Sales Manager: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Sales Plan

Verkopen als adviseur, kan dat wel? (Toine Simons)
Hoe haal je 67% conversie in verkoopgesprekken? (André Hagelen)
Case stories: de beste manier om een klant te overtuigen (Harro Willemsen)
Hoe houdt u de regie over het verkoopgesprek in handen (Toine Simons)
De duivelse details maken de topverkoper (Richard van Houten)
Ook razendsnel inspelen op klantvoorwaarden? (André Hagelen)
Help! Mijn klant wil nadenken (Michel Hoetmer)
Je eigen Sales Playbook in 9 stappen (André Hagelen)
Stuurloos zonder salesfilosofie (Harro Willemsen)
Houd die achterban in de peiling! (André Hagelen)
De concurrentie inzetten: hoe doe je dat? (Michel Hoetmer)
De order veilig stellen in de pre-sales fase (Rene Knecht)
Verkopen in de toekomst: ‘Co-kwalificeren’ (Toine Simons)
Verkoopplan: iets voor u? (Jan-Willem Seip)
Stel jezelf deze 3 vragen om meer deals te scoren (André Hagelen)
De belangrijkste pijler van succes in de verkoop (Michel Hoetmer)
Meer omzet met de Buyers Journey (André Hagelen)
7 uitgangspunten voor het succesvol verkopen van diensten (Toine Simons)
Durft u deze 3 vragen te stellen? (Marcel Hoefman)
Niet verkopen, maar waarde aantonen (Toine Simons)
‘Agile’ verkopen (Toine Simons)
Situationeel leiding geven in de Verkoop (Richard van Houten)
Waarom is "teamwork" onmisbaar in de verkoop? (Herman Meijer)
Wat verkoopt ú eigenlijk? (Harro Willemsen)
Naast schieten en toch scoren bij koud bellen (Victor Bonke)
7 strategieën tegen manipulatie (Richard van Houten)
Het gatekeeper dilemma (Toine Simons)
Prospectgesprekken: kwantiteit v. kwaliteit (Richard van Houten)
De struisvogelpolitiek die wel werkt (Jos Burgers)
Het kopen en verkopen van Energie en Positivisme (Richard van Houten)
Hoeveel tijd besteedt u aan acquisitie-voorbereiding? (Victor Bonke)
Groot denken en groot blijven roepen (Richard van Houten)
Verkopen met een “glazen bol” (Rene Knecht)
Een vliegende start in het nieuwe jaar (Marcel Hoefman)
Is afsluiten de belangrijkste stap in het verkoopgesprek?
Meer sales? Denk als een topcoach! (Marcel Hoefman)
‘Ik wil er even over nadenken…’ En dan?!
Tijd maken voor acquisitie: hoe doet u dat? (Victor Bonke)
We houden (te veel) van eenvoud (Peter Stinckens)
Het verkoopgeheim van de veilingmeester (Richard van Houten)
3 strategieën om van een Prijs een prijsje te maken (Jos Burgers)
De ‘V’ in Verkopen (Edwin Scheperman)
Klassieke misser: laat uw hefboom niet vallen! (Walter Spruyt)
Doelen stellen: topverkopers leren van topsporters (Marcel Hoefman)
Praat u met een blocker of een mobilizer? (Harro Willemsen)
Gek op aanbiedingen (Jos Burgers)
Geef in elk geval geen geld (Jos Burgers)
De paradox van beïnvloeden (Rene Knecht)
Uitdagen of niet uitdagen? (Harro Willemsen)
Een offerte verkoopt... niets (Frank Wouters)
Verkopen zonder over uw product te praten (Rene Knecht)
We verkopen verandering (Harro Willemsen)
De psychologie van prijzen (Richard van Houten)
Bent u als verkoper inwisselbaar? (Rene Knecht)
De commerciële vakspecialist (Harro Willemsen)
Hoe wordt u als verkoper ook een goede onderhandelaar? (Walter Spruyt)
De verkoop verandert, transformeer uw aanpak (Richard van Houten)
Verkooptargets en tijdsinvestering (Richard van Houten)
Winnen op waarde, durft u? (Marcel Hoefman)
10 vragen aan... Hans Vernooij, Commercieel Directeur (Rob Snoeijen)
Een kwalitatieve salespipeline in 11 stappen (Massimo Gagliotti)
Denk goed na over uw doelstellingen bij Salescoaching (Edwin Scheperman)
10 vragen aan... Marc van Hemert, Sales Director (Rob Snoeijen)
10 vragen aan... Edwin van den Akker; salesmanager (Rob Snoeijen)
Verkopers hebben het druk, druk, druk ... maar waarmee?! (Herman Meijer)
Wat verkopers kunnen leren van Louis van Gaal (Marcel Hoefman)
Is koude acquisitie ook voor u een eeuwige strijd? (Victor Bonke)
Op = op; het werkt ook in B2B verkoop (Jos Burgers)
Hoe sluit u een topdeal? (Herman Meijer)
Met dit wapen verslaat u prijsvechters (Marcel Hoefman)
Is uw contactpersoon een marionet? (Herman Meijer)
Geloof of kennis: wat brengt u verder? (Peter Stinckens)
Focus op de 2e verkoop (Richard van Houten)
Klantloyaliteit: een must! (André Hagelen)
Het succes van de ELITE verkoopmethode (Richard van Houten)
Optimaal hunten én farmen (Richard van Houten)
Geen slapende honden wakker maken (Michel Hoetmer)
Hoe nuttig zijn targets? (Michel Hoetmer)
Dat hebben we al eens geprobeerd (Peter Stinckens)
Uw klanten: winstgevend of kostenpost? (André Hagelen)
Doelen stellen of doelloos bellen? (Victor Bonke)
Het professionele verkoopplan (Richard van Houten)
Wat is uw toegevoegde waarde? (Jos Burgers)
Wees geen Kamikaze-verkoper (Richard van Houten)
De sleutel tot kwaliteit: FiTiR (Vladan Soldat)
U krijgt uw superieure oplossing niet verkocht? (Rene Knecht)
Wat wilt u met het telefoongesprek bereiken? (Redactie Verkopersonline.nl)
Klanten en andere ergernissen (Peter Stinckens)
Verkoopstrategieën (Ronald van den Berg)
De vijf essentiële onderdelen van uw verkoopplan (Richard van Houten)
Plan B: uw alternatieve verkoopplan (Harro Willemsen)
De klant staat centraal! (Peter Stinckens)
Weet u nog welke doelen u zichzelf vorig jaar hebt gesteld? (Hans Oelen)
Groot denken, groots presteren (Hans Oelen)
Kritieke momenten in de verkoop (Michel Hoetmer)
Stel grote doelen (Hans Oelen)
Wat komt u eigenlijk doen bij de klant? (Peter Stinckens)
Offertes die scoren (Christiaan Knopper)
Vraag de klant om commitment over het verkoopproces (Harrie van Heck)
Hoe maakt u een goed verkoopplan? (Harrie van Heck)
5 tips voor het behalen van uw salestarget (Steyn Elshout)
Waarom doe ik dit ook al weer? (Enno van Kersen)
Heeft u uw verkooptargets goed voor elkaar? (Tips & Advies Verkoop)
Laat uw succes zich maar bewijzen (Hans Oelen)
Zijn uw verkoopdoelen concreet genoeg? (Henk Hemstra)
Het nieuwe jaar is begonnen! (Steyn Elshout)
Help de Kerst komt eraan! (Steyn Elshout)
Zijn uw verkoopdoelen concreet genoeg? (Henk Hemstra)
Uw marketingplan als navigatiesysteem bij acquisitie en verkoop (Vladan Soldat)
Planning: eerst het verste gesprek (Michel Hoetmer)
De targetformule: eenvoudig en doeltreffend (Vladan Soldat)
Punten van een goed verkoopplan (Redactie Verkopersonline.nl)
Doelen stellen (Jan-Willem Seip)
Hoe haal ik nu weer mijn sales target? (Vladan Soldat)
Koude acquisitie: plan op acties en niet op het aantal afspraken (Michel Hoetmer)
Het schrijven van een accountplan (Vladan Soldat)
Ik wil geen accountplan schrijven... (Vladan Soldat)
De Wet van de Verwachtingen (Richard van Houten)
De waarde van strategie (Strategie/Salesplan)
Succes = de juiste doelen juist stellen (Hans Oelen)
Weet wat u wil (Peter Stinckens)
Een metafoor voor Timemanagement (Hans Oelen)
Uw persoonlijke communicatieplan! (Vladan Soldat)
Time management voor verkopers (Verkoop Succes)
Net als de weersverwachting…? (Jan-Willem Seip)

Groot denken, groots presteren

Groot denken is dromen, iets wat zeker in economisch slechte tijden niet tot de dagelijkse verkooppraktijk gerekend wordt. Maar wat drijft ons nu werkelijk tot succes: de economie of onze mindset?

Groot denken, groots presteren


In een economisch mindere periode laten veel verkopers los, wat ze juist dan zo hard nodig hebben: groot denken. In plaats daarvan storten ze zich massaal in het kleine denken: commercieel niet te veel eisen en zeker niet te veel verwachten. We zullen echter nooit veel bereiken, tenzij we durven geloven dat we iets in ons hebben, wat veel groter is dan de omstandigheden die we het hoofd willen bieden.

Als ik naar de bedrijven kijk die me het afgelopen jaar hebben ingehuurd voor salestrainingen en salescoaching, dan kan ik ze grofweg onderbrengen in twee groepen:

  • Het gaat goed. We willen doorgroeien door er nu uit te halen wat er qua potentie in zit;

  • Het gaat niet goed. Omzetten lopen terug en we hebben nu hulp nodig.

Verkopers van bedrijven in de eerste groep hebben vaak gemeen dat ze allemaal blaken van het  zelfvertrouwen. Ze denken in mogelijkheden, zijn creatief, beleven veel plezier aan datgene wat ze doen en stralen dat ook uit. Veel verkopers in de tweede groep hebben zich neergelegd bij de marktsituatie, zien het als iets wat hun overkomt en doen volgens eigen zeggen 'alles' wat binnen hun mogelijkheden ligt, maar kunnen 'geen ijzer met handen breken'.

Worden resultaten nu primair veroorzaakt door uw denken, uw gevoel en emoties, of worden uw denken, gevoel en emoties juist veroorzaakt door het resultaat?


Grootse verkopers onderscheiden zich, doordat ze niet 'een baan hebben', maar 'met hun vak bezig zijn'. Ze zijn pertinent niet als grootse verkopers geboren. Ze zijn groots geworden in hun vak, door ooit het besluit te nemen om daarbinnen hun droom te realiseren en onder alle omstandigheden trouw te blijven aan dat besluit.

Wat is uw droom?
Ik geloof niet in de aanname dat resultaten de oorzaak van uw denken, gevoelens en emoties zijn. Nee, juist andersom: topprestaties worden veroorzaakt door uw denken, uw gevoelens en uw emoties. Hier komen we terecht op de plek waar dromen en groot denken samenkomen.

Verkopers die zich laten leiden door hun droom, stralen dit uit in alles wat ze doen. Doordat ze dagelijks met hun dromen bezig zijn en volledig vertrouwen hebben dat die werkelijkheid zullen worden, zijn ze in hun denken altijd gericht op succes. Omdat gevoelens en emoties altijd en onder alle omstandigheden worden veroorzaakt door ons denken, borgen ze hiermee de uitstraling die je alleen bij succesvolle verkopers tegenkomt. Verkopers met zo'n uitstraling wil nagenoeg iedere inkoper en prospect wel een uur aan tafel hebben. Dit geloven in je dromen, groot denken, kent de volgende ingrediënten:

• In uzelf geloven;
• U laten inspireren door anderen;
• Doelen stellen en dromen;
• Actie ondernemen.

  • In uzelf geloven
    Dit betekent dat u absoluut en stellig weet dat u gaat realiseren wat u zich ten doel stelt. Dit weten gaat veel verder dan het koesteren van wensen. Het is niet een uiting van verlangen, waarbij u zich onbewust focust op het 'nog niet hebben'. Dat kan uiteraard een goed uitgangspunt zijn, maar het is van belang om van het geloof dat u nu klaar bent voor succes, uw fundament te maken. Zodanig, dat u die successen nu ook daadwerkelijk gaat verwachten, en niets minder dan dat.

  • U laten inspireren door anderen
    Ontleen inspiratie aan anderen, aan uw voorbeelden. Als zij kunnen slagen in om het even welke economische markt, dan kunt u het ook. In feite kunt u alles wat zij doen ook. Sterker nog, u hebt alle mogelijkheden om het nog beter te doen. Van hen leren, u door hen laten inspireren – dit geeft u dagelijks nieuwe ervaringen en inzichten. Richt uw aandacht niet meer op het vinden van bevestiging bij de mindere goden in de verkoop, maar selecteer mensen die u bewondert en die datgene doen en realiseren wat u ook wilt, en kunt! Spreek met ze, observeer ze en lees hun artikelen, blogs en boeken.

  • Doelen stellen en dromen
    Geloof het of niet, maar zelfs in de verkoop is dit het onderdeel waar velen op sneuvelen. Het stellen van heldere en concrete doelen wordt maar door relatief weinig mensen in het commerciële vak toegepast. Naast het target dat ze hebben meegekregen, weten veel verkopers niet exact wat ze werkelijk zelf willen. Laat staan dat ze weten waarom ze het willen. Neem daarom uw tijd om na te denken over wat u wilt en in het bijzonder over waarom u dit wilt. Hier zit namelijk uw eigen droom verscholen. De waarom-vraag brengt u ook bij uw innerlijke drijfveer, die uiteindelijk de motivatie en het grootse gevoel achter uw acties gaat verzorgen.

  • Actie ondernemen
    U zult er voor moeten willen gaan! Op uw kont gaan zitten met uw armen over elkaar en maar wachten tot dat wat u wilt naar u toe komt, dat leidt tot teleurstelling. Blijf vasthoudend in uw aandacht, het zoeken naar inspiratie en het geloof in uzelf en uw mogelijkheden. Uw onderbewustzijn zal dat op een juiste manier oppakken en in combinatie met uw acties, gaan uw resultaten komen.

Herprogrammeer uzelf
Zie het als een manier waarop u zichzelf programmeert om steeds meer successen te realiseren, zonder dat het u meer moeite kost. Vergelijk het maar even met de huidige situatie, waarin uw onderbewustzijn is geprogrammeerd om steeds meer te realiseren van alles wat u niet wilt. Dat is ook de reden dat er steeds maar weer niets veranderd, wat u ook doet. U kunt verkoopvaardigheden en technieken leren zoveel als u wilt. U kunt ook steeds meer tijd in uw werk steken. Uiteindelijk verandert er niets. Resultaat komt niet primair van wat u weet en wat u aan vaardigheden en technieken beheerst, maar van uw programmering. Daarom is het nu de tijd om de manier waarop uw onderbewustzijn is geprogrammeerd te veranderen, zodat het u brengt waar u wilt zijn. Ontdek uw droom en beleef hem vervolgens met gevoel en emotie; geniet er dagelijks van en laat dat uw drijfveer zijn.
Hans  Oelen

Hans Oelen

Hans Oelen is oprichter, trainer en succescoach van Palaver-trainingen. Op de gebieden leiderschap, sales en dienstverlening, heeft hij vele mensen en bedrijven geholpen het beste uit zichzelf te halen en hun dromen te realiseren. Als auteur geniet hij bekendheid door zijn boeken ‘Zijn…wat je wilt worden’ en ‘Het nieuwe verkopen’ .
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 7,0
(11 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Errol van Engelen |  http://slidesha.re/11pDwZu

Ben het met de auteur eens dat het versterken van de vier bovengenoemde punten leidt tot betere resultaten. Verpak het in een enthousiast verhaal en je zult zien dat je steeds beter vooruit komt. Echter, de mindset van het overgrote deel van de mensen staat op een laag pitje.

Eigenlijk zijn deze vier punten niet alleen noodzakelijk in een slechte economische tijd. Als op enig moment de economie weer gaat opleven, dan hebben we te maken met nieuwe concurrenten. Ook dan gaat het pas goed lopen als we groot denken om groots te presteren.

Dag QErrol,
Dank voor je waardevolle aanvulling, die ik ten volle onderschrijf.
Fijne dag

Hans

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel