Zo zet u de klant in de JA-modus

Natasja   Hoogenboom
Natasja Hoogenboom
SalesTAALent.nl

De reden dat u een offerte mag schrijven is een behoefte van een klant. Hoe vertaalt u deze klantvraag naar een onweerstaanbare offerte? Ontdek hoe u de klant in de JA-modus zet.

Zo zet u de klant in de JA-modus
Een offerte gaat verder dan alleen het aanbevelen van uw product of dienst en het noemen van een prijs. Sterker nog, de offerte gaat eigenlijk helemaal niet over u of uw bedrijf. De reden dat u een offerte mag schrijven is immers een behoefte van een (potentiële) klant. Elke klant gunt u bovendien de opdracht om een andere reden. Dus is iedere offerte uniek en dat vraagt om maatwerk. Oftewel, maak iedere offerte persoonlijk door de klantbehoefte te beschrijven. Maar hoe doet u dat?

Laat zien dat u de klant begrijpt
Een veelgemaakte fout in offertes is dat we onszelf en ons aanbod centraal zetten. Ik begrijp wel waarom we dat doen: we zijn natuurlijk supertrots op onze organisatie en onze diensten. Maar wat heeft de klant eraan?
Begrijpt u wel wat hij nodig heeft? Sluit uw aanbod wel aan bij zijn behoefte? Geef alleen daarom al de klantvraag voldoende ruimte. Geef gerust uw visie hierop, maar wacht nog met de oplossing. Zet eerst uw klant centraal, voordat u over uw aanbod en uw organisatie begint te schrijven.

Vat de klantbehoefte samen
Schrijft u een offertebrief? Laat in de eerste nieuwe alinea na uw openingszinnen zien dat u hebt geluisterd naar de klant. Dat doet u door de behoefte van de klant kort samen te vatten. U laat zien dat u de klant begrijpt door ook de vraag achter zijn vraag te formuleren. In een aanbestedingstekst doet u dit ook. Bijvoorbeeld in de inleidende tekst. Dus vat samen:
  • Wat is de reden dat hij uw aanbod nodig heeft?
  • Wat is zijn achterliggende wens of angst?
  • Wat zijn de consequenties van zijn probleem?

Korte voorbeelden ter inspiratie
  • U wilt uw website verbeteren, maar weet nog niet precies wat u daarvoor nodig hebt. Een ding is wél duidelijk: u wilt meer klanten. Daarom zoekt u een websitebouwer die met u meedenkt en zorgt dat uw organisatie hoger in de Google-ranking scoort.

  • Helaas is er deze zomer bij jullie ingebroken. Dat willen jullie nooit meer meemaken. De kozijnen van jullie woning willen jullie dan ook laten vervangen door inbraakwerende kunststofkozijnen. Het gaat om 14 kozijnen en 1 schuifpui.

  • Uw gemeente heeft relatief veel jeugdoverlast in de vorm van geluidsoverlast, vandalisme en criminaliteit. Het verminderen van de overlast en criminaliteit heeft dan ook hoge prioriteit in het Veiligheidsbeleid. Om deze problematiek effectief en integraal aan te pakken wilt u, aanvullend op het regulier jongerenwerk, specialistisch jongerenwerk inkopen.

Papegaai de klant
Gebruik in de samenvatting zoveel mogelijk de woorden van de klant zelf. Woorden die de klant ook gebruikt. Herhaal de vraag van de klant in zijn eigen woorden. Ik noem dat altijd graag ‘papegaaien’. Omdat een papegaai alleen de kernwoorden herhaalt. Is de klant op zoek naar een ‘flexwerker’, dan noemt u het ook een ‘flexwerker’, ook al gebruikt u liever het woord ‘uitzendkracht’. Gebruik in de samenvatting u-gerichte zinnen, dus zinnen als:
U wilt graag…
Daarom zoekt u…
U zei dat…
Verder vertelde u me…
Tot slot gaf u aan…

Het voordeel van papegaaien is dat uw klant bij het lezen meteen in de JA-modus zit. Bij iedere zin denkt hij onbewust “Ja, dat is wat ik wil”, “Ja klopt, dat ook inderdaad” en “Jaaaah, dat zoek ik zeker.” En dat terwijl u het aanbod nog helemaal niet hebt beschreven!

80% van de klanten heeft een vergelijkbare klantvraag
Dit deel van de offerte is natuurlijk maatwerk en dat kost tijd. Zeker als u de letterlijke woorden van de klant wilt papegaaien. Toch heeft zo’n 80% van uw klanten waarschijnlijk een vergelijkbare klantvraag. Ze hebben vaak vergelijkbare wensen en angsten. Het is dan ook handig om de 3 meest voorkomende klantvragen al in een standaardtekst op de plank te hebben liggen, zodat u ze alleen nog op maat hoeft te maken.

Denk hiervoor aan uw ideale klant. Wat zijn zijn wensen? Wat zijn zijn angsten? Wat is de reden dat hij u nodig heeft? Weet u het zelf niet? Vraag het aan uw huidige klanten en u ziet vast de overeenkomsten. Zo willen mijn klanten vaak hun offertes verbeteren, hun team naar een hoger niveau brengen of meer klanten binnenhalen. U ook? Begin met samenvatten van de klantbehoefte van uw klanten.

Samenvattend
Zet de klant in de JA-modus, door:
  • Te laten zien dat u hem begrijpt
  • Het samenvatten van de klantbehoefte
  • Het papegaaien van letterlijke woorden

Zo zorgt u ervoor dat hij al JA knikt, voordat hij überhaupt uw aanbod en prijs heeft bekeken. En dat is toch wat we willen: een JA op onze offerte?

Natasja Hoogenboom

Natasja   Hoogenboom
De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun offertetrajecten. Met haar bedrijf SalesTAALent helpt zij dienstverlenende organisaties bij het binnenhalen en behouden van opdrachten via tenders en aanbestedingen. Daarnaast traint zij salesprofessionals en ondernemers in het schrijven van onweerstaanbare offertes, offline en online. SalesTAALent.nl
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Offertes, Aanbestedingen, Klantbehoefte
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   8,9
(9 stemmen)
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..