Sales Manager: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Sales Plan

Verkoopplan: iets voor u? (Jan-Willem Seip)
Stel jezelf deze 3 vragen om meer deals te scoren (André Hagelen)
De belangrijkste pijler van succes in de verkoop (Michel Hoetmer)
Meer omzet met de Buyers Journey (André Hagelen)
7 uitgangspunten voor het succesvol verkopen van diensten (Toine Simons)
Je eigen Sales Playbook in 9 stappen (André Hagelen)
Durft u deze 3 vragen te stellen? (Marcel Hoefman)
Niet verkopen, maar waarde aantonen (Toine Simons)
‘Agile’ verkopen (Toine Simons)
Situationeel leiding geven in de Verkoop (Richard van Houten)
Waarom is "teamwork" onmisbaar in de verkoop? (Herman Meijer)
Wat verkoopt ú eigenlijk? (Harro Willemsen)
Hoe houdt u de regie over het verkoopgesprek in handen (Toine Simons)
Naast schieten en toch scoren bij koud bellen (Victor Bonke)
7 strategieën tegen manipulatie (Richard van Houten)
Het gatekeeper dilemma (Toine Simons)
Case stories: de beste manier om een klant te overtuigen (Harro Willemsen)
Prospectgesprekken: kwantiteit v. kwaliteit (Richard van Houten)
Help! Mijn klant wil nadenken (Michel Hoetmer)
De struisvogelpolitiek die wel werkt (Jos Burgers)
Het kopen en verkopen van Energie en Positivisme (Richard van Houten)
Hoeveel tijd besteedt u aan acquisitie-voorbereiding? (Victor Bonke)
Groot denken en groot blijven roepen (Richard van Houten)
Verkopen met een “glazen bol” (Rene Knecht)
Een vliegende start in het nieuwe jaar (Marcel Hoefman)
Is afsluiten de belangrijkste stap in het verkoopgesprek?
Meer sales? Denk als een topcoach! (Marcel Hoefman)
Te happig overkomen bij de klant (Jan-Willem Seip)
‘Ik wil er even over nadenken…’ En dan?!
Tijd maken voor acquisitie: hoe doet u dat? (Victor Bonke)
We houden (te veel) van eenvoud (Peter Stinckens)
Het verkoopgeheim van de veilingmeester (Richard van Houten)
3 strategieën om van een Prijs een prijsje te maken (Jos Burgers)
Verkopen als adviseur, kan dat wel? (Toine Simons)
De ‘V’ in Verkopen (Edwin Scheperman)
Klassieke misser: laat uw hefboom niet vallen! (Walter Spruyt)
Doelen stellen: topverkopers leren van topsporters (Marcel Hoefman)
Praat u met een blocker of een mobilizer? (Harro Willemsen)
Houd die achterban in de peiling! (André Hagelen)
Gek op aanbiedingen (Jos Burgers)
Geef in elk geval geen geld (Jos Burgers)
De paradox van beïnvloeden (Rene Knecht)
Uitdagen of niet uitdagen? (Harro Willemsen)
Een offerte verkoopt... niets (Frank Wouters)
Verkopen zonder over uw product te praten (Rene Knecht)
We verkopen verandering (Harro Willemsen)
De psychologie van prijzen (Richard van Houten)
Bent u als verkoper inwisselbaar? (Rene Knecht)
De commerciële vakspecialist (Harro Willemsen)
Hoe wordt u als verkoper ook een goede onderhandelaar? (Walter Spruyt)
De verkoop verandert, transformeer uw aanpak (Richard van Houten)
Verkooptargets en tijdsinvestering (Richard van Houten)
Winnen op waarde, durft u? (Marcel Hoefman)
10 vragen aan... Hans Vernooij, Commercieel Directeur (Rob Snoeijen)
Een kwalitatieve salespipeline in 11 stappen (Massimo Gagliotti)
Denk goed na over uw doelstellingen bij Salescoaching (Edwin Scheperman)
10 vragen aan... Marc van Hemert, Sales Director (Rob Snoeijen)
10 vragen aan... Edwin van den Akker; salesmanager (Rob Snoeijen)
Verkopers hebben het druk, druk, druk ... maar waarmee?! (Herman Meijer)
Wat verkopers kunnen leren van Louis van Gaal (Marcel Hoefman)
Duivelse details bij verkopen (Richard van Houten)
Is koude acquisitie ook voor u een eeuwige strijd? (Victor Bonke)
Op = op; het werkt ook in B2B verkoop (Jos Burgers)
Hoe sluit u een topdeal? (Herman Meijer)
Met dit wapen verslaat u prijsvechters (Marcel Hoefman)
Is uw contactpersoon een marionet? (Herman Meijer)
Geloof of kennis: wat brengt u verder? (Peter Stinckens)
Focus op de 2e verkoop (Richard van Houten)
Klantloyaliteit: een must! (André Hagelen)
Het succes van de ELITE verkoopmethode (Richard van Houten)
Optimaal hunten én farmen (Richard van Houten)
Geen slapende honden wakker maken (Michel Hoetmer)
Hoe nuttig zijn targets? (Michel Hoetmer)
Dat hebben we al eens geprobeerd (Peter Stinckens)
Uw klanten: winstgevend of kostenpost? (André Hagelen)
Doelen stellen of doelloos bellen? (Victor Bonke)
Het professionele verkoopplan (Richard van Houten)
Wat is uw toegevoegde waarde? (Jos Burgers)
Wees geen Kamikaze-verkoper (Richard van Houten)
De sleutel tot kwaliteit: FiTiR (Vladan Soldat)
U krijgt uw superieure oplossing niet verkocht? (Rene Knecht)
Wat wilt u met het telefoongesprek bereiken? (Redactie Verkopersonline.nl)
Klanten en andere ergernissen (Peter Stinckens)
Verkoopstrategieën (Ronald van den Berg)
De vijf essentiële onderdelen van uw verkoopplan (Richard van Houten)
Plan B: uw alternatieve verkoopplan (Harro Willemsen)
De klant staat centraal! (Peter Stinckens)
Weet u nog welke doelen u zichzelf vorig jaar hebt gesteld? (Hans Oelen)
Groot denken, groots presteren (Hans Oelen)
Kritieke momenten in de verkoop (Michel Hoetmer)
Stel grote doelen (Hans Oelen)
Wat komt u eigenlijk doen bij de klant? (Peter Stinckens)
Offertes die scoren (Christiaan Knopper)
Vraag de klant om commitment over het verkoopproces (Harrie van Heck)
Hoe maakt u een goed verkoopplan? (Harrie van Heck)
5 tips voor het behalen van uw salestarget (Steyn Elshout)
Waarom doe ik dit ook al weer? (Enno van Kersen)
Heeft u uw verkooptargets goed voor elkaar? (Tips & Advies Verkoop)
Laat uw succes zich maar bewijzen (Hans Oelen)
Zijn uw verkoopdoelen concreet genoeg? (Henk Hemstra)
Het nieuwe jaar is begonnen! (Steyn Elshout)
Help de Kerst komt eraan! (Steyn Elshout)
Zijn uw verkoopdoelen concreet genoeg? (Henk Hemstra)
Uw marketingplan als navigatiesysteem bij acquisitie en verkoop (Vladan Soldat)
Planning: eerst het verste gesprek (Michel Hoetmer)
De targetformule: eenvoudig en doeltreffend (Vladan Soldat)
Punten van een goed verkoopplan (Redactie Verkopersonline.nl)
Doelen stellen (Jan-Willem Seip)
Hoe haal ik nu weer mijn sales target? (Vladan Soldat)
Koude acquisitie: plan op acties en niet op het aantal afspraken (Michel Hoetmer)
Het schrijven van een accountplan (Vladan Soldat)
Ik wil geen accountplan schrijven... (Vladan Soldat)
De Wet van de Verwachtingen (Richard van Houten)
De waarde van strategie (Strategie/Salesplan)
Succes = de juiste doelen juist stellen (Hans Oelen)
Weet wat u wil (Peter Stinckens)
Een metafoor voor Timemanagement (Hans Oelen)
Uw persoonlijke communicatieplan! (Vladan Soldat)
Time management voor verkopers (Verkoop Succes)
Net als de weersverwachting…? (Jan-Willem Seip)

Prospectgesprekken: kwantiteit v. kwaliteit

Richard van Houten
Richard van Houten
Bron & Partners

Omzettargets leiden vaak tot gesprekstargets die verkopers dwingen hun gesprekstijd steeds efficiënter te benutten. Mijn advies: maak nog eens een praatje! Lees waarom, met 3 praktische tips.

Prospectgesprekken: kwantiteit v. kwaliteit

Hoe vindt u de balans tussen snel uw omzet-target halen en veel tijd investeren om een goede relatie op te bouwen? De tijd van continue bij iedereen lang koffie drinken en praatjes maken is al lang voorbij. Tegenwoordig moeten gesprekstargets leiden naar de omzet-targets.
Moet u nu veel prospectgesprekken voeren om een paar klanten over te houden? Of moet u minder prospectgesprekken voeren maar dan kwalitatiever? Ik neem u voor mijn antwoord op deze vragen even mee naar het dorp waar ik woon, en de delicatessenzaak van Cor.

“Richard, hoe gaat het met je?”
De delicatessewinkel van Cor is zo’n kleine winkel waar je alleen maar kwaliteitsproducten tegenkomt. Goedkoop is het allemaal niet, maar hóe komt het nou dat ik de prijs hier áltijd van ondergeschikt belang vind? De prijs is zó ondergeschikt geworden, dat ik niet eens meer naar de prijskaartjes kijk. De prijskaartjes die nog gewoon met de hand geschreven zijn…

Eigenaar Cor koopt zijn charcuterie-producten in als een goede wijninkoper. Hij reist elk jaar weer naar Zuid Europa om in Spanje en Italië de beste hammen en worsten te proeven. En die bestelt hij dan voor zijn winkel. De smaak is ongeëvenaard. Hoe langer ik Cor ken, hoe meer ik de ondernemer waardeer, en hoe meer ik over hem te weten kom. Want Cor vertelt niet zozeer over zichzelf, maar doceert zijn kennis over de kwaliteits-hammen die hij verkoopt.

Cor vraagt (als de hoeveelheid klanten in zijn winkel dat toelaat) aan klanten hoe het met ze is. Altijd. Het gaat hem áltijd over de klant. Hij vind het oprecht leuk. Het is geen truc. Dat zie je. Aan zijn lichaamstaal, aan zijn ogen, aan zijn rustige stemgebruik. Erg belangrijk voor natuurlijke autoriteit.

Laatst raakte Cor me diep. Hij vroeg me hoe de feestdagen voor me waren geweest. Ik had een jaar achter de rug met nogal wat fysieke malheur. Ziekenhuisgedoe, zware operatie. Het fysiek en mentaal herstellen duurde bijna een jaar. Cor luisterde lang en leefde mee. Met zijn ogen, met zijn stem. Hij keek me ineens lang en intens aan. Ik kon het niet stoppen: de tranen sprongen in mijn ogen. Dít was betrokkenheid van een onwaarschijnlijk oprecht en authentiek niveau…

De glimlachende klant
Van mijn privé verhaal, dat een serieuze toon aan het gesprek gaf, kwamen we op ondernemerschap en ontdekten we dat we een horeca-achtergrond delen. Beiden bleken we al op zeer jonge leeftijd begonnen te zijn met werken in de horeca. Ik riep enthousiast dat ik zelfs in de ‘spoelkeuken’ (afwassen tot u erbij neervalt) begonnen was. “Ík ook!” riep Cor terug. “Wat toevallig…” lachten we ineens allebei luid.
Ik moest denken aan een wijze les van mijn vader, toen ik in de bediening weer eens té serieus aan het werk was en vergat dat mijn gezicht weer op chagrijnig stond, terwijl dat geheel niet mijn bedoeling was. Hij zei me: “Zorg áltijd dat gasten het restaurant verlaten met een glimlach op hun gezicht. Díe gasten komen terug. Niet de gasten met een neutrale- of zelfs chagrijnige blik”. De boodschap was: “Kijk jij zelf chagrijnig, dan voelen de gasten zich minder welkom.”

Ik schrok van de toevalligheid, want Cor had zojuist de wet van mijn vader in praktijk gebracht. Emotioneel betrokken zijn kán (we stonden alleen in de winkel), maar zorg toch dat de klant de winkel met een glimlach verlaat.

Overeenkomsten genereren

Cor maakt mijn dag goed met kwaliteitsproducten én met kwaliteitscommunicatie. Maar cursussen heeft hij daarvoor niet gevolgd. Hij kan simpelweg luisteren als de beste en hij is ontzettend geïnteresseerd in mensen. En die twee liggen in elkaars verlengde.
Door het gesprek kwam hij als verkoper op meerdere overeenkomsten:
  • Gelijke leeftijd
  • Beiden hadden we een fors ‘life changing event’ meegemaakt,
  • Beide ondernemers
  • Opgegroeid in de horeca
  • Gestart in de spoelkeuken
  • Allebei 2 kinderen
Overeenkomsten vinden doet u door oprechte interesse te tonen in de ander, de ander te openen en te laten praten. Dan is er zo een overeenkomst gevonden waar u elkaar kunt vinden en elkaar gelijk mag.

Relatiebinders
Ik vond de overeenkomsten toevallig. Maar zo toevallig zijn die helemaal niet. Als u een goed gesprek met elkaar hebt, kunt u er zo een paar vinden. En díe overeenkomsten zijn enorme relatiebinders. Die overeenkomsten zorgen ervoor dat u snel het gevoel hebt van een goed gesprek met een prettige gesprekspartner. Die overeenkomsten zorgen er voor dat de verkoper niet zozeer uit is op euro’s, maar oprecht geïnteresseerd is.

Klanten vinden het fantastisch als u naar ze luistert. Niet alleen naar hun zakelijke behoeften, maar ook hun persoonlijke besognes. Als u als verkoper ook dáár éven de tijd voor kunt vrijmaken, bent u koning.

En hoe werkt dat zakelijk?
Simpel: schrijf die besognes dan op nadat u afscheid hebt genomen. Alles van al uw klanten over de jaren heen onthouden is gewoon lastig. Zet wat u hebt gehoord in het verkoopsysteem van de organisatie, of schrijf het ouderwets op in een boekje, dat u even inkijkt als u er de volgende keer weer bent. Snel zit u dan weer op het diepere partner-niveau waar u de vorige keer bent geëindigd.

Dus já, het kost u wat tijd om zo’n goed gesprek te voeren, maar daarna hoeft dat niet iedere keer zo te zijn, om elkaar snel een goed gevoel te geven.

Strakke gesprekstargets? Maak scherpe keuzes
Grote kans dat u strak gehanteerde targets hebt. Stel bijvoorbeeld dat u elke dag 5 prospectgesprekken moet voeren, wat op 20 gesprekken per week neerkomt (gemiddeld één dag per week gaat op aan administratietaken, vergaderingen, etc.). Laten we er een conversietarget van 25% bij zetten; dan zouden er dus per week 5 nieuwe klanten geacquireerd moeten worden (in de praktijk is dit natuurlijk allemaal erg afhankelijk van het soort product dat uw bedrijf aanbiedt). En we voegen aan dit voorbeeld een leidinggevende toe die u stevig aan deze targets houdt, om de ‘professionaliteit’ van de verkooporganisatie te waarborgen.
Ik ga ver mee met dit soort strakke scenario’s. Maar u kunt niet hoge (intensieve) kwaliteitsgesprekken voeren bij iedere prospect, dat is ook duidelijk. Daarvoor ontbreekt u de tijd. Maar, zorg nu eens dat u bij 1 van die dagelijkse gesprekken toch meer tijd neemt dan u eigenlijk hebt. Kies hiervoor een zeer kansrijke prospect in omzet of marge. Maak bij iedere prospect snel de inschatting of u hier méér tijd in zal investeren, of niet.
Overtuig uw leidinggevende, dat u 4 gesprekken per dag voert, maar dat uw succes gemeten naar omzet/marge en CLV (Customer Lifetime Value) hoger zal zijn.

3 tips tot besluit
  • Tip 1: Zoek naar (persoonlijke) overeenkomsten, met name bij de prospects waar hoge omzet/marge/CLV te verwachten is.
  • Tip 2: Overleg uw gewenste aanpassing op het beoordelingssysteem met uw leidinggevende. Houd de baas continu op de hoogte en deel zowel uw vorderingen, als datgene wat er minder goed gaat. Blijf communiceren, anders kan het vertrouwen snel weglopen. Uw leidinggevende neemt immers een risico door u een uitzonderingspositie te geven.
  • Tip 3: Indien te lastig voor uw baas, vraag dan of u er een pilot van kan maken, voor een beperkte tijd.
Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven (o.a) over sales. Hij is een begenadigd trainer en vertelt beeldend en confronterend wat wél en niet werkt. Hij zegt wat velen denken maar niet durven zeggen.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 8,5
(11 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel