Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Offertes

5 aanbestedingstips voor dummies (Natasja Hoogenboom)
Te graag opdrachten willen binnenhalen? Stop daarmee (Jan-Willem Seip)
What’s in it for me? (Herman Meijer)
Veelgemaakte schrijffouten in offertes (Natasja Hoogenboom)
De winnende offerte volgens inkopers (Natasja Hoogenboom)
Is TIJD uw grootste concurrent? (Natasja Hoogenboom)
Leer van tweedehands autoverkopers (Jos Burgers)
Succesvolle offertes schrijven in minder tijd (Natasja Hoogenboom)
Geeft u ook wel eens wat weg? (Jan-Willem Seip)
Duurder zijn is zo gek nog niet (Jos Burgers)
Help uw klant over de streep (Natasja Hoogenboom)
Hoe breng je een prijsverhoging? (André Hagelen)
Zo draagt tenderdesign bij aan de gunning (Natasja Hoogenboom)
Zorg dat je niet schaakmat komt te staan (Herman Meijer)
Aanbesteden is topsport (Natasja Hoogenboom)
Uw offerte is net als een liefdesbrief (Natasja Hoogenboom)
Hoe draagt LinkedIn bij aan de winnende aanbesteding? (Natasja Hoogenboom)
Zo zet u de klant in de JA-modus (Natasja Hoogenboom)
Dit doet uw concurrent nog niet (Natasja Hoogenboom)
Hoe wordt uw inschrijving wel concreet en duidelijk? (Natasja Hoogenboom)
Gefeliciteerd! Maar hoe verdeel je de taart? (Herman Meijer)
Last van kortsluiting bij het schrijven van offertes? (Natasja Hoogenboom)
Hulpwerkwoorden in uw offerte? Niet doen. (Natasja Hoogenboom)
Waarom de concurrent de opdracht wel scoort (Natasja Hoogenboom)
Is uw inleiding voor een aanbestedingstekst ook zo slaapverwekkend? (Natasja Hoogenboom)
Bezwaren? Zoek ze op in het verkoopgesprek! (André Hagelen)
'De korting is uitverkocht' (Herman Meijer)
Online samenwerken aan offertes: 3 praktische tips (Natasja Hoogenboom)
Duurder zijn is zo gek nog niet; 4 verkooptechieken (Jos Burgers)
Sorry, de offerte gaat niet door (Jan-Willem Seip)
Voorkom dat u verliest van de concurrent (Marcel Hoefman)
5 tips voor een klantgerichte offerte (Natasja Hoogenboom)
In herhaling vallen is een prima idee (Michel Hoetmer)
Vindt de prospect uw aanbod nu écht te hoog geprijsd? (Richard van Houten)
Zo schrijft u de winnende tekst voor een aanbesteding (Natasja Hoogenboom)
Salesstress na de vakantie? Neem een adempauze! (Natasja Hoogenboom)
Zijn risicoanalyses hoofdpijndossiers? (Natasja Hoogenboom)
Zo staat uw klant centraal in uw offerte (Natasja Hoogenboom)
Spectaculaire resultaten door anders offreren (Roelf Houwing)
Waar gaat uw offerte eigenlijk over? (Roelf Houwing)
Kunt u een mooi prijsje maken? (Walter Spruyt)
Meningen en feiten: bent u te duur?! (Jos Burgers)
Nep-BVP’s besmetten het imago van kundige BVP inkopers (Roelf Houwing)
Offertes verliezen op prijs? Onzin! (Natasja Hoogenboom)
Experts overtuigen met dominante prestatie-informatie (Natasja Hoogenboom)
Er is maar één juiste prijs (Jos Burgers)
3 strategieën om van een Prijs een prijsje te maken (Jos Burgers)
Zo doet u zaken met een gemeente – 8 tips (Natasja Hoogenboom)
Prijsbezwaren tackelen (Jos Burgers)
Maakt u deze fouten in offertes? (Natasja Hoogenboom)
De prijs als excuus (Jos Burgers)
Offerteopvolging voor salesmanagers (Walter Spruyt)
Gek op aanbiedingen (Jos Burgers)
Geef in elk geval geen geld (Jos Burgers)
Schrijf om te scoren (Roelf Houwing)
Meer opdrachten scoren uit offertes (Natasja Hoogenboom)
Een offerte verkoopt... niets (Frank Wouters)
Is het goedkoop of lijkt het goedkoop? (Jos Burgers)
Van buiten naar binnen, of van binnen naar buiten? (Roelf Houwing)
10 vragen aan.... Edward van Acht, Sales & Marketing Manager (Rob Snoeijen)
De meerwaarde van een bidmanager (Roelf Houwing)
De psychologie van prijzen (Richard van Houten)
Scoor met een SMART offerte (Natasja Hoogenboom)
Over de prijs hoef ik zeker niet te beginnen?! (Jos Burgers)
Succesvol offreren door de vraag te creëren (Roelf Houwing)
Er kan altijd nog 5% vanaf (Jos Burgers)
Wat de klant wil horen of wat u wilt vertellen? (Roelf Houwing)
Overtuigen met uw managementsamenvatting (Roelf Houwing)
Winnen op waarde, durft u? (Marcel Hoefman)
Verkopen volgens Amsterdamse taxichauffeurs (Jos Burgers)
Hoe kunt u overheidsopdrachten winnen? (Roelf Houwing)
Vergroot de geloofwaardigheid van uw offerte (Roelf Houwing)
Een Mercedes voor de prijs van een Polo (Jos Burgers)
Bent u bang dat u te duur bent?‏ (Jos Burgers)
Draait het alleen nog maar om de prijs? (Michel Hoetmer)
'In onze branche is de prijsdruk pas echt hoog' (Jos Burgers)
Met dit wapen verslaat u prijsvechters (Marcel Hoefman)
De psychologische prijs van een Boeing 737 (Jos Burgers)
Uw concurrenten kiest u zelf (Jos Burgers)
De kortste weg naar meer winst (Jos Burgers)
Echte of onechte prijsdruk? (Jos Burgers)
You’re my friend (Jos Burgers)
Geef nooit korting! (Jos Burgers)
'Doet u mij maar de goedkoopste shit' (Jos Burgers)
'Preventief ruimen!' (Jos Burgers)
Gek op prijsbezwaren (Jos Burgers)
Waarom duurder zijn een goed idee is (Jos Burgers)
Een prijsdrukverlagend middel (Jos Burgers)
Korting? Ik ben toch zeker Sinterklaas niet?! (Richard van Houten)
Een hogere prijs is pure winst (Jos Burgers)
Bukken terwijl niemand slaat (Jos Burgers)
Onderhandelt u veel over de prijs? (Jos Burgers)
"Je moet wel afdingen!" (Jos Burgers)
Goedkoop is ook niet alles (Jos Burgers)
Acht tips voor succesvol offreren (Michel Hoetmer)
Geld, wanneer begint u er over? (Enno van Kersen)
Succesvolle offertes (Richard van Houten)
Hoe volgt u offertes op? (Michel Hoetmer)
Uw kortingen liggen op straat (Tips & Advies Verkoop)
Wat doet u om klanten meer aan u te binden? (Harrie van Heck)
Vergroot de slagingskans van offertes (Ronald van den Berg)
Is het goedkoop of lijkt het goedkoop? (Jos Burgers)
Verkopers vragen te weinig voor hun producten (Jos Burgers)
Doe mij maar een goede helm (Tips & Advies Verkoop)
Gespreksmanagement (Hans Oelen)
Te snel toegehapt (Tips & Advies Verkoop)
Wanneer beginnen met onderhandelen? (Michel Hoetmer)
Uw kortingen liggen op straat (Tips & Advies Verkoop)
De prijs is vaak niet de echte reden (Jos Burgers)
Hoe reageert u wanneer iemand (te) vroeg om een prijsopgave vraagt? (Michel Hoetmer)
Altijd maar die prijs ... (Tips & Advies Verkoop)
Geen korting maar koopsubsidie! (Tips & Advies Verkoop)
De order niet krijgen…en toch de klant binnenhalen (Richard van Houten)
De offertefabriek (Harro Willemsen)
Drie offertes tegelijk uitbrengen? (Tips & Advies Verkoop)
Noem niet meteen de prijs (Tips & Advies Verkoop)
Kent u uw toegevoegde waarde? (Harro Willemsen)
Checklist voor uw offerte (Herman Meijer)
Hoe schrijft u verkoopbrieven met rendement? (Hans Oelen)
Hoeveel korting wilt u? (Jos Burgers)
Breng leven in uw geschreven teksten! (David Bloch)
Hoe reageert u op offerteaanvragen? (Michel Hoetmer)
De prijs moet geprezen worden (Herman Meijer)
Over geld praat men niet (Enno van Kersen)
De waarde van uw aanbod (Peter Stinckens)
Zorg dat ze uw brief lezen! (Redactie Verkopersonline.nl)
Laten we maar met de prijs beginnen (Tips & Advies Verkoop)
De grootste concurrent is…? (Verkoopgesprek; Offertes; Prijs)
Offertes die scoren (Christiaan Knopper)
Behoefte versus wens (Christiaan Knopper)
Dan heeft u mijn offerte niet gelezen! (Enno van Kersen)
Vijf toegevoegde waardes om uw prijs te verkopen (Harrie van Heck)
Koopsubsidie (Harrie van Heck)
Als de klant zegt: Dat past niet binnen mijn budget (Tips & Advies Verkoop)
Hoe vertel ik de klant wat het kost? (Michel Hoetmer)
Over prijspijn en hoe af te komen van onrendabele klanten? (Harrie van Heck)
Kwaliteit boven prijs (Redactie Verkopersonline.nl)
Geen opdracht? Hartelijk dank! (Ron Plattel)
Laat uw brief of mail swingen (Redactie Verkopersonline.nl)
Dan moet u naar een ander (Tips & Advies Verkoop)
Kapstok voor de klantenbrief-met-impact (Redactie Verkopersonline.nl)
Het is (bijna) nooit de prijs (Christiaan Knopper)
Misschien verkoopt u te duur (Henk Hemstra)
U bent te duur! (Redactie Verkopersonline.nl)
Maak uw product waardevol (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoeveel kost dat? (Peter Stinckens)
Gebruik uw budget effectief (Tips & Advies Verkoop)
Checklist offerte (Herman Meijer)
Het noemen van de prijs = de prijs verkopen (Koert Wijnands)
Succestips voor het maken van uw offerte (Herman Meijer)
Efficiënter omgaan met tijd (Peter Stinckens)
Verkoop niet hetzelfde (Peter Stinckens)
Dodelijke ziekte voor verkopers (Peter Stinckens)
Afsluiten in een gesprek (Vladan Soldat)
Verklein de prijs (Vladan Soldat)
De prijs te hoog? (Peter Stinckens)
Een prijsverhoging in het verschiet? (Tips & Advies Verkoop)
Brieven die beïnvloeden: een nieuwe benadering (David Bloch)
Wat u vooral niet moet doen tijdens een recessie (Michel Hoetmer)
Alles heeft een waarde (Peter Stinckens)
Hoe verkoopt u kwaliteit? (Tips & Advies Verkoop)
Klanten laten zich nauwelijks door de prijs leiden (herh 27-3-07) (Vladan Soldat)
Scoren met offertes (Herman Meijer)
Voorkom discussies over prijs (Peter Stinckens)
Follow-up loont! (Peter Stinckens)
Een goed vervolg is het hele werk (Michel Hoetmer)
Hoe verkoop je waarde? (Vladan Soldat)
Wees verstandig met offertes (Peter Stinckens)
U verkoopt te duur! (Redactie Verkopersonline.nl)
Duidelijke Offertes (Tips & Advies Verkoop)
Marges onder druk (Peter Stinckens)
Van offerte tot opdracht (Offertes/Prijs; Verkoopgesprek)
Ik wil eventjes de posterijen controleren (Michel Hoetmer)
Het vijfde wiel aan de wagen (Herman Meijer)
Ontsnappen aan de val (Peter Stinckens)
Extra impact voor jouw verkoopbrief (Michel Hoetmer)
Wat uw klanten belangrijker vinden dan de prijs (Tips & Advies Verkoop)
“Dat past niet binnen mijn budget” (Tips & Advies Verkoop)
Loop niet harder dan de klant (Tips & Advies Verkoop)
Omzet bepalen volgens de Scotsman-methode (Redactie Verkopersonline.nl)
De waarde van je aanbod (Peter Stinckens)
Altijd weer die prijs (Offertes/Prijs)
De Eindfase halen (Peter Stinckens)
Uw verkoopbrief beter gelezen (Offertes/Prijs)
De onweerstaanbare aanbieding (Offertes/Prijs)
De offerte die scoort (Offertes/Prijs)
Offertes: tips van professionals (Redactie Verkopersonline.nl)
AAAI-en (Jan-Willem Seip)

Succesvolle offertes schrijven in minder tijd

Natasja   Hoogenboom
Natasja Hoogenboom
SalesTAALent.nl

Het schrijven van een perfecte offerte kost tijd. Met deze tips schrijft u een stuk sneller en enthousiaster een offerte, die naadloos aansluit bij de klant.

Succesvolle offertes schrijven in minder tijd
U hebt een goed verkoopgesprek gehad met een klant en mag een offerte uitbrengen. Enthousiast rijdt u terug naar kantoor. Daar wordt u echter meteen opgeslokt door andere taken of collega’s die van alles aan u vragen of van u willen. Het schrijven van de offerte verdwijnt vervolgens op de to-do list. Zo tegen het eind van de werkweek komt die taak weer naar boven. Zucht.

Schrijf direct na het gesprek
Direct na het gesprek zit u juist nog zo lekker in de positieve energie en zit alles nog vers in het geheugen. Dus hou die energie liever nog even lekker vast en maak er gebruik van. Begin altijd meteen na het gesprek met het schrijven van een eerste opzet van de offerte. Als u het meteen doet, zorgt dat voor een offerte die beter aansluit bij het gesprek. Het bespaart u bovendien later ook nog eens veel tijd, omdat u niet meer hoeft te graven in uw geheugen! Hoe fijn is dat?

Plan uw schrijftijd bewust
Plan vooraf al tijd in uw agenda voor het schrijven van de offerte. Liefst dus zo snel mogelijk na het verkoopgesprek. Als u dat inplannen tegelijk met het plannen van de afspraak zelf doet, voorkomt u dat andere - vast ook belangrijke - taken in de weg komen te zitten.

Kies voor een moment van de dag waarop uw energieniveau het beste is. Voor iedereen is dat anders. Globaal zijn er mensen die het liefst vroeg in de ochtend of juist in de avond schrijven. Mensen die direct na het wakker worden aan de slag gaan, maken optimaal gebruik van hun wilskracht, hoge mate van creativiteit en hun goede mood. In de avond zijn er echter vaak minder afleidingen, heeft u inspiratie opgedaan gedurende de dag en heeft u vaak minder haast.

Schrijf zelf
Iets wat we niet leuk vinden, schuiven we graag voor ons uit, of willen we graag uitbesteden aan een ander. Voor een winnende offerte moet u als ondernemer of verkoper toch echt zelf de eerste opzet schrijven. U bent de enige die de energie vanuit het verkoopgesprek over kan brengen op papier. Dus ook als uw collega van de binnendienst of een tekstschrijver de offerte schrijft, plant u toch altijd schrijftijd in.

Begin gewoon
Ga dus direct na het verkoopgesprek zitten en ga gewoon schrijven zonder na te denken. Schrijf op wat in u opkomt. De eerste gedachte is vaak de beste gedachte! Let niet op spelling en grammatica. Maak fouten. Zet vooral die innerlijke criticus even opzij. U weet wel, dat kritische stemmetje dat altijd vindt dat het beter kan. Die heeft u pas later nodig als u gaat herschrijven.
Toch nog last van kortsluiting bij het schrijven van offertes? In dit artikel leest u 5 tips, waarmee een schrijversblok snel verdwijnt.

Maak lijstjes
Pak uw aantekeningen - de notities uit het gesprek - erbij en vul deze aan. Start eens met het puntsgewijs benoemen van de klantvraag en uw aanbod:
  1. Welke wensen of angsten heeft uw toekomstige klant?
  2. Wat gaat u hem of haar aanbieden?
  3. Wat zijn de voordelen voor deze klant?
Wist u dat opsommingen graag gelezen worden in offerteteksten? Lijstjes zijn moeilijk te weerstaan. U bent nu dus al bijna klaar met uw offerte!

Word een perfectioneerder
Mijn perfectionisme zat mij jarenlang in de weg. Zelfs met het schrijven van dit artikel kom ik het weer tegen: ik wil het eigenlijk meteen goed doen. De goedbedoelde tip ‘laat perfectionisme los’ helpt totaal niet bij mij. En ja, ik weet ook dat perfectionisme allesbehalve perfect is.

Dankzij mijn perfectionisme heb ik echter wel de mooiste opdrachten kunnen binnenhalen. Want zeker in de wereld van aanbestedingen met complexere offertes, draait het om de details. Dus ik omarm mijn perfectionisme toch maar liever, alleen net even anders.

Heeft u ook de neiging tot perfectionisme? Noem uzelf vanaf vandaag geen perfectionist meer. Vanaf nu bent u een perfectioneerder. Begin dus gewoon met schrijven. Zonder te veel na te denken. Fouten maken mag in deze eerste fase. U kunt het later altijd nog bijschaven.

Samenvattend
Plan het schrijven van de offerte altijd al van tevoren in direct na het verkoopgesprek op een moment waarop uw energieniveau hoog is. Als u het schrijven meteen na het gesprek doet, sluit de offerte beter aan bij het gesprek. Laat perfectionisme los en begin gewoon met schrijven en het opsommen van lijstjes. Perfectioneren van de offerte kan altijd later nog.

Natasja Hoogenboom

Natasja   Hoogenboom
De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun offertetrajecten. Met haar bedrijf SalesTAALent helpt zij dienstverlenende organisaties bij het binnenhalen en behouden van opdrachten via tenders en aanbestedingen. Daarnaast traint zij salesprofessionals en ondernemers in het schrijven van onweerstaanbare offertes, offline en online. SalesTAALent.nl
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Offertes, Communicatie, Verkoopbevordering
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   7,8
(11 stemmen)
Reacties

Nick

Ik neem na een gesprek liever de tijd om een en ander even te laten bezinken en rustig de tijd te nemen om een en ander te overdenken.
Verder ben ik veel onderweg, met meerdere afspraken op een dag, en kan daardoor meestal ook niet direct aan een offerte beginnen. Maar mogelijk werkt dit wel zo voor anderen.

Hallo Nick,

Leuk dat je reageert op mijn blog. Altijd goed om het gesprek even te laten bezinken voor je een aanbod doet. En natuurlijk heeft iedereen zijn eigen werkwijze. Ik bedoel dan ook zeker niet dat je de offerte meteen (direct na je gesprek) moet afmaken en versturen.

Start jij je offerte met een standaard (cliché) openingszin en hoef jij je klant niet te laten zien dat je hem begrepen hebt, dan kun je het ook best later doen. Zo ken ik iemand die standaard de hele woensdag alleen maar offertes de deur 'uitwerkt'. (Jaja, de deur uitwerken, zo noemt zij dat. Niet echt klantvriendelijk he? Maar dat is in haar geval ook minder nodig.)

Voor onderscheidende en opvallende offertes is het handig om je enthousiasme te laten zien in je openingszin (weg met die cliché!) en een stukje over het gesprek (papegaaien dus). Dan is het zo snel mogelijk schrijven van je eerste opzet echt heel efficiënt én effectief. Bijvoorbeeld in een gezellig koffietentje in de buurt van je volgende klant.

Veel schrijfplezier!

Hartelijke groet,
Natasja
(de auteur van dit artikel)

Ik moet het uitproberen. Hopelijk werkt het ook in mijn brange

I like your post, it is very useful

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel