Sales Manager: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Sales Plan

Verkopen als adviseur, kan dat wel? (Toine Simons)
Hoe haal je 67% conversie in verkoopgesprekken? (André Hagelen)
Case stories: de beste manier om een klant te overtuigen (Harro Willemsen)
Hoe houdt u de regie over het verkoopgesprek in handen (Toine Simons)
De duivelse details maken de topverkoper (Richard van Houten)
Ook razendsnel inspelen op klantvoorwaarden? (André Hagelen)
Help! Mijn klant wil nadenken (Michel Hoetmer)
Je eigen Sales Playbook in 9 stappen (André Hagelen)
Stuurloos zonder salesfilosofie (Harro Willemsen)
Houd die achterban in de peiling! (André Hagelen)
De concurrentie inzetten: hoe doe je dat? (Michel Hoetmer)
De order veilig stellen in de pre-sales fase (Rene Knecht)
Verkopen in de toekomst: ‘Co-kwalificeren’ (Toine Simons)
Verkoopplan: iets voor u? (Jan-Willem Seip)
Stel jezelf deze 3 vragen om meer deals te scoren (André Hagelen)
De belangrijkste pijler van succes in de verkoop (Michel Hoetmer)
Meer omzet met de Buyers Journey (André Hagelen)
7 uitgangspunten voor het succesvol verkopen van diensten (Toine Simons)
Durft u deze 3 vragen te stellen? (Marcel Hoefman)
Niet verkopen, maar waarde aantonen (Toine Simons)
‘Agile’ verkopen (Toine Simons)
Situationeel leiding geven in de Verkoop (Richard van Houten)
Waarom is "teamwork" onmisbaar in de verkoop? (Herman Meijer)
Wat verkoopt ú eigenlijk? (Harro Willemsen)
Naast schieten en toch scoren bij koud bellen (Victor Bonke)
7 strategieën tegen manipulatie (Richard van Houten)
Het gatekeeper dilemma (Toine Simons)
Prospectgesprekken: kwantiteit v. kwaliteit (Richard van Houten)
De struisvogelpolitiek die wel werkt (Jos Burgers)
Het kopen en verkopen van Energie en Positivisme (Richard van Houten)
Hoeveel tijd besteedt u aan acquisitie-voorbereiding? (Victor Bonke)
Groot denken en groot blijven roepen (Richard van Houten)
Verkopen met een “glazen bol” (Rene Knecht)
Een vliegende start in het nieuwe jaar (Marcel Hoefman)
Is afsluiten de belangrijkste stap in het verkoopgesprek?
Meer sales? Denk als een topcoach! (Marcel Hoefman)
‘Ik wil er even over nadenken…’ En dan?!
Tijd maken voor acquisitie: hoe doet u dat? (Victor Bonke)
We houden (te veel) van eenvoud (Peter Stinckens)
Het verkoopgeheim van de veilingmeester (Richard van Houten)
3 strategieën om van een Prijs een prijsje te maken (Jos Burgers)
De ‘V’ in Verkopen (Edwin Scheperman)
Klassieke misser: laat uw hefboom niet vallen! (Walter Spruyt)
Doelen stellen: topverkopers leren van topsporters (Marcel Hoefman)
Praat u met een blocker of een mobilizer? (Harro Willemsen)
Gek op aanbiedingen (Jos Burgers)
Geef in elk geval geen geld (Jos Burgers)
De paradox van beïnvloeden (Rene Knecht)
Uitdagen of niet uitdagen? (Harro Willemsen)
Een offerte verkoopt... niets (Frank Wouters)
Verkopen zonder over uw product te praten (Rene Knecht)
We verkopen verandering (Harro Willemsen)
De psychologie van prijzen (Richard van Houten)
Bent u als verkoper inwisselbaar? (Rene Knecht)
De commerciële vakspecialist (Harro Willemsen)
Hoe wordt u als verkoper ook een goede onderhandelaar? (Walter Spruyt)
De verkoop verandert, transformeer uw aanpak (Richard van Houten)
Verkooptargets en tijdsinvestering (Richard van Houten)
Winnen op waarde, durft u? (Marcel Hoefman)
10 vragen aan... Hans Vernooij, Commercieel Directeur (Rob Snoeijen)
Een kwalitatieve salespipeline in 11 stappen (Massimo Gagliotti)
Denk goed na over uw doelstellingen bij Salescoaching (Edwin Scheperman)
10 vragen aan... Marc van Hemert, Sales Director (Rob Snoeijen)
10 vragen aan... Edwin van den Akker; salesmanager (Rob Snoeijen)
Verkopers hebben het druk, druk, druk ... maar waarmee?! (Herman Meijer)
Wat verkopers kunnen leren van Louis van Gaal (Marcel Hoefman)
Is koude acquisitie ook voor u een eeuwige strijd? (Victor Bonke)
Op = op; het werkt ook in B2B verkoop (Jos Burgers)
Hoe sluit u een topdeal? (Herman Meijer)
Met dit wapen verslaat u prijsvechters (Marcel Hoefman)
Is uw contactpersoon een marionet? (Herman Meijer)
Geloof of kennis: wat brengt u verder? (Peter Stinckens)
Focus op de 2e verkoop (Richard van Houten)
Klantloyaliteit: een must! (André Hagelen)
Het succes van de ELITE verkoopmethode (Richard van Houten)
Optimaal hunten én farmen (Richard van Houten)
Geen slapende honden wakker maken (Michel Hoetmer)
Hoe nuttig zijn targets? (Michel Hoetmer)
Dat hebben we al eens geprobeerd (Peter Stinckens)
Uw klanten: winstgevend of kostenpost? (André Hagelen)
Doelen stellen of doelloos bellen? (Victor Bonke)
Het professionele verkoopplan (Richard van Houten)
Wat is uw toegevoegde waarde? (Jos Burgers)
Wees geen Kamikaze-verkoper (Richard van Houten)
De sleutel tot kwaliteit: FiTiR (Vladan Soldat)
U krijgt uw superieure oplossing niet verkocht? (Rene Knecht)
Wat wilt u met het telefoongesprek bereiken? (Redactie Verkopersonline.nl)
Klanten en andere ergernissen (Peter Stinckens)
Verkoopstrategieën (Ronald van den Berg)
De vijf essentiële onderdelen van uw verkoopplan (Richard van Houten)
Plan B: uw alternatieve verkoopplan (Harro Willemsen)
De klant staat centraal! (Peter Stinckens)
Weet u nog welke doelen u zichzelf vorig jaar hebt gesteld? (Hans Oelen)
Groot denken, groots presteren (Hans Oelen)
Kritieke momenten in de verkoop (Michel Hoetmer)
Stel grote doelen (Hans Oelen)
Wat komt u eigenlijk doen bij de klant? (Peter Stinckens)
Offertes die scoren (Christiaan Knopper)
Vraag de klant om commitment over het verkoopproces (Harrie van Heck)
Hoe maakt u een goed verkoopplan? (Harrie van Heck)
5 tips voor het behalen van uw salestarget (Steyn Elshout)
Waarom doe ik dit ook al weer? (Enno van Kersen)
Heeft u uw verkooptargets goed voor elkaar? (Tips & Advies Verkoop)
Laat uw succes zich maar bewijzen (Hans Oelen)
Zijn uw verkoopdoelen concreet genoeg? (Henk Hemstra)
Het nieuwe jaar is begonnen! (Steyn Elshout)
Help de Kerst komt eraan! (Steyn Elshout)
Zijn uw verkoopdoelen concreet genoeg? (Henk Hemstra)
Uw marketingplan als navigatiesysteem bij acquisitie en verkoop (Vladan Soldat)
Planning: eerst het verste gesprek (Michel Hoetmer)
De targetformule: eenvoudig en doeltreffend (Vladan Soldat)
Punten van een goed verkoopplan (Redactie Verkopersonline.nl)
Doelen stellen (Jan-Willem Seip)
Hoe haal ik nu weer mijn sales target? (Vladan Soldat)
Koude acquisitie: plan op acties en niet op het aantal afspraken (Michel Hoetmer)
Het schrijven van een accountplan (Vladan Soldat)
Ik wil geen accountplan schrijven... (Vladan Soldat)
De Wet van de Verwachtingen (Richard van Houten)
De waarde van strategie (Strategie/Salesplan)
Succes = de juiste doelen juist stellen (Hans Oelen)
Weet wat u wil (Peter Stinckens)
Een metafoor voor Timemanagement (Hans Oelen)
Uw persoonlijke communicatieplan! (Vladan Soldat)
Time management voor verkopers (Verkoop Succes)
Net als de weersverwachting…? (Jan-Willem Seip)

Ik wil geen accountplan schrijven...

Vladan   Soldat
Vladan Soldat is headhunter gespecialiseerd in de technology sales arbeidsmarkt. Met zijn ervaring binnen zowel het software sales vakgebied als het recruitment vak, helpt hij managers om succesvolle, commerciële teams te bouwen.Kijk op www.nobelrecruitment.com voor meer informatie.

Het maken van accountplannen kost doorgaans veel tijd en inspanning. Zijn er dan geen leukere manieren om inzicht te krijgen in de gewenste verkoopstrategie? Zeker wel! We geven twee leerzame alternatieven.

Ik wil geen accountplan schrijven...

Er bestaan veel verschillende soorten accountplannen en er bestaan net zoveel verschillende meningen over wat een goed accountplan inhoudt. Er zijn zeer uitgebreide accountplannen en accountplannen van een A4-tje. Afhankelijk van de soort business waar u in werkzaam bent en het soort klanten dat u beheert past het één beter dan het ander.

Er is een aantal 'opmerkingen'  die u regelmatig terug hoort komen over een accountplan:

  • Het kost me enorm veel tijd 
  • Onnodige administratie
  • Het zit wel in mijn hoofd

Dit geeft in veel gevallen aan dat de salesmensen er eigenlijk geen zin in hebben. Toch is het buitengewoon zinvol om af en toe met afstand naar uw accounts te kijken.

Twee alternatieven
Hierbij een tweetal mogelijkheden anders dan een accountplan, die er wél voor zorgen dat u zich verdiept in uw klanten, en die echt leuk en leerzaam zijn om mee te werken

Accountpresentatie binnen uw team
Binnen uw eigen team geeft iedereen een presentatie over één van zijn/haar klanten.  Doordat u dit aan uw team presenteert krijgt u directe feedback van uw collega's. Dit leidt er vaak toe dat u van uw collega's  op- en aanmerkingen krijgt die u een ander inzicht in de situatie kunnen geven waardoor u uw klant wellicht beter kan servicen of meer sales kan genereren.
In deze presentatie dienen een aantal zaken naar voren te komen:

  • Wat was de situatie met de klant op het moment dat u hiervoor verantwoordelijk voor werd? (Bijvoorbeeld: er was wel eens contact geweest met een oud collega, maar er waren nog geen concrete afspraken)
  • Wat is de situatie nu en hoe bent u daar gekomen? (Bijvoorbeeld:  Organisatie is nu klant geworden. Dit komt door meerdere bezoeken en een presentatie aan het MT, is nu een pilot voor de duur van een jaar)
  • Wie zijn de beslissers en influencers bij de klant en met wie heeft u al contact?
  • Waar wilt u binnen één jaar zijn bij de klant en hoe? Vertel wat uw concrete actiepunten zijn. (Bijvoorbeeld: tweemaal maal per jaar evaluatiemeeting met het MT)
  • Waar wilt u op lange termijn zijn bij de klant en hoe wilt u dit bereiken?

Samen met uw klant een plan maken
In veel gevallen wordt de klant zelf niet of nauwelijks betrokken bij het maken van het accountplan. Dit terwijl het wel over de klant gaat. Indien u aan de klant vraagt gezamenlijk een plan op te stellen voor de korte en lange termijn wordt hier vaak positief op gereageerd. Hierbij een aantal punten die u in dit plan kunt opnemen:

  • Doel van de samenwerking
  • Verdeling verantwoordelijkheden tussen klant en AM.
  • Contactpersonen binnen klant en uw eigen organisatie.
  • Meetpunten definiëren, wanneer is de samenwerking succesvol.
  • Evaluatiepunten definiëren.
  • SWOT-analyse.

Tip
Wat belangrijk (en ook leuk)  is dat u samen met uw klant vaste evaluatiemomenten inplant om te bepalen of de gestelde doelen worden behaald.

Marije Sluis en Linda Postma
The Sales Agency

Vladan   Soldat

Vladan Soldat

Vladan Soldat is headhunter gespecialiseerd in de technology sales arbeidsmarkt. Met zijn ervaring binnen zowel het software sales vakgebied als het recruitment vak, helpt hij managers om succesvolle, commerciële teams te bouwen.Kijk op www.nobelrecruitment.com voor meer informatie.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 7,1
(36 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Een goed accountplan schrijven hoeft niet veel tijd te kosten, maar het levert wel altijd veel tijd op. Door een efficiëntere planning en een gerichte visie worden marktkansen optimaal benut, binnen een korter tijdsbestek.

Succes!

Beste Linda en Marije,

Inderdaad twee zeer praktisch bruikbare alternatieven.
Met name het eerste alternatief heb ik zelf al vaker aan buitendiensten gepresenteerd bij mijn trainings- en coachingsactiviteiten.
Overigens denk ik dat het tweede alternatief ook als een goede voorbereiding op het eerste kan dienst doen.

Beste Linda en Marije,

Inderdaad twee zeer praktisch bruikbare alternatieven.
Met name het eerste alternatief heb ik zelf al vaker aan buitendiensten gepresenteerd bij mijn trainings- en coachingsactiviteiten.
Overigens denk ik dat het tweede alternatief ook als een goede voorbereiding op het eerste kan dienst doen.

P.S.
I.v.m. een storend foutje heb ik mijn reactie opnieuw geplaatst. Mijn excuses.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel