Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Offertes

5 aanbestedingstips voor dummies (Natasja Hoogenboom)
Te graag opdrachten willen binnenhalen? Stop daarmee (Jan-Willem Seip)
What’s in it for me? (Herman Meijer)
Veelgemaakte schrijffouten in offertes (Natasja Hoogenboom)
De winnende offerte volgens inkopers (Natasja Hoogenboom)
Is TIJD uw grootste concurrent? (Natasja Hoogenboom)
Leer van tweedehands autoverkopers (Jos Burgers)
Succesvolle offertes schrijven in minder tijd (Natasja Hoogenboom)
Geeft u ook wel eens wat weg? (Jan-Willem Seip)
Duurder zijn is zo gek nog niet (Jos Burgers)
Help uw klant over de streep (Natasja Hoogenboom)
Hoe breng je een prijsverhoging? (André Hagelen)
Zo draagt tenderdesign bij aan de gunning (Natasja Hoogenboom)
Zorg dat je niet schaakmat komt te staan (Herman Meijer)
Aanbesteden is topsport (Natasja Hoogenboom)
Uw offerte is net als een liefdesbrief (Natasja Hoogenboom)
Hoe draagt LinkedIn bij aan de winnende aanbesteding? (Natasja Hoogenboom)
Zo zet u de klant in de JA-modus (Natasja Hoogenboom)
Dit doet uw concurrent nog niet (Natasja Hoogenboom)
Hoe wordt uw inschrijving wel concreet en duidelijk? (Natasja Hoogenboom)
Gefeliciteerd! Maar hoe verdeel je de taart? (Herman Meijer)
Last van kortsluiting bij het schrijven van offertes? (Natasja Hoogenboom)
Hulpwerkwoorden in uw offerte? Niet doen. (Natasja Hoogenboom)
Waarom de concurrent de opdracht wel scoort (Natasja Hoogenboom)
Is uw inleiding voor een aanbestedingstekst ook zo slaapverwekkend? (Natasja Hoogenboom)
Bezwaren? Zoek ze op in het verkoopgesprek! (André Hagelen)
'De korting is uitverkocht' (Herman Meijer)
Online samenwerken aan offertes: 3 praktische tips (Natasja Hoogenboom)
Duurder zijn is zo gek nog niet; 4 verkooptechieken (Jos Burgers)
Sorry, de offerte gaat niet door (Jan-Willem Seip)
Voorkom dat u verliest van de concurrent (Marcel Hoefman)
5 tips voor een klantgerichte offerte (Natasja Hoogenboom)
In herhaling vallen is een prima idee (Michel Hoetmer)
Vindt de prospect uw aanbod nu écht te hoog geprijsd? (Richard van Houten)
Zo schrijft u de winnende tekst voor een aanbesteding (Natasja Hoogenboom)
Salesstress na de vakantie? Neem een adempauze! (Natasja Hoogenboom)
Zijn risicoanalyses hoofdpijndossiers? (Natasja Hoogenboom)
Zo staat uw klant centraal in uw offerte (Natasja Hoogenboom)
Spectaculaire resultaten door anders offreren (Roelf Houwing)
Waar gaat uw offerte eigenlijk over? (Roelf Houwing)
Kunt u een mooi prijsje maken? (Walter Spruyt)
Meningen en feiten: bent u te duur?! (Jos Burgers)
Nep-BVP’s besmetten het imago van kundige BVP inkopers (Roelf Houwing)
Offertes verliezen op prijs? Onzin! (Natasja Hoogenboom)
Experts overtuigen met dominante prestatie-informatie (Natasja Hoogenboom)
Er is maar één juiste prijs (Jos Burgers)
3 strategieën om van een Prijs een prijsje te maken (Jos Burgers)
Zo doet u zaken met een gemeente – 8 tips (Natasja Hoogenboom)
Prijsbezwaren tackelen (Jos Burgers)
Maakt u deze fouten in offertes? (Natasja Hoogenboom)
De prijs als excuus (Jos Burgers)
Offerteopvolging voor salesmanagers (Walter Spruyt)
Gek op aanbiedingen (Jos Burgers)
Geef in elk geval geen geld (Jos Burgers)
Schrijf om te scoren (Roelf Houwing)
Meer opdrachten scoren uit offertes (Natasja Hoogenboom)
Een offerte verkoopt... niets (Frank Wouters)
Is het goedkoop of lijkt het goedkoop? (Jos Burgers)
Van buiten naar binnen, of van binnen naar buiten? (Roelf Houwing)
10 vragen aan.... Edward van Acht, Sales & Marketing Manager (Rob Snoeijen)
De meerwaarde van een bidmanager (Roelf Houwing)
De psychologie van prijzen (Richard van Houten)
Scoor met een SMART offerte (Natasja Hoogenboom)
Over de prijs hoef ik zeker niet te beginnen?! (Jos Burgers)
Succesvol offreren door de vraag te creëren (Roelf Houwing)
Er kan altijd nog 5% vanaf (Jos Burgers)
Wat de klant wil horen of wat u wilt vertellen? (Roelf Houwing)
Overtuigen met uw managementsamenvatting (Roelf Houwing)
Winnen op waarde, durft u? (Marcel Hoefman)
Verkopen volgens Amsterdamse taxichauffeurs (Jos Burgers)
Hoe kunt u overheidsopdrachten winnen? (Roelf Houwing)
Vergroot de geloofwaardigheid van uw offerte (Roelf Houwing)
Een Mercedes voor de prijs van een Polo (Jos Burgers)
Bent u bang dat u te duur bent?‏ (Jos Burgers)
Draait het alleen nog maar om de prijs? (Michel Hoetmer)
'In onze branche is de prijsdruk pas echt hoog' (Jos Burgers)
Met dit wapen verslaat u prijsvechters (Marcel Hoefman)
De psychologische prijs van een Boeing 737 (Jos Burgers)
Uw concurrenten kiest u zelf (Jos Burgers)
De kortste weg naar meer winst (Jos Burgers)
Echte of onechte prijsdruk? (Jos Burgers)
You’re my friend (Jos Burgers)
Geef nooit korting! (Jos Burgers)
'Doet u mij maar de goedkoopste shit' (Jos Burgers)
'Preventief ruimen!' (Jos Burgers)
Gek op prijsbezwaren (Jos Burgers)
Waarom duurder zijn een goed idee is (Jos Burgers)
Een prijsdrukverlagend middel (Jos Burgers)
Korting? Ik ben toch zeker Sinterklaas niet?! (Richard van Houten)
Een hogere prijs is pure winst (Jos Burgers)
Bukken terwijl niemand slaat (Jos Burgers)
Onderhandelt u veel over de prijs? (Jos Burgers)
"Je moet wel afdingen!" (Jos Burgers)
Goedkoop is ook niet alles (Jos Burgers)
Acht tips voor succesvol offreren (Michel Hoetmer)
Geld, wanneer begint u er over? (Enno van Kersen)
Succesvolle offertes (Richard van Houten)
Hoe volgt u offertes op? (Michel Hoetmer)
Uw kortingen liggen op straat (Tips & Advies Verkoop)
Wat doet u om klanten meer aan u te binden? (Harrie van Heck)
Vergroot de slagingskans van offertes (Ronald van den Berg)
Is het goedkoop of lijkt het goedkoop? (Jos Burgers)
Verkopers vragen te weinig voor hun producten (Jos Burgers)
Doe mij maar een goede helm (Tips & Advies Verkoop)
Gespreksmanagement (Hans Oelen)
Te snel toegehapt (Tips & Advies Verkoop)
Wanneer beginnen met onderhandelen? (Michel Hoetmer)
Uw kortingen liggen op straat (Tips & Advies Verkoop)
De prijs is vaak niet de echte reden (Jos Burgers)
Hoe reageert u wanneer iemand (te) vroeg om een prijsopgave vraagt? (Michel Hoetmer)
Altijd maar die prijs ... (Tips & Advies Verkoop)
Geen korting maar koopsubsidie! (Tips & Advies Verkoop)
De order niet krijgen…en toch de klant binnenhalen (Richard van Houten)
De offertefabriek (Harro Willemsen)
Drie offertes tegelijk uitbrengen? (Tips & Advies Verkoop)
Noem niet meteen de prijs (Tips & Advies Verkoop)
Kent u uw toegevoegde waarde? (Harro Willemsen)
Checklist voor uw offerte (Herman Meijer)
Hoe schrijft u verkoopbrieven met rendement? (Hans Oelen)
Hoeveel korting wilt u? (Jos Burgers)
Breng leven in uw geschreven teksten! (David Bloch)
Hoe reageert u op offerteaanvragen? (Michel Hoetmer)
De prijs moet geprezen worden (Herman Meijer)
Over geld praat men niet (Enno van Kersen)
De waarde van uw aanbod (Peter Stinckens)
Zorg dat ze uw brief lezen! (Redactie Verkopersonline.nl)
Laten we maar met de prijs beginnen (Tips & Advies Verkoop)
De grootste concurrent is…? (Verkoopgesprek; Offertes; Prijs)
Offertes die scoren (Christiaan Knopper)
Behoefte versus wens (Christiaan Knopper)
Dan heeft u mijn offerte niet gelezen! (Enno van Kersen)
Vijf toegevoegde waardes om uw prijs te verkopen (Harrie van Heck)
Koopsubsidie (Harrie van Heck)
Als de klant zegt: Dat past niet binnen mijn budget (Tips & Advies Verkoop)
Hoe vertel ik de klant wat het kost? (Michel Hoetmer)
Over prijspijn en hoe af te komen van onrendabele klanten? (Harrie van Heck)
Kwaliteit boven prijs (Redactie Verkopersonline.nl)
Geen opdracht? Hartelijk dank! (Ron Plattel)
Laat uw brief of mail swingen (Redactie Verkopersonline.nl)
Dan moet u naar een ander (Tips & Advies Verkoop)
Kapstok voor de klantenbrief-met-impact (Redactie Verkopersonline.nl)
Het is (bijna) nooit de prijs (Christiaan Knopper)
Misschien verkoopt u te duur (Henk Hemstra)
U bent te duur! (Redactie Verkopersonline.nl)
Maak uw product waardevol (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoeveel kost dat? (Peter Stinckens)
Gebruik uw budget effectief (Tips & Advies Verkoop)
Checklist offerte (Herman Meijer)
Het noemen van de prijs = de prijs verkopen (Koert Wijnands)
Succestips voor het maken van uw offerte (Herman Meijer)
Efficiënter omgaan met tijd (Peter Stinckens)
Verkoop niet hetzelfde (Peter Stinckens)
Dodelijke ziekte voor verkopers (Peter Stinckens)
Afsluiten in een gesprek (Vladan Soldat)
Verklein de prijs (Vladan Soldat)
De prijs te hoog? (Peter Stinckens)
Een prijsverhoging in het verschiet? (Tips & Advies Verkoop)
Brieven die beïnvloeden: een nieuwe benadering (David Bloch)
Wat u vooral niet moet doen tijdens een recessie (Michel Hoetmer)
Alles heeft een waarde (Peter Stinckens)
Hoe verkoopt u kwaliteit? (Tips & Advies Verkoop)
Klanten laten zich nauwelijks door de prijs leiden (herh 27-3-07) (Vladan Soldat)
Scoren met offertes (Herman Meijer)
Voorkom discussies over prijs (Peter Stinckens)
Follow-up loont! (Peter Stinckens)
Een goed vervolg is het hele werk (Michel Hoetmer)
Hoe verkoop je waarde? (Vladan Soldat)
Wees verstandig met offertes (Peter Stinckens)
U verkoopt te duur! (Redactie Verkopersonline.nl)
Duidelijke Offertes (Tips & Advies Verkoop)
Marges onder druk (Peter Stinckens)
Van offerte tot opdracht (Offertes/Prijs; Verkoopgesprek)
Ik wil eventjes de posterijen controleren (Michel Hoetmer)
Het vijfde wiel aan de wagen (Herman Meijer)
Ontsnappen aan de val (Peter Stinckens)
Extra impact voor jouw verkoopbrief (Michel Hoetmer)
Wat uw klanten belangrijker vinden dan de prijs (Tips & Advies Verkoop)
“Dat past niet binnen mijn budget” (Tips & Advies Verkoop)
Loop niet harder dan de klant (Tips & Advies Verkoop)
Omzet bepalen volgens de Scotsman-methode (Redactie Verkopersonline.nl)
De waarde van je aanbod (Peter Stinckens)
Altijd weer die prijs (Offertes/Prijs)
De Eindfase halen (Peter Stinckens)
Uw verkoopbrief beter gelezen (Offertes/Prijs)
De onweerstaanbare aanbieding (Offertes/Prijs)
De offerte die scoort (Offertes/Prijs)
Offertes: tips van professionals (Redactie Verkopersonline.nl)
AAAI-en (Jan-Willem Seip)

Hulpwerkwoorden in uw offerte? Niet doen.

Natasja   Hoogenboom
Natasja Hoogenboom
SalesTAALent.nl

Weet u dat hulpwerkwoorden funest zijn voor uw verkoopsucces? Ze zijn het onkruid van de Nederlandse taal. Lees hoe u dit onkruid makkelijk verdelgt en uw verkoopsucces vergroot.

Hulpwerkwoorden in uw offerte? Niet doen.

Fascinerend dat één woord het verschil kan maken tussen winnen en verliezen. Taalgebruik is een bepalende factor in uw verkoopsucces. Een goede offerte is een schriftelijk aanbod dat duidelijk, concreet en ondubbelzinnig is. De hulpwerkwoorden worden, kunnen, willen en zullen ondermijnen duidelijkheid. Het gebruik ervan is taalkundig correct. Toch zorgen deze hulpwerkwoorden voor passieve, saaie en onduidelijke zinnen. Vergroot uw verkoopsucces en schrap deze hulpwerkwoorden uit uw taalgebruik.

Hulpwerkwoord = onkruid
Een hulpwerkwoord is een werkwoord dat alleen voorkomt in combinatie met een koppelwerkwoord of een zelfstandig werkwoord. Er zijn verschillende soorten hulpwerkwoorden: van tijd, lijdende vorm, causaliteit en modaliteit. Een ander kenmerk van het hulpwerkwoord is de weglaatbaarheid. Daarom noem ik hulpwerkwoorden vaak 'het onkruid van de Nederlandse taal'. U heeft het hulpwerkwoord namelijk niet nodig om een goede zin over te houden. Kijk maar:
Ik zou helder en actief willen schrijven.
Ik wil helder en actief schrijven.
Ik schrijf helder en actief.
Merkt u het verschil? Laat hulpwerkwoorden achterwege en uw tekst is actiever en meer concreet. De hulpwerkwoorden voegen niets toe en zijn ballast voor uw lezer. Weg ermee.

Worden
Worden roept bij een lezer direct twee vragen op: door wie en wanneer dan? Het maakt dat uw aanbod niet controleerbaar en verifieerbaar is. Twee belangrijke voorwaarden voor een SMART geschreven plan van aanpak.  Dus laat het hulpwerkwoord worden achterwege en vul de zin aan met: door wie en wanneer.
Onduidelijk: Het formulier wordt geïntegreerd in uw online applicatie.
Duidelijk: Onze ICT-afdeling integreert het formulier voor 1 mei 2017 in uw online applicatie.

Onduidelijk: Na een alarmmelding wordt u gebeld.
Duidelijk: Na een alarmmelding belt onze hulpdienst u binnen 5 minuten. 
Kunnen
Het werkwoord kunnen roept twijfel op. Dat u iets kunt, zegt nog niet dat u het ook doet. Uw offerte is geen opsomming van uw vaardigheden of mogelijkheden, maar een aanbod op maat. Wist u dat inkopers het werkwoord kunnen in een offerte vaak omcirkelen? Ze lezen dit als een mogelijkheid die meerkosten meebrengt. En vaak bedoelt u juist dat het in het aanbod zit!
 
Haal kunnen dus uit uw offertetekst, tenzij het een keuze betreft. Gebruik uw verkoopgesprek om vooraf te ontdekken in welke keuzes uw opdrachtgever geïnteresseerd is.
Onduidelijk: Uw trappenhuis kunnen wij twee keer per week reinigen.
Duidelijk: De schoonmaakmedewerker reinigt uw trappenhuis twee keer per week.
 
Onduidelijk:  Met ons product kunt u besparen, dat kan € 100,- per maand zijn.
Duidelijk: Met ons product bespaart u € 100,- per maand.
Willen
Net als bij kunnen roept het hulpwerkwoord willen twijfel op. Wilt u het doen of doet u het ook echt? Ik zeg altijd tegen mijn klanten: 'Zeg niet wat u wilt gaan doen, want dan blijft u willen.'

Vermijd dus het werkwoord willen en zeg én schrijf actief wat u doet. Dit maakt uw tekst doortastend en prettiger leesbaar.
Niet: Wij willen u verzoeken …
Maar: Wij verzoeken u …

Niet: Ik wil een artikel schrijven over hulpwerkwoorden.
Maar: Ik schrijf een artikel over hulpwerkwoorden. (Nog beter is natuurlijk: u leest een artikel over hulpwerkwoorden.)
Zullen
Zullen is het makkelijkste onkruid om te wieden. Dit hulpwerkwoord geeft een verwijzing naar de toekomst en zorgt bovendien voor wolligheid in uw tekst. U wilt wel dat de inkoper uw voorstel met interesse blijft lezen, toch?
 
De oplossing? Laat zullen gewoon weg! Dat geldt trouwens ook voor zouden. Zullen we het eens proberen?
Als u voor ons zult kiezen, kunt u uw marktpositie versterken.
Als u voor ons kiest, versterkt u uw marktpositie.

Hulpwerkwoorden zouden beter vermeden kunnen worden in een offerte.
Vermijd hulpwerkwoorden in een offerte.
Oefening baart kunst
Net als onkruid zit het gebruik van hulpwerkwoorden vaak diepgeworteld in uw schrijfstijl. Niet eenvoudig af te leren, maar zeker haalbaar en de moeite waard. Het maakt uw teksten krachtig, duidelijk en concreet.

Met onderstaand stappenplan verwijdert u uw onkruid in een handomdraai. Op deze manier gaan die hulpwerkwoorden sneller uit uw systeem en verbetert u de duidelijkheid van uw offerte.
  1. Schrijf uw offerte zoals u gewend bent.
  2. Gebruik daarna de zoekfunctie om de vier 'onkruidbosjes' op te speuren.
    - Werkt u met een MAC? Gebruik dan de sneltoets Cmd F.
    - In Windows is de sneltoets voor de zoekfunctie Ctrl F.
  3. Zoek naar de stam van het werkwoord, zodat u ook vervoegingen ontdekt.
  4. Herschrijf uw zinnen met hulpwerkwoorden.
Pas op
Het zou kunnen dat uw verkoopsucces groter zal worden als u hulpwerkwoorden schrapt. Beter gezegd: Vergroot uw verkoopsucces. Schrap hulpwerkwoorden.

Natasja Hoogenboom

Natasja   Hoogenboom
De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun offertetrajecten. Met haar bedrijf SalesTAALent helpt zij dienstverlenende organisaties bij het binnenhalen en behouden van opdrachten via tenders en aanbestedingen. Daarnaast traint zij salesprofessionals en ondernemers in het schrijven van onweerstaanbare offertes, offline en online. SalesTAALent.nl
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Offertes, Taalgebruik, Verkoopsucces
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   8,6
(75 stemmen)
Reacties

Orlando van Wijngen |  http://www.vanwijngen.nl

Goed artikel! Hulpzaam! En ga het gebruiken!

Andre Hagelen |  http://www.searchresults.nl

Mooi artikel! Een zeer zinvolle inhoud

Dank u voor de bevestiging van iets wat ik al jaren beweer. Inderdaad zwakken hulpwerkwoorden uw beweringen, verhalen en stellingen af. Maar ik had dikwijls de indruk dat ik in de woestijn predikte.

Bedankt voor jullie positieve reacties. En Marc, ik herken helemaal wat je zegt. Niet voor niets noem ik het onkruid. Het blijft maar weer terugkomen!

Romano Groenewoud |  http://seogeek.nl

Ben net eigen verkoopteksten aan het herbekijken en dit artikel komt uitermate gelegen. Nog veel te veel 'kunnen' zie ik. In sommige gevallen, vind ik de hulp werkwoorden toch ook wel wat toevoegen vooral bij nuance en ook om enige bescheidenheid te tonen. Soms is het namelijk niet zwart en wit.

Hans Buis |  https://www.marketence.nl

Ik was op zoek naar wat tips voor het aanpassen van een aantal mail templates. Eigenlijk heb je erg sterke voorbeelden. Het daadwerkelijk toepassen is natuurlijk nog steeds opletten, maar het is wel erg herkenbaar.

Zelf als ik zo'n zin lees denk ik vaak: "Wat bedoel je met willen?" Bij sommige zinssneden vind ik het voorbeeld wat je aanhaalt: "Wij willen u verzoeken" prettiger en klantvriendelijker dan "Wij verzoeken u" ook al is het natuurlijk duidelijker.

Kortom; ik ga mijn templates nog een keer nalezen, dank je wel!

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel