Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Offertes

Hoe wordt uw inschrijving wel concreet en duidelijk? (Natasja Hoogenboom)
Duurder zijn is zo gek nog niet; 4 verkooptechieken (Jos Burgers)
Sorry, de offerte gaat niet door (Jan-Willem Seip)
De winnende offerte volgens inkopers (Natasja Hoogenboom)
Voorkom dat u verliest van de concurrent (Marcel Hoefman)
Hulpwerkwoorden in uw offerte? Niet doen. (Natasja Hoogenboom)
Help uw klant over de streep (Natasja Hoogenboom)
Aanbesteden is topsport (Natasja Hoogenboom)
5 tips voor een klantgerichte offerte (Natasja Hoogenboom)
Veelgemaakte schrijffouten in offertes (Natasja Hoogenboom)
In herhaling vallen is een prima idee (Michel Hoetmer)
Vindt de prospect uw aanbod nu écht te hoog geprijsd? (Richard van Houten)
Succesvolle offertes schrijven in minder tijd (Natasja Hoogenboom)
Leer van tweedehands autoverkopers (Jos Burgers)
Zo schrijft u de winnende tekst voor een aanbesteding (Natasja Hoogenboom)
Salesstress na de vakantie? Neem een adempauze! (Natasja Hoogenboom)
Zijn risicoanalyses hoofdpijndossiers? (Natasja Hoogenboom)
Zo staat uw klant centraal in uw offerte (Natasja Hoogenboom)
Spectaculaire resultaten door anders offreren (Roelf Houwing)
Waar gaat uw offerte eigenlijk over? (Roelf Houwing)
Waarom de concurrent de opdracht wel scoort (Natasja Hoogenboom)
Bezwaren? Zoek ze op in het verkoopgesprek! (André Hagelen)
Kunt u een mooi prijsje maken? (Walter Spruyt)
Meningen en feiten: bent u te duur?! (Jos Burgers)
Nep-BVP’s besmetten het imago van kundige BVP inkopers (Roelf Houwing)
Last van kortsluiting bij het schrijven van offertes? (Natasja Hoogenboom)
Offertes verliezen op prijs? Onzin! (Natasja Hoogenboom)
Experts overtuigen met dominante prestatie-informatie (Natasja Hoogenboom)
Er is maar één juiste prijs (Jos Burgers)
3 strategieën om van een Prijs een prijsje te maken (Jos Burgers)
Zo doet u zaken met een gemeente – 8 tips (Natasja Hoogenboom)
Prijsbezwaren tackelen (Jos Burgers)
Maakt u deze fouten in offertes? (Natasja Hoogenboom)
De prijs als excuus (Jos Burgers)
Offerteopvolging voor salesmanagers (Walter Spruyt)
Gek op aanbiedingen (Jos Burgers)
Geef in elk geval geen geld (Jos Burgers)
Schrijf om te scoren (Roelf Houwing)
Meer opdrachten scoren uit offertes (Natasja Hoogenboom)
Een offerte verkoopt... niets (Frank Wouters)
Is het goedkoop of lijkt het goedkoop? (Jos Burgers)
Van buiten naar binnen, of van binnen naar buiten? (Roelf Houwing)
10 vragen aan.... Edward van Acht, Sales & Marketing Manager (Rob Snoeijen)
Duurder zijn is zo gek nog niet (Jos Burgers)
De meerwaarde van een bidmanager (Roelf Houwing)
De psychologie van prijzen (Richard van Houten)
Scoor met een SMART offerte (Natasja Hoogenboom)
Over de prijs hoef ik zeker niet te beginnen?! (Jos Burgers)
Succesvol offreren door de vraag te creëren (Roelf Houwing)
Er kan altijd nog 5% vanaf (Jos Burgers)
Wat de klant wil horen of wat u wilt vertellen? (Roelf Houwing)
Overtuigen met uw managementsamenvatting (Roelf Houwing)
Winnen op waarde, durft u? (Marcel Hoefman)
Verkopen volgens Amsterdamse taxichauffeurs (Jos Burgers)
Hoe kunt u overheidsopdrachten winnen? (Roelf Houwing)
Vergroot de geloofwaardigheid van uw offerte (Roelf Houwing)
Een Mercedes voor de prijs van een Polo (Jos Burgers)
Bent u bang dat u te duur bent?‏ (Jos Burgers)
Draait het alleen nog maar om de prijs? (Michel Hoetmer)
'In onze branche is de prijsdruk pas echt hoog' (Jos Burgers)
Met dit wapen verslaat u prijsvechters (Marcel Hoefman)
De psychologische prijs van een Boeing 737 (Jos Burgers)
Uw concurrenten kiest u zelf (Jos Burgers)
De kortste weg naar meer winst (Jos Burgers)
Echte of onechte prijsdruk? (Jos Burgers)
You’re my friend (Jos Burgers)
Geef nooit korting! (Jos Burgers)
'Doet u mij maar de goedkoopste shit' (Jos Burgers)
'Preventief ruimen!' (Jos Burgers)
Gek op prijsbezwaren (Jos Burgers)
Waarom duurder zijn een goed idee is (Jos Burgers)
Een prijsdrukverlagend middel (Jos Burgers)
Korting? Ik ben toch zeker Sinterklaas niet?! (Richard van Houten)
Een hogere prijs is pure winst (Jos Burgers)
Bukken terwijl niemand slaat (Jos Burgers)
Onderhandelt u veel over de prijs? (Jos Burgers)
"Je moet wel afdingen!" (Jos Burgers)
Goedkoop is ook niet alles (Jos Burgers)
Acht tips voor succesvol offreren (Michel Hoetmer)
Geld, wanneer begint u er over? (Enno van Kersen)
Succesvolle offertes (Richard van Houten)
Hoe volgt u offertes op? (Michel Hoetmer)
Uw kortingen liggen op straat (Tips & Advies Verkoop)
Wat doet u om klanten meer aan u te binden? (Harrie van Heck)
Vergroot de slagingskans van offertes (Ronald van den Berg)
Is het goedkoop of lijkt het goedkoop? (Jos Burgers)
Verkopers vragen te weinig voor hun producten (Jos Burgers)
Doe mij maar een goede helm (Tips & Advies Verkoop)
Gespreksmanagement (Hans Oelen)
Te snel toegehapt (Tips & Advies Verkoop)
Wanneer beginnen met onderhandelen? (Michel Hoetmer)
Uw kortingen liggen op straat (Tips & Advies Verkoop)
De prijs is vaak niet de echte reden (Jos Burgers)
Hoe reageert u wanneer iemand (te) vroeg om een prijsopgave vraagt? (Michel Hoetmer)
Altijd maar die prijs ... (Tips & Advies Verkoop)
Geen korting maar koopsubsidie! (Tips & Advies Verkoop)
De order niet krijgen…en toch de klant binnenhalen (Richard van Houten)
De offertefabriek (Harro Willemsen)
Drie offertes tegelijk uitbrengen? (Tips & Advies Verkoop)
Noem niet meteen de prijs (Tips & Advies Verkoop)
Kent u uw toegevoegde waarde? (Harro Willemsen)
Checklist voor uw offerte (Herman Meijer)
Hoe schrijft u verkoopbrieven met rendement? (Hans Oelen)
Hoeveel korting wilt u? (Jos Burgers)
Breng leven in uw geschreven teksten! (David Bloch)
Hoe reageert u op offerteaanvragen? (Michel Hoetmer)
De prijs moet geprezen worden (Herman Meijer)
Over geld praat men niet (Enno van Kersen)
De waarde van uw aanbod (Peter Stinckens)
Zorg dat ze uw brief lezen! (Redactie Verkopersonline.nl)
Laten we maar met de prijs beginnen (Tips & Advies Verkoop)
De grootste concurrent is…? (Verkoopgesprek; Offertes; Prijs)
Offertes die scoren (Christiaan Knopper)
Behoefte versus wens (Christiaan Knopper)
Dan heeft u mijn offerte niet gelezen! (Enno van Kersen)
Vijf toegevoegde waardes om uw prijs te verkopen (Harrie van Heck)
Koopsubsidie (Harrie van Heck)
Als de klant zegt: Dat past niet binnen mijn budget (Tips & Advies Verkoop)
Hoe vertel ik de klant wat het kost? (Michel Hoetmer)
Over prijspijn en hoe af te komen van onrendabele klanten? (Harrie van Heck)
Kwaliteit boven prijs (Redactie Verkopersonline.nl)
Geen opdracht? Hartelijk dank! (Ron Plattel)
Laat uw brief of mail swingen (Redactie Verkopersonline.nl)
Dan moet u naar een ander (Tips & Advies Verkoop)
Kapstok voor de klantenbrief-met-impact (Redactie Verkopersonline.nl)
Het is (bijna) nooit de prijs (Christiaan Knopper)
Misschien verkoopt u te duur (Henk Hemstra)
U bent te duur! (Redactie Verkopersonline.nl)
Maak uw product waardevol (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoeveel kost dat? (Peter Stinckens)
Gebruik uw budget effectief (Tips & Advies Verkoop)
Checklist offerte (Herman Meijer)
Het noemen van de prijs = de prijs verkopen (Koert Wijnands)
Succestips voor het maken van uw offerte (Herman Meijer)
Efficiënter omgaan met tijd (Peter Stinckens)
Verkoop niet hetzelfde (Peter Stinckens)
Dodelijke ziekte voor verkopers (Peter Stinckens)
Afsluiten in een gesprek (Vladan Soldat)
Verklein de prijs (Vladan Soldat)
De prijs te hoog? (Peter Stinckens)
Een prijsverhoging in het verschiet? (Tips & Advies Verkoop)
Brieven die beïnvloeden: een nieuwe benadering (David Bloch)
Wat u vooral niet moet doen tijdens een recessie (Michel Hoetmer)
Alles heeft een waarde (Peter Stinckens)
Hoe verkoopt u kwaliteit? (Tips & Advies Verkoop)
Klanten laten zich nauwelijks door de prijs leiden (herh 27-3-07) (Vladan Soldat)
Scoren met offertes (Herman Meijer)
Voorkom discussies over prijs (Peter Stinckens)
Follow-up loont! (Peter Stinckens)
Een goed vervolg is het hele werk (Michel Hoetmer)
Hoe verkoop je waarde? (Vladan Soldat)
Wees verstandig met offertes (Peter Stinckens)
U verkoopt te duur! (Redactie Verkopersonline.nl)
Duidelijke Offertes (Tips & Advies Verkoop)
Marges onder druk (Peter Stinckens)
Van offerte tot opdracht (Offertes/Prijs; Verkoopgesprek)
Ik wil eventjes de posterijen controleren (Michel Hoetmer)
Het vijfde wiel aan de wagen (Herman Meijer)
Ontsnappen aan de val (Peter Stinckens)
Extra impact voor jouw verkoopbrief (Michel Hoetmer)
Wat uw klanten belangrijker vinden dan de prijs (Tips & Advies Verkoop)
“Dat past niet binnen mijn budget” (Tips & Advies Verkoop)
Loop niet harder dan de klant (Tips & Advies Verkoop)
Omzet bepalen volgens de Scotsman-methode (Redactie Verkopersonline.nl)
De waarde van je aanbod (Peter Stinckens)
Altijd weer die prijs (Offertes/Prijs)
De Eindfase halen (Peter Stinckens)
Uw verkoopbrief beter gelezen (Offertes/Prijs)
De onweerstaanbare aanbieding (Offertes/Prijs)
De offerte die scoort (Offertes/Prijs)
Offertes: tips van professionals (Redactie Verkopersonline.nl)
AAAI-en (Jan-Willem Seip)

Salesstress na de vakantie? Neem een adempauze!

Natasja   Hoogenboom
Natasja Hoogenboom
SalesTAALent.nl

De zomer is voorbij. U bent net terug van een heerlijke relaxte vakantie, maar voelt meteen de druk weer van de targets voor de rest van het jaar. Werken in de sales kan best zwaar zijn. 5 tips wat te doen tegen salesstress.

Salesstress na de vakantie? Neem een adempauze!

Deadlines halen van aanbestedingen. Teleurstelling als de opdracht niet is binnengehaald. En had ik de files, het regelmatige overwerken en collega’s die azen op uw promotie al genoemd? Stress en onrust liggen weer op de loer. Wist u dat ik - naast aanbestedingsexpert - ook yoga-docent ben? Yoga vind ik heerlijk. Het betekent veel meer voor mij dan ontspanning en fit blijven. Vanuit mijn yoga-achtergrond en 20 jaar werken in de sales geef ik u in dit artikel tips hoe u het relaxte vakantiegevoel vasthoudt. 

1. Druk? Neem dan juist afstand
Ervaart u druk? Komt u tijd tekort? Neem dan juist een momentje voor uzelf! Het klinkt wellicht tegenstrijdig. Maar echt, het levert u veel meer op als u even afstand neemt. Even helemaal niets doen. Of buiten een frisse neus halen. 

The time to relax is when you don’t have time for it

Heeft u weleens gemerkt dat de gedachten in uw hoofd steeds harder gaan ‘praten’ als u druk voelt? Dat stemmetje noem ik weleens ‘de sportcommentator’. Overal heeft-ie commentaar op. En het lijkt wel of hij steeds kritischer wordt als de druk toeneemt: “De offerte die ik net schreef, is natuurlijk bagger. Die moet opnieuw. Nu ben ik nog langer bezig terwijl ik geen tijd heb…” Afstand nemen, relativeert.

2. Neem een adempauze
Wist u dat 5 bewuste ademhalingen het zenuwstelsel al tot rust brengt? Probeer het maar! Frisse lucht verruimt de longen en geeft ook nog eens inspiratie. Het woord inspiratie betekent niet voor niets inademen van de geest!

Almost everything will work again if you unplug it for a few minutes…
including you

Soms gaat het mij bijvoorbeeld in een salesoverleg allemaal niet snel en concreet genoeg. Ik voel de irritatie mijn lijf in komen. Soms excuseer ik me dan: “Even naar het toilet hoor!” Ook als ik niet moet. Maar op het toilet kan ik even stoom afblazen en een adempauze nemen. Na 5 bewuste ademhalingen stap ik het overleg weer in met een helder hoofd.


3. Begin de dag goed

Een goed begin van de dag is het halve werk. Mijn dag begint met een rondje RPM. Nee, niet op de fiets, maar: Rise, Pee, Meditate. Dankzij een korte meditatie begin ik mijn dag met een helder en rustig hoofd. Die mailbox blijft dus nog even uit.

Real creativity comes only out of silence

Mijn ochtendmomentje sluit ik af met het formuleren van intenties voor die dag én in mijn leven. Ik geloof erin dat een doel behalen altijd begint met een positief en open geformuleerde intentie. Interessant onderwerp? Dan is het boek ‘Three Simple Steps’ van Trevor Blake een aanrader. Het beschrijft hoe u in 3 eenvoudige stappen naar succes kunt gaan, zakelijk én privé.


4. Zet de timer
Zet de timer als u aan een taak begint. Zet uw telefoon op stil. Doe de deur dicht. Ook voor social media. Laat u door niets en niemand afleiden. Focus op die ene offertetekst die u moet schrijven of het klantgesprek dat u wilt voorbereiden.

What you focus on grows. What you concentrate on is what you see more of in your life

Geconcentreerd werken zorgt ervoor dat u sneller en beter een taak kan afronden. Ik zet de timer meestal op 1 tot 1,5 uur, omdat ik getest heb hoe lang ik op volle concentratie en energie kan werken. Maar ik ken ook mensen die de Pomodorie-techniek gebruiken: 25 minuten werken en 5 minuten pauze. Adem vervolgens bewust in en adem weer rustig uit. Vijf keer, weet u nog?

5. Een baaldag mag

Sta uzelf ook toe dat u soms even uw dag niet heeft. Iedereen heeft recht op een baalmomentje, bijvoorbeeld als de klant toch voor een ander bedrijf kiest. Ik ken het gevoel. Soms kook ik van binnen als ik een opdracht verlies.

When it hurts - observe. Life is trying to teach you something

Achteraf kan ik het verlies wel relativeren. Soms winnen we, soms leren we. De momenten die niet zo leuk zijn, leren ons vaak iets en geven juist inzicht in wat belangrijk voor ons is. En al die tips om offertes te verbeteren kan ik alleen maar geven doordat ik de verloren trajecten heb geëvalueerd.

Na een baaldag realiseer ik me weer hoe gaaf een salesjob is: het brengt me op de mooiste plekken, bij bijzondere potentiële klanten. Laatst mocht ik op Schiphol meekijken hoe de schoonmaak in vliegtuigen geregeld wordt. Super gaaf, want ik mocht ook even achter de stuurknuppel kruipen in de cockpit. Mensen helpen. De vrijheid. Lekker bakje koffie drinken in de zon…

Kortom…

… adem nog een keer diep in. En weer rustig uit. 
… adem nog een keer diep in. En weer rustig uit.
… adem nog een keer diep in. En weer rustig uit.
… adem nog een keer diep in. En weer rustig uit.
… adem nog een keer diep in. En weer rustig uit.

En geniet van ons prachtige vak!
Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun offertetrajecten. Met haar bedrijf SalesTAALent helpt zij dienstverlenende organisaties bij het binnenhalen en behouden van opdrachten via tenders en aanbestedingen. Daarnaast traint zij salesprofessionals en ondernemers in het schrijven van onweerstaanbare offertes, offline en online. SalesTAALent.nl
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 8,5
(12 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel