Het maken van een goede offerte kost inspanning, tijd en geld. Hier een praktische checklist ter ondersteuning.
Het is van belang dat u serieus omgaat met deze materie, zodat de resultaten omhoog gaan. Want ook hier geldt weer: een goede voorbereiding is het halve werk.
Checklist offerte
De juiste NAW-gegevens, compleet met alle voorletters en titels van de geadresseerde.
Wat zijn de wensen van de aanvrager?
Wanneer wil de klant erover beschikken?
Wanneer wordt de beslissing genomen?
Is de contactpersoon ook daadwerkelijk degene die de beslissingen neemt of heeft hij slechts een adviserende rol?
Zijn alle gespreksnotities van de afgelopen periode voorhanden?
Is er overleg (rapportage) geweest tussen binnen- en buitendienstmedewerkers?
Is het besteedbare budget van de klant bekend?
Wat is de procedure bij de klant na ontvangst van de offerte?
Wat is er afgesproken over de beslissingsdatum en opvolging?
Zijn de wensen en behoeften van de klant verwerkt in de offerte?
Is zijn of haar taalgebruik 'letterlijk' in de offerte herkenbaar in plaats van het vakjargon?
Wordt bij een bestaande relatie verwezen naar vorige leveringen en tevredenheid?
Hoe verliep de offerteprocedure bij een vorige gelegenheid?
Heeft u bij twijfels alsnog contact opgenomen met de aanvrager en eventueel ontbrekende gegevens verwerkt?
Tip Een goede offerte is het visitekaartje van uw bedrijf.
Herman Meijer heeft ruim veertig jaar ervaring in Sales en Management. Hij is bedrijfsadviseur, interim-manager, trainer/coach, presentator, verzorgt bedrijfspresentaties, workshops en congressen. Tevens schrijft hij columns, artikelen en boeken.
Prima tips. Het is niet moeilijk om pagina's nuttige info en tips te geven mbt een goede offerte. Als ik terugkijk naar ongeveer 25 jaar saleservaring (in services) zijn dit mijn 5 (in willekeurige volgorde) additionale tips naast die van jou:
1. Veelal maak je een offerte met/door een specialist. Maak eerst vooraf een "ruwe schets" van je offerte. Daarin staat krachtig jouw business voorstel en waarom de klant voor jou moet kiezen. Als de specialist zijn voorstel maakt accepteer je geen concessie op jouw verhaallijn.
2. Haal je offerte door een spellingchecker.
3. Begin je offerte met een krachtige samenvatting waar de kern van je voorstel in staat (max. 1 A4)
4. Hou het simpel, simpel, simpel. Klanten houden er niet van om 5 of meer offertes van 30-50 A4tjes complexe tekst te lezen
5. Beperk de voorwaarden, wat de klant moet doen, de risico's die je uitsluit etc. Dit zijn allemaal redenen om niet te kopen.
Succes, ik vond het leuk om mijn ervaring zo met jullie te delen.
Herman en Arthur,
Handige tips die ik graag aanvul met:
1. Refereer aan de (zakelijke) drijfveren van de prospect. Deze zijn herkenbaar en hebben waarde voor de prospect. Dan moet je er uiteraard wel naar op zoek zijn gegaan tijdens het gesprek.
2. Benoem nog eens de "gap" hoe de prospect zaken zou willen hebben en hoe het nu is. Dit geeft opnieuw het belang voor de prospect aan.
3. Geef een korte, gestructureerde opsomming van de belangrijkste prioriteiten van de prospect.
4. Toon aan hoe jouw oplossing daarin voorziet en leg tevens een verband naar de drijfveren van de prospect.
5. Toon de meerwaarde aan van jouw voorstel.
6. Geef aan hoe lang de offerte van kracht blijft en wanneer je zelf opnieuw contact opneemt.
Tot slot:
1. Breng alleen een offerte uit op basis van een inhoudelijk en persoonlijk gesprek. Te vaak worden offertes (met daarin waardevolle concurrentie informatie) gebruikt als benchmark.
2. Houd er rekening mee, dat ook anderen binnen de organisatie met wie je mogelijk niet hebt gesproken, de offerte te lezen krijgen. Zorg derhalve voor duidelijkheid.
Succes!
Wim Vrolijk
Managing Director bij Improvement Profs
Beiden hartelijk dank voor deze prima aanvulling, waar ik het ook volledig mee eens ben. Dit alles bij elkaar is een prima geheel.Ik spreek de wens uit dat iedereen op het salesgebied daar zijn of haar voordeel mee kan doen.
Reageren
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.