Sales Manager: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Sales Plan

De meest gemaakte vergissing (André Hagelen)
What’s in it for me? (Herman Meijer)
Nutteloze oplossingen verkopen tegen hoge marges (Rene Knecht)
7 strategieën tegen manipulatie (Richard van Houten)
Jouw klant als intermediair (Herman Meijer)
Blijf de concurrentie een stap voor (Jorg Hartog)
Te happig overkomen bij de klant (Jan-Willem Seip)
Expected Goals - een voetbalperspectief (Jorg Hartog)
Gebruik de aannames van je concurrent (Rene Knecht)
Start-up Sales: a different cookie (Richard van Houten)
Stairway to Heaven (Jorg Hartog)
De struisvogelpolitiek die wel werkt (Jos Burgers)
Groot denken en groot blijven roepen (Richard van Houten)
4 strategieën voor omgaan met de emotionele toestand van prospects (Jorg Hartog)
Gespreksstrategie - een belangrijke discipline in Sales (André Hagelen)
Sneller closen door de energie te veranderen (Rene Knecht)
Prospectgesprekken: kwantiteit v. kwaliteit (Richard van Houten)
Creëer een ijzersterke propositie (André Hagelen)
Van groeistagnatie naar succes (Jorg Hartog)
Geen adrenaline, geen verkoop (Rene Knecht)
Samenwerken is de sleutel (Rene Knecht)
Anti-Marketing: ga op zoek naar creators! (Rene Knecht)
Klanten zijn lui (Rene Knecht)
Dit doet uw concurrent nog niet (Natasja Hoogenboom)
Wat als je prospect met een blinde vlek zit? (Rene Knecht)
Situationeel leiding geven in de Verkoop (Richard van Houten)
Spelinzicht in verkopen (Rene Knecht)
De toekomst van B2B verkoop (Jorg Hartog)
Inzicht verkopen: verander de taal van je oplossing (Rene Knecht)
De klant bepaalt wat ie betaalt?! (Jan-Willem Seip)
Het kopen en verkopen van Energie en Positivisme (Richard van Houten)
Stuurloos zonder salesfilosofie (Harro Willemsen)
Cold calling: 3 principes die van jou een baas maken (Chris de Graaf)
Ook razendsnel inspelen op klantvoorwaarden? (André Hagelen)
Praat jij over je concurrenten? (Rene Knecht)
Wat sales kan leren van AI (André Hagelen)
High end klanten – 5 strategieën (Richard van Houten)
Hoe haal je 67% conversie in verkoopgesprekken? (André Hagelen)
Dit is waarom we targets niet halen! (Chris de Graaf)
Moeilijk bereikbare prospects benaderen (Harro Willemsen)
Ben je als verkoper veilig voor je klant? (Rene Knecht)
Sales, olympische spelen en succes… (André Hagelen)
De haat-liefde verhouding tussen ondernemen en sales (André Hagelen)
De deal creëren of najagen?! (Rene Knecht)
Je eigen Sales Playbook in 9 stappen (André Hagelen)
Je zult in deze tijd maar salesmanager zijn…. (Marianne van de Water)
Dit proces laat jouw sales exploderen, juist nu! (Jorg Hartog)
Reïncarnatie van de verkoop (Herman Meijer)
De kracht van deadlines (André Hagelen)
Stel jezelf deze 3 vragen om meer deals te scoren (André Hagelen)
Waarom is "teamwork" onmisbaar in de verkoop? (Herman Meijer)
Het nieuwe normaal of het nieuwe verkopen?! (Herman Meijer)
Zonder pijn kun je niks verkopen (Harro Willemsen)
Thuiswerken? Tips van een admiraal (André Hagelen)
'De korting is uitverkocht' (Herman Meijer)
Nieuwe business via nieuwe kanalen (Jorg Hartog)
Hoeveel tijd besteedt u aan acquisitie-voorbereiding? (Victor Bonke)
Hoe houdt u de regie over het verkoopgesprek in handen (Toine Simons)
Verkopen met een “glazen bol” (Rene Knecht)
Hoe sluit u een topdeal? (Herman Meijer)
‘Agile’ verkopen (Toine Simons)
Verkopen als adviseur, kan dat wel? (Toine Simons)
Case stories: de beste manier om een klant te overtuigen (Harro Willemsen)
De duivelse details maken de topverkoper (Richard van Houten)
Help! Mijn klant wil nadenken (Michel Hoetmer)
Houd die achterban in de peiling! (André Hagelen)
De concurrentie inzetten: hoe doe je dat? (Michel Hoetmer)
De order veilig stellen in de pre-sales fase (Rene Knecht)
Verkopen in de toekomst: ‘Co-kwalificeren’ (Toine Simons)
Verkoopplan: iets voor u? (Jan-Willem Seip)
De belangrijkste pijler van succes in de verkoop (Michel Hoetmer)
Meer omzet met de Buyers Journey (André Hagelen)
7 uitgangspunten voor het succesvol verkopen van diensten (Toine Simons)
Durft u deze 3 vragen te stellen? (Marcel Hoefman)
Niet verkopen, maar waarde aantonen (Toine Simons)
Wat verkoopt ú eigenlijk? (Harro Willemsen)
Naast schieten en toch scoren bij koud bellen (Victor Bonke)
Het gatekeeper dilemma (Toine Simons)
Een vliegende start in het nieuwe jaar (Marcel Hoefman)
Is afsluiten de belangrijkste stap in het verkoopgesprek?
Meer sales? Denk als een topcoach! (Marcel Hoefman)
‘Ik wil er even over nadenken…’ En dan?!
Tijd maken voor acquisitie: hoe doet u dat? (Victor Bonke)
We houden (te veel) van eenvoud (Peter Stinckens)
Het verkoopgeheim van de veilingmeester (Richard van Houten)
3 strategieën om van een Prijs een prijsje te maken (Jos Burgers)
De ‘V’ in Verkopen (Edwin Scheperman)
Klassieke misser: laat uw hefboom niet vallen! (Walter Spruyt)
Doelen stellen: topverkopers leren van topsporters (Marcel Hoefman)
Praat u met een blocker of een mobilizer? (Harro Willemsen)
Gek op aanbiedingen (Jos Burgers)
Geef in elk geval geen geld (Jos Burgers)
De paradox van beïnvloeden (Rene Knecht)
Uitdagen of niet uitdagen? (Harro Willemsen)
Een offerte verkoopt... niets (Frank Wouters)
Verkopen zonder over uw product te praten (Rene Knecht)
We verkopen verandering (Harro Willemsen)
De psychologie van prijzen (Richard van Houten)
Bent u als verkoper inwisselbaar? (Rene Knecht)
De commerciële vakspecialist (Harro Willemsen)
Hoe wordt u als verkoper ook een goede onderhandelaar? (Walter Spruyt)
De verkoop verandert, transformeer uw aanpak (Richard van Houten)
Verkooptargets en tijdsinvestering (Richard van Houten)
Winnen op waarde, durft u? (Marcel Hoefman)
10 vragen aan... Hans Vernooij, Commercieel Directeur (Rob Snoeijen)
Een kwalitatieve salespipeline in 11 stappen (Massimo Gagliotti)
Denk goed na over uw doelstellingen bij Salescoaching (Edwin Scheperman)
10 vragen aan... Marc van Hemert, Sales Director (Rob Snoeijen)
10 vragen aan... Edwin van den Akker; salesmanager (Rob Snoeijen)
Verkopers hebben het druk, druk, druk ... maar waarmee?! (Herman Meijer)
Wat verkopers kunnen leren van Louis van Gaal (Marcel Hoefman)
Is koude acquisitie ook voor u een eeuwige strijd? (Victor Bonke)
Op = op; het werkt ook in B2B verkoop (Jos Burgers)
Met dit wapen verslaat u prijsvechters (Marcel Hoefman)
Is uw contactpersoon een marionet? (Herman Meijer)
Geloof of kennis: wat brengt u verder? (Peter Stinckens)
Focus op de 2e verkoop (Richard van Houten)
Klantloyaliteit: een must! (André Hagelen)
Het succes van de ELITE verkoopmethode (Richard van Houten)
Optimaal hunten én farmen (Richard van Houten)
Geen slapende honden wakker maken (Michel Hoetmer)
Hoe nuttig zijn targets? (Michel Hoetmer)
Dat hebben we al eens geprobeerd (Peter Stinckens)
Uw klanten: winstgevend of kostenpost? (André Hagelen)
Doelen stellen of doelloos bellen? (Victor Bonke)
Het professionele verkoopplan (Richard van Houten)
Wat is uw toegevoegde waarde? (Jos Burgers)
Wees geen Kamikaze-verkoper (Richard van Houten)
De sleutel tot kwaliteit: FiTiR (Vladan Soldat)
U krijgt uw superieure oplossing niet verkocht? (Rene Knecht)
Wat wilt u met het telefoongesprek bereiken? (Redactie Verkopersonline.nl)
Klanten en andere ergernissen (Peter Stinckens)
Verkoopstrategieën (Ronald van den Berg)
De vijf essentiële onderdelen van uw verkoopplan (Richard van Houten)
Plan B: uw alternatieve verkoopplan (Harro Willemsen)
De klant staat centraal! (Peter Stinckens)
Weet u nog welke doelen u zichzelf vorig jaar hebt gesteld? (Hans Oelen)
Groot denken, groots presteren (Hans Oelen)
Kritieke momenten in de verkoop (Michel Hoetmer)
Stel grote doelen (Hans Oelen)
Wat komt u eigenlijk doen bij de klant? (Peter Stinckens)
Offertes die scoren (Christiaan Knopper)
Vraag de klant om commitment over het verkoopproces (Harrie van Heck)
Hoe maakt u een goed verkoopplan? (Harrie van Heck)
5 tips voor het behalen van uw salestarget (Steyn Elshout)
Waarom doe ik dit ook al weer? (Enno van Kersen)
Heeft u uw verkooptargets goed voor elkaar? (Tips & Advies Verkoop)
Laat uw succes zich maar bewijzen (Hans Oelen)
Zijn uw verkoopdoelen concreet genoeg? (Henk Hemstra)
Het nieuwe jaar is begonnen! (Steyn Elshout)
Help de Kerst komt eraan! (Steyn Elshout)
Zijn uw verkoopdoelen concreet genoeg? (Henk Hemstra)
Uw marketingplan als navigatiesysteem bij acquisitie en verkoop (Vladan Soldat)
Planning: eerst het verste gesprek (Michel Hoetmer)
De targetformule: eenvoudig en doeltreffend (Vladan Soldat)
Punten van een goed verkoopplan (Redactie Verkopersonline.nl)
Doelen stellen (Jan-Willem Seip)
Hoe haal ik nu weer mijn sales target? (Vladan Soldat)
Koude acquisitie: plan op acties en niet op het aantal afspraken (Michel Hoetmer)
Het schrijven van een accountplan (Vladan Soldat)
Ik wil geen accountplan schrijven... (Vladan Soldat)
De Wet van de Verwachtingen (Richard van Houten)
De waarde van strategie (Strategie/Salesplan)
Succes = de juiste doelen juist stellen (Hans Oelen)
Weet wat u wil (Peter Stinckens)
Een metafoor voor Timemanagement (Hans Oelen)
Uw persoonlijke communicatieplan! (Vladan Soldat)
Time management voor verkopers (Verkoop Succes)
Net als de weersverwachting…? (Jan-Willem Seip)

Wat verkopers kunnen leren van Louis van Gaal

Topsport en topverkoop �" Louis van Gaal heeft vaak  duidelijk laten zien waar deze disciplines op elkaar lijken. Deze drie mantra's brachten hem succes.

Wat verkopers kunnen leren van Louis van Gaal

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: ik ben geen fan van Louis van Gaal. Zijn autoritaire gedrag vind ik ronduit irritant, om over de manier waarop hij met tegenspraak omgaat nog maar te zwijgen. Maar toch…, de manier waarop hij tijdens dit WK naar zijn doel heeft gewerkt is fascinerend. Daarbij vallen drie dingen op, die ook interessant zijn voor salesprofessionals.

1. Accepteer dat u het moet doen met de middelen die u heeft
De kwaliteit van 'onze' Oranjeselectie is prima, maar - eerlijk is eerlijk - op ongeveer drie uitzonderingen na niet uitzonderlijk goed. Dat is een feit waar u veel van kunt vinden, maar weinig aan kunt veranderen. Andere teams hebben spelers waar we jaloers naar kunnen kijken. Maar ja, die spelen nu eenmaal niet voor ons. In sales werkt dat vaak net zo.

U kunt jaloers kijken naar bedrijven met ruimere budgetten, mooiere websites, of lagere prijzen �" toch zult moeten roeien met de riemen die u heeft. Richt uw inspanningen daarom op het optimaal benutten van die middelen, in plaats van vooral te kijken naar wat ontbreekt. Dat laatste levert u namelijk niets op.

2. Stap af van romantische wensdenk-modellen en focus op resultaat en realiteit

De nationale discussie van de afgelopen weken: aantrekkelijk spel of resultaat? Natuurlijk is de combinatie ervan de ultieme droom van elke voetballiefhebber. Maar in topsport gaat het uiteindelijk om één ding: winnen. Louis van Gaal begrijpt dat. Hij gooit oude principes overboord, prikt romantische ballonnen door en maakt schouderophalend keuzes die puur op resultaat gericht zijn. Hier vinden we alweer een overeenkomst met het verkoopvak.

U heeft vast wel eens gehoord dat koude acquisitie achterhaald is. Stop daar maar mee en stap over op 'het nieuwe verkopen'. Social selling, content marketing, netwerken, dat is de toekomst. U moet niet op zoek gaan naar de klant, maar de klant moet op zoek gaan naar u! Dat soort kreten.

Voor sommige verkopers klinkt het geweldig: 'Hoera! Geen koude acquisitie meer!'
Helaas, de realiteit is anders. Die wijst uit dat er weliswaar interessante nieuwe middelen zijn die u kunt inzetten, maar dat dit niet betekent dat beproefde methodes plotseling niet meer werken! Integendeel: misschien leidt de combinatie van oude methodes en nieuwe ideeën juist wel tot opzienbarende resultaten in de realiteit van vandaag.

3. Wees bereid keihard te werken voor het doel

Voor Louis van Gaal en zijn mannen is het doel heilig, ook als dit betekent dat de bal af en toe gewoon naar voren gerost wordt, of over de zijlijn -  in- of exclusief tegenstander. Gewoon mouwen opstropen en bikkelen tot je niet meer kunt. Het grote voordeel: wie verliest kan zichzelf in elk geval niet verwijten er niet alles aan gedaan te hebben. Kan het niet mooi, dan maar lelijk.

In sales werkt het ook vaak op die manier. Echte topverkopers beschikken over bijzondere kwaliteiten, maar er is altijd één aspect dat opvalt: ze werken kei- en keihard. Ze zijn steeds opnieuw bereid zijn dat stapje extra te zetten, ook waar anderen het opgeven. Ze blijven werken aan hun eigen ontwikkeling en worden daardoor steeds beter.

Van bondscoach tot verkooptrainer

U ziet het: er zijn veel interessante overeenkomsten tussen topsport en sales. Lees tijdens uw vakantie eens een boek over de mentale aspecten van topsport en u zult versteld staan.
Het gaat in beide disciplines over presteren onder druk, attitude, omgaan met teleurstelling, weerstand, blijdschap, strijd, flexibiliteit, inzet en niet te vergeten: juichen! Inderdaad: zaken waar Louis veel verstand van heeft. Hij weet als geen ander dat succes bepaald wordt door details en dat de lijn tussen winnen en verliezen soms akelig dun is….
En dat maakt hem niet alleen een fascinerende  bondscoach, maar ook een beetje verkooptrainer.

Marcel Hoefman

Marcel  Hoefman
Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële mogelijkheden willen halen. Marcel zegt wat hij denkt, gaat voor resultaat en is allergisch voor verkooponzin. Marcel is als zelfstandig trainer en ondernemer verbonden aan Kenneth Smit. Zijn columns schrijft hij op persoonlijke titel.
Alle artikelen van deze auteur
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   8,2
(88 stemmen)
Reacties

Annet van Prooijen |  http://www.weerzicht.nl

Ik heb er aantekeningen van gemaakt en deze ga ik benutten. Groeten van Annet van Prooijen.

Jan Verhoef |  http://verkoopstrategie.nl

Beste Marcel,

Het interessante van dit artikel vind ik, dat de drie punten die je bespreekt op zich los staan van de verkooptechnische kant. Ze hebben eerder betrekking op de instelling van verkopers: 1. niet zeuren over de middelen die je niet hebt; 2. de keuze voor verkoopkanalen, die tot de beste resultaten leiden (ook al is koude acquisitie niet altijd leuk) en 3. "gewoon" keihard willen werken!

Met jouw aanbevelingen kan elke verkoper zo z'n voordeel doen!

Groet, Jan Verhoef.

Martien van Elderen

Hier is geen speld tussen te krijgen!
3 spelregels die je moet hanteren.
prima verhaal

Eric Nijpels

Zeer herkenbaar stuk. In mijn rol als manager en dus verantwoordelijk voor de de aansturing van onder andere verkopers hoorde ik vooral in het begin van de relatie over het ontbreken van folders, brochures en wat al niet meer. Tot dat men door had dat jezelf de beste folder bent.

Een gewaardeerd collega zij ooit eens in een acquisitie telefoongesprek op de vraag van de klant of hij een brochure op wilde sturen:

Dat wordt een beetje lastig, ik pas niet door de brievenbus! met een glimlach uiteraard. Dit is mij altijd bij gebleven.

Jij maakt het verschil, en niet het papier.

Marcel Hoefman

Dank voor jullie reacties en aanvullingen. En veel succes en plezier met de vertaalslag naar jullie praktijk!

Gilbert Heygele |  http://www.apcgroup.ch

De punten die je aangeeft zullen wel goed zijn maar van de persoon in kwestie zou ik nog geen potlood kopen.

Cruijff zou een goed voorbeeld geweest zijn.

Sell yourself first.

Hans-Wouter van Dam

Zie de 8 verkoopwetten van Cruijff:

https://www.verkopersonline.nl/artikel/412/scoor-met-de-8-verkoopwetten-van-johan-cruijff.html

Geheel mee eens,no nonse methode,s werken het best. Zo laat je zien wat er van je verwacht kan worden.

rudie

Ik heb sterk het idee dat jullie reeds eerder gepubliceerde en verouderde artikelen promoten. Dit is minstens twee jaar oud.
Graag wat meer vernieuwing en geen oude koeien uit de sloot halen aub!!
Dit is goedkoop scoren.

Hans-Wouter van Dam

Heel scherp, Rudie!
Inderdaad, wij besteden extra aandacht aan goede artikelen., vooral in de zomerperiode.
De inhoud is min of meer tijdloos dus ik ben het niet eens dat het "oude koeien" zijn.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel