Elk jaar hoor ik de discussies weer ontstaan... De verkopers lopen alweer achter op hun salestargets. Salestargets zijn, gezien de tijd die er nog is om deze nog te behalen, altijd een lastige discussie. Er is toch nog tijd genoeg?
Toch is het heel verstandig om er direct op in te spelen, anders wordt dit jaar weer een jaar waarin wordt verwezen naar de crisis (die in mijn ogen niet meer aanwezig is, dat terzijde).
Succestips Wat dient er nu te gebeuren om ervoor te zorgen dat dit een succesvol jaar wordt voor u als salesmanager? De vijf onderstaande tips helpen u hierbij:
Stel uzelf de vraag hoe het staat met de salesfunnel? Vindt er voldoende vulling plaats? En nog sterker, is dit ook echt zo? Vaak zitten er verouderde of valse leads in de funnel. Kunt u al een bedrag en percentage aan de lead koppelen? Kan uw verkoper al precies aangeven wanneer de lead een order zal worden en wie hierbij de beslissing neemt? Als deze basale vragen niet beantwoord kunnen worden, is de kans groot dat uw salesfunnel toch niet zo goed in elkaar zit als u wordt voorgespiegeld.
Bekijk samen met uw verkopers of de leads goed aansluiten op de bedrijfsfocus en de strategie. Hoe meer dit aansluit, hoe groter de kans is dat leads ook orders worden.
Ga mee met uw verkopers. Bespreek voor, tijdens en na het klantgesprek de lead en hoe waardevol deze is. Uw ervaring en kennis kunnen hierbij een positieve bijdrage leveren.
Integreer uw buiten- en binnendienst meer aan andere onderdelen van uw organisatie. Laat ze samenwerken en u zult zien dat hier waardevolle trajecten uit voort kunnen vloeien.
Motiveer en inspireer uw verkopers. Dit zorgt voor meer commitment en loyaliteit en dus ook meer energie om de targets te behalen.
Dit zijn een aantal tips die u kunnen helpen. Ik ben benieuwd of u nog creatieve ideeën heeft en hoe deze kunnen bijdragen.
Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
Reageren
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.