief-met-impact (Redactie Verkopersonline.nl)
Het is (bijna) nooit de prijs (Christiaan Knopper)
Misschien verkoopt u te duur (Henk Hemstra)
U bent te duur! (Redactie Verkopersonline.nl)
Maak uw product waardevol (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoeveel kost dat? (Peter Stinckens)
Gebruik uw budget effectief (Tips & Advies Verkoop)
Checklist offerte (Herman Meijer)
Het noemen van de prijs = de prijs verkopen (Koert Wijnands)
Succestips voor het maken van uw offerte (Herman Meijer)
Efficiënter omgaan met tijd (Peter Stinckens)
Verkoop niet hetzelfde (Peter Stinckens)
Dodelijke ziekte voor verkopers (Peter Stinckens)
Afsluiten in een gesprek (Vladan Soldat)
Verklein de prijs (Vladan Soldat)
De prijs te hoog? (Peter Stinckens)
Een prijsverhoging in het verschiet? (Tips & Advies Verkoop)
Brieven die beïnvloeden: een nieuwe benadering (David Bloch)
Wat u vooral niet moet doen tijdens een recessie (Michel Hoetmer)
Alles heeft een waarde (Peter Stinckens)
Hoe verkoopt u kwaliteit? (Tips & Advies Verkoop)
Klanten laten zich nauwelijks door de prijs leiden (herh 27-3-07) (Vladan Soldat)
Scoren met offertes (Herman Meijer)
Voorkom discussies over prijs (Peter Stinckens)
Follow-up loont! (Peter Stinckens)
Een goed vervolg is het hele werk (Michel Hoetmer)
Hoe verkoop je waarde? (Vladan Soldat)
Wees verstandig met offertes (Peter Stinckens)
U verkoopt te duur! (Redactie Verkopersonline.nl)
Duidelijke Offertes (Tips & Advies Verkoop)
Marges onder druk (Peter Stinckens)
Van offerte tot opdracht (Offertes/Prijs; Verkoopgesprek)
Ik wil eventjes de posterijen controleren (Michel Hoetmer)
Het vijfde wiel aan de wagen (Herman Meijer)
Ontsnappen aan de val (Peter Stinckens)
Extra impact voor jouw verkoopbrief (Michel Hoetmer)
Wat uw klanten belangrijker vinden dan de prijs (Tips & Advies Verkoop)
“Dat past niet binnen mijn budget” (Tips & Advies Verkoop)
Loop niet harder dan de klant (Tips & Advies Verkoop)
Omzet bepalen volgens de Scotsman-methode (Redactie Verkopersonline.nl)
De waarde van je aanbod (Peter Stinckens)
Altijd weer die prijs (Offertes/Prijs)
De Eindfase halen (Peter Stinckens)
Uw verkoopbrief beter gelezen (Offertes/Prijs)
De onweerstaanbare aanbieding (Offertes/Prijs)
De offerte die scoort (Offertes/Prijs)
Offertes: tips van professionals (Redactie Verkopersonline.nl)
AAAI-en (Jan-Willem Seip)

Last van kortsluiting bij het schrijven van offertes?

Natasja   Hoogenboom
Natasja Hoogenboom
SalesTAALent.nl

Veel accountmanagers zijn blij als ze een offerte mogen maken. Maar als ze die eenmaal moeten schrijven, zien ze er als een berg tegenop. Ze hebben last van een schrijversblok. Herkenbaar?

Last van kortsluiting bij het schrijven van offertes?

Een ondernemer noemde zijn schrijversblok ‘kortsluiting in het hoofd’. Hij stelde het schrijven van offertes zelfs zover uit dat de potentiële klant langer op zijn voorstel moest wachten dan beloofd. Dat is een verkoopkiller die u uiteraard liever voorkomt.
Daartegenover ken ik ook een ervaren tendermanager die complexe aanbestedingen heel snel én winnend weet te beantwoorden. Zijn geheim? Eerst een half uur mediteren. Daarna vliegen de woorden net zo vloeiend uit zijn vingers als uit zijn mond. Hieronder geef ik 5 tips, waarmee een schrijversblok snel verdwijnt.

1. Schrijf alleen offertes voor opdrachten die u wilt!

Een offerte schrijft u niet even snel tussendoor in een kwartiertje. Het kost tijd en energie. Wil de klant alleen maar wat informatie? Stuur dan een folder en nog geen offerte. Laat u niet te snel verleiden tot het schrijven van een offerte. Schrijf alleen offertes voor klanten die echt bij uw organisatie passen. Er moet een redelijke kans zijn dat u de opdracht daadwerkelijk krijgt. Anders kunt u het schrijven van de offerte beter aan de concurrent overlaten. Steek dan liever uw tijd en energie in offertes waarmee u meer kans maakt.

2. Stel een deadline
Maak vooraf met de klant al een afspraak over wanneer hij de offerte ontvangt. Spreek af wanneer en hoe hij de offerte ontvangt of, liever nog, wanneer hij de offerte met u persoonlijk bespreekt. Dit verhoogt niet alleen uw scoringskans, het dwingt u ook om de offerte op tijd af te ronden. Veel mensen presteren zelfs beter onder druk. Wat ook helpt, is een afspraak maken met een buddy of een meelezer. Door er anderen bij te betrekken heeft u een extra stok achter de deur.

3. Zorg voor focus
Zoek een opgeruimde en lichte schrijfplek, waar u zich kunt concentreren. Telefoon uit. Doe de deur dicht. Zorg voor iets lekkers te eten of drinken (liefst wel gezond natuurlijk). Kortom: zorg dat u zich niet laat afleiden. Ook niet door de sociale media. Check die pas achteraf, als een cadeautje. Het (tijdelijk) veranderen van werkplek wil soms ook helpen. Probeer eens een heel andere ruimte, zoals aan het strand of in het bos. Zet eventueel een timer en focus alleen op die ene offertetekst die u nu gaat schrijven.

4. Begin gewoon
Ga zitten en ga gewoon schrijven zonder na te denken. Schrijf op wat in u opkomt. De eerste gedachte is vaak de beste gedachte! Let niet op spelling en grammatica. Maak fouten. Zet vooral die innerlijke criticus even opzij. Die heeft u pas nodig als u gaat herschrijven. Perfectioneren komt later wel. Schrijven is immers ook schrappen.
Start bijvoorbeeld eens met het puntsgewijs benoemen van de klantvraag en uw aanbod:
  • Welke wensen of angsten heeft de klant?
  • Wat gaat u hem of haar aanbieden?
  • Wat zijn de voordelen voor deze klant?

Wist u dat opsommingen graag gelezen worden in offerteteksten? Lijstjes zijn moeilijk te weerstaan. En ze bieden overzicht. U bent dus nu al bijna klaar met de offertetekst!

5. Neem even afstand
Toch nog last van een schrijversblok? Of heeft u het gevoel dat de gedachten in uw hoofd steeds harder gaan ‘praten’? Die innerlijke stem noem ik weleens ‘de sportcommentator’. Overal heeft-ie commentaar op. En het lijkt wel of hij steeds kritischer wordt naarmate de druk toeneemt: “De offerte die ik net heb geschreven, is natuurlijk bagger. Die moet opnieuw. Nu ben ik nog langer bezig, terwijl ik geen tijd heb…”
Afstand nemen relativeert en geeft creatieve inzichten. Dus maak uw hoofd leeg. Bijvoorbeeld door te mediteren. Of ga even naar buiten, een frisse neus halen. Frisse lucht verruimt de longen en geeft inspiratie. Het woord inspiratie betekent niet voor niets inademen van de geest! Wist u trouwens dat 5 bewuste ademhalingen het zenuwstelsel ook al tot rust brengen? Probeer maar!

Almost everything will work again if you unplug it for a few minutes…
… including you.
” -  Anne Lamott


Nooit meer een schrijversdip
Troost u. Veel salescollega’s hebben last van een schrijversblok. Zeker als het gaat om het schrijven van offertes. Ze hebben vaak een stok achter de deur nodig. U ook? Stel dan een deadline of zoek hulp. Wist u dat professionele romanschrijvers ook regelmatig een schrijversdip hebben? Ze weten echter dat de meest waardevolle inspiratie vaak op de gekste momenten komt. Bijvoorbeeld onder de douche of tijdens het koken. Dus zoek een andere werkplek op of neem even afstand als u vastloopt. Wacht alleen niet te lang op die inspiratie. Soms kunt u maar beter gewoon beginnen met schrijven wat in u opkomt. Dat kritische stemmetje mag even uit. Na een nachtje slapen frist u dan tot slot de tekst op tot de perfecte offerte.
Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun offertetrajecten. Met haar bedrijf SalesTAALent helpt zij dienstverlenende organisaties bij het binnenhalen en behouden van opdrachten via tenders en aanbestedingen. Daarnaast traint zij salesprofessionals en ondernemers in het schrijven van onweerstaanbare offertes, offline en online. SalesTAALent.nl
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 9,6
(5 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Maria | Excellent Commerciele Training |  https://www.excellenttrainers.nl

Bij onze klanten maken we altijd van een offerte een opdrachtbevestiging. Een goede voorbereiding en behoefte analyse is de kern.

Hallo Maria,

Als de klant meteen een opdrachtbevestiging wil, dan is een offerte inderdaad overbodig! Voor iedereen wel zo efficiënt.

In veel tendertrajecten en zeker in bepaalde dienstverlenende branches willen klanten eerst een offerte en sla je met meteen een opdrachtbevestiging vaak de plank mis. De toon van je verhaal is in een offerte (het woord offerte zeg het al) anders dan een overeenkomst. Mooie inspiratie voor een nieuw artikel! Dankjewel.

Groet, Natasja

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel