Er gaat nogal eens iets fout bij de voorbereiding en follow up van offertes. Wat zijn de belangrijkste aandachtspunten?
Verkopers laten helaas veel kansen liggen bij de afhandeling van hun offertes. Jammer, want dat heeft een zeer nadelige invloed op het het scoringspercentage.
De do's en dont's
Maar een offerte nooit langer dan twee A4'tjes.
Zet alle technische details en informatie in de bijlagen.
Maak de offerte persoonlijk, maar gebruik geen voornamen.
Gebruik geen standaardzinnen en -openingen.
Gebruik geen lange en hoogdravende teksten.
Vermijd als het even kan het gebruik van hulpwerkwoorden.
Deel de tekst logisch in en maak bij langere offertes gebruik van subkopjes.
Schrap het woord 'vrijblijvend' uit uw gedachten en uit de offerte.
Maak schaars en alleen functioneel gebruik van onderstrepingen, vette en cursieve letters.
Vermeld nooit dat de klant kan bellen bij eventuele vragen of onduidelijkheden. Uw offerte mag absoluut geen onduidelijkheden meer bevatten.
Zorg er voor dat de prijs niet de doorslaggevende factor is in de offerte.
Laat nooit het initiatief voor follow up aan de klant/prospect over, maar vermeld wanneer u zelf contact opneemt.
Tip Dubbelcheck de offerte op schrijf- en taalfouten, want zijn er gebreken op dát vlak dan legt de prospect de offerte meestal snel opzij.
Herman Meijer heeft ruim veertig jaar ervaring in Sales en Management. Hij is bedrijfsadviseur, interim-manager, trainer/coach, presentator, verzorgt bedrijfspresentaties, workshops en congressen. Tevens schrijft hij columns, artikelen en boeken.
Goed en duidelijk stuk.
Maar er staat o.a. in: "Schrap het woord 'vrijblijvend' uit uw gedachten en uit de offerte". Volgens mij is dit een juridische term die de gene die ofreert vrijwaart van leveringsplicht. Dit als er onverhoopt fouten in de offerte zouden staan. Voor de klant is de offerte uiteraard altijd vrijblijvend.
Ger
Beste Koert,
'Vrijblijvend' hoort en hoeft niet in een offerte, en ook niet tussen je oren. Een offerte is nooit vrijblijvend. Een goeie offerte verplicht je er op in te gaan, óf te zoeken naar een betere.
In de bijlagen waarnaar je in je samenvatting - van de voornaamste kenmerken, voordelen en investering - verwijst staan de eventuele voorbehouden. Volgens mij bedoelde je dat.
Goede tips! Als je nog goede <a href="http://teambasecrm.com/online-offerte-software">offerte software</a> of sjablonen zoekt dan moet je eens bij <a href="http://teambasecrm.com/">Teambase</a> kijken.
Ik mis nog één aandachtspunt in deze lijst:
• Spreek nooit van kosten maar van een investering, stuur naar "wat brengt het op" in plaats van "wat kost het mij" ;-)
Verder goed artikel!
Reageren
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.