Het nieuwe normaal of het nieuwe verkopen?!
Covid-19 is nieuw en daarmee lijkt alles anders te worden. ‘Het nieuwe verkopen’; bestaat het, en zo ja, wat moet je er dan mee? Een analyse en tips. De maatregelen om COVID-19 de baas te worden, hebben tot grote veranderingen in onze communicatiemogelijkheden geleid. In de wereld van verkopen gaat het dan vooral om het omgaan met de relaties die de essentiële schakel zijn in onze activiteiten. Door beperkte fysieke en meer telefonische contacten, videogesprekken en vooral e-business vereist het verkopen ook een aangepaste benadering. Staan de vaste waarden onder druk of is ‘het nieuwe verkopen’ in deze dynamische tijd nog als vanouds?
Verkopen met je hoofd of met je hart? Of we het willen of niet: we leven nu in een tijd van crisis en recessie. Merken we het niet in ons dagelijks leven, dan zit het wel in ons hoofd. Veel bedrijven moeten of willen bezuinigen. Om te overleven. Juist in deze moeilijke tijd komt het er nu op aan: Sales! Onderneem actie!
Bedrijven investeren steeds minder. Kosten worden scherp in de gaten gehouden en prospects zijn steeds moeilijker vindbaar. Klanten hechten steeds minder waarde aan loyaliteit. Hoe ga je daar als sales- of accountmanager mee om? Hoe vind je een nieuwe klant en welke extra stappen moet je nemen om deze aan je te binden? Zulke vragen staan nu centraal en het is zaak om de waarheid onder ogen te zien. Teamwork - samenwerking - luidt het devies, want alléén red je het zeker niet in deze tijd.
Verkoop niet alleen met je hoofd maar ook met je hart. Heb hart voor de zaak, hart voor je product of dienst, maar vooral hart voor je relatie!
Online ondernemen Samenspel creëer je door te kijken, te luisteren, te verbinden en er samen voor te gaan. Succes krijg je niet door macht. Macht creëer je door voorsprong in kennis en informatie, maar met de nieuwe media en mogelijkheden is deze voorsprong grotendeels weggevallen. Online-platformen creëren nieuwe mogelijkheden voor succesvol online ondernemen en ondersteunen de ‘oude en bekende’ werkwijzen.
Is delen vermenigvuldigen? Door te delen, kun je samen overwinnen. Samen met collega’s, samen met de klant. Als salesmanager of verkoper sta je niet meer tegenover de klant, maar werk je samen aan een oplossing. In het belang van beiden. Dat is hart hebben voor elkaar. En het vraagt om een andere aanpak. Maar is dat dan zo nieuw?
‘Het nieuwe verkopen’ is een mooie kreet en uitdaging. Maar bestaat het eigenlijk wel? Blijven vaste waarden overeind en in hoeverre moet het roer om? Was het niet altijd al zo, dat als je het de klant naar de zin had gemaakt en er maar genoeg aan verdiende, het al snel goed was? Oké, je wilde wèl een lange termijnrelatie. En daar deed je ook veel voor. Wat dat betreft is er, covid of niet, weinig veranderd. In principe veranderen mensen ook niet echt, maar zijn het vooral de omstandigheden die steeds wijzigen. Dat doet wat met mensen en vooral de manier waarop ze werken en samenwerken.
Het verkoopvak is altijd al een kwestie geweest van vertrouwen geven in product, leverancier en persoon, steeds weer met aanpassingen aan de moderne tijd.
Relaties staan nog steeds centraal Het concept ’relatiebeheer’ is van alledag en zij die dat al begrepen, hebben vandaag de dag toch wel behoorlijk minder moeite met de huidige omstandigheden. Relaties moeten elkaar helpen, sinds jaar en dag, want alleen samen kun je overwinnen. Ga en blijf je relaties entertainen… en blijf de concurrentie daarmee steeds een stap voor. Er liggen volop kansen voor het zakendoen in deze moeilijke tijden. En vergeet dus vooral niet: ‘Nummer één word je nooit alleen!’
Veel zakelijk plezier en een positieve blik gewenst.
Herman Meijer
|
Herman Meijer heeft ruim veertig jaar ervaring in Sales en Management. Hij is bedrijfsadviseur, interim-manager, trainer/coach, presentator, verzorgt bedrijfspresentaties, workshops en congressen. Tevens schrijft hij columns, artikelen en boeken.
Alle artikelen van deze auteur
|
|