Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Offertes

Zo draagt tenderdesign bij aan de gunning (Natasja Hoogenboom)
Geeft u ook wel eens wat weg? (Jan-Willem Seip)
Aanbesteden is topsport (Natasja Hoogenboom)
Veelgemaakte schrijffouten in offertes (Natasja Hoogenboom)
Is TIJD uw grootste concurrent? (Natasja Hoogenboom)
Dit doet uw concurrent nog niet (Natasja Hoogenboom)
5 aanbestedingstips voor dummies (Natasja Hoogenboom)
Hoe wordt uw inschrijving wel concreet en duidelijk? (Natasja Hoogenboom)
De winnende offerte volgens inkopers (Natasja Hoogenboom)
Last van kortsluiting bij het schrijven van offertes? (Natasja Hoogenboom)
Is uw inleiding voor een aanbestedingstekst ook zo slaapverwekkend? (Natasja Hoogenboom)
Te graag opdrachten willen binnenhalen? Stop daarmee (Jan-Willem Seip)
Hoe draagt LinkedIn bij aan de winnende aanbesteding? (Natasja Hoogenboom)
Zo zet u de klant in de JA-modus (Natasja Hoogenboom)
Bezwaren? Zoek ze op in het verkoopgesprek! (André Hagelen)
'De korting is uitverkocht' (Herman Meijer)
Uw offerte is net als een liefdesbrief (Natasja Hoogenboom)
Online samenwerken aan offertes: 3 praktische tips (Natasja Hoogenboom)
Waarom de concurrent de opdracht wel scoort (Natasja Hoogenboom)
Duurder zijn is zo gek nog niet (Jos Burgers)
Duurder zijn is zo gek nog niet; 4 verkooptechieken (Jos Burgers)
Sorry, de offerte gaat niet door (Jan-Willem Seip)
Voorkom dat u verliest van de concurrent (Marcel Hoefman)
Hulpwerkwoorden in uw offerte? Niet doen. (Natasja Hoogenboom)
Help uw klant over de streep (Natasja Hoogenboom)
5 tips voor een klantgerichte offerte (Natasja Hoogenboom)
In herhaling vallen is een prima idee (Michel Hoetmer)
Vindt de prospect uw aanbod nu écht te hoog geprijsd? (Richard van Houten)
Succesvolle offertes schrijven in minder tijd (Natasja Hoogenboom)
Leer van tweedehands autoverkopers (Jos Burgers)
Zo schrijft u de winnende tekst voor een aanbesteding (Natasja Hoogenboom)
Salesstress na de vakantie? Neem een adempauze! (Natasja Hoogenboom)
Zijn risicoanalyses hoofdpijndossiers? (Natasja Hoogenboom)
Zo staat uw klant centraal in uw offerte (Natasja Hoogenboom)
Spectaculaire resultaten door anders offreren (Roelf Houwing)
Waar gaat uw offerte eigenlijk over? (Roelf Houwing)
Kunt u een mooi prijsje maken? (Walter Spruyt)
Meningen en feiten: bent u te duur?! (Jos Burgers)
Nep-BVP’s besmetten het imago van kundige BVP inkopers (Roelf Houwing)
Offertes verliezen op prijs? Onzin! (Natasja Hoogenboom)
Experts overtuigen met dominante prestatie-informatie (Natasja Hoogenboom)
Er is maar één juiste prijs (Jos Burgers)
3 strategieën om van een Prijs een prijsje te maken (Jos Burgers)
Zo doet u zaken met een gemeente – 8 tips (Natasja Hoogenboom)
Prijsbezwaren tackelen (Jos Burgers)
Maakt u deze fouten in offertes? (Natasja Hoogenboom)
De prijs als excuus (Jos Burgers)
Offerteopvolging voor salesmanagers (Walter Spruyt)
Gek op aanbiedingen (Jos Burgers)
Geef in elk geval geen geld (Jos Burgers)
Schrijf om te scoren (Roelf Houwing)
Meer opdrachten scoren uit offertes (Natasja Hoogenboom)
Een offerte verkoopt... niets (Frank Wouters)
Is het goedkoop of lijkt het goedkoop? (Jos Burgers)
Van buiten naar binnen, of van binnen naar buiten? (Roelf Houwing)
10 vragen aan.... Edward van Acht, Sales & Marketing Manager (Rob Snoeijen)
De meerwaarde van een bidmanager (Roelf Houwing)
De psychologie van prijzen (Richard van Houten)
Scoor met een SMART offerte (Natasja Hoogenboom)
Over de prijs hoef ik zeker niet te beginnen?! (Jos Burgers)
Succesvol offreren door de vraag te creëren (Roelf Houwing)
Er kan altijd nog 5% vanaf (Jos Burgers)
Wat de klant wil horen of wat u wilt vertellen? (Roelf Houwing)
Overtuigen met uw managementsamenvatting (Roelf Houwing)
Winnen op waarde, durft u? (Marcel Hoefman)
Verkopen volgens Amsterdamse taxichauffeurs (Jos Burgers)
Hoe kunt u overheidsopdrachten winnen? (Roelf Houwing)
Vergroot de geloofwaardigheid van uw offerte (Roelf Houwing)
Een Mercedes voor de prijs van een Polo (Jos Burgers)
Bent u bang dat u te duur bent?‏ (Jos Burgers)
Draait het alleen nog maar om de prijs? (Michel Hoetmer)
'In onze branche is de prijsdruk pas echt hoog' (Jos Burgers)
Met dit wapen verslaat u prijsvechters (Marcel Hoefman)
De psychologische prijs van een Boeing 737 (Jos Burgers)
Uw concurrenten kiest u zelf (Jos Burgers)
De kortste weg naar meer winst (Jos Burgers)
Echte of onechte prijsdruk? (Jos Burgers)
You’re my friend (Jos Burgers)
Geef nooit korting! (Jos Burgers)
'Doet u mij maar de goedkoopste shit' (Jos Burgers)
'Preventief ruimen!' (Jos Burgers)
Gek op prijsbezwaren (Jos Burgers)
Waarom duurder zijn een goed idee is (Jos Burgers)
Een prijsdrukverlagend middel (Jos Burgers)
Korting? Ik ben toch zeker Sinterklaas niet?! (Richard van Houten)
Een hogere prijs is pure winst (Jos Burgers)
Bukken terwijl niemand slaat (Jos Burgers)
Onderhandelt u veel over de prijs? (Jos Burgers)
"Je moet wel afdingen!" (Jos Burgers)
Goedkoop is ook niet alles (Jos Burgers)
Acht tips voor succesvol offreren (Michel Hoetmer)
Geld, wanneer begint u er over? (Enno van Kersen)
Succesvolle offertes (Richard van Houten)
Hoe volgt u offertes op? (Michel Hoetmer)
Uw kortingen liggen op straat (Tips & Advies Verkoop)
Wat doet u om klanten meer aan u te binden? (Harrie van Heck)
Vergroot de slagingskans van offertes (Ronald van den Berg)
Is het goedkoop of lijkt het goedkoop? (Jos Burgers)
Verkopers vragen te weinig voor hun producten (Jos Burgers)
Doe mij maar een goede helm (Tips & Advies Verkoop)
Gespreksmanagement (Hans Oelen)
Te snel toegehapt (Tips & Advies Verkoop)
Wanneer beginnen met onderhandelen? (Michel Hoetmer)
Uw kortingen liggen op straat (Tips & Advies Verkoop)
De prijs is vaak niet de echte reden (Jos Burgers)
Hoe reageert u wanneer iemand (te) vroeg om een prijsopgave vraagt? (Michel Hoetmer)
Altijd maar die prijs ... (Tips & Advies Verkoop)
Geen korting maar koopsubsidie! (Tips & Advies Verkoop)
De order niet krijgen…en toch de klant binnenhalen (Richard van Houten)
De offertefabriek (Harro Willemsen)
Drie offertes tegelijk uitbrengen? (Tips & Advies Verkoop)
Noem niet meteen de prijs (Tips & Advies Verkoop)
Kent u uw toegevoegde waarde? (Harro Willemsen)
Checklist voor uw offerte (Herman Meijer)
Hoe schrijft u verkoopbrieven met rendement? (Hans Oelen)
Hoeveel korting wilt u? (Jos Burgers)
Breng leven in uw geschreven teksten! (David Bloch)
Hoe reageert u op offerteaanvragen? (Michel Hoetmer)
De prijs moet geprezen worden (Herman Meijer)
Over geld praat men niet (Enno van Kersen)
De waarde van uw aanbod (Peter Stinckens)
Zorg dat ze uw brief lezen! (Redactie Verkopersonline.nl)
Laten we maar met de prijs beginnen (Tips & Advies Verkoop)
De grootste concurrent is…? (Verkoopgesprek; Offertes; Prijs)
Offertes die scoren (Christiaan Knopper)
Behoefte versus wens (Christiaan Knopper)
Dan heeft u mijn offerte niet gelezen! (Enno van Kersen)
Vijf toegevoegde waardes om uw prijs te verkopen (Harrie van Heck)
Koopsubsidie (Harrie van Heck)
Als de klant zegt: Dat past niet binnen mijn budget (Tips & Advies Verkoop)
Hoe vertel ik de klant wat het kost? (Michel Hoetmer)
Over prijspijn en hoe af te komen van onrendabele klanten? (Harrie van Heck)
Kwaliteit boven prijs (Redactie Verkopersonline.nl)
Geen opdracht? Hartelijk dank! (Ron Plattel)
Laat uw brief of mail swingen (Redactie Verkopersonline.nl)
Dan moet u naar een ander (Tips & Advies Verkoop)
Kapstok voor de klantenbrief-met-impact (Redactie Verkopersonline.nl)
Het is (bijna) nooit de prijs (Christiaan Knopper)
Misschien verkoopt u te duur (Henk Hemstra)
U bent te duur! (Redactie Verkopersonline.nl)
Maak uw product waardevol (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoeveel kost dat? (Peter Stinckens)
Gebruik uw budget effectief (Tips & Advies Verkoop)
Checklist offerte (Herman Meijer)
Het noemen van de prijs = de prijs verkopen (Koert Wijnands)
Succestips voor het maken van uw offerte (Herman Meijer)
Efficiënter omgaan met tijd (Peter Stinckens)
Verkoop niet hetzelfde (Peter Stinckens)
Dodelijke ziekte voor verkopers (Peter Stinckens)
Afsluiten in een gesprek (Vladan Soldat)
Verklein de prijs (Vladan Soldat)
De prijs te hoog? (Peter Stinckens)
Een prijsverhoging in het verschiet? (Tips & Advies Verkoop)
Brieven die beïnvloeden: een nieuwe benadering (David Bloch)
Wat u vooral niet moet doen tijdens een recessie (Michel Hoetmer)
Alles heeft een waarde (Peter Stinckens)
Hoe verkoopt u kwaliteit? (Tips & Advies Verkoop)
Klanten laten zich nauwelijks door de prijs leiden (herh 27-3-07) (Vladan Soldat)
Scoren met offertes (Herman Meijer)
Voorkom discussies over prijs (Peter Stinckens)
Follow-up loont! (Peter Stinckens)
Een goed vervolg is het hele werk (Michel Hoetmer)
Hoe verkoop je waarde? (Vladan Soldat)
Wees verstandig met offertes (Peter Stinckens)
U verkoopt te duur! (Redactie Verkopersonline.nl)
Duidelijke Offertes (Tips & Advies Verkoop)
Marges onder druk (Peter Stinckens)
Van offerte tot opdracht (Offertes/Prijs; Verkoopgesprek)
Ik wil eventjes de posterijen controleren (Michel Hoetmer)
Het vijfde wiel aan de wagen (Herman Meijer)
Ontsnappen aan de val (Peter Stinckens)
Extra impact voor jouw verkoopbrief (Michel Hoetmer)
Wat uw klanten belangrijker vinden dan de prijs (Tips & Advies Verkoop)
“Dat past niet binnen mijn budget” (Tips & Advies Verkoop)
Loop niet harder dan de klant (Tips & Advies Verkoop)
Omzet bepalen volgens de Scotsman-methode (Redactie Verkopersonline.nl)
De waarde van je aanbod (Peter Stinckens)
Altijd weer die prijs (Offertes/Prijs)
De Eindfase halen (Peter Stinckens)
Uw verkoopbrief beter gelezen (Offertes/Prijs)
De onweerstaanbare aanbieding (Offertes/Prijs)
De offerte die scoort (Offertes/Prijs)
Offertes: tips van professionals (Redactie Verkopersonline.nl)
AAAI-en (Jan-Willem Seip)

Zo draagt tenderdesign bij aan de gunning

Natasja   Hoogenboom
Natasja Hoogenboom
SalesTAALent.nl

Het oog wil ook wat! Ontdek hier hoe en waarom tenderdesign uw aanbestedingsplan mooier, completer én overtuigender maakt.

Zo draagt tenderdesign bij aan de gunning
Wilt u een aanbesteding winnen (en dat wilt u als u inschrijft, anders kunt u uzelf beter de moeite besparen) dan moet allereerst de inhoud van het plan 100% staan. Vervolgens speelt tenderdesign een steeds belangrijkere rol in het maken van het winnende plan. Want het maakt uw offerte niet alleen mooier, het helpt ook bij het volledig beantwoorden van de vragen.

Met vormgeving helpt u de beoordelaars

Het oog van uw beoordelaar wil wat zien! Onder andere kaders, infographics en iconen trekken de aandacht van de lezer. Overigens net als een slim gebruik van veelzeggende kopteksten die het makkelijk maken om de inhoud snel te scannen. Ook kunt u met design het moeilijke simpel maken. Ik ben ervan overtuigd dat een mooi opgemaakte tender daarom het verschil kan maken. We zijn immers steeds visueler ingesteld. Bewijzen kan ik het helaas niet. Mijn droom om ooit twee inhoudelijk exact dezelfde aanbestedingsteksten aan te leveren, waarvan de één volledig opgemaakt en de ander platte tekst, zal bij een droom blijven.

“Het oog wil wat zien.”

Bepaal eerst uw winstrategie

Als design zo belangrijk is bij het indienen van de tender, wat is dan een goed design? Hoe vertaalt u uw boodschap naar een ontwerp dat overtuigt? Bepaal daarvoor altijd eerst een winstrategie. Wat is het verhaal dat u wilt vertellen en waarmee maakt u echt het verschil? Als u helder voor ogen hebt hoe u deze tender gaat winnen, wordt het makkelijker om de designer goed te briefen en samen de juiste keuzes te maken. Denk aan te maken keuzes over uitstraling, kleurgebruik, hoeveelheid kolommen en de toepassing van kaders, schema’s en iconen.

Geef ruimte aan de tenderdesigner voor een mooiere én completere inschrijving

Is de winstrategie helder, geef dan de ruimte aan de designer. Ofwel laat het design aan de designer. Voor een goed resultaat is het slim om een tenderdesigner zo vroeg mogelijk bij het aanbestedingsproces te betrekken. Op basis van de winstrategie vindt een goede tenderdesigner in de vormgeving namelijk een goed evenwicht tussen het profileren van de inschrijvende partij en het behagen van aanbestedende partij. Bijkomend voordeel van het vroeg betrekken van een tenderdesigner in het proces is dat visualisaties blootleggen waar het verhaal nog inhoud mist. Het inschakelen van een tenderdesigner maakt de tender daarom niet alleen mooier maar ook completer.

Maak het de beoordelaar gemakkelijk
Tot een jaar geleden hielden we bij het vormgeven van een tender er rekening mee dat de inkoper de inhoud volledig uitprintte. Nu steeds meer mensen thuiswerken en ook vanuit huis de tenders beoordelen, wordt er steeds minder uitgeprint. Dat blijkt toch wat lastig vanuit het printertje thuis. De beoordeling gebeurt vanachter het beeldscherm. Maak het de beoordelaar gemakkelijk door te kiezen voor een liggend beeld (landscape) van de tekst en een tekstopmaak in twee kolommen (maximaal drie). Dat leest zoveel prettiger!

Voorloper zijn? Wees interactief.
De toepassing van interactieve elementen zoals filmpjes, gifjes en animaties mogen in aanbestedingen vaak niet. Maar in commerciële tenders wel! Omdat nog niet iedereen dit doet, trekt u daarmee natuurlijk wel de aandacht. Durft u dit toch nog niet aan? Of mag het niet? Kies dan voor de meest toegepaste aandachtstrekkers in design:
  • Aansprekende kleuren (zoals in de huisstijlkleuren van de klant)
  • Fotografie (bij voorkeur echte beelden in plaats van stockfotografie)
  • Iconen (maar wel met mate)
  • Infographics (om het moeilijke simpel te maken)
  • Licht gekleurde tekstkaders voor toelichtingen (gebruik altijd donkere letters op een lichte achtergrond)

Let op. Laat het gebruik van het logo van de klant over aan de klant zelf. Grote organisaties straffen ‘misbruik’ van hun logo af. Ze zijn in staat om u om die reden terzijde te schuiven.

Tot slot 3 tips voor een soepele samenwerking met een tenderdesigner

  1. Betrek de tenderdesigner in een zo vroeg mogelijk stadium in het tenderproces. Ook de tenderdesigner wil zich verdiepen in de offerteaanvraag.  Dat komt niet alleen de schoonheid van je plan ten goede maar ook de compleetheid ervan.
  2. Basis voor een winnend plan is het maken van een winstrategie. De strategie heeft immers gevolgen voor de rode draad van uw verhaal én de keuzes in vormgeving. Zo komt u samen tot een winnend concept.
  3. Geef de tenderdesigner de ruimte. Letterlijk! Lever teksten bijvoorbeeld in een 0,5 groter lettertype aan dan dat de aanbestedende partij vraagt. Zo krijgt de tenderdesigner meer ruimte om creatief te zijn.

Bonus: 3 tips om tijd te winnen en voldoende tijd te houden voor de vormgeving
  1. Start met het formuleren van de winstrategie. Dat maakt het maken van tijdrovende keuzes later in het designproces makkelijker.
  2. Werk eerst met faketeksten. Zo kan de tenderdesigner alvast voor u aan de slag met het ontwerp van een basisgrid terwijl de inhoud zich nog ontwikkelt.
  3. Richt de planning zo in dat een week voor de deadline de tekst volledig klaar is. Dan kan de designer zonder stress het design finetunen.

Conclusie
Bij aanbestedingen moet de inhoud 100% staan. Maar voor het oog van de lezer maakt een loepzuivere combinatie van vorm en inhoud het verschil. Wees u bewust van het belang van goed tenderdesign en start tijdig uw samenwerking met de ontwerper. Daar plukt u alleen maar vruchten van.

Natasja Hoogenboom

Natasja   Hoogenboom
De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun offertetrajecten. Met haar bedrijf SalesTAALent helpt zij dienstverlenende organisaties bij het binnenhalen en behouden van opdrachten via tenders en aanbestedingen. Daarnaast traint zij salesprofessionals en ondernemers in het schrijven van onweerstaanbare offertes, offline en online. SalesTAALent.nl
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Offerte, Aanbesteding, Communicatie
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering  
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel