Sales Manager: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Sales Plan

Stel jezelf deze 3 vragen om meer deals te scoren (André Hagelen)
Hoe houdt u de regie over het verkoopgesprek in handen (Toine Simons)
Verkopen met een “glazen bol” (Rene Knecht)
Thuiswerken? Tips van een admiraal (André Hagelen)
Hoe sluit u een topdeal? (Herman Meijer)
De deal creëren of najagen?! (Rene Knecht)
High end klanten – 5 strategieën (Richard van Houten)
‘Agile’ verkopen (Toine Simons)
'De korting is uitverkocht' (Herman Meijer)
Te happig overkomen bij de klant (Jan-Willem Seip)
Verkopen als adviseur, kan dat wel? (Toine Simons)
Hoe haal je 67% conversie in verkoopgesprekken? (André Hagelen)
Case stories: de beste manier om een klant te overtuigen (Harro Willemsen)
De duivelse details maken de topverkoper (Richard van Houten)
Ook razendsnel inspelen op klantvoorwaarden? (André Hagelen)
Help! Mijn klant wil nadenken (Michel Hoetmer)
Je eigen Sales Playbook in 9 stappen (André Hagelen)
Stuurloos zonder salesfilosofie (Harro Willemsen)
Houd die achterban in de peiling! (André Hagelen)
De concurrentie inzetten: hoe doe je dat? (Michel Hoetmer)
De order veilig stellen in de pre-sales fase (Rene Knecht)
Verkopen in de toekomst: ‘Co-kwalificeren’ (Toine Simons)
Verkoopplan: iets voor u? (Jan-Willem Seip)
De belangrijkste pijler van succes in de verkoop (Michel Hoetmer)
Meer omzet met de Buyers Journey (André Hagelen)
7 uitgangspunten voor het succesvol verkopen van diensten (Toine Simons)
Durft u deze 3 vragen te stellen? (Marcel Hoefman)
Niet verkopen, maar waarde aantonen (Toine Simons)
Situationeel leiding geven in de Verkoop (Richard van Houten)
Waarom is "teamwork" onmisbaar in de verkoop? (Herman Meijer)
Wat verkoopt ú eigenlijk? (Harro Willemsen)
Naast schieten en toch scoren bij koud bellen (Victor Bonke)
7 strategieën tegen manipulatie (Richard van Houten)
Het gatekeeper dilemma (Toine Simons)
Prospectgesprekken: kwantiteit v. kwaliteit (Richard van Houten)
De struisvogelpolitiek die wel werkt (Jos Burgers)
Het kopen en verkopen van Energie en Positivisme (Richard van Houten)
Hoeveel tijd besteedt u aan acquisitie-voorbereiding? (Victor Bonke)
Groot denken en groot blijven roepen (Richard van Houten)
Een vliegende start in het nieuwe jaar (Marcel Hoefman)
Is afsluiten de belangrijkste stap in het verkoopgesprek?
Meer sales? Denk als een topcoach! (Marcel Hoefman)
‘Ik wil er even over nadenken…’ En dan?!
Tijd maken voor acquisitie: hoe doet u dat? (Victor Bonke)
We houden (te veel) van eenvoud (Peter Stinckens)
Het verkoopgeheim van de veilingmeester (Richard van Houten)
3 strategieën om van een Prijs een prijsje te maken (Jos Burgers)
De ‘V’ in Verkopen (Edwin Scheperman)
Klassieke misser: laat uw hefboom niet vallen! (Walter Spruyt)
Doelen stellen: topverkopers leren van topsporters (Marcel Hoefman)
Praat u met een blocker of een mobilizer? (Harro Willemsen)
Gek op aanbiedingen (Jos Burgers)
Geef in elk geval geen geld (Jos Burgers)
De paradox van beïnvloeden (Rene Knecht)
Uitdagen of niet uitdagen? (Harro Willemsen)
Een offerte verkoopt... niets (Frank Wouters)
Verkopen zonder over uw product te praten (Rene Knecht)
We verkopen verandering (Harro Willemsen)
De psychologie van prijzen (Richard van Houten)
Bent u als verkoper inwisselbaar? (Rene Knecht)
De commerciële vakspecialist (Harro Willemsen)
Hoe wordt u als verkoper ook een goede onderhandelaar? (Walter Spruyt)
De verkoop verandert, transformeer uw aanpak (Richard van Houten)
Verkooptargets en tijdsinvestering (Richard van Houten)
Winnen op waarde, durft u? (Marcel Hoefman)
10 vragen aan... Hans Vernooij, Commercieel Directeur (Rob Snoeijen)
Een kwalitatieve salespipeline in 11 stappen (Massimo Gagliotti)
Denk goed na over uw doelstellingen bij Salescoaching (Edwin Scheperman)
10 vragen aan... Marc van Hemert, Sales Director (Rob Snoeijen)
10 vragen aan... Edwin van den Akker; salesmanager (Rob Snoeijen)
Verkopers hebben het druk, druk, druk ... maar waarmee?! (Herman Meijer)
Wat verkopers kunnen leren van Louis van Gaal (Marcel Hoefman)
Is koude acquisitie ook voor u een eeuwige strijd? (Victor Bonke)
Op = op; het werkt ook in B2B verkoop (Jos Burgers)
Met dit wapen verslaat u prijsvechters (Marcel Hoefman)
Is uw contactpersoon een marionet? (Herman Meijer)
Geloof of kennis: wat brengt u verder? (Peter Stinckens)
Focus op de 2e verkoop (Richard van Houten)
Klantloyaliteit: een must! (André Hagelen)
Het succes van de ELITE verkoopmethode (Richard van Houten)
Optimaal hunten én farmen (Richard van Houten)
Geen slapende honden wakker maken (Michel Hoetmer)
Hoe nuttig zijn targets? (Michel Hoetmer)
Dat hebben we al eens geprobeerd (Peter Stinckens)
Uw klanten: winstgevend of kostenpost? (André Hagelen)
Doelen stellen of doelloos bellen? (Victor Bonke)
Het professionele verkoopplan (Richard van Houten)
Wat is uw toegevoegde waarde? (Jos Burgers)
Wees geen Kamikaze-verkoper (Richard van Houten)
De sleutel tot kwaliteit: FiTiR (Vladan Soldat)
U krijgt uw superieure oplossing niet verkocht? (Rene Knecht)
Wat wilt u met het telefoongesprek bereiken? (Redactie Verkopersonline.nl)
Klanten en andere ergernissen (Peter Stinckens)
Verkoopstrategieën (Ronald van den Berg)
De vijf essentiële onderdelen van uw verkoopplan (Richard van Houten)
Plan B: uw alternatieve verkoopplan (Harro Willemsen)
De klant staat centraal! (Peter Stinckens)
Weet u nog welke doelen u zichzelf vorig jaar hebt gesteld? (Hans Oelen)
Groot denken, groots presteren (Hans Oelen)
Kritieke momenten in de verkoop (Michel Hoetmer)
Stel grote doelen (Hans Oelen)
Wat komt u eigenlijk doen bij de klant? (Peter Stinckens)
Offertes die scoren (Christiaan Knopper)
Vraag de klant om commitment over het verkoopproces (Harrie van Heck)
Hoe maakt u een goed verkoopplan? (Harrie van Heck)
5 tips voor het behalen van uw salestarget (Steyn Elshout)
Waarom doe ik dit ook al weer? (Enno van Kersen)
Heeft u uw verkooptargets goed voor elkaar? (Tips & Advies Verkoop)
Laat uw succes zich maar bewijzen (Hans Oelen)
Zijn uw verkoopdoelen concreet genoeg? (Henk Hemstra)
Het nieuwe jaar is begonnen! (Steyn Elshout)
Help de Kerst komt eraan! (Steyn Elshout)
Zijn uw verkoopdoelen concreet genoeg? (Henk Hemstra)
Uw marketingplan als navigatiesysteem bij acquisitie en verkoop (Vladan Soldat)
Planning: eerst het verste gesprek (Michel Hoetmer)
De targetformule: eenvoudig en doeltreffend (Vladan Soldat)
Punten van een goed verkoopplan (Redactie Verkopersonline.nl)
Doelen stellen (Jan-Willem Seip)
Hoe haal ik nu weer mijn sales target? (Vladan Soldat)
Koude acquisitie: plan op acties en niet op het aantal afspraken (Michel Hoetmer)
Het schrijven van een accountplan (Vladan Soldat)
Ik wil geen accountplan schrijven... (Vladan Soldat)
De Wet van de Verwachtingen (Richard van Houten)
De waarde van strategie (Strategie/Salesplan)
Succes = de juiste doelen juist stellen (Hans Oelen)
Weet wat u wil (Peter Stinckens)
Een metafoor voor Timemanagement (Hans Oelen)
Uw persoonlijke communicatieplan! (Vladan Soldat)
Time management voor verkopers (Verkoop Succes)
Net als de weersverwachting…? (Jan-Willem Seip)

Stuurloos zonder salesfilosofie

Harro  Willemsen
Harro Willemsen
3to1.nl

Zonder salesfilosofie vaar je blind. Maar wat is het en wat doe je ermee? Gebruik deze how to voor salesmanagers om je team mee te nemen naar meer verkoopsucces.

Stuurloos zonder salesfilosofie
Een van de mooie kanten van mijn vak is dat ik ieder jaar mag rondlopen bij twee dozijn bedrijven. Hoewel de meesten actief zijn in een complexe business-to-business-omgeving, hebben ze allemaal hun eigen unieke producten, markten en verdienmodellen. Naast deze verschillen zijn er ook overeenkomsten: de uitdagingen waarmee het salesmanagement te maken heeft.

Ze hebben allemaal een salesteam met veel verschillende persoonlijkheden en leeftijden, die allemaal op een eigenwijze manier willen verkopen. De collega’s van het managementteam zijn druk met hun eigen afdeling en iedereen strijdt voor zijn eigen eiland, waarbij het klantbelang ondersneeuwt. Er ontbreekt een sterke salescultuur binnen de eigen afdeling, afspraken en rapportage zijn onduidelijk en inwerkprogramma’s voor nieuwe salesprofessionals worden ad hoc in elkaar gezet. Om deze uitdagingen effectief te lijf te gaan is er een stap die het salesmanagement eerst moet zetten: het formuleren van een salesfilosofie.

De erfenis
Als een nieuwe salesmanager de leiding krijgt over een verkoopafdeling stroomt hij over van ambities en plannen. Hij voert veranderingen door, implementeert nieuwe systemen, coacht zijn mensen en probeert zijn stempel op de afdeling te drukken. Desondanks blijkt hij in de praktijk de salesafdeling slechts voor een beperkt deel naar zijn eigen hand te kunnen zetten. De nieuwe CRM-software blijkt toch niet zo gebruiksvriendelijk en flexibel te zijn zoals beloofd. Bij gewenste veranderingen in interne processen stuit hij op ‘oude’ afspraken van voor zijn tijd. En zijn team, bestaande uit twintigers tot eind vijftigers, hanteert een bonte verzameling aan verkooptechnieken en salesmethoden, door ieder opgedaan bij verschillende trainingsbureaus. Iedere salesbaas ‘erft’ bij zijn aantreden een salesafdeling, die historisch en organisch is uitgegroeid tot de huidige samenstelling van mensen en processen. Zonder heldere salesfilosofie is het onbegonnen werk om snel en daadkrachtig een salesafdeling te transformeren en verder te professionaliseren.

Wat is een salesfilosofie?
Een salesfilosofie is een concrete vertaling van wat de missie en visie van de organisatie betekent voor de salesafdeling en alle salesprofessionals. Een salesfilosofie is zowel gericht op intern (eigen organisatie) als extern (klanten en prospects). Het beschrijft bondig en ondubbelzinnig alle processen, afspraken, doelen en systemen die bijdragen aan het creëren van de gewenste en verwachte te leveren klantwaarde. Het is de visie van het salesmanagement, vertaald naar praktische instrumenten om te kunnen veranderen, communiceren, sturen, controleren, forecasten, coachen en motiveren. Dit alles begint en eindigt bij de klant.

Harde elementen
Een salesfilosofie heeft om te beginnen een goede basis nodig: een beschrijving van alle formele processen, taken en rollen. Dit zijn de ‘harde elementen’ die zijn afgesproken, op papier staan en in systemen zijn vastgelegd. Als salesmanagement moet je nauw samenwerken met andere afdelingen om deze harde elementen goed uit te denken en te regelen. Het zijn vaak de paradepaardjes van bedrijfskundigen, R&D’ers, ICT’ers, HRM’ers en organisatieadviseurs. Zij hebben de blik nogal eens te veel intern gericht staan, terwijl de basisgedachte bij alle harde elementen van een salesfilosofie moet zijn: welke waarde leveren wij hiermee aan onze klanten? Dat is de taak van het salesmanagement om te bewaken. Voorbeelden van harde elementen zijn:
Taken en rollen
Hoe is de salesafdeling opgebouwd, welke formele taken hebben alle medewerkers, wat zijn ieders verantwoordelijkheden, vrijheden en persoonlijke ontwikkelingsplannen? Deze zaken zijn vastgelegd in functieprofielen, organogrammen en huishoudelijke reglementen.
Beschrijving processen
Dit zijn alle formele salesprocessen waar een klant of prospect mee te maken heeft. Welke stappen loop je door als klant wanneer je voor het eerst als lead in beeld komt? Welke informatie krijg je, wie verzorgt dat en volgt dat op? Hoe verloopt het customer onboarding, het orderproces, invoicing, uitlevering, implementatie, aftersales en overdracht naar andere afdelingen? Hoe wordt deze informatie vastgelegd, beveiligd en gecommuniceerd? En het belangrijkste: hoe kunnen onze klanten over deze informatie beschikken op de door hen gewenste wijze?
Product marktcombinaties
Een complete beschrijving van de totale toegevoegde waarde van de product marktcombinaties (PMC’s) die je als organisatie levert. Welke pains lossen ze op? Hoe sluiten ze aan bij alle individuele klantvragen? Welke return of investment levert dit op? Welke flexibiliteit kun en wil je aanbieden bij maatwerkvragen? Alle antwoorden leiden naar concrete antwoorden op het gebied van programmaopbouw, pricing, packaging, delivery, implementatie en testimonials.

Zachte elementen
Als je een stevige basis hebt neergezet is het tijd voor de zachte elementen van je salesfilosofie. Dit is vertaling van de missie en visie van je organisatie naar het gedrag van alle salesprofessionals en overige medewerkers die direct contact hebben met klanten. Hoe communiceren ze en welke salesmethodieken zetten ze in? Hoe werken ze samen? Hoe en wat rapporteren ze? Het uitdenken, implementeren en verfijnen van de zachte elementen is een exercitie die je als salesmanagement voornamelijk zelf oppakt. Uiteraard is er afstemming en overleg met andere MT-leden, maar minder dan bij de harde elementen. Dit is jouw feestje. De belangrijkste zachte elementen zijn:
Saleskwaliteit
Het startpunt begint bij je typische klant en prospect. Vraag jezelf af: wat is de kwaliteit die de DMU-leden verwachten in de interactie met mijn salesprofessionals? Welk communicatieniveau is gewenst? Wat voor proces willen ze doorlopen? Welke kennis, ideeën en inzichten moeten ze leveren? Hoe vinden zij dat we het beste bij hun uitdagingen en wensen kunnen aansluiten? Hiermee kun je modelleren hoe het ideale verkoopproces en de ideale salesprofessional eruit moet zien, om je klanten de juiste saleskwaliteit te leveren. Uiteindelijk wil je toe naar een situatie waarbij het niet uitmaakt wie van je salesteam de lead heeft bij een klant. Je hebt dan een vertrouwen dat altijd het goede kwaliteitsniveau wordt geleverd.
Cultuur
De salescultuur wordt gevormd door de waarden, normen en collectieve mindset van je salesafdeling. Dit is het verbindende element dat zorgt dat je afdeling als een team opereert en optimaal presteert. Om een sterke cultuur te krijgen is een aantal zaken essentieel. Open communicatie, waarin ieders sterke en zwakke kanten bekend zijn en worden gewaardeerd en ondersteund. Daarbij elkaar feedback kunnen geven en de ander aanspreken bij ongewenst gedrag en complimenten geven bij positief gedrag. Geen bazige persoonlijkheden die zich boven het team voelen staan. Divagedrag is killing voor cultuur. Vier successen gezamenlijk en leer collectief van gemiste opdrachten. Liever een grote teambeloning bij het halen van een periodieke target, dan individuele beloningen. Deel succesverhalen, nieuwe inzichten en persoonlijke leermomenten. Dit alles staat en valt bij het eigen voorbeeldgedrag van het salesmanagement. Je moet hierin altijd het voortouw nemen. Talk the talk, walk the walk.
Afspraken
Zonder duidelijke afspraken binnen een salesafdeling kun je niet sturen. Alle teamleden kennen en volgen de gemaakte afspraken. Het begint bij elementaire zaken, zoals op tijd komen, je voorbereiding hebben gedaan en verschijnen bij belangrijke bijeenkomsten. Ook zaken als volledig rapporteren, forecasts hebben gemaakt en offertes op tijd de deur uit. Maak deze afspraken gezamenlijk, zodat ze onderdeel worden van de cultuur. Dan zal iemand die structureel zijn afspraken niet nakomt vanzelf worden aangesproken door collega’s.
Inzichten
De belangrijkste waarde die een salesprofessional toevoegt in de ogen van een klant of prospect is het leveren van unieke inzichten. Ideeën, oplossingen en kennis waaraan klanten zelf nog niet hebben gedacht, maar die wel echte waarde voor hen opleveren. Als salesmanagement wil je structureel zowel van binnen als buiten de eigen organisatie deze inzichten opdoen, bewerken en geschikt maken zodat je salesteam deze kan inzetten. Interne bronnen zijn onder andere productdevelopment, marktonderzoek en consultancy. Seminars, onderzoeksrapporten en blogs van thoughtleaders zijn voorbeelden van externe bronnen. De sterkste bron zijn echter je klanten. Alle succesvolle projecten, waar jullie aantoonbare waarde hebben geleverd, kun je gebruiken als inzicht bij andere klanten en prospects. Laat standaard iedere salesprofessional een casestory maken na de evaluatie bij een succesvolle opdracht.
Verkoopmethodiek
Met welke aanpak leveren we de meeste waarde voor onze klanten en kunnen we de doelstellingen van onze eigen organisatie en afdeling het beste bereiken? De methodiek moet actueel zijn, passen bij het niveau van sales en aansluiten bij de saleskwaliteit die je hebt bepaald. Je schept een concreet kader welke informatie op tafel moet komen bij een typisch verkoopgesprek en salesproces, zodat de meest klantgerichte oplossing wordt geboden. Hoe een salesprofessional tot deze informatie komt, hangt af van zijn persoonlijkheid en senioriteit. Je biedt training en coaching om ze hierbij te ondersteunen, maar letterlijk voorschrijven wat ze moeten doen en zeggen is vaak contraproductief. Zolang ze de gewenste saleskwaliteit maar halen.

Conclusie
Een salesfilosofie formuleren is voor het salesmanagement een absolute must. Het is het ideaalbeeld voor je salesafdeling, het gehele salesbeleid en de individuele teamleden. Met een scherpe salesfilosofie kun je continu analyseren waar de verbeterpunten liggen (gap-analyse), en waarin je op korte en lange termijn moet investeren. Het is een totaalbeeld hoe je maximale klantwaarde kunt leveren als basis voor het behalen van de commerciële doelen van de gehele organisatie. Het geeft je als salesmanagement de instrumenten om te sturen, rapporteren en communiceren. Zonder salesfilosofie vaar je blind.

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik breng mensen van gemiddeld naar excellerend. Van 1 naar 3. Door training, coaching, workshops, publicaties, presentaties en maatwerkprogramma’s."
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 9,6
(23 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Hubert

Prima artikel en goede aanvulling op het 'mariniers' model en aanpak.

Karin Jansen |  http:// www.tmcontact.nl

Ik heb met plezier uw artikel gelezen omdat het aansluit bij mijn eigen idee hoe een en ander aan te pakken als er weer een nieuw gezicht is binnen het team.
Mijn ervaring is dat er veel af te leren valt wat lastig is omdat het zo makkelijk is om daar op terug te vallen. men is het zo gewend.

Ik wil naar buiten toe één geluid en geen loze beloftes en vaste klanten zijn net zo belangrijk zo niet belangrijker dan nieuwe klanten....

Harro Willemsen |  http://www.3to1.nl

@Hubert en @Karin : bedankt voor jullie reacties!

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel