Hulpwerkwoorden in uw offerte? Niet doen.

Natasja   Hoogenboom
Natasja Hoogenboom
SalesTAALent.nl

Weet u dat hulpwerkwoorden funest zijn voor uw verkoopsucces? Ze zijn het onkruid van de Nederlandse taal. Lees hoe u dit onkruid makkelijk verdelgt en uw verkoopsucces vergroot.

Hulpwerkwoorden in uw offerte? Niet doen.

Fascinerend dat één woord het verschil kan maken tussen winnen en verliezen. Taalgebruik is een bepalende factor in uw verkoopsucces. Een goede offerte is een schriftelijk aanbod dat duidelijk, concreet en ondubbelzinnig is. De hulpwerkwoorden worden, kunnen, willen en zullen ondermijnen duidelijkheid. Het gebruik ervan is taalkundig correct. Toch zorgen deze hulpwerkwoorden voor passieve, saaie en onduidelijke zinnen. Vergroot uw verkoopsucces en schrap deze hulpwerkwoorden uit uw taalgebruik.

Hulpwerkwoord = onkruid
Een hulpwerkwoord is een werkwoord dat alleen voorkomt in combinatie met een koppelwerkwoord of een zelfstandig werkwoord. Er zijn verschillende soorten hulpwerkwoorden: van tijd, lijdende vorm, causaliteit en modaliteit. Een ander kenmerk van het hulpwerkwoord is de weglaatbaarheid. Daarom noem ik hulpwerkwoorden vaak 'het onkruid van de Nederlandse taal'. U heeft het hulpwerkwoord namelijk niet nodig om een goede zin over te houden. Kijk maar:
Ik zou helder en actief willen schrijven.
Ik wil helder en actief schrijven.
Ik schrijf helder en actief.
Merkt u het verschil? Laat hulpwerkwoorden achterwege en uw tekst is actiever en meer concreet. De hulpwerkwoorden voegen niets toe en zijn ballast voor uw lezer. Weg ermee.

Worden
Worden roept bij een lezer direct twee vragen op: door wie en wanneer dan? Het maakt dat uw aanbod niet controleerbaar en verifieerbaar is. Twee belangrijke voorwaarden voor een SMART geschreven plan van aanpak.  Dus laat het hulpwerkwoord worden achterwege en vul de zin aan met: door wie en wanneer.
Onduidelijk: Het formulier wordt geïntegreerd in uw online applicatie.
Duidelijk: Onze ICT-afdeling integreert het formulier voor 1 mei 2017 in uw online applicatie.

Onduidelijk: Na een alarmmelding wordt u gebeld.
Duidelijk: Na een alarmmelding belt onze hulpdienst u binnen 5 minuten. 
Kunnen
Het werkwoord kunnen roept twijfel op. Dat u iets kunt, zegt nog niet dat u het ook doet. Uw offerte is geen opsomming van uw vaardigheden of mogelijkheden, maar een aanbod op maat. Wist u dat inkopers het werkwoord kunnen in een offerte vaak omcirkelen? Ze lezen dit als een mogelijkheid die meerkosten meebrengt. En vaak bedoelt u juist dat het in het aanbod zit!
 
Haal kunnen dus uit uw offertetekst, tenzij het een keuze betreft. Gebruik uw verkoopgesprek om vooraf te ontdekken in welke keuzes uw opdrachtgever geïnteresseerd is.
Onduidelijk: Uw trappenhuis kunnen wij twee keer per week reinigen.
Duidelijk: De schoonmaakmedewerker reinigt uw trappenhuis twee keer per week.
 
Onduidelijk:  Met ons product kunt u besparen, dat kan € 100,- per maand zijn.
Duidelijk: Met ons product bespaart u € 100,- per maand.
Willen
Net als bij kunnen roept het hulpwerkwoord willen twijfel op. Wilt u het doen of doet u het ook echt? Ik zeg altijd tegen mijn klanten: 'Zeg niet wat u wilt gaan doen, want dan blijft u willen.'

Vermijd dus het werkwoord willen en zeg én schrijf actief wat u doet. Dit maakt uw tekst doortastend en prettiger leesbaar.
Niet: Wij willen u verzoeken …
Maar: Wij verzoeken u …

Niet: Ik wil een artikel schrijven over hulpwerkwoorden.
Maar: Ik schrijf een artikel over hulpwerkwoorden. (Nog beter is natuurlijk: u leest een artikel over hulpwerkwoorden.)
Zullen
Zullen is het makkelijkste onkruid om te wieden. Dit hulpwerkwoord geeft een verwijzing naar de toekomst en zorgt bovendien voor wolligheid in uw tekst. U wilt wel dat de inkoper uw voorstel met interesse blijft lezen, toch?
 
De oplossing? Laat zullen gewoon weg! Dat geldt trouwens ook voor zouden. Zullen we het eens proberen?
Als u voor ons zult kiezen, kunt u uw marktpositie versterken.
Als u voor ons kiest, versterkt u uw marktpositie.

Hulpwerkwoorden zouden beter vermeden kunnen worden in een offerte.
Vermijd hulpwerkwoorden in een offerte.
Oefening baart kunst
Net als onkruid zit het gebruik van hulpwerkwoorden vaak diepgeworteld in uw schrijfstijl. Niet eenvoudig af te leren, maar zeker haalbaar en de moeite waard. Het maakt uw teksten krachtig, duidelijk en concreet.

Met onderstaand stappenplan verwijdert u uw onkruid in een handomdraai. Op deze manier gaan die hulpwerkwoorden sneller uit uw systeem en verbetert u de duidelijkheid van uw offerte.
  1. Schrijf uw offerte zoals u gewend bent.
  2. Gebruik daarna de zoekfunctie om de vier 'onkruidbosjes' op te speuren.
    - Werkt u met een MAC? Gebruik dan de sneltoets Cmd F.
    - In Windows is de sneltoets voor de zoekfunctie Ctrl F.
  3. Zoek naar de stam van het werkwoord, zodat u ook vervoegingen ontdekt.
  4. Herschrijf uw zinnen met hulpwerkwoorden.
Pas op
Het zou kunnen dat uw verkoopsucces groter zal worden als u hulpwerkwoorden schrapt. Beter gezegd: Vergroot uw verkoopsucces. Schrap hulpwerkwoorden.

Natasja Hoogenboom

Natasja   Hoogenboom
De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun offertetrajecten. Met haar bedrijf SalesTAALent helpt zij dienstverlenende organisaties bij het binnenhalen en behouden van opdrachten via tenders en aanbestedingen. Daarnaast traint zij salesprofessionals en ondernemers in het schrijven van onweerstaanbare offertes, offline en online. SalesTAALent.nl
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Offertes, Taalgebruik, Verkoopsucces
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   8,6
(75 stemmen)
Reacties

Orlando van Wijngen |  http://www.vanwijngen.nl

Goed artikel! Hulpzaam! En ga het gebruiken!

Andre Hagelen |  http://www.searchresults.nl

Mooi artikel! Een zeer zinvolle inhoud

Dank u voor de bevestiging van iets wat ik al jaren beweer. Inderdaad zwakken hulpwerkwoorden uw beweringen, verhalen en stellingen af. Maar ik had dikwijls de indruk dat ik in de woestijn predikte.

Bedankt voor jullie positieve reacties. En Marc, ik herken helemaal wat je zegt. Niet voor niets noem ik het onkruid. Het blijft maar weer terugkomen!

Romano Groenewoud |  http://seogeek.nl

Ben net eigen verkoopteksten aan het herbekijken en dit artikel komt uitermate gelegen. Nog veel te veel 'kunnen' zie ik. In sommige gevallen, vind ik de hulp werkwoorden toch ook wel wat toevoegen vooral bij nuance en ook om enige bescheidenheid te tonen. Soms is het namelijk niet zwart en wit.

Hans Buis |  https://www.marketence.nl

Ik was op zoek naar wat tips voor het aanpassen van een aantal mail templates. Eigenlijk heb je erg sterke voorbeelden. Het daadwerkelijk toepassen is natuurlijk nog steeds opletten, maar het is wel erg herkenbaar.

Zelf als ik zo'n zin lees denk ik vaak: "Wat bedoel je met willen?" Bij sommige zinssneden vind ik het voorbeeld wat je aanhaalt: "Wij willen u verzoeken" prettiger en klantvriendelijker dan "Wij verzoeken u" ook al is het natuurlijk duidelijker.

Kortom; ik ga mijn templates nog een keer nalezen, dank je wel!

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..