Reacties
Op zich een goed artikel, persoonlijk zou ik de verwijzing naar de concurrent eruit laten. Waarom een concurrent negatief neerzetten (goedkoop dus slechter) terwijl je gewoon van je eigen kracht kan uitgaan. Een normale prijs voor een goed product en een goede service achteraf. De klant zegt namelijk voor je te kiezen maar wil nog wat van de prijs af. Dan heb je de keus : iets van de prijs af maar dan garantie tot aan de deur óf toch deze prijs maar dan de goede service die je gewoonlijk geeft. Dat geldt in ieder geval wel voor beveiligingspartners.
sowieso moet het verhaal wel kloppen, want als je zoiets uit je duim zuigt, loop je op termijn altijd averij op. Eerlijk duurt het langst lijkt mij.
Ik ben zelf ook niet de allergoedkoopste, maar ben doorgaans afdoende in staat om mijn meerwaarde te verkopen zonder conculega's de grond in te trappen. Zo moeilijk is dat toch niet (tenzij je geen meerwaarde hebt natuurlijk :))
Zeker weten, als je de concurrent op die manier af wil schilderen, moet je zelf weten dat die concurrent inderdaad die HR-ketel uit het buitenland haalt of niet die bekende HR-ketel gebruikt en hoe weet je dat die concurrent de klant niet zo snel kan helpen?
Volgens mij begeef je je dan op glad ijs en kan het averechts gaan werken. Ik kan mij herinneren hier ook stukjes te hebben gelezen om je concurrent juist niet zwart te maken, maar juist de focus op je eigen goede eigenschappen te zetten.
Als ik als klant bij een bedrijf kom en om korting vraagt en die geeft aan dat ik misschien bij de concurrent beter af ben en vervolgens aangeeft dat ik bij die concurrent misschien wel slechter uit ben, dan krab ik mij nog even achter de oren en zeg dank u wel voor de uitleg. Om daarna die bewuste concurrent te bellen en dit voor te leggen en kijken of het klopt en de kans is erg groot dat ik met die concurrent in zee ga, want bedrijven die hun concurrenten zwart maken, daar heb ik liever niet mee te maken. Geen goede reclame dus.
Waarom niet die korting geven (mits het binnen de marges blijft, meestal kan zo'n korting wel, tenzij je al heeeel erg goedkoop bent) en de klant behouden zonder al te veel rare fratsen uit te halen?
Hanz
Ik vind dit niet sterk. Het begint al in de eerste zin: 'En natuurlijk wil hij als iedere klant het onderste uit de kan.' Ik weet uit ervaring dat dit niet zo is. Eigenlijk willen verrassend weinig klanten het onderste uit de kan wat de prijs betreft. En ik zou zelf niet snel naar een concurrent verwijzen en al helemaal niet afkraken wat zijn service betreft. Ik vind dat je, als goede verkoper, die 10% zeker moet kunnen overbruggen met goede argumenten. Nee, alleen al de gunningsfactor moet die 10% in jouw voordeel kunnen overbruggen.
angelique dalm
nee zo zou ik het nooit aanpakken, vaak proberen onze klanten de concurrenten erbij te nemen door zelf aan te geven dat zij bepaalde diensten goedkoper aanleveren.
ik zal nooit die andere partij onze conculega bekritiseren
wie kent het spreekwoord wat u niet wilt dat bij u geschied doe dat dan ook bij een ander niet.
daarbij vind ik het niet prof. wat ik dan zeg tegen een klant die nog meer van de prijs afwil is dat wij zeer zeker een scherpe prijs hanteren en wij niet het onderste uit de kan willen. het gaat om de de prijs, prestatieverhouding toch! stilte ....
wanneer een potentieele klant vashoudt aan 1 leverancier
dan zeg ik dat het belangrijk is om je niet teveel te specificeren op 1 leverancier, zo kunt u nl. niet een duidelijk beeld krijgen van de kwantiteit t.o.v. de kwaliteit en prijsverhouding. ik zou u dit graag in een proef opdracht/demonstratie willen laten zien. wanneer? (noem een paar datums) stilte.......
Verkopen blijft een vak.
Gelukkig zijn er veel verkopers die hun vak serieus nemen en nadenken.
Dit artikel kan wat mij betreft echt niet en getuigd van gladde verkooppraktijken.
Ik hoop dat "Tips en advies verkoop" een betere inhoud vertegenwoordigd dan dat in dit stuk wordt beschreven.
Tip: neem de klant serieus, bedien de klant dusdanig dat hij echt geholpen wordt. Als je een probleem van de klant oplost en de kosten van de oplossing staan in verhouding tot het probleem dan is prijs meestal geen issue.
Frank de Haan, Amsterdam
Tot ongeveer oktober 2008 hadden we in de uitzendbracnche te maken met een zogenaamde "hoog" conjunctuur. Ik bemiddel in personeel aan de onderkant van de arbeidsmarkt. Toen had ik voor een deel al te maken met (potentiële) klanten die voor een bodemtarief medewerkers wilden inhuren.
Nu er sprake is van een "laag" conjunctuur al geruime tijd (de uitzendbranche staat fors in de min), wordt voor een deel verlangd dat de prijzen nog verder omlaag kunnen i.v.m. overaanbod personeel. In een vechtmarkt waarin ik moet concurreren met Poolse, Bulgaarse en Roemeense ZZP'ers die ogenschijnlijk geen last hebben van Nederlandse wetgeving als het gaat om beloning van "beschermde" werknemers, is dit een hachelijke zaak.
Escape voor mij is 24/7 bereikbaar zijn, het verlenen van daadwerkelijke service en de nederlandse taal, aangezien het overgrote deel bestaat uit nederlandse potentiële klanten. Ondernemen is meer dan alleen omzet rondpompen.
Wim Koning
Ik ben blij verrast met de reacties op het artikel"dan moet u naar een ander". Ik lees daarin dat veel collega's "eerlijk scoren" en uitgaan van eigen kracht en de toegevoegde waarden van hun product belangrijkker vinden dan "trucjes".
En mogelijk ben je objectief "te duur". Als je dat hebt onderzocht en je wilt echt een overeenkomst dan kan je samen met de klant kijken naar andere "ruilmiddelen". Het iefst "low cost voor jou en high benefit voor de klant". Dat is dan geen "trucje" maar een profesionele onderhandelvaardigheid.
stefan van den heuvel
erg grappig, ik leer meer van de reacties dan van het artikel.
het artikel is gladjes, niet netjes en hiermee vraag je een beetje om problemen. als jij de deur achter je hebt dichtgetrokken is er namelijk binnen 3 minuten een gesprek met de genoemde concurrent. het is recessie mensen!
de reacties zijn daarentegen weer uiterst correct en professioneel. chique bijna. tot we 6 keer de deal verliezen aan dezelfde concurrent...
in principe ben ik het eens met het stuk, al gebruik ik liever "een internetaanbieder" minder persoonlijk, niet verifieerbaar en gegarandeerd slechter dan de persoonlijke benadering van mijn bedrijf. ook kom ik dan niet arrogant over met een "ik ben toch beter"houding.
Reageren
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.
|