Verliest u veel tijd met het maken van offertes? En scoort u minder dan 50%? Dan heeft u een probleem!
Het belangrijkste is dat u vooraf moet beslissen of het werl zinvol is een offerte te maken.
Signalen Enkele signalen waaraan u een offerteaanvraag die niet tot een verkoop zal leiden kunt herkennen zijn de volgende:
De aanvrager wil u niet persoonlijk te woord staan. (Dring hier steeds op aan om de achtergrond van de aanvraag te kennen).
U kent de aanvrager niet, er is geen contact vooraf geweest. (Hij wil waarschijnlijk alleen een prijsvergelijking hebben)
Een gedetailleerd uitgeschreven offerte van iemand die u niet kent. (Hij moet dit waarschijnlijk vragen vanuit een interne procedure die meerdere offertes eist voordat tot aankoop kan worden overgegaan)
Een offerte die alleen om prijzen vraagt en niet om bijkomende informatie, ondersteuning, service.
Tip Als u één van deze vier signalen ontdekt, wees dan op úw hoede. De kansen op een verkoop zijn minimaal! Doe een poging om de aanvrager te spreken te krijgen, lukt dit niet, zie dan af van het maken van een offerte!
Peter Stinckens werkt momenteel als algemeen directeur voor het House Of Imagination. Hij werkte als verkoper, key account manager, commercieel directeur en CEO. Als spreker en auteur is hij een vaste waarde in sales land.
Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
Reageren
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.