Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Offertes

Dit doet uw concurrent nog niet (Natasja Hoogenboom)
Hoe wordt uw inschrijving wel concreet en duidelijk? (Natasja Hoogenboom)
Gefeliciteerd! Maar hoe verdeel je de taart? (Herman Meijer)
Last van kortsluiting bij het schrijven van offertes? (Natasja Hoogenboom)
Hulpwerkwoorden in uw offerte? Niet doen. (Natasja Hoogenboom)
Hoe breng je een prijsverhoging? (André Hagelen)
Waarom de concurrent de opdracht wel scoort (Natasja Hoogenboom)
Te graag opdrachten willen binnenhalen? Stop daarmee (Jan-Willem Seip)
Zo draagt tenderdesign bij aan de gunning (Natasja Hoogenboom)
Geeft u ook wel eens wat weg? (Jan-Willem Seip)
Aanbesteden is topsport (Natasja Hoogenboom)
Veelgemaakte schrijffouten in offertes (Natasja Hoogenboom)
Is TIJD uw grootste concurrent? (Natasja Hoogenboom)
5 aanbestedingstips voor dummies (Natasja Hoogenboom)
De winnende offerte volgens inkopers (Natasja Hoogenboom)
Is uw inleiding voor een aanbestedingstekst ook zo slaapverwekkend? (Natasja Hoogenboom)
Hoe draagt LinkedIn bij aan de winnende aanbesteding? (Natasja Hoogenboom)
Zo zet u de klant in de JA-modus (Natasja Hoogenboom)
Bezwaren? Zoek ze op in het verkoopgesprek! (André Hagelen)
'De korting is uitverkocht' (Herman Meijer)
Uw offerte is net als een liefdesbrief (Natasja Hoogenboom)
Online samenwerken aan offertes: 3 praktische tips (Natasja Hoogenboom)
Duurder zijn is zo gek nog niet (Jos Burgers)
Duurder zijn is zo gek nog niet; 4 verkooptechieken (Jos Burgers)
Sorry, de offerte gaat niet door (Jan-Willem Seip)
Voorkom dat u verliest van de concurrent (Marcel Hoefman)
Help uw klant over de streep (Natasja Hoogenboom)
5 tips voor een klantgerichte offerte (Natasja Hoogenboom)
In herhaling vallen is een prima idee (Michel Hoetmer)
Vindt de prospect uw aanbod nu écht te hoog geprijsd? (Richard van Houten)
Succesvolle offertes schrijven in minder tijd (Natasja Hoogenboom)
Leer van tweedehands autoverkopers (Jos Burgers)
Zo schrijft u de winnende tekst voor een aanbesteding (Natasja Hoogenboom)
Salesstress na de vakantie? Neem een adempauze! (Natasja Hoogenboom)
Zijn risicoanalyses hoofdpijndossiers? (Natasja Hoogenboom)
Zo staat uw klant centraal in uw offerte (Natasja Hoogenboom)
Spectaculaire resultaten door anders offreren (Roelf Houwing)
Waar gaat uw offerte eigenlijk over? (Roelf Houwing)
Kunt u een mooi prijsje maken? (Walter Spruyt)
Meningen en feiten: bent u te duur?! (Jos Burgers)
Nep-BVP’s besmetten het imago van kundige BVP inkopers (Roelf Houwing)
Offertes verliezen op prijs? Onzin! (Natasja Hoogenboom)
Experts overtuigen met dominante prestatie-informatie (Natasja Hoogenboom)
Er is maar één juiste prijs (Jos Burgers)
3 strategieën om van een Prijs een prijsje te maken (Jos Burgers)
Zo doet u zaken met een gemeente – 8 tips (Natasja Hoogenboom)
Prijsbezwaren tackelen (Jos Burgers)
Maakt u deze fouten in offertes? (Natasja Hoogenboom)
De prijs als excuus (Jos Burgers)
Offerteopvolging voor salesmanagers (Walter Spruyt)
Gek op aanbiedingen (Jos Burgers)
Geef in elk geval geen geld (Jos Burgers)
Schrijf om te scoren (Roelf Houwing)
Meer opdrachten scoren uit offertes (Natasja Hoogenboom)
Een offerte verkoopt... niets (Frank Wouters)
Is het goedkoop of lijkt het goedkoop? (Jos Burgers)
Van buiten naar binnen, of van binnen naar buiten? (Roelf Houwing)
10 vragen aan.... Edward van Acht, Sales & Marketing Manager (Rob Snoeijen)
De meerwaarde van een bidmanager (Roelf Houwing)
De psychologie van prijzen (Richard van Houten)
Scoor met een SMART offerte (Natasja Hoogenboom)
Over de prijs hoef ik zeker niet te beginnen?! (Jos Burgers)
Succesvol offreren door de vraag te creëren (Roelf Houwing)
Er kan altijd nog 5% vanaf (Jos Burgers)
Wat de klant wil horen of wat u wilt vertellen? (Roelf Houwing)
Overtuigen met uw managementsamenvatting (Roelf Houwing)
Winnen op waarde, durft u? (Marcel Hoefman)
Verkopen volgens Amsterdamse taxichauffeurs (Jos Burgers)
Hoe kunt u overheidsopdrachten winnen? (Roelf Houwing)
Vergroot de geloofwaardigheid van uw offerte (Roelf Houwing)
Een Mercedes voor de prijs van een Polo (Jos Burgers)
Bent u bang dat u te duur bent?‏ (Jos Burgers)
Draait het alleen nog maar om de prijs? (Michel Hoetmer)
'In onze branche is de prijsdruk pas echt hoog' (Jos Burgers)
Met dit wapen verslaat u prijsvechters (Marcel Hoefman)
De psychologische prijs van een Boeing 737 (Jos Burgers)
Uw concurrenten kiest u zelf (Jos Burgers)
De kortste weg naar meer winst (Jos Burgers)
Echte of onechte prijsdruk? (Jos Burgers)
You’re my friend (Jos Burgers)
Geef nooit korting! (Jos Burgers)
'Doet u mij maar de goedkoopste shit' (Jos Burgers)
'Preventief ruimen!' (Jos Burgers)
Gek op prijsbezwaren (Jos Burgers)
Waarom duurder zijn een goed idee is (Jos Burgers)
Een prijsdrukverlagend middel (Jos Burgers)
Korting? Ik ben toch zeker Sinterklaas niet?! (Richard van Houten)
Een hogere prijs is pure winst (Jos Burgers)
Bukken terwijl niemand slaat (Jos Burgers)
Onderhandelt u veel over de prijs? (Jos Burgers)
"Je moet wel afdingen!" (Jos Burgers)
Goedkoop is ook niet alles (Jos Burgers)
Acht tips voor succesvol offreren (Michel Hoetmer)
Geld, wanneer begint u er over? (Enno van Kersen)
Succesvolle offertes (Richard van Houten)
Hoe volgt u offertes op? (Michel Hoetmer)
Uw kortingen liggen op straat (Tips & Advies Verkoop)
Wat doet u om klanten meer aan u te binden? (Harrie van Heck)
Vergroot de slagingskans van offertes (Ronald van den Berg)
Is het goedkoop of lijkt het goedkoop? (Jos Burgers)
Verkopers vragen te weinig voor hun producten (Jos Burgers)
Doe mij maar een goede helm (Tips & Advies Verkoop)
Gespreksmanagement (Hans Oelen)
Te snel toegehapt (Tips & Advies Verkoop)
Wanneer beginnen met onderhandelen? (Michel Hoetmer)
Uw kortingen liggen op straat (Tips & Advies Verkoop)
De prijs is vaak niet de echte reden (Jos Burgers)
Hoe reageert u wanneer iemand (te) vroeg om een prijsopgave vraagt? (Michel Hoetmer)
Altijd maar die prijs ... (Tips & Advies Verkoop)
Geen korting maar koopsubsidie! (Tips & Advies Verkoop)
De order niet krijgen…en toch de klant binnenhalen (Richard van Houten)
De offertefabriek (Harro Willemsen)
Drie offertes tegelijk uitbrengen? (Tips & Advies Verkoop)
Noem niet meteen de prijs (Tips & Advies Verkoop)
Kent u uw toegevoegde waarde? (Harro Willemsen)
Checklist voor uw offerte (Herman Meijer)
Hoe schrijft u verkoopbrieven met rendement? (Hans Oelen)
Hoeveel korting wilt u? (Jos Burgers)
Breng leven in uw geschreven teksten! (David Bloch)
Hoe reageert u op offerteaanvragen? (Michel Hoetmer)
De prijs moet geprezen worden (Herman Meijer)
Over geld praat men niet (Enno van Kersen)
De waarde van uw aanbod (Peter Stinckens)
Zorg dat ze uw brief lezen! (Redactie Verkopersonline.nl)
Laten we maar met de prijs beginnen (Tips & Advies Verkoop)
De grootste concurrent is…? (Verkoopgesprek; Offertes; Prijs)
Offertes die scoren (Christiaan Knopper)
Behoefte versus wens (Christiaan Knopper)
Dan heeft u mijn offerte niet gelezen! (Enno van Kersen)
Vijf toegevoegde waardes om uw prijs te verkopen (Harrie van Heck)
Koopsubsidie (Harrie van Heck)
Als de klant zegt: Dat past niet binnen mijn budget (Tips & Advies Verkoop)
Hoe vertel ik de klant wat het kost? (Michel Hoetmer)
Over prijspijn en hoe af te komen van onrendabele klanten? (Harrie van Heck)
Kwaliteit boven prijs (Redactie Verkopersonline.nl)
Geen opdracht? Hartelijk dank! (Ron Plattel)
Laat uw brief of mail swingen (Redactie Verkopersonline.nl)
Dan moet u naar een ander (Tips & Advies Verkoop)
Kapstok voor de klantenbrief-met-impact (Redactie Verkopersonline.nl)
Het is (bijna) nooit de prijs (Christiaan Knopper)
Misschien verkoopt u te duur (Henk Hemstra)
U bent te duur! (Redactie Verkopersonline.nl)
Maak uw product waardevol (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoeveel kost dat? (Peter Stinckens)
Gebruik uw budget effectief (Tips & Advies Verkoop)
Checklist offerte (Herman Meijer)
Het noemen van de prijs = de prijs verkopen (Koert Wijnands)
Succestips voor het maken van uw offerte (Herman Meijer)
Efficiënter omgaan met tijd (Peter Stinckens)
Verkoop niet hetzelfde (Peter Stinckens)
Dodelijke ziekte voor verkopers (Peter Stinckens)
Afsluiten in een gesprek (Vladan Soldat)
Verklein de prijs (Vladan Soldat)
De prijs te hoog? (Peter Stinckens)
Een prijsverhoging in het verschiet? (Tips & Advies Verkoop)
Brieven die beïnvloeden: een nieuwe benadering (David Bloch)
Wat u vooral niet moet doen tijdens een recessie (Michel Hoetmer)
Alles heeft een waarde (Peter Stinckens)
Hoe verkoopt u kwaliteit? (Tips & Advies Verkoop)
Klanten laten zich nauwelijks door de prijs leiden (herh 27-3-07) (Vladan Soldat)
Scoren met offertes (Herman Meijer)
Voorkom discussies over prijs (Peter Stinckens)
Follow-up loont! (Peter Stinckens)
Een goed vervolg is het hele werk (Michel Hoetmer)
Hoe verkoop je waarde? (Vladan Soldat)
Wees verstandig met offertes (Peter Stinckens)
U verkoopt te duur! (Redactie Verkopersonline.nl)
Duidelijke Offertes (Tips & Advies Verkoop)
Marges onder druk (Peter Stinckens)
Van offerte tot opdracht (Offertes/Prijs; Verkoopgesprek)
Ik wil eventjes de posterijen controleren (Michel Hoetmer)
Het vijfde wiel aan de wagen (Herman Meijer)
Ontsnappen aan de val (Peter Stinckens)
Extra impact voor jouw verkoopbrief (Michel Hoetmer)
Wat uw klanten belangrijker vinden dan de prijs (Tips & Advies Verkoop)
“Dat past niet binnen mijn budget” (Tips & Advies Verkoop)
Loop niet harder dan de klant (Tips & Advies Verkoop)
Omzet bepalen volgens de Scotsman-methode (Redactie Verkopersonline.nl)
De waarde van je aanbod (Peter Stinckens)
Altijd weer die prijs (Offertes/Prijs)
De Eindfase halen (Peter Stinckens)
Uw verkoopbrief beter gelezen (Offertes/Prijs)
De onweerstaanbare aanbieding (Offertes/Prijs)
De offerte die scoort (Offertes/Prijs)
Offertes: tips van professionals (Redactie Verkopersonline.nl)
AAAI-en (Jan-Willem Seip)

Gek op prijsbezwaren

Wie zijn huis voor de vraagprijs verkoopt is blij. Maar als dat aan de eerste koper is, rijst meteen de vraag of er niet meer in had gezeten. Ontdek wat u kunt leren van een beetje weerstand tegen uw prijs.

Gek op prijsbezwaren

Al enige jaren heeft u geen loonsverhoging meer gehad, afgezien dan van de jaarlijkse indexering. Maar ja, die krijgt iedereen. En u vindt dat u qua prestaties met kop en schouder boven veel van uw collega’s uitsteekt. Tekenen van waardering vanuit het management zijn er nauwelijks en u besluit dan ook de stoute schoenen aan te trekken en niet langer af te wachten. U maakt met uw manager een afspraak voor een gesprek met als inzet: loonsverhoging. U bereidt zich gedegen voor. U heeft een helder doel voor ogen, sterke argumenten verzameld en u bent vastberaden u niet met een kluitje in het riet te laten sturen.

Niet wat u had verwacht
Het gesprek verloopt heel anders dan u zich had voorgesteld. U heeft nog maar nauwelijks aangegeven wat het doel is van deze afspraak, en bent nog niet eens toegekomen aan het aandragen van argumenten, als uw manager reageert met: ‘Oh, je wilt opslag? Nou, geen enkel probleem hoor, wat mij betreft.’
U bent hogelijk verbaasd. Hoewel u zich realiseert dat u waardevol bent voor de organisatie, gaat dit wel erg snel. Op z’n minst had u enige weerstand verwacht.

Geen onderhandeling
Uw baas gaat verder: ‘Waar had je zelf aan gedacht?’.
U hoeft niet lang na te denken, want dat had u eerder al gedaan. U zet dus meteen fors in: ‘Nou, zelf zat ik te denken aan zo’n vijfhonderd euro per maand. Bruto, natuurlijk.’
‘Oh, geen enkel probleem’, is de eerste reactie van uw manager. Ik neem het zo dadelijk op met personeelszaken en je krijgt dan nog een officiële bevestiging van onze afspraak. Dat was het?’.

U knikt, stomverbaasd over de snelheid waarmee uw voorstel is aangenomen. Niet dat u op urenlange discussies had gerekend, maar geen enkele weerstand is toch wel het laatste wat u had verwacht. ‘Ja hoor, dat was het wat mij betreft. Nou, bedankt voor de snelle toezegging.’
U maakt aanstalten om zijn kamer te verlaten, waarop hij u weer terugroept. ‘Weet je wat? We weten natuurlijk hoe waardevol jij bent voor ons bedrijf. Laten we er achthonderd euro van maken.’

Een kater achter uw succes?!
Terug achter uw bureau denkt u na over het gesprek van zojuist. U schrikt op uit uw gedachten als uw telefoon overgaat. Uw baas. ‘Nog even over ons gesprek van zojuist. Ik heb het er zojuist met personeelszaken over gehad, maar het is geen enkel probleem. Ik heb voorgesteld om je salarisverhoging niet alleen direct in te laten gaan, maar met terugwerkende kracht vanaf het begin van dit jaar.’
‘Nou, dank je wel!’, stamelt u, helemaal overrompeld.

Met welk gevoel blijft u achter? De kans is groot dat u een lichte kater overhoudt aan het gesprek. Uw doel is weliswaar bereikt, maar het ging allemaal wel heel erg gemakkelijk. Heeft u niet te laag ingezet? Zat er niet veel meer in? Uw baas vroeg niet eens waarom hij die verhoging zou moeten geven.

Prijsbezwaren zijn signalen
Hoe gek het ook klinkt, maar enige spanning of weerstand in een gesprek dat gaat over geld is een goed teken. Dat is ook in verkoopgesprekken zo. Als klanten moeite hebben met uw prijzen, weet u in elk geval zeker dat u niet te weinig vraagt. Wees dus gek op prijsbezwaren. Daar komt nog bij dat klanten die moeite hebben met uw prijs, in elk geval interesse hebben in uw aanbod. Nog een reden om blij te zijn.

Lees de signalen goed!

Er zit één addertje onder het gras. Prijsbezwaren zijn in principe positieve signalen, maar er is één uitzondering. Moeite hebben met uw prijs kan ook een manier zijn om van u af te komen, zonder al te veel discussie. Bijvoorbeeld omdat uw klant niet bij u wil kopen. Of omdat dat van hogerhand niet mag. Uw te hoge prijs is in dat geval gewoon een uitvlucht. Een manier om van u af te komen. In zo’n situatie is één vraag voldoende om daar achter te komen: ‘Dus als we er qua prijs uitkomen, is de deal rond?’.

Conclusie

Als een klant oprecht moeite heeft met uw prijs, is dat een teken van echte interesse.
Wees dus blij met een prijsbezwaar, maar biedt wel weerstand.
U voorkomt daarmee dat uw klant zich afvraagt, of hij niet te laag heeft ingezet.

Jos Burgers

Jos  Burgers
Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net mensen!’, ‘Relatiebeheer als groeistrategie’, ‘Hondenbrokken’ en ‘Geef nooit korting!’
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Prijs, Bezwaren, Tegenwerpingen
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   7,7
(10 stemmen)
Reacties

Koos Luurs

Je ziet veel in reclame uitingen hoe goedkoop of hoeveel korting je kan krijgen en wordt te weinig aandacht wat het produkt of dienst voor potentiële klant kan betekenen/opbrengen. Vooral in de consumentenmarkt heeft men het behoorlijk verprutst met z'n allen.

Mijn stelling is dat de klant geen korting koopt of produkt maar een "voorstelling " van het resultaat voor de klant en daarbij kun bij de grote investeringen zeggen als reactie op prijsonderhandelingen, dat het de laatste stap is in het verkoopproces.
Kortom als je samen enthousiast bent over een mogelijke deal dan kom je altijd samen uit prijsstelling.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel