Sales Manager: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Sales Plan

De concurrentie inzetten: hoe doe je dat? (Michel Hoetmer)
De order veilig stellen in de pre-sales fase (Rene Knecht)
Verkopen in de toekomst: ‘Co-kwalificeren’ (Toine Simons)
Verkoopplan: iets voor u? (Jan-Willem Seip)
Stel jezelf deze 3 vragen om meer deals te scoren (André Hagelen)
De belangrijkste pijler van succes in de verkoop (Michel Hoetmer)
Meer omzet met de Buyers Journey (André Hagelen)
7 uitgangspunten voor het succesvol verkopen van diensten (Toine Simons)
Je eigen Sales Playbook in 9 stappen (André Hagelen)
Durft u deze 3 vragen te stellen? (Marcel Hoefman)
Niet verkopen, maar waarde aantonen (Toine Simons)
‘Agile’ verkopen (Toine Simons)
Situationeel leiding geven in de Verkoop (Richard van Houten)
Waarom is "teamwork" onmisbaar in de verkoop? (Herman Meijer)
Wat verkoopt ú eigenlijk? (Harro Willemsen)
Hoe houdt u de regie over het verkoopgesprek in handen (Toine Simons)
Naast schieten en toch scoren bij koud bellen (Victor Bonke)
7 strategieën tegen manipulatie (Richard van Houten)
Het gatekeeper dilemma (Toine Simons)
Case stories: de beste manier om een klant te overtuigen (Harro Willemsen)
Prospectgesprekken: kwantiteit v. kwaliteit (Richard van Houten)
Help! Mijn klant wil nadenken (Michel Hoetmer)
De struisvogelpolitiek die wel werkt (Jos Burgers)
Het kopen en verkopen van Energie en Positivisme (Richard van Houten)
Hoeveel tijd besteedt u aan acquisitie-voorbereiding? (Victor Bonke)
Groot denken en groot blijven roepen (Richard van Houten)
Verkopen met een “glazen bol” (Rene Knecht)
Een vliegende start in het nieuwe jaar (Marcel Hoefman)
Is afsluiten de belangrijkste stap in het verkoopgesprek?
Meer sales? Denk als een topcoach! (Marcel Hoefman)
Te happig overkomen bij de klant (Jan-Willem Seip)
‘Ik wil er even over nadenken…’ En dan?!
Tijd maken voor acquisitie: hoe doet u dat? (Victor Bonke)
We houden (te veel) van eenvoud (Peter Stinckens)
Het verkoopgeheim van de veilingmeester (Richard van Houten)
3 strategieën om van een Prijs een prijsje te maken (Jos Burgers)
Verkopen als adviseur, kan dat wel? (Toine Simons)
De ‘V’ in Verkopen (Edwin Scheperman)
Klassieke misser: laat uw hefboom niet vallen! (Walter Spruyt)
Doelen stellen: topverkopers leren van topsporters (Marcel Hoefman)
Praat u met een blocker of een mobilizer? (Harro Willemsen)
Houd die achterban in de peiling! (André Hagelen)
Gek op aanbiedingen (Jos Burgers)
Geef in elk geval geen geld (Jos Burgers)
De paradox van beïnvloeden (Rene Knecht)
Uitdagen of niet uitdagen? (Harro Willemsen)
Een offerte verkoopt... niets (Frank Wouters)
Verkopen zonder over uw product te praten (Rene Knecht)
We verkopen verandering (Harro Willemsen)
De psychologie van prijzen (Richard van Houten)
Bent u als verkoper inwisselbaar? (Rene Knecht)
De commerciële vakspecialist (Harro Willemsen)
Hoe wordt u als verkoper ook een goede onderhandelaar? (Walter Spruyt)
De verkoop verandert, transformeer uw aanpak (Richard van Houten)
Verkooptargets en tijdsinvestering (Richard van Houten)
Winnen op waarde, durft u? (Marcel Hoefman)
10 vragen aan... Hans Vernooij, Commercieel Directeur (Rob Snoeijen)
Een kwalitatieve salespipeline in 11 stappen (Massimo Gagliotti)
Denk goed na over uw doelstellingen bij Salescoaching (Edwin Scheperman)
10 vragen aan... Marc van Hemert, Sales Director (Rob Snoeijen)
10 vragen aan... Edwin van den Akker; salesmanager (Rob Snoeijen)
Verkopers hebben het druk, druk, druk ... maar waarmee?! (Herman Meijer)
Wat verkopers kunnen leren van Louis van Gaal (Marcel Hoefman)
Duivelse details bij verkopen (Richard van Houten)
Is koude acquisitie ook voor u een eeuwige strijd? (Victor Bonke)
Op = op; het werkt ook in B2B verkoop (Jos Burgers)
Hoe sluit u een topdeal? (Herman Meijer)
Met dit wapen verslaat u prijsvechters (Marcel Hoefman)
Is uw contactpersoon een marionet? (Herman Meijer)
Geloof of kennis: wat brengt u verder? (Peter Stinckens)
Focus op de 2e verkoop (Richard van Houten)
Klantloyaliteit: een must! (André Hagelen)
Het succes van de ELITE verkoopmethode (Richard van Houten)
Optimaal hunten én farmen (Richard van Houten)
Geen slapende honden wakker maken (Michel Hoetmer)
Hoe nuttig zijn targets? (Michel Hoetmer)
Dat hebben we al eens geprobeerd (Peter Stinckens)
Uw klanten: winstgevend of kostenpost? (André Hagelen)
Doelen stellen of doelloos bellen? (Victor Bonke)
Het professionele verkoopplan (Richard van Houten)
Wat is uw toegevoegde waarde? (Jos Burgers)
Wees geen Kamikaze-verkoper (Richard van Houten)
De sleutel tot kwaliteit: FiTiR (Vladan Soldat)
U krijgt uw superieure oplossing niet verkocht? (Rene Knecht)
Wat wilt u met het telefoongesprek bereiken? (Redactie Verkopersonline.nl)
Klanten en andere ergernissen (Peter Stinckens)
Verkoopstrategieën (Ronald van den Berg)
De vijf essentiële onderdelen van uw verkoopplan (Richard van Houten)
Plan B: uw alternatieve verkoopplan (Harro Willemsen)
De klant staat centraal! (Peter Stinckens)
Weet u nog welke doelen u zichzelf vorig jaar hebt gesteld? (Hans Oelen)
Groot denken, groots presteren (Hans Oelen)
Kritieke momenten in de verkoop (Michel Hoetmer)
Stel grote doelen (Hans Oelen)
Wat komt u eigenlijk doen bij de klant? (Peter Stinckens)
Offertes die scoren (Christiaan Knopper)
Vraag de klant om commitment over het verkoopproces (Harrie van Heck)
Hoe maakt u een goed verkoopplan? (Harrie van Heck)
5 tips voor het behalen van uw salestarget (Steyn Elshout)
Waarom doe ik dit ook al weer? (Enno van Kersen)
Heeft u uw verkooptargets goed voor elkaar? (Tips & Advies Verkoop)
Laat uw succes zich maar bewijzen (Hans Oelen)
Zijn uw verkoopdoelen concreet genoeg? (Henk Hemstra)
Het nieuwe jaar is begonnen! (Steyn Elshout)
Help de Kerst komt eraan! (Steyn Elshout)
Zijn uw verkoopdoelen concreet genoeg? (Henk Hemstra)
Uw marketingplan als navigatiesysteem bij acquisitie en verkoop (Vladan Soldat)
Planning: eerst het verste gesprek (Michel Hoetmer)
De targetformule: eenvoudig en doeltreffend (Vladan Soldat)
Punten van een goed verkoopplan (Redactie Verkopersonline.nl)
Doelen stellen (Jan-Willem Seip)
Hoe haal ik nu weer mijn sales target? (Vladan Soldat)
Koude acquisitie: plan op acties en niet op het aantal afspraken (Michel Hoetmer)
Het schrijven van een accountplan (Vladan Soldat)
Ik wil geen accountplan schrijven... (Vladan Soldat)
De Wet van de Verwachtingen (Richard van Houten)
De waarde van strategie (Strategie/Salesplan)
Succes = de juiste doelen juist stellen (Hans Oelen)
Weet wat u wil (Peter Stinckens)
Een metafoor voor Timemanagement (Hans Oelen)
Uw persoonlijke communicatieplan! (Vladan Soldat)
Time management voor verkopers (Verkoop Succes)
Net als de weersverwachting…? (Jan-Willem Seip)

Op = op; het werkt ook in B2B verkoop

Het schaarstebeginsel lijkt vooral te werken in retail, maar niets is minder waar. Het is een begrip waar u met wat creativiteit veel voordeel uit kan behalen.

Op = op; het werkt ook in B2B verkoop

U kent ze wel. Die posters op de ramen van discounters als er spectaculaire aanbiedingen zijn. Vaak staat er dan in grote vette letters: 'Slechts één per klant', of: 'Alleen deze week', gevolgd door een serie uitroeptekens. Wat ik persoonlijk altijd een hele mooie vind is: 'Op = op'. Vroeger, als kleine jongen, dacht ik dan altijd: 'Ja, hé! Zorg er dan voor dat je genoeg voorraad hebt. Kun je een keer wat verkopen, heb je te weinig in huis!'. Maar toen wist ik nog niet wat ik nu weet.

De praktijk
U weet natuurlijk dat die vondst van middenstanders er niet hangt als waarschuwing. Om aan te geven dat het waarschijnlijk zinloos is om te trachten er nog een aan te schaffen. Zo van: 'De kans is groot dat het allang is uitverkocht, dat alles inmiddels op is. Als ik u was zou ik de tijd en moeite besparen om hier nog binnen te lopen.'
Nee, de bedoeling is uiteraard dat u snel naar binnen gaat. 'Wat? Op = op! Dat zal me toch zeker niet gebeuren zeg! Daar moet ik écht niet aan denken. Laat ik snel even wat aanschaffen, voor het te laat is.' Het schaarstebeginsel maakt dat klanten iets heel graag willen hebben. Nog los van wat het kost. Zo stonden er bijvoorbeeld ooit rijen kopers bij Hennes & Mauritz toen daar een zeer beperkte collectie van de ontwerper Karl Lagerfeld werd aangeboden. Na het overlijden van Herman Brood ontstond een run op zijn schilderijen en stegen de prijzen voor die werken exponentieel.
 
Het schaarstebeginsel
Wat kunnen we hiervan leren? Mensen willen graag dingen waar er maar weinig van zijn. Of die slechts gedurende een beperkte periode verkrijgbaar zijn. Als iets schaars is, neemt de prijsgevoeligheid automatisch af. Schaarste is dus een zeer effectief middel om kopers te beïnvloeden. Dat kan kwantitatieve schaarste zijn: we hebben eenvoudigweg niet meer of we kunnen in die periode niet meer produceren, of kwalitatieve schaarste: het duurt weer enige tijd voor deze kwaliteit weer leverbaar is. Maar schaarste kan op van alles en nog wat betrekking hebben. Bijvoorbeeld op de snelheid van leveren: indien u deze week nog beslist, kunnen wij die keuken binnen een maand leveren en plaatsen, of op branche-exclusiviteit.  

Uit eigen ervaring
Bij dergelijke beïnvloedingsprincipes ben je geneigd te denken dat alleen anderen, in andere branches, die toe kunnen passen. En dat jouw situatie zich daar niet echt voor leent. Dat dacht ik zelf ook. Totdat ik er bij toeval achter kwam dat het schaarstebeginsel met enige creativiteit overal toe te passen is. Toen ik jaren geleden steeds meer aanvragen voor presentaties kreeg, besloot ik om voortaan nog maar één presentatie per dag te verzorgen. Dat was niet alleen fijner werken en minder stressvol voor mezelf. Het zou, door meer voorbereidingstijd en een betere focus, ook de kwaliteit ten goede komen, zo legde ik mijn klanten uit. Die begrepen dat meteen.

Ik merkte al snel dat ik hiermee de presentaties die ik gaf veranderde in een schaars goed. Het was aanvankelijk niet zo bedoeld, maar op mijn website communiceerde ik vanaf dat moment eigenlijk: 'Wie het eerst komt, het eerst maalt. Op = op.'

Advies
De prijsgevoeligheid van producten en diensten neemt af als iets schaars is.
Schaarste kan betrekking hebben op uiteenlopende zaken als leveringssnelheid, kwaliteit, exclusiviteit, vakmanschap, beschikbaarheid, betrouwbaarheid, et cetera.
Ga na in hoeverre het principe van schaarste kan helpen om de prijsgevoeligheid van uw klanten te verminderen.



Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net mensen!’, ‘Relatiebeheer als groeistrategie’, ‘Hondenbrokken’ en ‘Geef nooit korting!’
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 7,7
(19 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Weer een interessante column van Jos Burgers.
Ook mijn presentaties zijn aan een lemiet gebonden.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel