Een makkelijk te lezen tekst verhoogt de respons van uw verkoopbrief. Met deze tips haalt u meer uit minder woorden.
Als goed getrainde verkoper kent u de kracht van uw woorden, stiltes en gebaren. Op papier is het niet anders. Daar praat u bovendien met een lezer die niet op uw boodschap zit te wachten. Dan komt het aan op de volgende bewezen 'regeltjes'.
1. Houd het kort. Niemand neemt uitgebreid de tijd om een verkoopbrief te lezen. Snel wil de lezer erachter komen wat zijn of haar voordeel is. Tip. Dwing uzelf uw brief niet langer te maken dan één A4'tje. Dat zijn ruim 230 woorden, verdeeld over 20 zinnen.
2. Beperk het aantal lettergrepen. Bij het lezen van een brief staat gemak voorop. Woorden met heel veel lettergrepen maken echter een brief moeilijk leesbaar. Tip. Volgens experts moet driekwart van uw brief bestaan uit eenlettergrepige woorden, maar dat is een enorme uitdaging. Streef er echter wel naar. De rest bestaat dan uit woorden van twee of drie lettergrepen. 'Doe mee en win.' is sterker dan 'Meedoen maakt u tot een eventuele winnares.'
3. Gebruik makkelijke woorden. Omdat niemand op uw verkoopbrief zit te wachten, moet uw boodschap simpel worden gebracht. Gebruik daarom geen vaktermen, vreemde taal of moeilijke woorden. Als een 14-jarige uw brief begrijpt, is het een goede brief! Tip. In Word kunt u makkelijk met Shift+F7 voor moeilijke woorden een makkelijker woord krijgen.
4. Praat uw brief in elkaar. Bent u geen tekstschrijver en kunt u wel verkopen, dan kunt u beter uw brief inspreken. Pak daarvoor een dicteerapparaat, denk aan een klant en begin te vertellen waarom uw klant uw product nu moet kopen. Typ dan de tekst uit. Zo krijgt u een brief die leest als een goed verkoopverhaal.
Test de leesbaarheid van uw tekst. Of uw tekst goed leesbaar is, kunt u makkelijk testen. Het enige wat u hoeft te doen is het aantal woorden, zinnen en lettergrepen te tellen.
Download het handige rekenmodel van http://verkoop.indicator.nl (VK 10.21.05). U ziet dan vanzelf wat u moet doen om uw brief nog beter leesbaar te maken.
Controleer uw verkoopbrief op lengte, het aantal zinnen, het aantal woorden en het aantal lettergrepen. Ons rekenmodel kan u helpen.
Tips & Advies Verkoop
Dit artikel komt uit een adviesbrief van uitgeverij Indicator.
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.