Sales Manager: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Sales Plan

Je eigen Sales Playbook in 9 stappen (André Hagelen)
Durft u deze 3 vragen te stellen? (Marcel Hoefman)
Niet verkopen, maar waarde aantonen (Toine Simons)
‘Agile’ verkopen (Toine Simons)
Situationeel leiding geven in de Verkoop (Richard van Houten)
Waarom is "teamwork" onmisbaar in de verkoop? (Herman Meijer)
Wat verkoopt ú eigenlijk? (Harro Willemsen)
Hoe houdt u de regie van het verkoopgesprek in handen (Toine Simons)
Naast schieten en toch scoren bij koud bellen (Victor Bonke)
7 strategieën tegen manipulatie (Richard van Houten)
Het gatekeeper dilemma (Toine Simons)
Case stories: de beste manier om een klant te overtuigen (Harro Willemsen)
Prospectgesprekken: kwantiteit v. kwaliteit (Richard van Houten)
Help! Mijn klant wil nadenken (Michel Hoetmer)
De struisvogelpolitiek die wel werkt (Jos Burgers)
Het kopen en verkopen van Energie en Positivisme (Richard van Houten)
Hoeveel tijd besteedt u aan acquisitie-voorbereiding? (Victor Bonke)
Groot denken en groot blijven roepen (Richard van Houten)
Verkopen met een “glazen bol” (Rene Knecht)
Een vliegende start in het nieuwe jaar (Marcel Hoefman)
Is afsluiten de belangrijkste stap in het verkoopgesprek?
De demo die geen demo was (Rene Knecht)
Meer sales? Denk als een topcoach! (Marcel Hoefman)
Te happig overkomen bij de klant (Jan-Willem Seip)
‘Ik wil er even over nadenken…’ En dan?!
Tijd maken voor acquisitie: hoe doet u dat? (Victor Bonke)
The Magnificent 7, ofwel Consultative Selling 2.0 (Toine Simons)
We houden (te veel) van eenvoud (Peter Stinckens)
Het verkoopgeheim van de veilingmeester (Richard van Houten)
3 strategieën om van een Prijs een prijsje te maken (Jos Burgers)
Verkopen als adviseur, kan dat wel? (Toine Simons)
De ‘V’ in Verkopen (Edwin Scheperman)
Klassieke misser: laat uw hefboom niet vallen! (Walter Spruyt)
Doelen stellen: topverkopers leren van topsporters (Marcel Hoefman)
Praat u met een blocker of een mobilizer? (Harro Willemsen)
Houd die achterban in de peiling! (André Hagelen)
Gek op aanbiedingen (Jos Burgers)
Geef in elk geval geen geld (Jos Burgers)
De paradox van beïnvloeden (Rene Knecht)
Uitdagen of niet uitdagen? (Harro Willemsen)
Verkopen in de toekomst: ‘Co-kwalificeren’ (Toine Simons)
Een offerte verkoopt... niets (Frank Wouters)
Verkopen zonder over uw product te praten (Rene Knecht)
We verkopen verandering (Harro Willemsen)
De psychologie van prijzen (Richard van Houten)
Bent u als verkoper inwisselbaar? (Rene Knecht)
De commerciële vakspecialist (Harro Willemsen)
Hoe wordt u als verkoper ook een goede onderhandelaar? (Walter Spruyt)
De verkoop verandert, transformeer uw aanpak (Richard van Houten)
Verkooptargets en tijdsinvestering (Richard van Houten)
Winnen op waarde, durft u? (Marcel Hoefman)
10 vragen aan... Hans Vernooij, Commercieel Directeur (Rob Snoeijen)
Een kwalitatieve salespipeline in 11 stappen (Massimo Gagliotti)
Denk goed na over uw doelstellingen bij Salescoaching (Edwin Scheperman)
10 vragen aan... Marc van Hemert, Sales Director (Rob Snoeijen)
10 vragen aan... Edwin van den Akker; salesmanager (Rob Snoeijen)
Verkopers hebben het druk, druk, druk ... maar waarmee?! (Herman Meijer)
Wat verkopers kunnen leren van Louis van Gaal (Marcel Hoefman)
Duivelse details bij verkopen (Richard van Houten)
Is koude acquisitie ook voor u een eeuwige strijd? (Victor Bonke)
Op = op; het werkt ook in B2B verkoop (Jos Burgers)
Hoe sluit u een topdeal? (Herman Meijer)
Met dit wapen verslaat u prijsvechters (Marcel Hoefman)
Is uw contactpersoon een marionet? (Herman Meijer)
Geloof of kennis: wat brengt u verder? (Peter Stinckens)
Focus op de 2e verkoop (Richard van Houten)
Klantloyaliteit: een must! (André Hagelen)
Het succes van de ELITE verkoopmethode (Richard van Houten)
Optimaal hunten én farmen (Richard van Houten)
Geen slapende honden wakker maken (Michel Hoetmer)
Hoe nuttig zijn targets? (Michel Hoetmer)
Dat hebben we al eens geprobeerd (Peter Stinckens)
Uw klanten: winstgevend of kostenpost? (André Hagelen)
Doelen stellen of doelloos bellen? (Victor Bonke)
Het professionele verkoopplan (Richard van Houten)
Wat is uw toegevoegde waarde? (Jos Burgers)
Wees geen Kamikaze-verkoper (Richard van Houten)
De sleutel tot kwaliteit: FiTiR (Vladan Soldat)
U krijgt uw superieure oplossing niet verkocht? (Rene Knecht)
Wat wilt u met het telefoongesprek bereiken? (Redactie Verkopersonline.nl)
Klanten en andere ergernissen (Peter Stinckens)
Verkoopstrategieën (Ronald van den Berg)
De vijf essentiële onderdelen van uw verkoopplan (Richard van Houten)
Plan B: uw alternatieve verkoopplan (Harro Willemsen)
De klant staat centraal! (Peter Stinckens)
Weet u nog welke doelen u zichzelf vorig jaar hebt gesteld? (Hans Oelen)
Groot denken, groots presteren (Hans Oelen)
Kritieke momenten in de verkoop (Michel Hoetmer)
Stel grote doelen (Hans Oelen)
Wat komt u eigenlijk doen bij de klant? (Peter Stinckens)
Verkoopplan: iets voor u? (Jan-Willem Seip)
Offertes die scoren (Christiaan Knopper)
Vraag de klant om commitment over het verkoopproces (Harrie van Heck)
Hoe maakt u een goed verkoopplan? (Harrie van Heck)
5 tips voor het behalen van uw salestarget (Steyn Elshout)
Waarom doe ik dit ook al weer? (Enno van Kersen)
Heeft u uw verkooptargets goed voor elkaar? (Tips & Advies Verkoop)
Laat uw succes zich maar bewijzen (Hans Oelen)
Zijn uw verkoopdoelen concreet genoeg? (Henk Hemstra)
Het nieuwe jaar is begonnen! (Steyn Elshout)
Help de Kerst komt eraan! (Steyn Elshout)
Zijn uw verkoopdoelen concreet genoeg? (Henk Hemstra)
Uw marketingplan als navigatiesysteem bij acquisitie en verkoop (Vladan Soldat)
Planning: eerst het verste gesprek (Michel Hoetmer)
De targetformule: eenvoudig en doeltreffend (Vladan Soldat)
Punten van een goed verkoopplan (Redactie Verkopersonline.nl)
Doelen stellen (Jan-Willem Seip)
Hoe haal ik nu weer mijn sales target? (Vladan Soldat)
Koude acquisitie: plan op acties en niet op het aantal afspraken (Michel Hoetmer)
Het schrijven van een accountplan (Vladan Soldat)
Ik wil geen accountplan schrijven... (Vladan Soldat)
De Wet van de Verwachtingen (Richard van Houten)
De waarde van strategie (Strategie/Salesplan)
Succes = de juiste doelen juist stellen (Hans Oelen)
Weet wat u wil (Peter Stinckens)
Een metafoor voor Timemanagement (Hans Oelen)
Uw persoonlijke communicatieplan! (Vladan Soldat)
Time management voor verkopers (Verkoop Succes)
Net als de weersverwachting…? (Jan-Willem Seip)

Naast schieten en toch scoren bij koud bellen

Uw primaire doel bij koude acquisitie is aan tafel komen. Maar als u die afspraak niet kunt inschieten, hoe kunt u dan toch scoren?

Naast schieten en toch scoren bij koud bellen

Wanneer u een zakelijke propositie in de markt wilt zetten die meer kost dan een paar honderd euro, dan is meestal het doel van uw acquisitie-inspanning om te komen tot het maken van een afspraak. U wilt tijd en aandacht van de prospect vragen voor uw product of dienst. U wilt:
  • de prospect in de ogen kunnen kijken
  • een goede verstandhouding creëren
  • de gun-factor te pakken krijgen en
  • uw product of dienst verkopen

Dat gaat meestal niet via de telefoon, want de prospect wil ook u zien. De prospect wil weten met wie hij of zij te maken heeft, voordat er besloten gaat worden over een eventuele aanschaf.
Maar als u aan het bellen bent met een prospect en het lukt u niet om hem of haar te verleiden tot het maken van die afspraak, dan is het verstandig om een afgeleid, secundair doel achter de hand te houden. Een ander doel dan de afspraak maken, namelijk:
  • Over een tijd nog een keer terugbellen
  • Informatie opsturen
  • Inlichtingen verzamelen
  • Referral vragen

Over een tijd nog een keer terugbellen

U kunt de prospect op een vriendelijke manier vragen, nadat is gebleken dat het maken van de afspraak er nu niet inzit, of u over enkele weken of maanden nog een keer terug mag bellen. Er zijn maar weinig mensen die dan zeggen: "Nee, ik wil niet dat u me weer belt". Het kan maar zo zijn dat over een aantal weken of maanden de situatie zodanig is veranderd dat uw propositie opeens wél in goede aard valt en er alsnog een afspraak wordt gemaakt.

Informatie opsturen

U kunt ook aangeven dat u de prospect graag de nodige informatie over uw product of dienst opstuurt, als de afspraak er nu niet inzit. Dat kan zijn een brochure, brief, mail, white-paper, et cetera. Wanneer het een mail betreft krijgt u tevens direct het e-mailadres van de prospect en dat kunt u later weer gebruiken. Vervolgens gaat u uiteraard, nadat de informatie is verstuurd, nog een keer nabellen om te vernemen wat men van de informatie vindt en of dat alsnog aanleiding is tot …

Inlichtingen verzamelen
Het derde wat u kunt doen, als het niet lukt die afspraak te scoren, is (nadere) inlichtingen inwinnen. Inlichtingen die te maken hebben met de specifieke prospect, of met de sector als geheel, of over concullega's. Deze inlichtingen kunnen u helpen om een beter (vervolg) gesprek te hebben met de prospect als u over een tijdje opnieuw belt. Maar het helpt u ook om meer inzicht en begrip te krijgen voor de sector die u aan het bellen bent, wat u vervolgens prima kunt gebruiken bij een andere prospect in hetzelfde domein.

Referral vragen

Tenslotte, wanneer het u echt niet lukt om deze prospect te 'scoren', kunt u de vraag stellen of er mensen in hun netwerk zitten voor wie deze propositie wel interessant is. Als u een prettig gesprek heeft gevoerd en heeft kunnen aangeven wat u doet en aanbiedt, maar de prospect geeft aan hier geen belangstelling voor te hebben, kunt u deze vraag gerust stellen. Dat betekent dat u bij de volgende prospect een makkelijker gesprek heeft, doordat u kunt verwijzen naar de eerdere prospect die u heeft doorverwezen.

Angst voor afwijzing

Wanneer u één van bovenstaande (secundaire) doelen heeft bereikt, dan geeft u dit een veel beter gevoel dan wanneer u alleen maar 'NEE' te horen heeft gekregen. In dat geval voelt u zich namelijk afgewezen en dat knaagt aan salesmensen. Dat zorgt ervoor dat ze hun volgende gesprek minder goed gaan doen. Maar wanneer u een afgeleid, secundair, doel heeft behaald, wordt u niet afgewezen. U heeft alleen niet uw primaire doel gehaald maar wel degelijk 'gescoord' en dat vertaalt zich in een positief gevoel en is goed voor het volgende telefoongesprek.

Conclusie
Wanneer het niet lukt een afspraak te maken met een prospect moet u proberen een afgeleid, secundair doel te scoren. Daarmee voorkomt u een vervelend gevoel van afwijzing en komt u beter beslagen ten ijs bij andere gesprekken met prospects.
Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd op zijn eigen meer dan 30 jaar ervaring. Daarnaast leert hij sales hoe ze LinkedIn als een effectief acquisitietool kunnen gebruiken. Acquiro  & LinkedIn4Biz

Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 8,4
(35 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Jeroen Lammertsma

Deze vragen ofwel doelen worden nogal eens vergeten bij een nee.
En zijn wel belangrijk zoals aangegeven in het artikel.

Richard van Houten

Mooi en goed artikel Victor!

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel