Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Offertes

Experts overtuigen met dominante prestatie-informatie (Natasja Hoogenboom)
Sorry, de offerte gaat niet door (Jan-Willem Seip)
Online samenwerken aan offertes: 3 praktische tips (Natasja Hoogenboom)
Last van kortsluiting bij het schrijven van offertes? (Natasja Hoogenboom)
Is uw inleiding voor een aanbestedingstekst ook zo slaapverwekkend? (Natasja Hoogenboom)
5 aanbestedingstips voor dummies (Natasja Hoogenboom)
Te graag opdrachten willen binnenhalen? Stop daarmee (Jan-Willem Seip)
What’s in it for me? (Herman Meijer)
Veelgemaakte schrijffouten in offertes (Natasja Hoogenboom)
De winnende offerte volgens inkopers (Natasja Hoogenboom)
Is TIJD uw grootste concurrent? (Natasja Hoogenboom)
Leer van tweedehands autoverkopers (Jos Burgers)
Succesvolle offertes schrijven in minder tijd (Natasja Hoogenboom)
Geeft u ook wel eens wat weg? (Jan-Willem Seip)
Duurder zijn is zo gek nog niet (Jos Burgers)
Help uw klant over de streep (Natasja Hoogenboom)
Hoe breng je een prijsverhoging? (André Hagelen)
Zo draagt tenderdesign bij aan de gunning (Natasja Hoogenboom)
Zorg dat je niet schaakmat komt te staan (Herman Meijer)
Aanbesteden is topsport (Natasja Hoogenboom)
Uw offerte is net als een liefdesbrief (Natasja Hoogenboom)
Hoe draagt LinkedIn bij aan de winnende aanbesteding? (Natasja Hoogenboom)
Zo zet u de klant in de JA-modus (Natasja Hoogenboom)
Dit doet uw concurrent nog niet (Natasja Hoogenboom)
Hoe wordt uw inschrijving wel concreet en duidelijk? (Natasja Hoogenboom)
Gefeliciteerd! Maar hoe verdeel je de taart? (Herman Meijer)
Hulpwerkwoorden in uw offerte? Niet doen. (Natasja Hoogenboom)
Waarom de concurrent de opdracht wel scoort (Natasja Hoogenboom)
Bezwaren? Zoek ze op in het verkoopgesprek! (André Hagelen)
'De korting is uitverkocht' (Herman Meijer)
Duurder zijn is zo gek nog niet; 4 verkooptechieken (Jos Burgers)
Voorkom dat u verliest van de concurrent (Marcel Hoefman)
5 tips voor een klantgerichte offerte (Natasja Hoogenboom)
In herhaling vallen is een prima idee (Michel Hoetmer)
Vindt de prospect uw aanbod nu écht te hoog geprijsd? (Richard van Houten)
Zo schrijft u de winnende tekst voor een aanbesteding (Natasja Hoogenboom)
Salesstress na de vakantie? Neem een adempauze! (Natasja Hoogenboom)
Zijn risicoanalyses hoofdpijndossiers? (Natasja Hoogenboom)
Zo staat uw klant centraal in uw offerte (Natasja Hoogenboom)
Spectaculaire resultaten door anders offreren (Roelf Houwing)
Waar gaat uw offerte eigenlijk over? (Roelf Houwing)
Kunt u een mooi prijsje maken? (Walter Spruyt)
Meningen en feiten: bent u te duur?! (Jos Burgers)
Nep-BVP’s besmetten het imago van kundige BVP inkopers (Roelf Houwing)
Offertes verliezen op prijs? Onzin! (Natasja Hoogenboom)
Er is maar één juiste prijs (Jos Burgers)
3 strategieën om van een Prijs een prijsje te maken (Jos Burgers)
Zo doet u zaken met een gemeente – 8 tips (Natasja Hoogenboom)
Prijsbezwaren tackelen (Jos Burgers)
Maakt u deze fouten in offertes? (Natasja Hoogenboom)
De prijs als excuus (Jos Burgers)
Offerteopvolging voor salesmanagers (Walter Spruyt)
Gek op aanbiedingen (Jos Burgers)
Geef in elk geval geen geld (Jos Burgers)
Schrijf om te scoren (Roelf Houwing)
Meer opdrachten scoren uit offertes (Natasja Hoogenboom)
Een offerte verkoopt... niets (Frank Wouters)
Is het goedkoop of lijkt het goedkoop? (Jos Burgers)
Van buiten naar binnen, of van binnen naar buiten? (Roelf Houwing)
10 vragen aan.... Edward van Acht, Sales & Marketing Manager (Rob Snoeijen)
De meerwaarde van een bidmanager (Roelf Houwing)
De psychologie van prijzen (Richard van Houten)
Scoor met een SMART offerte (Natasja Hoogenboom)
Over de prijs hoef ik zeker niet te beginnen?! (Jos Burgers)
Succesvol offreren door de vraag te creëren (Roelf Houwing)
Er kan altijd nog 5% vanaf (Jos Burgers)
Wat de klant wil horen of wat u wilt vertellen? (Roelf Houwing)
Overtuigen met uw managementsamenvatting (Roelf Houwing)
Winnen op waarde, durft u? (Marcel Hoefman)
Verkopen volgens Amsterdamse taxichauffeurs (Jos Burgers)
Hoe kunt u overheidsopdrachten winnen? (Roelf Houwing)
Vergroot de geloofwaardigheid van uw offerte (Roelf Houwing)
Een Mercedes voor de prijs van een Polo (Jos Burgers)
Bent u bang dat u te duur bent?‏ (Jos Burgers)
Draait het alleen nog maar om de prijs? (Michel Hoetmer)
'In onze branche is de prijsdruk pas echt hoog' (Jos Burgers)
Met dit wapen verslaat u prijsvechters (Marcel Hoefman)
De psychologische prijs van een Boeing 737 (Jos Burgers)
Uw concurrenten kiest u zelf (Jos Burgers)
De kortste weg naar meer winst (Jos Burgers)
Echte of onechte prijsdruk? (Jos Burgers)
You’re my friend (Jos Burgers)
Geef nooit korting! (Jos Burgers)
'Doet u mij maar de goedkoopste shit' (Jos Burgers)
'Preventief ruimen!' (Jos Burgers)
Gek op prijsbezwaren (Jos Burgers)
Waarom duurder zijn een goed idee is (Jos Burgers)
Een prijsdrukverlagend middel (Jos Burgers)
Korting? Ik ben toch zeker Sinterklaas niet?! (Richard van Houten)
Een hogere prijs is pure winst (Jos Burgers)
Bukken terwijl niemand slaat (Jos Burgers)
Onderhandelt u veel over de prijs? (Jos Burgers)
"Je moet wel afdingen!" (Jos Burgers)
Goedkoop is ook niet alles (Jos Burgers)
Acht tips voor succesvol offreren (Michel Hoetmer)
Geld, wanneer begint u er over? (Enno van Kersen)
Succesvolle offertes (Richard van Houten)
Hoe volgt u offertes op? (Michel Hoetmer)
Uw kortingen liggen op straat (Tips & Advies Verkoop)
Wat doet u om klanten meer aan u te binden? (Harrie van Heck)
Vergroot de slagingskans van offertes (Ronald van den Berg)
Is het goedkoop of lijkt het goedkoop? (Jos Burgers)
Verkopers vragen te weinig voor hun producten (Jos Burgers)
Doe mij maar een goede helm (Tips & Advies Verkoop)
Gespreksmanagement (Hans Oelen)
Te snel toegehapt (Tips & Advies Verkoop)
Wanneer beginnen met onderhandelen? (Michel Hoetmer)
Uw kortingen liggen op straat (Tips & Advies Verkoop)
De prijs is vaak niet de echte reden (Jos Burgers)
Hoe reageert u wanneer iemand (te) vroeg om een prijsopgave vraagt? (Michel Hoetmer)
Altijd maar die prijs ... (Tips & Advies Verkoop)
Geen korting maar koopsubsidie! (Tips & Advies Verkoop)
De order niet krijgen…en toch de klant binnenhalen (Richard van Houten)
De offertefabriek (Harro Willemsen)
Drie offertes tegelijk uitbrengen? (Tips & Advies Verkoop)
Noem niet meteen de prijs (Tips & Advies Verkoop)
Kent u uw toegevoegde waarde? (Harro Willemsen)
Checklist voor uw offerte (Herman Meijer)
Hoe schrijft u verkoopbrieven met rendement? (Hans Oelen)
Hoeveel korting wilt u? (Jos Burgers)
Breng leven in uw geschreven teksten! (David Bloch)
Hoe reageert u op offerteaanvragen? (Michel Hoetmer)
De prijs moet geprezen worden (Herman Meijer)
Over geld praat men niet (Enno van Kersen)
De waarde van uw aanbod (Peter Stinckens)
Zorg dat ze uw brief lezen! (Redactie Verkopersonline.nl)
Laten we maar met de prijs beginnen (Tips & Advies Verkoop)
De grootste concurrent is…? (Verkoopgesprek; Offertes; Prijs)
Offertes die scoren (Christiaan Knopper)
Behoefte versus wens (Christiaan Knopper)
Dan heeft u mijn offerte niet gelezen! (Enno van Kersen)
Vijf toegevoegde waardes om uw prijs te verkopen (Harrie van Heck)
Koopsubsidie (Harrie van Heck)
Als de klant zegt: Dat past niet binnen mijn budget (Tips & Advies Verkoop)
Hoe vertel ik de klant wat het kost? (Michel Hoetmer)
Over prijspijn en hoe af te komen van onrendabele klanten? (Harrie van Heck)
Kwaliteit boven prijs (Redactie Verkopersonline.nl)
Geen opdracht? Hartelijk dank! (Ron Plattel)
Laat uw brief of mail swingen (Redactie Verkopersonline.nl)
Dan moet u naar een ander (Tips & Advies Verkoop)
Kapstok voor de klantenbrief-met-impact (Redactie Verkopersonline.nl)
Het is (bijna) nooit de prijs (Christiaan Knopper)
Misschien verkoopt u te duur (Henk Hemstra)
U bent te duur! (Redactie Verkopersonline.nl)
Maak uw product waardevol (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoeveel kost dat? (Peter Stinckens)
Gebruik uw budget effectief (Tips & Advies Verkoop)
Checklist offerte (Herman Meijer)
Het noemen van de prijs = de prijs verkopen (Koert Wijnands)
Succestips voor het maken van uw offerte (Herman Meijer)
Efficiënter omgaan met tijd (Peter Stinckens)
Verkoop niet hetzelfde (Peter Stinckens)
Dodelijke ziekte voor verkopers (Peter Stinckens)
Afsluiten in een gesprek (Vladan Soldat)
Verklein de prijs (Vladan Soldat)
De prijs te hoog? (Peter Stinckens)
Een prijsverhoging in het verschiet? (Tips & Advies Verkoop)
Brieven die beïnvloeden: een nieuwe benadering (David Bloch)
Wat u vooral niet moet doen tijdens een recessie (Michel Hoetmer)
Alles heeft een waarde (Peter Stinckens)
Hoe verkoopt u kwaliteit? (Tips & Advies Verkoop)
Klanten laten zich nauwelijks door de prijs leiden (herh 27-3-07) (Vladan Soldat)
Scoren met offertes (Herman Meijer)
Voorkom discussies over prijs (Peter Stinckens)
Follow-up loont! (Peter Stinckens)
Een goed vervolg is het hele werk (Michel Hoetmer)
Hoe verkoop je waarde? (Vladan Soldat)
Wees verstandig met offertes (Peter Stinckens)
U verkoopt te duur! (Redactie Verkopersonline.nl)
Duidelijke Offertes (Tips & Advies Verkoop)
Marges onder druk (Peter Stinckens)
Van offerte tot opdracht (Offertes/Prijs; Verkoopgesprek)
Ik wil eventjes de posterijen controleren (Michel Hoetmer)
Het vijfde wiel aan de wagen (Herman Meijer)
Ontsnappen aan de val (Peter Stinckens)
Extra impact voor jouw verkoopbrief (Michel Hoetmer)
Wat uw klanten belangrijker vinden dan de prijs (Tips & Advies Verkoop)
“Dat past niet binnen mijn budget” (Tips & Advies Verkoop)
Loop niet harder dan de klant (Tips & Advies Verkoop)
Omzet bepalen volgens de Scotsman-methode (Redactie Verkopersonline.nl)
De waarde van je aanbod (Peter Stinckens)
Altijd weer die prijs (Offertes/Prijs)
De Eindfase halen (Peter Stinckens)
Uw verkoopbrief beter gelezen (Offertes/Prijs)
De onweerstaanbare aanbieding (Offertes/Prijs)
De offerte die scoort (Offertes/Prijs)
Offertes: tips van professionals (Redactie Verkopersonline.nl)
AAAI-en (Jan-Willem Seip)

Verkopen volgens Amsterdamse taxichauffeurs

Veel verkopers denken dat de hoogste korting geven het beste werkt. Wat streeft u na? Omzet of rendement ...

Verkopen volgens Amsterdamse taxichauffeurs

Jaren geleden, ten tijde van de Amsterdamse taxi-oorlog, liep ik het Centraal Station van de hoofdstad uit, op zoek naar een taxi. Het monopolie van taxibedrijf TCA was kort daarvoor beëindigd en met Taxidirekt als nieuwkomer was het taxi-aanbod uitgebreid en de onderlinge concurrentie fors toegenomen.

Ik koos de eerste de beste taxi uit en nam plaats naast de chauffeur. Hij bleek al sinds jaar en dag passagiers van en naar het Centraal Station te rijden. Na hem te hebben verteld waar ik heen wilde, bracht ik het gesprek op de toegenomen concurrentie in zijn markt en de prijsdruk die dat ongetwijfeld had opgeleverd.

Prijsdruk??!
'Merk je dat nou?', vroeg ik hem, 'dat er meer concurrentie is gekomen, hier op het Centraal Station?'.
'Jazeker', zei hij, strak voor zich uit kijkend, 'dat merk je goed aan het aantal ritten dat we sinds die tijd maken.'
'Heeft dat ook al geleid tot lagere tarieven?', ging ik verder.
'Tot lagere tarieven?', zei hij verbaasd. 'Nee, juist niet. De tarieven zijn nu hoger geworden.'
'Hoger geworden?', vroeg ik, op mijn beurt verbaasd.
'Ja, natuurlijk', zei hij. 'Ik heb nu veel minder klanten dan vroeger. En mijn vrouw wil natuurlijk niet dat ik met minder geld thuis kom. Tja, en met minder ritten lukt dat alleen als je je prijzen verhoogt.'

Omzet of rendement
Het lijkt er op dat er maar weinig bedrijven en instellingen zijn die, zoals die Amsterdamse taxichauffeur, streven naar betere prijzen. Je krijgt soms de indruk dat het vooral gaat om het behalen van zoveel mogelijk omzet, en niet over de vraag wat er als marge onder de streep overblijft.
Als ik een zaal met ondernemers vraag wat ze eigenlijk nastreven, omzet of rendement, dan is het antwoord wel duidelijk. Van omzet krijg je het alleen maar druk, en dat kan de bedoeling niet zijn. De meeste ideale situatie is een mooi rendement en niet te gek druk.

Lage prijzen en korting helpen niet
Daartoe moet iedereen binnen een bedrijf zich realiseren dat lagere prijzen en veel korting dat doel niet snel dichterbij brengt. Het is dan ook merkwaardig om te zien dat het lijkt alsof veel verkopers het liefst de goedkopere producten uit het eigen assortiment verkopen. "Die uitvoering vind ik zelf nogal duur, maar we hebben ook goedkopere versies hoor."
Ook de beloningssystemen binnen bedrijven lijken wel ontworpen voor het geven van zoveel mogelijk korting. Het binnenhalen van omzet wordt namelijk beloond, los van de vraag hoe aantrekkelijk die omzet überhaupt nog is.

Geef de juiste prikkels
Een collega-spreker vertelde mij eens dat hij ooit op bezoek moest bij de afdeling inkoop van een multinational. Als hij bereid was zijn tarieven met 30% te laten zakken, zou hem dat heel wat extra werk opleveren, zo werd hem in het vooruitzicht gesteld. Dat is wel het laatste wat ik wil, liet hij die inkoper weten. Je moet er toch niet aan denken dat je voor zulke tarieven ook nog eens heel veel werk krijgt.
Als u een mooi rendement nastreeft, beloon dat dan ook. En geef geen prikkels voor datgene wat u liever niet heeft: omzet waar je nauwelijks iets aan over houdt.

Wie de hoogste korting geeft ...

Ik ben mijn loopbaan ooit gestart in de verkoop van bouten en moeren. Uit die tijd herinner ik me nog heel goed, dat op een van de wanden in het kantoor een grote, ingelijste, poster hing. Op de tekening stond een zwerver, met nauwelijks nog kleren aan zijn lijf. Het onderschrift bij de poster staat nog altijd in mijn geheugen gegrift: "Hij gaf altijd de hoogste korting".

Conclusie
Een hogere prijs is de snelste weg naar een beter rendement.
Waak ervoor om vooral het behalen van omzet te belonen.
Bouw ook prikkels in om uw marge overeind te houden of te verbeteren.

Jos Burgers

Jos  Burgers
Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net mensen!’, ‘Relatiebeheer als groeistrategie’, ‘Hondenbrokken’ en ‘Geef nooit korting!’
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Korting, Prijs, Omzet
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   9,1
(32 stemmen)
Reacties

Koos Luurs

Een verkoper verkoopt geen korting maar zijn produkt of dienst met een prijs/ prestatie verhouding die past binnen je marktsegment / doelstellingen.
Daarbij kun je stellen dat prijsonderhandelingen de laatste stap is in het verkoopproces en als beide partijen het graag samen willen doen dan zetten ze samen die stap.

Johan Lentjes

Door korting weg te geven doe je afbreuk aan je product of dienst. Daarmee zeg je eigenlijk dat het prima is om minder te ontvangen hiervoor. Of zeg je dat deze bij voorbaat al te duur was?

Korting geven is allemaal leuk en aardig, maar gebruik je natuurlijk alleen maar als bait.

Zeker online lijkt het er wel op dat de meeste verkopende partijen vooral op zoek zijn naar omzet en de winst komt later wel.
Uiteraard moet je omzet hebben, maar wel bij rendabele prijzen.

Het is fascinerend hoe alledaagse interacties en klantenservice in een snelle omgeving als een stad zich kunnen vertalen in waardevolle verkoopinzichten. De nadruk op het begrijpen van de behoeften van de klant, het snel aanpassen en het opbouwen van vertrouwen is zeer relevant voor elke branche. Geweldig om te lezen!

drywall professional |  https://www.riversidedrywall.com/

Het binnenhalen van omzet wordt namelijk beloond, los van de vraag hoe aantrekkelijk die omzet überhaupt nog is.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel