Een offerte uitbrengen kost veel geld en tijd. Het is daarom van belang dat er serieus wordt omgegaan met deze materie, zodat de resultaten omhoog gaan. Want ook hier geldt weer: een goede voorbereiding is het halve werk.
Checklist offerte
De juiste NAW gegevens, compleet met alle voorletters en titel van de geadresseerde.
Wat zijn de wensen van de aanvrager?
Wanneer wil de klant erover beschikken?
Wanneer wordt de beslissing genomen?
Is de contactpersoon ook daadwerkelijk de nemer van beslissingen of heeft hij een adviserende rol?
Zijn alle gespreksnotities van de afgelopen periode voorhanden?
Is er overleg (rapportage) geweest tussen binnen- en buitendienstmedewerkers?
Is het besteedbare budget van de klant bekend?
Wat is de procedure bij de klant na ontvangst van de offerte?
Wat is er afgesproken over de beslissingsdatum en opvolging?
Zijn de wensen en behoeften van de klant verwerkt in de offerte?
Is zijn of haar taalgebruik 'letterlijk' in de offerte herkenbaar in plaats van het vakjargon?
Wordt bij een bestaande relatie verwezen naar vorige leveringen en tevredenheid?
Hoe verliep de offerteprocedure bij een vorige gelegenheid?
Hebben we bij twijfels alsnog contact opgenomen met de aanvrager en eventueel ontbrekende gegevens verwerkt?
Herman Meijer heeft ruim veertig jaar ervaring in Sales en Management. Hij is bedrijfsadviseur, interim-manager, trainer/coach, presentator, verzorgt bedrijfspresentaties, workshops en congressen. Tevens schrijft hij columns, artikelen en boeken.
Deze regels zouden eigenlijk gelijk moeten zijn aan ademhalen maar je komt er steeds weer achter dat dit van sommige bedrijven/instanties niet kan worden verwacht.
het verlies wat je mogelijk kan leiden door het versturen van te lange offertes (teveel pagina's, teveel vakjargon etc) is dan ook meerdere malen hoger.
Reageren
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.