Sales Manager: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Sales Plan

Stuurloos zonder salesfilosofie (Harro Willemsen)
Houd die achterban in de peiling! (André Hagelen)
De concurrentie inzetten: hoe doe je dat? (Michel Hoetmer)
De order veilig stellen in de pre-sales fase (Rene Knecht)
Verkopen in de toekomst: ‘Co-kwalificeren’ (Toine Simons)
Verkoopplan: iets voor u? (Jan-Willem Seip)
Stel jezelf deze 3 vragen om meer deals te scoren (André Hagelen)
De belangrijkste pijler van succes in de verkoop (Michel Hoetmer)
Meer omzet met de Buyers Journey (André Hagelen)
7 uitgangspunten voor het succesvol verkopen van diensten (Toine Simons)
Je eigen Sales Playbook in 9 stappen (André Hagelen)
Durft u deze 3 vragen te stellen? (Marcel Hoefman)
Niet verkopen, maar waarde aantonen (Toine Simons)
‘Agile’ verkopen (Toine Simons)
Situationeel leiding geven in de Verkoop (Richard van Houten)
Waarom is "teamwork" onmisbaar in de verkoop? (Herman Meijer)
Wat verkoopt ú eigenlijk? (Harro Willemsen)
Hoe houdt u de regie over het verkoopgesprek in handen (Toine Simons)
Naast schieten en toch scoren bij koud bellen (Victor Bonke)
7 strategieën tegen manipulatie (Richard van Houten)
Het gatekeeper dilemma (Toine Simons)
Case stories: de beste manier om een klant te overtuigen (Harro Willemsen)
Prospectgesprekken: kwantiteit v. kwaliteit (Richard van Houten)
Help! Mijn klant wil nadenken (Michel Hoetmer)
De struisvogelpolitiek die wel werkt (Jos Burgers)
Het kopen en verkopen van Energie en Positivisme (Richard van Houten)
Hoeveel tijd besteedt u aan acquisitie-voorbereiding? (Victor Bonke)
Groot denken en groot blijven roepen (Richard van Houten)
Verkopen met een “glazen bol” (Rene Knecht)
Een vliegende start in het nieuwe jaar (Marcel Hoefman)
Is afsluiten de belangrijkste stap in het verkoopgesprek?
Meer sales? Denk als een topcoach! (Marcel Hoefman)
Te happig overkomen bij de klant (Jan-Willem Seip)
‘Ik wil er even over nadenken…’ En dan?!
Tijd maken voor acquisitie: hoe doet u dat? (Victor Bonke)
We houden (te veel) van eenvoud (Peter Stinckens)
Het verkoopgeheim van de veilingmeester (Richard van Houten)
3 strategieën om van een Prijs een prijsje te maken (Jos Burgers)
Verkopen als adviseur, kan dat wel? (Toine Simons)
De ‘V’ in Verkopen (Edwin Scheperman)
Klassieke misser: laat uw hefboom niet vallen! (Walter Spruyt)
Doelen stellen: topverkopers leren van topsporters (Marcel Hoefman)
Praat u met een blocker of een mobilizer? (Harro Willemsen)
Gek op aanbiedingen (Jos Burgers)
Geef in elk geval geen geld (Jos Burgers)
De paradox van beïnvloeden (Rene Knecht)
Uitdagen of niet uitdagen? (Harro Willemsen)
Een offerte verkoopt... niets (Frank Wouters)
Verkopen zonder over uw product te praten (Rene Knecht)
We verkopen verandering (Harro Willemsen)
De psychologie van prijzen (Richard van Houten)
Bent u als verkoper inwisselbaar? (Rene Knecht)
De commerciële vakspecialist (Harro Willemsen)
Hoe wordt u als verkoper ook een goede onderhandelaar? (Walter Spruyt)
De verkoop verandert, transformeer uw aanpak (Richard van Houten)
Verkooptargets en tijdsinvestering (Richard van Houten)
Winnen op waarde, durft u? (Marcel Hoefman)
10 vragen aan... Hans Vernooij, Commercieel Directeur (Rob Snoeijen)
Een kwalitatieve salespipeline in 11 stappen (Massimo Gagliotti)
Denk goed na over uw doelstellingen bij Salescoaching (Edwin Scheperman)
10 vragen aan... Marc van Hemert, Sales Director (Rob Snoeijen)
10 vragen aan... Edwin van den Akker; salesmanager (Rob Snoeijen)
Verkopers hebben het druk, druk, druk ... maar waarmee?! (Herman Meijer)
Wat verkopers kunnen leren van Louis van Gaal (Marcel Hoefman)
Duivelse details bij verkopen (Richard van Houten)
Is koude acquisitie ook voor u een eeuwige strijd? (Victor Bonke)
Op = op; het werkt ook in B2B verkoop (Jos Burgers)
Hoe sluit u een topdeal? (Herman Meijer)
Met dit wapen verslaat u prijsvechters (Marcel Hoefman)
Is uw contactpersoon een marionet? (Herman Meijer)
Geloof of kennis: wat brengt u verder? (Peter Stinckens)
Focus op de 2e verkoop (Richard van Houten)
Klantloyaliteit: een must! (André Hagelen)
Het succes van de ELITE verkoopmethode (Richard van Houten)
Optimaal hunten én farmen (Richard van Houten)
Geen slapende honden wakker maken (Michel Hoetmer)
Hoe nuttig zijn targets? (Michel Hoetmer)
Dat hebben we al eens geprobeerd (Peter Stinckens)
Uw klanten: winstgevend of kostenpost? (André Hagelen)
Doelen stellen of doelloos bellen? (Victor Bonke)
Het professionele verkoopplan (Richard van Houten)
Wat is uw toegevoegde waarde? (Jos Burgers)
Wees geen Kamikaze-verkoper (Richard van Houten)
De sleutel tot kwaliteit: FiTiR (Vladan Soldat)
U krijgt uw superieure oplossing niet verkocht? (Rene Knecht)
Wat wilt u met het telefoongesprek bereiken? (Redactie Verkopersonline.nl)
Klanten en andere ergernissen (Peter Stinckens)
Verkoopstrategieën (Ronald van den Berg)
De vijf essentiële onderdelen van uw verkoopplan (Richard van Houten)
Plan B: uw alternatieve verkoopplan (Harro Willemsen)
De klant staat centraal! (Peter Stinckens)
Weet u nog welke doelen u zichzelf vorig jaar hebt gesteld? (Hans Oelen)
Groot denken, groots presteren (Hans Oelen)
Kritieke momenten in de verkoop (Michel Hoetmer)
Stel grote doelen (Hans Oelen)
Wat komt u eigenlijk doen bij de klant? (Peter Stinckens)
Offertes die scoren (Christiaan Knopper)
Vraag de klant om commitment over het verkoopproces (Harrie van Heck)
Hoe maakt u een goed verkoopplan? (Harrie van Heck)
5 tips voor het behalen van uw salestarget (Steyn Elshout)
Waarom doe ik dit ook al weer? (Enno van Kersen)
Heeft u uw verkooptargets goed voor elkaar? (Tips & Advies Verkoop)
Laat uw succes zich maar bewijzen (Hans Oelen)
Zijn uw verkoopdoelen concreet genoeg? (Henk Hemstra)
Het nieuwe jaar is begonnen! (Steyn Elshout)
Help de Kerst komt eraan! (Steyn Elshout)
Zijn uw verkoopdoelen concreet genoeg? (Henk Hemstra)
Uw marketingplan als navigatiesysteem bij acquisitie en verkoop (Vladan Soldat)
Planning: eerst het verste gesprek (Michel Hoetmer)
De targetformule: eenvoudig en doeltreffend (Vladan Soldat)
Punten van een goed verkoopplan (Redactie Verkopersonline.nl)
Doelen stellen (Jan-Willem Seip)
Hoe haal ik nu weer mijn sales target? (Vladan Soldat)
Koude acquisitie: plan op acties en niet op het aantal afspraken (Michel Hoetmer)
Het schrijven van een accountplan (Vladan Soldat)
Ik wil geen accountplan schrijven... (Vladan Soldat)
De Wet van de Verwachtingen (Richard van Houten)
De waarde van strategie (Strategie/Salesplan)
Succes = de juiste doelen juist stellen (Hans Oelen)
Weet wat u wil (Peter Stinckens)
Een metafoor voor Timemanagement (Hans Oelen)
Uw persoonlijke communicatieplan! (Vladan Soldat)
Time management voor verkopers (Verkoop Succes)
Net als de weersverwachting…? (Jan-Willem Seip)

Te happig overkomen bij de klant

Jan-Willem  Seip
Jan-Willem Seip
Vendicum

Komt u wel eens te happig over bij uw prospects en klanten? Dat hoeft vanaf nu niet meer. Als u zich voorbereidt op uw BAZO, dan ervaart u veel profijt en rust.

Te happig overkomen bij de klant

Peter Verlinden is een rasverkoper en -onderhandelaar. Hij heeft te maken met grote deals. Hij verkoopt grote afvalverwerkingsprojecten in Oost-Nederland. Hij krijgt vaak te maken met inkopers die hem het vel over de neus willen trekken. Vroeger liet Peter zich hier veel te veel in meeslepen, maar de laatste jaren laat hij de inkoper niet meer blijken dat hij ‘te happig’ is op orders. Hoe doet hij dat? Hoe kunt u ook niet te happig overkomen tijdens spannende onderhandelingsgesprekken?

Kinderlijk eenvoudig
Eigenlijk is het kinderlijk eenvoudig als u gebruik maakt van het BAZO-principe. BAZO staat voor Beste Alternatief Zonder Overeenkomst. Voor de Engelstaligen onder ons: BATNA. Dit staat voor Best Alternative To No Agreement. Ik schets u eerst een voorbeeld vanuit de sport.

Stel dat door zes maanden intensief trainen ergens in uit wilt blinken en u kiest voor het lopen van de Rotterdamse marathon. Als dan blijkt dat u deze niet kunt uitlopen, dan kunt u toch op voetbal gaan? Of u wilt verhuizen vanwege ruimtegebrek. U besluit uw huis te verkopen. Indien u uw huis niet kunt verkopen binnen een jaar, dan blijft u er toch wonen en bouwt u er een serre aan vast? Wat u dan zeker niet “mag” doen, is tegen een te lage prijs uw huis verkopen omdat het al een jaar te koop staat. U ‘moet’ niets, u hebt een alternatief: een andere sport uitkiezen of een serre aanbouwen.

De wereld vergaat niet als u dit van te voren bedenkt: het geeft u rust! Als ik er nu niet uitkom, dan niet! Sterker nog: het is soms beter om niet tot een overeenkomst te komen! De alternatieven liggen vaak buiten de(ze) onderhandeling. Zoek daarom naar alternatieven en, beter nog, bereidt u zich hierop voor. Dit kunt u doen door van te voren enkele andere opties te bedenken: wegloopalternatieven.

Wegloopalternatief
Weer even terug naar Peter. Voordat hij een onderhandeling in gaat, denkt hij van te voren niet: Als we maar een order krijgen. Als hij altijd, koste wat het kost, een order zou willen binnenhalen, dan zou hij achteraf spijt kunnen krijgen. Nee, hij bedenkt van te voren wat alternatieven, die hem én rust én een sterke troef in handen geeft. In ieder geval een sterkere troef dan zijn onderhandelingspartner(s). Als Peter ervan overtuigd is dat zijn BAZO sterk is, dan maakt hij deze gewoon kenbaar aan de inkoper. Het geeft hem macht. Uiteraard heeft Peter ook wel eens wat minder sterke BAZO’s, maar dan houdt hij deze voor zich.

Voorbeeld
Peter is bezig met een grote prospect in Apeldoorn. Hij kan bij een bedrijf daar een order binnenhalen van € 376.000,=. Peter zou een onwrikbare positie innemen, met een grote kans op een verloren order, als hij zou vasthouden aan die € 376.000,=. Nee, hij heeft wat alternatieven achter de hand. Denk aan voor Peter gunstigere betalingsvoorwaarden, latere levering, een driejarige overeenkomst in plaats van een eenjarige, etc. Als de inkoper per sé staat op een lager aanschafbedrag, dan kan dat alleen tegen andere voorwaarden voortvloeiend uit de BAZO. Het is het summum als Peter de prospect zelf de alternatieven laat bedenken. Als deze in de ogen van Peter onvoldoende zijn, dan kan hij altijd nog weglopen en de prospect vragen een beter (uiterste) bod te doen.

Wat Peter ook rust geeft, is dat hij heel veel prospects uit heeft staan. Stel dat hij er toch niet uitkomt met het Apeldoornse bedrijf, dan is er geen man overboord. Een andere prospect vul dan dit gat weer. Ook dat geeft hem rust. Tot slot een tip voor de gevorderde onderhandelaar: Ga van te voren ook na wat de BAZO is van uw onderhandelingspartner. De professionele inkoper zal dit namelijk ook bij u doen.

Conclusie
Als u een onderhandeling ingaat, bereidt u zich op voor door een of meer BAZO’s, Beste Alternatief Zonder Overeenkomst, uit te werken. Een BAZO maakt uw onderhandelingspositie sterker en geeft u rust.
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”. Dit laat hij verkopers ook ervaren: met aanstekelijk enthousiasme een écht contact en chemie bij een ander laten ontstaan.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 7,3
(16 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel