Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Offertes

5 aanbestedingstips voor dummies (Natasja Hoogenboom)
Te graag opdrachten willen binnenhalen? Stop daarmee (Jan-Willem Seip)
What’s in it for me? (Herman Meijer)
Veelgemaakte schrijffouten in offertes (Natasja Hoogenboom)
De winnende offerte volgens inkopers (Natasja Hoogenboom)
Is TIJD uw grootste concurrent? (Natasja Hoogenboom)
Leer van tweedehands autoverkopers (Jos Burgers)
Succesvolle offertes schrijven in minder tijd (Natasja Hoogenboom)
Geeft u ook wel eens wat weg? (Jan-Willem Seip)
Duurder zijn is zo gek nog niet (Jos Burgers)
Help uw klant over de streep (Natasja Hoogenboom)
Hoe breng je een prijsverhoging? (André Hagelen)
Zo draagt tenderdesign bij aan de gunning (Natasja Hoogenboom)
Zorg dat je niet schaakmat komt te staan (Herman Meijer)
Aanbesteden is topsport (Natasja Hoogenboom)
Uw offerte is net als een liefdesbrief (Natasja Hoogenboom)
Hoe draagt LinkedIn bij aan de winnende aanbesteding? (Natasja Hoogenboom)
Zo zet u de klant in de JA-modus (Natasja Hoogenboom)
Dit doet uw concurrent nog niet (Natasja Hoogenboom)
Hoe wordt uw inschrijving wel concreet en duidelijk? (Natasja Hoogenboom)
Gefeliciteerd! Maar hoe verdeel je de taart? (Herman Meijer)
Last van kortsluiting bij het schrijven van offertes? (Natasja Hoogenboom)
Hulpwerkwoorden in uw offerte? Niet doen. (Natasja Hoogenboom)
Waarom de concurrent de opdracht wel scoort (Natasja Hoogenboom)
Is uw inleiding voor een aanbestedingstekst ook zo slaapverwekkend? (Natasja Hoogenboom)
Bezwaren? Zoek ze op in het verkoopgesprek! (André Hagelen)
'De korting is uitverkocht' (Herman Meijer)
Online samenwerken aan offertes: 3 praktische tips (Natasja Hoogenboom)
Duurder zijn is zo gek nog niet; 4 verkooptechieken (Jos Burgers)
Sorry, de offerte gaat niet door (Jan-Willem Seip)
Voorkom dat u verliest van de concurrent (Marcel Hoefman)
5 tips voor een klantgerichte offerte (Natasja Hoogenboom)
In herhaling vallen is een prima idee (Michel Hoetmer)
Vindt de prospect uw aanbod nu écht te hoog geprijsd? (Richard van Houten)
Zo schrijft u de winnende tekst voor een aanbesteding (Natasja Hoogenboom)
Salesstress na de vakantie? Neem een adempauze! (Natasja Hoogenboom)
Zijn risicoanalyses hoofdpijndossiers? (Natasja Hoogenboom)
Zo staat uw klant centraal in uw offerte (Natasja Hoogenboom)
Spectaculaire resultaten door anders offreren (Roelf Houwing)
Waar gaat uw offerte eigenlijk over? (Roelf Houwing)
Kunt u een mooi prijsje maken? (Walter Spruyt)
Meningen en feiten: bent u te duur?! (Jos Burgers)
Nep-BVP’s besmetten het imago van kundige BVP inkopers (Roelf Houwing)
Offertes verliezen op prijs? Onzin! (Natasja Hoogenboom)
Experts overtuigen met dominante prestatie-informatie (Natasja Hoogenboom)
Er is maar één juiste prijs (Jos Burgers)
3 strategieën om van een Prijs een prijsje te maken (Jos Burgers)
Zo doet u zaken met een gemeente – 8 tips (Natasja Hoogenboom)
Prijsbezwaren tackelen (Jos Burgers)
Maakt u deze fouten in offertes? (Natasja Hoogenboom)
De prijs als excuus (Jos Burgers)
Offerteopvolging voor salesmanagers (Walter Spruyt)
Gek op aanbiedingen (Jos Burgers)
Geef in elk geval geen geld (Jos Burgers)
Schrijf om te scoren (Roelf Houwing)
Meer opdrachten scoren uit offertes (Natasja Hoogenboom)
Een offerte verkoopt... niets (Frank Wouters)
Is het goedkoop of lijkt het goedkoop? (Jos Burgers)
Van buiten naar binnen, of van binnen naar buiten? (Roelf Houwing)
10 vragen aan.... Edward van Acht, Sales & Marketing Manager (Rob Snoeijen)
De meerwaarde van een bidmanager (Roelf Houwing)
De psychologie van prijzen (Richard van Houten)
Scoor met een SMART offerte (Natasja Hoogenboom)
Over de prijs hoef ik zeker niet te beginnen?! (Jos Burgers)
Succesvol offreren door de vraag te creëren (Roelf Houwing)
Er kan altijd nog 5% vanaf (Jos Burgers)
Wat de klant wil horen of wat u wilt vertellen? (Roelf Houwing)
Overtuigen met uw managementsamenvatting (Roelf Houwing)
Winnen op waarde, durft u? (Marcel Hoefman)
Verkopen volgens Amsterdamse taxichauffeurs (Jos Burgers)
Hoe kunt u overheidsopdrachten winnen? (Roelf Houwing)
Vergroot de geloofwaardigheid van uw offerte (Roelf Houwing)
Een Mercedes voor de prijs van een Polo (Jos Burgers)
Bent u bang dat u te duur bent?‏ (Jos Burgers)
Draait het alleen nog maar om de prijs? (Michel Hoetmer)
'In onze branche is de prijsdruk pas echt hoog' (Jos Burgers)
Met dit wapen verslaat u prijsvechters (Marcel Hoefman)
De psychologische prijs van een Boeing 737 (Jos Burgers)
Uw concurrenten kiest u zelf (Jos Burgers)
De kortste weg naar meer winst (Jos Burgers)
Echte of onechte prijsdruk? (Jos Burgers)
You’re my friend (Jos Burgers)
Geef nooit korting! (Jos Burgers)
'Doet u mij maar de goedkoopste shit' (Jos Burgers)
'Preventief ruimen!' (Jos Burgers)
Gek op prijsbezwaren (Jos Burgers)
Waarom duurder zijn een goed idee is (Jos Burgers)
Een prijsdrukverlagend middel (Jos Burgers)
Korting? Ik ben toch zeker Sinterklaas niet?! (Richard van Houten)
Een hogere prijs is pure winst (Jos Burgers)
Bukken terwijl niemand slaat (Jos Burgers)
Onderhandelt u veel over de prijs? (Jos Burgers)
"Je moet wel afdingen!" (Jos Burgers)
Goedkoop is ook niet alles (Jos Burgers)
Acht tips voor succesvol offreren (Michel Hoetmer)
Geld, wanneer begint u er over? (Enno van Kersen)
Succesvolle offertes (Richard van Houten)
Hoe volgt u offertes op? (Michel Hoetmer)
Uw kortingen liggen op straat (Tips & Advies Verkoop)
Wat doet u om klanten meer aan u te binden? (Harrie van Heck)
Vergroot de slagingskans van offertes (Ronald van den Berg)
Is het goedkoop of lijkt het goedkoop? (Jos Burgers)
Verkopers vragen te weinig voor hun producten (Jos Burgers)
Doe mij maar een goede helm (Tips & Advies Verkoop)
Gespreksmanagement (Hans Oelen)
Te snel toegehapt (Tips & Advies Verkoop)
Wanneer beginnen met onderhandelen? (Michel Hoetmer)
Uw kortingen liggen op straat (Tips & Advies Verkoop)
De prijs is vaak niet de echte reden (Jos Burgers)
Hoe reageert u wanneer iemand (te) vroeg om een prijsopgave vraagt? (Michel Hoetmer)
Altijd maar die prijs ... (Tips & Advies Verkoop)
Geen korting maar koopsubsidie! (Tips & Advies Verkoop)
De order niet krijgen…en toch de klant binnenhalen (Richard van Houten)
De offertefabriek (Harro Willemsen)
Drie offertes tegelijk uitbrengen? (Tips & Advies Verkoop)
Noem niet meteen de prijs (Tips & Advies Verkoop)
Kent u uw toegevoegde waarde? (Harro Willemsen)
Checklist voor uw offerte (Herman Meijer)
Hoe schrijft u verkoopbrieven met rendement? (Hans Oelen)
Hoeveel korting wilt u? (Jos Burgers)
Breng leven in uw geschreven teksten! (David Bloch)
Hoe reageert u op offerteaanvragen? (Michel Hoetmer)
De prijs moet geprezen worden (Herman Meijer)
Over geld praat men niet (Enno van Kersen)
De waarde van uw aanbod (Peter Stinckens)
Zorg dat ze uw brief lezen! (Redactie Verkopersonline.nl)
Laten we maar met de prijs beginnen (Tips & Advies Verkoop)
De grootste concurrent is…? (Verkoopgesprek; Offertes; Prijs)
Offertes die scoren (Christiaan Knopper)
Behoefte versus wens (Christiaan Knopper)
Dan heeft u mijn offerte niet gelezen! (Enno van Kersen)
Vijf toegevoegde waardes om uw prijs te verkopen (Harrie van Heck)
Koopsubsidie (Harrie van Heck)
Als de klant zegt: Dat past niet binnen mijn budget (Tips & Advies Verkoop)
Hoe vertel ik de klant wat het kost? (Michel Hoetmer)
Over prijspijn en hoe af te komen van onrendabele klanten? (Harrie van Heck)
Kwaliteit boven prijs (Redactie Verkopersonline.nl)
Geen opdracht? Hartelijk dank! (Ron Plattel)
Laat uw brief of mail swingen (Redactie Verkopersonline.nl)
Dan moet u naar een ander (Tips & Advies Verkoop)
Kapstok voor de klantenbrief-met-impact (Redactie Verkopersonline.nl)
Het is (bijna) nooit de prijs (Christiaan Knopper)
Misschien verkoopt u te duur (Henk Hemstra)
U bent te duur! (Redactie Verkopersonline.nl)
Maak uw product waardevol (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoeveel kost dat? (Peter Stinckens)
Gebruik uw budget effectief (Tips & Advies Verkoop)
Checklist offerte (Herman Meijer)
Het noemen van de prijs = de prijs verkopen (Koert Wijnands)
Succestips voor het maken van uw offerte (Herman Meijer)
Efficiënter omgaan met tijd (Peter Stinckens)
Verkoop niet hetzelfde (Peter Stinckens)
Dodelijke ziekte voor verkopers (Peter Stinckens)
Afsluiten in een gesprek (Vladan Soldat)
Verklein de prijs (Vladan Soldat)
De prijs te hoog? (Peter Stinckens)
Een prijsverhoging in het verschiet? (Tips & Advies Verkoop)
Brieven die beïnvloeden: een nieuwe benadering (David Bloch)
Wat u vooral niet moet doen tijdens een recessie (Michel Hoetmer)
Alles heeft een waarde (Peter Stinckens)
Hoe verkoopt u kwaliteit? (Tips & Advies Verkoop)
Klanten laten zich nauwelijks door de prijs leiden (herh 27-3-07) (Vladan Soldat)
Scoren met offertes (Herman Meijer)
Voorkom discussies over prijs (Peter Stinckens)
Follow-up loont! (Peter Stinckens)
Een goed vervolg is het hele werk (Michel Hoetmer)
Hoe verkoop je waarde? (Vladan Soldat)
Wees verstandig met offertes (Peter Stinckens)
U verkoopt te duur! (Redactie Verkopersonline.nl)
Duidelijke Offertes (Tips & Advies Verkoop)
Marges onder druk (Peter Stinckens)
Van offerte tot opdracht (Offertes/Prijs; Verkoopgesprek)
Ik wil eventjes de posterijen controleren (Michel Hoetmer)
Het vijfde wiel aan de wagen (Herman Meijer)
Ontsnappen aan de val (Peter Stinckens)
Extra impact voor jouw verkoopbrief (Michel Hoetmer)
Wat uw klanten belangrijker vinden dan de prijs (Tips & Advies Verkoop)
“Dat past niet binnen mijn budget” (Tips & Advies Verkoop)
Loop niet harder dan de klant (Tips & Advies Verkoop)
Omzet bepalen volgens de Scotsman-methode (Redactie Verkopersonline.nl)
De waarde van je aanbod (Peter Stinckens)
Altijd weer die prijs (Offertes/Prijs)
De Eindfase halen (Peter Stinckens)
Uw verkoopbrief beter gelezen (Offertes/Prijs)
De onweerstaanbare aanbieding (Offertes/Prijs)
De offerte die scoort (Offertes/Prijs)
Offertes: tips van professionals (Redactie Verkopersonline.nl)
AAAI-en (Jan-Willem Seip)

Hoe volgt u offertes op?

Michel  Hoetmer
Michel Hoetmer
SalesQuest

Veel verkopers hebben de neiging om hun offerte te beschouwen als de afsluiting van hun inspanningen. Ontdek hoe u de deal sluit met het opvolgen van de offerte.

Hoe volgt u offertes op?

'De offerte is de deur uit en dat was een hele klus, pfff… nu eventjes rustig aan.'
In geen geval, want vaak concurreert de verkoper met één of meer anderen. En dan is het vaak niet de offerte die de doorslag geeft, maar de manier waarop de verkoper de offerte opvolgt. Het is dus zaak de vinger aan de pols te houden. Hoe pakt u het aan?

Bellen tijdens het maken van de offerte
Tijdens het maken van de offerte kan het gebeuren dat u twijfelt over de juiste oplossing voor de klant. Pak gerust de telefoon en vraag om extra informatie. Dit hoeft echt niet onprofessioneel over te komen. De klant weet meteen dat u met de offerte bezig bent.

Denk er dan ook om te vragen naar nieuwe ontwikkelingen. U kunt er dan meteen op inspelen. Bovendien is dit contactmoment een soort van tussentijdse peiling naar de interesse van de klant. Als de reactie lauw is, kunt u zich afvragen of het allemaal wel de moeite waard is.

De offerte is de deur uit, wat nu?
Stuur kort na het verzenden van de offerte, nog extra materiaal naar de klant, bijvoorbeeld een aparte referentielijst. Het kan ook zijn dat u een artikel hebt gevonden over een onderwerp dat tijdens het verkoopgesprek aan de orde is geweest.

Bel de klant op een bied aan op bezoek te komen zodat u de offerte kunt toelichten. Nog beter: maak voordat u de offerte verstuurt een afspraak. Nog veel beter: maak al een afspraak hierover tijdens het verkoopgesprek.

Het is belangrijk het telefoongesprek goed voor te bereiden, want de klant bellen en vragen:
Heeft u al gekeken naar onze offerte? is een slecht begin. Als de klant op dat moment weinig tijd of zin heeft om over de offerte te spreken, kan hij zich er gemakkelijk vanaf maken met: Nee, helaas heb ik geen tijd gehad, belt u later nog eens terug!

Met dit gesprek bent u geen stap verder gekomen.

Gelukkig kan het ook anders
Bel de klant een paar dagen na het versturen van de offerte en vertel hem dat u de offerte hebt verstuurd. Ga direct verder en zeg waar de offerte over gaat. Noem het belangrijkste voordeel dat erin opgenomen is. Sluit af met:

Ik heb daar een paar vragen over, heeft u nu tijd om deze te beantwoorden?

Indien de klant instemt met de voortzetting van het gesprek, bent u in de gelegenheid om de klant naar zijn mening over de offerte te vragen. Het verdere verloop van het gesprek hangt natuurlijk af van de antwoorden van de klant. Bijvoorbeeld:

Klant: De offerte ziet er prima uit, dat is precies wat wij in gedachten hadden. Maar de prijs is aan de hoge kant!
Verkoper: Meent u dat nou? En wij hadden nog wel zo'n goede prijs voor u gemaakt. Mag ik u vragen waar u onze prijs mee vergelijkt?

Dit laatste is natuurlijk essentieel. Klagen over de prijs is een soort automatisme, soms testen de klanten of u voldoende ruggengraat hebt. U kunt de prijs pas verdedigen als u weet waarmee de klant deze vergelijkt.

Als de concurrent inderdaad goedkoper is, probeer dan de specificatie van de andere offerte te bespreken. Het kan zijn dat de offerte van de ander minder volledig is of dat bepaalde onderdelen goedkoper zijn. Blijf altijd kalm en vriendelijk en doe nooit onnodige concessies!

Verkopen is een proces van kijken en vergelijken
Het is de gewoonste zaak van de wereld dat klanten bij meerdere bedrijven offertes aanvragen. Zelfs zeer trouwe klanten doen dat regelmatig en in veel bedrijven behoort het tot de standaardprocedure. Het is bepaald niet iets waarvan u slapeloze nachten moet hebben.

Ga nooit, maar dan ook echt nóóit, openlijk de concurrent bekritiseren! Het is niet chique en bovendien - en dat is nog veel erger - bekritiseert u impliciet de keuze van de klant.

Een voorbeeld:
Meneer Jansen, dat andere bedrijf is altijd goedkoper, dat komt omdat de onderdelen die zij gebruiken voor …. van mindere kwaliteit zijn. Ons product bevat …. en dat gaat veel langer mee!

Het kan ook zo:
Meneer Jansen, u werkt in een continu productiebedrijf en elk uur stilstand kost enorm veel geld. Kijkt u nu eens naar de kwaliteit van onze …. (noem een bepaald onderdeel en verwijs naar de offerte of een foto in de brochure). Hierdoor draait onze machine gegarandeerd 2.000 uur zonder stilstand voor onderhoud of reparaties. Als u de machine al na 1.000 uur zou moeten stopzetten voor een onderhoudsbeurt, welke gevolgen zou dat dan hebben voor uw productiekosten?

Merk op dat u met geen woord over de concurrent spreekt en dat u het verhaal afsluit met een vraag. Een vraag die duidelijk ingaat op de consequenties van eventueel minder goede kwaliteit! Met andere woorden: u maakt duidelijk wat de implicaties zijn voor de klant en waarom!

Nog enkele tips
Ook al wordt uw offerte afgewezen, dan nog is het verstandig na enkele weken opnieuw contact op te nemen. Wie weet is het met de andere leverancier mislukt en krijgt u opnieuw een kans.

Blijf contact houden met de klant. Zorg er dan wel voor dat deze gesprekken voor de klant toegevoegde waarde hebben. Vraag naar nieuwe ontwikkelingen. Stuur kopieën van artikelen en benader de klant met de nieuwste productinnovaties.

Conclusie
De offerte is slechts één stapje in het verkoopproces. Falen of succes is vaak afhankelijk van de opvolging, juist omdat tegenwoordig producten en diensten zoveel op elkaar lijken.

Tip
Wilt u snel meer resultaat met offertes? Dan is de online training 'Scoren met offertes' een prima idee. U leert binnen korte tijd alles over klantgerichte offertes schrijven en deze offertes effectief op te volgen. Meer weten...

Michel Hoetmer

Michel  Hoetmer
Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet te scoren. Zijn trainingsbureau SalesQuest is gespecialiseerd in acquisitie- en verkooptrainingen.
Bekijk de trainingen van Sales Quest
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Offertes
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   8,0
(98 stemmen)
Reacties

Nieuwenhuis G

Niet de eigenschappen van het product zelf, maar de voordelen ervan voor de gebruiker (en de nadelen van het toepassen van een ander product) en wat hij/zij daarmee verdient/wat het hem/haar oplevert zijn goede argumenten.

Beumer, F.C. |  http://www.verkoophandjes.nl

Pas op voor irritatie bij de klant als je zo vaak contact zoekt tijdens en na het uitbrengen van je offerte. Het risico van contraproductiviteit is groot.

Bienoth

Heb je goede openings alinea en een slot alinea.

Michel Hoetmer |  http://info@salesquest.nl

Bedankt voor de reacties.

@bienoh - ik begrijp je vraag niet helemaal. Je kunt altijd contact met me opnemen via het contactformulier op de website van SalesQuest.

willem ezerman

Een helder artikel waarin terecht duidelijk gemaakt wordt dat het maken van een offerte een co-productie is en een onderdeel is van het salesproces.

Jasper |  http://www.365cam.nl

Mooi artikel. Vaak kan net dat beetje extra wonderen doen. Zie nog vaak bij bedrijven dwingende teksten in offertes. Of dat ze alles behalve vrijblijvend zijn. Niet echt des 2015.

Janette

Ik ben op zoek naar een effieciënt offerte volgsysteem.

Zodat ik na het uitbrengen van de offerte een seintje krijg voor de opvolging indien de klant zelf nog niet heeft gereageerd. Ik wil er documenten in op kunnen slaan.

Iemand tips?

Michel Hoetmer |  http://michelhoetmer@me.com

@Janette Een offerte volgsysteem? Ik geloof niet dat je dat als aparte software hebt. Maar veel crm systemen hebben die functionaliteit wel, of gewoon een herinnering in je agenda (outlook) plaatsen. Nog beter: maak op voorhand een afspraak met de klant (datum/plaats/tijd) wanneer je de offerte gaat bespreken. Dat is wel zo professioneel. Laat merken dat jouw tijd kostbaar is en dat je er weinig voor voelt om eindeloos te moeten bellen (wel iets subtieler brengen dan ik het nu zeg).

Marcel Groen |  http://-

Aardig artikel alhoewel ik vind dat dit soort artikelen altijd erg vanuit de verkoper geredeneerd zijn. Het hangt, m.i. heel sterk van de markt waarin je werkzaam bent af of opvolging noodzakelijk is, en zo ja , hoe vaak. Verder wordt de noodzaak ook bepaald door de relatie tot de klant. Ik moet zelf ook veel opvolgen voor mijn werk maar als ik heel eerlijk ben vraag ik mij af wat het netto-effect daarvan is. Ik merk namelijk heel vaak dat ik met een meer dan 90% zekerheid al van tevoren kan inschatten of de offerte ja dan nee zal uitmonden in een order.

Maar, zoals gezegd, het hangt sterk af van de markt en je positie in de markt.

Dennis Wiemer |  https://www.offorte.com

@Janette is Offorte.com iets voor je? Software 100% gericht op het maken van online offertes en ondersteunt tevens je offerte proces met slimme inzichten en statistieken

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel