Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Offertes

Geeft u ook wel eens wat weg? (Jan-Willem Seip)
Is TIJD uw grootste concurrent? (Natasja Hoogenboom)
Is uw inleiding voor een aanbestedingstekst ook zo slaapverwekkend? (Natasja Hoogenboom)
Hoe draagt LinkedIn bij aan de winnende aanbesteding? (Natasja Hoogenboom)
Online samenwerken aan offertes: 3 praktische tips (Natasja Hoogenboom)
Zo zet u de klant in de JA-modus (Natasja Hoogenboom)
Waarom de concurrent de opdracht wel scoort (Natasja Hoogenboom)
'De korting is uitverkocht' (Herman Meijer)
Duurder zijn is zo gek nog niet (Jos Burgers)
Bezwaren? Zoek ze op in het verkoopgesprek! (André Hagelen)
Hoe wordt uw inschrijving wel concreet en duidelijk? (Natasja Hoogenboom)
Duurder zijn is zo gek nog niet; 4 verkooptechieken (Jos Burgers)
Sorry, de offerte gaat niet door (Jan-Willem Seip)
De winnende offerte volgens inkopers (Natasja Hoogenboom)
Voorkom dat u verliest van de concurrent (Marcel Hoefman)
Hulpwerkwoorden in uw offerte? Niet doen. (Natasja Hoogenboom)
Help uw klant over de streep (Natasja Hoogenboom)
Aanbesteden is topsport (Natasja Hoogenboom)
5 tips voor een klantgerichte offerte (Natasja Hoogenboom)
Veelgemaakte schrijffouten in offertes (Natasja Hoogenboom)
In herhaling vallen is een prima idee (Michel Hoetmer)
Vindt de prospect uw aanbod nu écht te hoog geprijsd? (Richard van Houten)
Succesvolle offertes schrijven in minder tijd (Natasja Hoogenboom)
Leer van tweedehands autoverkopers (Jos Burgers)
Zo schrijft u de winnende tekst voor een aanbesteding (Natasja Hoogenboom)
Salesstress na de vakantie? Neem een adempauze! (Natasja Hoogenboom)
Zijn risicoanalyses hoofdpijndossiers? (Natasja Hoogenboom)
Zo staat uw klant centraal in uw offerte (Natasja Hoogenboom)
Spectaculaire resultaten door anders offreren (Roelf Houwing)
Waar gaat uw offerte eigenlijk over? (Roelf Houwing)
Kunt u een mooi prijsje maken? (Walter Spruyt)
Meningen en feiten: bent u te duur?! (Jos Burgers)
Nep-BVP’s besmetten het imago van kundige BVP inkopers (Roelf Houwing)
Last van kortsluiting bij het schrijven van offertes? (Natasja Hoogenboom)
Offertes verliezen op prijs? Onzin! (Natasja Hoogenboom)
Experts overtuigen met dominante prestatie-informatie (Natasja Hoogenboom)
Er is maar één juiste prijs (Jos Burgers)
3 strategieën om van een Prijs een prijsje te maken (Jos Burgers)
Zo doet u zaken met een gemeente – 8 tips (Natasja Hoogenboom)
Prijsbezwaren tackelen (Jos Burgers)
Maakt u deze fouten in offertes? (Natasja Hoogenboom)
De prijs als excuus (Jos Burgers)
Offerteopvolging voor salesmanagers (Walter Spruyt)
Gek op aanbiedingen (Jos Burgers)
Geef in elk geval geen geld (Jos Burgers)
Schrijf om te scoren (Roelf Houwing)
Meer opdrachten scoren uit offertes (Natasja Hoogenboom)
Een offerte verkoopt... niets (Frank Wouters)
Is het goedkoop of lijkt het goedkoop? (Jos Burgers)
Van buiten naar binnen, of van binnen naar buiten? (Roelf Houwing)
10 vragen aan.... Edward van Acht, Sales & Marketing Manager (Rob Snoeijen)
De meerwaarde van een bidmanager (Roelf Houwing)
De psychologie van prijzen (Richard van Houten)
Scoor met een SMART offerte (Natasja Hoogenboom)
Over de prijs hoef ik zeker niet te beginnen?! (Jos Burgers)
Succesvol offreren door de vraag te creëren (Roelf Houwing)
Er kan altijd nog 5% vanaf (Jos Burgers)
Wat de klant wil horen of wat u wilt vertellen? (Roelf Houwing)
Overtuigen met uw managementsamenvatting (Roelf Houwing)
Winnen op waarde, durft u? (Marcel Hoefman)
Verkopen volgens Amsterdamse taxichauffeurs (Jos Burgers)
Hoe kunt u overheidsopdrachten winnen? (Roelf Houwing)
Vergroot de geloofwaardigheid van uw offerte (Roelf Houwing)
Een Mercedes voor de prijs van een Polo (Jos Burgers)
Bent u bang dat u te duur bent?‏ (Jos Burgers)
Draait het alleen nog maar om de prijs? (Michel Hoetmer)
'In onze branche is de prijsdruk pas echt hoog' (Jos Burgers)
Met dit wapen verslaat u prijsvechters (Marcel Hoefman)
De psychologische prijs van een Boeing 737 (Jos Burgers)
Uw concurrenten kiest u zelf (Jos Burgers)
De kortste weg naar meer winst (Jos Burgers)
Echte of onechte prijsdruk? (Jos Burgers)
You’re my friend (Jos Burgers)
Geef nooit korting! (Jos Burgers)
'Doet u mij maar de goedkoopste shit' (Jos Burgers)
'Preventief ruimen!' (Jos Burgers)
Gek op prijsbezwaren (Jos Burgers)
Waarom duurder zijn een goed idee is (Jos Burgers)
Een prijsdrukverlagend middel (Jos Burgers)
Korting? Ik ben toch zeker Sinterklaas niet?! (Richard van Houten)
Een hogere prijs is pure winst (Jos Burgers)
Bukken terwijl niemand slaat (Jos Burgers)
Onderhandelt u veel over de prijs? (Jos Burgers)
"Je moet wel afdingen!" (Jos Burgers)
Goedkoop is ook niet alles (Jos Burgers)
Acht tips voor succesvol offreren (Michel Hoetmer)
Geld, wanneer begint u er over? (Enno van Kersen)
Succesvolle offertes (Richard van Houten)
Hoe volgt u offertes op? (Michel Hoetmer)
Uw kortingen liggen op straat (Tips & Advies Verkoop)
Wat doet u om klanten meer aan u te binden? (Harrie van Heck)
Vergroot de slagingskans van offertes (Ronald van den Berg)
Is het goedkoop of lijkt het goedkoop? (Jos Burgers)
Verkopers vragen te weinig voor hun producten (Jos Burgers)
Doe mij maar een goede helm (Tips & Advies Verkoop)
Gespreksmanagement (Hans Oelen)
Te snel toegehapt (Tips & Advies Verkoop)
Wanneer beginnen met onderhandelen? (Michel Hoetmer)
Uw kortingen liggen op straat (Tips & Advies Verkoop)
De prijs is vaak niet de echte reden (Jos Burgers)
Hoe reageert u wanneer iemand (te) vroeg om een prijsopgave vraagt? (Michel Hoetmer)
Altijd maar die prijs ... (Tips & Advies Verkoop)
Geen korting maar koopsubsidie! (Tips & Advies Verkoop)
De order niet krijgen…en toch de klant binnenhalen (Richard van Houten)
De offertefabriek (Harro Willemsen)
Drie offertes tegelijk uitbrengen? (Tips & Advies Verkoop)
Noem niet meteen de prijs (Tips & Advies Verkoop)
Kent u uw toegevoegde waarde? (Harro Willemsen)
Checklist voor uw offerte (Herman Meijer)
Hoe schrijft u verkoopbrieven met rendement? (Hans Oelen)
Hoeveel korting wilt u? (Jos Burgers)
Breng leven in uw geschreven teksten! (David Bloch)
Hoe reageert u op offerteaanvragen? (Michel Hoetmer)
De prijs moet geprezen worden (Herman Meijer)
Over geld praat men niet (Enno van Kersen)
De waarde van uw aanbod (Peter Stinckens)
Zorg dat ze uw brief lezen! (Redactie Verkopersonline.nl)
Laten we maar met de prijs beginnen (Tips & Advies Verkoop)
De grootste concurrent is…? (Verkoopgesprek; Offertes; Prijs)
Offertes die scoren (Christiaan Knopper)
Behoefte versus wens (Christiaan Knopper)
Dan heeft u mijn offerte niet gelezen! (Enno van Kersen)
Vijf toegevoegde waardes om uw prijs te verkopen (Harrie van Heck)
Koopsubsidie (Harrie van Heck)
Als de klant zegt: Dat past niet binnen mijn budget (Tips & Advies Verkoop)
Hoe vertel ik de klant wat het kost? (Michel Hoetmer)
Over prijspijn en hoe af te komen van onrendabele klanten? (Harrie van Heck)
Kwaliteit boven prijs (Redactie Verkopersonline.nl)
Geen opdracht? Hartelijk dank! (Ron Plattel)
Laat uw brief of mail swingen (Redactie Verkopersonline.nl)
Dan moet u naar een ander (Tips & Advies Verkoop)
Kapstok voor de klantenbrief-met-impact (Redactie Verkopersonline.nl)
Het is (bijna) nooit de prijs (Christiaan Knopper)
Misschien verkoopt u te duur (Henk Hemstra)
U bent te duur! (Redactie Verkopersonline.nl)
Maak uw product waardevol (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoeveel kost dat? (Peter Stinckens)
Gebruik uw budget effectief (Tips & Advies Verkoop)
Checklist offerte (Herman Meijer)
Het noemen van de prijs = de prijs verkopen (Koert Wijnands)
Succestips voor het maken van uw offerte (Herman Meijer)
Efficiënter omgaan met tijd (Peter Stinckens)
Verkoop niet hetzelfde (Peter Stinckens)
Dodelijke ziekte voor verkopers (Peter Stinckens)
Afsluiten in een gesprek (Vladan Soldat)
Verklein de prijs (Vladan Soldat)
De prijs te hoog? (Peter Stinckens)
Een prijsverhoging in het verschiet? (Tips & Advies Verkoop)
Brieven die beïnvloeden: een nieuwe benadering (David Bloch)
Wat u vooral niet moet doen tijdens een recessie (Michel Hoetmer)
Alles heeft een waarde (Peter Stinckens)
Hoe verkoopt u kwaliteit? (Tips & Advies Verkoop)
Klanten laten zich nauwelijks door de prijs leiden (herh 27-3-07) (Vladan Soldat)
Scoren met offertes (Herman Meijer)
Voorkom discussies over prijs (Peter Stinckens)
Follow-up loont! (Peter Stinckens)
Een goed vervolg is het hele werk (Michel Hoetmer)
Hoe verkoop je waarde? (Vladan Soldat)
Wees verstandig met offertes (Peter Stinckens)
U verkoopt te duur! (Redactie Verkopersonline.nl)
Duidelijke Offertes (Tips & Advies Verkoop)
Marges onder druk (Peter Stinckens)
Van offerte tot opdracht (Offertes/Prijs; Verkoopgesprek)
Ik wil eventjes de posterijen controleren (Michel Hoetmer)
Het vijfde wiel aan de wagen (Herman Meijer)
Ontsnappen aan de val (Peter Stinckens)
Extra impact voor jouw verkoopbrief (Michel Hoetmer)
Wat uw klanten belangrijker vinden dan de prijs (Tips & Advies Verkoop)
“Dat past niet binnen mijn budget” (Tips & Advies Verkoop)
Loop niet harder dan de klant (Tips & Advies Verkoop)
Omzet bepalen volgens de Scotsman-methode (Redactie Verkopersonline.nl)
De waarde van je aanbod (Peter Stinckens)
Altijd weer die prijs (Offertes/Prijs)
De Eindfase halen (Peter Stinckens)
Uw verkoopbrief beter gelezen (Offertes/Prijs)
De onweerstaanbare aanbieding (Offertes/Prijs)
De offerte die scoort (Offertes/Prijs)
Offertes: tips van professionals (Redactie Verkopersonline.nl)
AAAI-en (Jan-Willem Seip)

Is TIJD uw grootste concurrent?

Natasja   Hoogenboom
Natasja Hoogenboom
SalesTAALent.nl

Het valt mij op dat veel mensen tijd te kort lijken te hebben. In dit artikel géén tips, maar een blik op hoe we tijd eigenlijk beleven. Het zou u weleens tijd op kunnen leveren...

Is TIJD uw grootste concurrent?
Regelmatig hoor ik zeggen dat men het druk, druk, druk heeft en tijd te kort. Vaak met een zucht. “Ik kom tijd te kort.” “Had ik maar wat meer tijd.” “Dat kost zoveel tijd en die heb ik niet hoor.” Ook veel tenderschrijvers zie ik stoeien met hun tijd. Het inschrijven op aanbestedingen is voor velen (zeker richting de deadline) een race tegen de klok. Tijd lijkt hun grootste concurrent te zijn.

Het gestoei met tijd is voor mij herkenbaar. Ik werkte de afgelopen 20 jaar mee aan het inschrijven op honderden aanbestedingen. Soms zelfs wel aan 5 tegelijkertijd. Daarvoor was ik afhankelijk van input van anderen, die zich regelmatig niet aan de afgesproken planning hielden. Of hun input was zo matig, dat ik er eigenlijk nog niets mee kon. Zij leken soms zelfs mijn agenda te beheren. Ze verschoven bijvoorbeeld zonder overleg afspraken, alsof ik verder niet anders te doen had. Zo herinner ik mij een klant die zei: “Maar dat kun jij" als ondernemer - toch wel in het weekend doen?”

En dat werken in het weekend deed ik dan ook inderdaad regelmatig. Want ik durfde niet zo goed nee te zeggen. Ook niet tegen nieuwe opdrachten trouwens, terwijl mijn agenda al bomvol zat. In mijn achterhoofd leek er namelijk altijd een onbewust stemmetje van onzekerheid of angst te zijn. “Want stel je voor wat er zou kunnen gebeuren als ik nee zou zeggen…?”

Misschien valt het op dat ik mijn gestoei met tijd in de verleden tijd schrijf?
Ik stoei namelijk helemaal niet meer met tijd. Ik heb nu zelfs tijd over voor heel andere dingen, zoals ‘niksen’. Hoe dat is gekomen? U verwacht nu wellicht technieken of methodes, hoe ik nu:
  • slim omga met mijn tijd;
  • nee durf te zeggen;
  • het tenderproces (heel hip) agile heb ingericht;
  • smart afspraken maak met anderen, zodat zij die wel op tijd nakomen;
  • of dankzij yoga en meditatie gefocust en ontspannen werk.
Als u naar dat soort tips op zoek bent, stop dan gerust met lezen (daarmee bespaart u tijd…) en zoek dan verder op het internet. Dat staat immers bomvol met tips voor timemanagement en ontspannen werken. Vele heb ik ook geprobeerd en sommige gebruik ik af en toe nog steeds. Maar niet omdat ik het nodig denk te hebben.

Effectiever bleek om te zien waar TIJD eigenlijk beleefd wordt
Als we tijd te kort (lijken te) hebben en daar zelfs stress van krijgen, dan hebben we de neiging om te gaan zoeken naar oorzaken en oplossingen. We willen een andere ervaring. We komen echter nooit tijd te kort door omstandigheden van buitenaf. Hoe echt dat ook lijkt. Tijd wordt altijd en alleen maar beleefd in het denken. Buiten ons denken bestaat tijd helemaal niet!

Er wordt minder tijd besteed aan onnodig denken
Veel gedachtes gaan eigenlijk vaak over hoever je al met je offerte bent, hoeveel tijd je nog hebt, wat je verder ook nog moet doen en of je de deadline wel gaat halen. Toen ik dat had ingezien (en dat is iets anders dan verstandelijk begrijpen) bleek er als een soort van bijwerking ineens vele gedachtes van me afgevallen te zijn. Want waarom zou ik denken aan iets wat helemaal niet - in dit moment - bestaat? Het is net alsof ik van de 60.000 gedachtes per dag er nu nog maar 30.000 heb.

Onlangs las ik deze toepasselijke tekst in een artikel van de Amerikaanse coach Michael Neill:
Every hour you put your energy and attention into the project itself will move the project forward; every hour you put your energy and attention into your thoughts and feelings about how the project is going will cost you time, energy, and attention (and generally contribute to feelings of stress, pressure, and discouragement).”
U leest hier wellicht een opdracht of toch een methode in: “Oooh, ik moet dus minder denken en me meer focussen op mijn werk?” Dat is niet wat er wordt bedoeld. Sterker nog, dat is onmogelijk! Probeer maar eens niet te denken. Dat lukt wellicht heel even. Maar ik weet zeker dat er dan weer een nieuwe verse gedachte binnenkomt, als een soort van ondertiteling. Misschien wel de gedachte dat u heel even niet dacht...?

Steeds weer nieuwe frisse gedachtes
Die nieuwe gedachte komt out of the blue. Vanuit een soort van niets, of het alles. Hoe u het wil noemen. Het popt spontaan op. Wat de inhoud is van die volgende gedachte? We hebben geen idee. Misschien komt er wel spontaan in u op om even te stoppen met datgene waarmee u bezig was. Want als u toch een opdrachtje of een trucje wil horen… Wat ik in ieder geval zie, is dat ik beter kan stoppen dan door blijven ploeteren als ik veel (aan bijvoorbeeld de tijd) denk. In de wetenschap dat er altijd ‘out of the blue’ weer een frisse gedachte komt.

Laten we de tijd gebruiken waarvoor het bedoelt is
Tijd is trouwens ook super handig! Het is een fantastisch bedacht systeem. Super fijn toch, dat we ongeveer tegelijkertijd verschijnen wanneer we een afspraak met elkaar hebben?

Ik maak graag afspraken met mensen die tijd te kort lijken te hebben en bereid zijn om eens op een andere manier naar tijd (en wellicht andere ervaringen die u in de weg zitten) te kijken. Wanneer heeft u tijd?

Natasja Hoogenboom

Natasja   Hoogenboom
De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun offertetrajecten. Met haar bedrijf SalesTAALent helpt zij dienstverlenende organisaties bij het binnenhalen en behouden van opdrachten via tenders en aanbestedingen. Daarnaast traint zij salesprofessionals en ondernemers in het schrijven van onweerstaanbare offertes, offline en online. SalesTAALent.nl
Alle artikelen van deze auteur
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   8,3
(7 stemmen)
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel