Sales Manager: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Sales Plan

De concurrentie inzetten: hoe doe je dat? (Michel Hoetmer)
De order veilig stellen in de pre-sales fase (Rene Knecht)
Verkopen in de toekomst: ‘Co-kwalificeren’ (Toine Simons)
Verkoopplan: iets voor u? (Jan-Willem Seip)
Stel jezelf deze 3 vragen om meer deals te scoren (André Hagelen)
De belangrijkste pijler van succes in de verkoop (Michel Hoetmer)
Meer omzet met de Buyers Journey (André Hagelen)
7 uitgangspunten voor het succesvol verkopen van diensten (Toine Simons)
Je eigen Sales Playbook in 9 stappen (André Hagelen)
Durft u deze 3 vragen te stellen? (Marcel Hoefman)
Niet verkopen, maar waarde aantonen (Toine Simons)
‘Agile’ verkopen (Toine Simons)
Situationeel leiding geven in de Verkoop (Richard van Houten)
Waarom is "teamwork" onmisbaar in de verkoop? (Herman Meijer)
Wat verkoopt ú eigenlijk? (Harro Willemsen)
Hoe houdt u de regie over het verkoopgesprek in handen (Toine Simons)
Naast schieten en toch scoren bij koud bellen (Victor Bonke)
7 strategieën tegen manipulatie (Richard van Houten)
Het gatekeeper dilemma (Toine Simons)
Case stories: de beste manier om een klant te overtuigen (Harro Willemsen)
Prospectgesprekken: kwantiteit v. kwaliteit (Richard van Houten)
Help! Mijn klant wil nadenken (Michel Hoetmer)
De struisvogelpolitiek die wel werkt (Jos Burgers)
Het kopen en verkopen van Energie en Positivisme (Richard van Houten)
Hoeveel tijd besteedt u aan acquisitie-voorbereiding? (Victor Bonke)
Groot denken en groot blijven roepen (Richard van Houten)
Verkopen met een “glazen bol” (Rene Knecht)
Een vliegende start in het nieuwe jaar (Marcel Hoefman)
Is afsluiten de belangrijkste stap in het verkoopgesprek?
Meer sales? Denk als een topcoach! (Marcel Hoefman)
Te happig overkomen bij de klant (Jan-Willem Seip)
‘Ik wil er even over nadenken…’ En dan?!
Tijd maken voor acquisitie: hoe doet u dat? (Victor Bonke)
We houden (te veel) van eenvoud (Peter Stinckens)
Het verkoopgeheim van de veilingmeester (Richard van Houten)
3 strategieën om van een Prijs een prijsje te maken (Jos Burgers)
Verkopen als adviseur, kan dat wel? (Toine Simons)
De ‘V’ in Verkopen (Edwin Scheperman)
Klassieke misser: laat uw hefboom niet vallen! (Walter Spruyt)
Doelen stellen: topverkopers leren van topsporters (Marcel Hoefman)
Praat u met een blocker of een mobilizer? (Harro Willemsen)
Houd die achterban in de peiling! (André Hagelen)
Gek op aanbiedingen (Jos Burgers)
Geef in elk geval geen geld (Jos Burgers)
De paradox van beïnvloeden (Rene Knecht)
Uitdagen of niet uitdagen? (Harro Willemsen)
Een offerte verkoopt... niets (Frank Wouters)
Verkopen zonder over uw product te praten (Rene Knecht)
We verkopen verandering (Harro Willemsen)
De psychologie van prijzen (Richard van Houten)
Bent u als verkoper inwisselbaar? (Rene Knecht)
De commerciële vakspecialist (Harro Willemsen)
Hoe wordt u als verkoper ook een goede onderhandelaar? (Walter Spruyt)
De verkoop verandert, transformeer uw aanpak (Richard van Houten)
Verkooptargets en tijdsinvestering (Richard van Houten)
Winnen op waarde, durft u? (Marcel Hoefman)
10 vragen aan... Hans Vernooij, Commercieel Directeur (Rob Snoeijen)
Een kwalitatieve salespipeline in 11 stappen (Massimo Gagliotti)
Denk goed na over uw doelstellingen bij Salescoaching (Edwin Scheperman)
10 vragen aan... Marc van Hemert, Sales Director (Rob Snoeijen)
10 vragen aan... Edwin van den Akker; salesmanager (Rob Snoeijen)
Verkopers hebben het druk, druk, druk ... maar waarmee?! (Herman Meijer)
Wat verkopers kunnen leren van Louis van Gaal (Marcel Hoefman)
Duivelse details bij verkopen (Richard van Houten)
Is koude acquisitie ook voor u een eeuwige strijd? (Victor Bonke)
Op = op; het werkt ook in B2B verkoop (Jos Burgers)
Hoe sluit u een topdeal? (Herman Meijer)
Met dit wapen verslaat u prijsvechters (Marcel Hoefman)
Is uw contactpersoon een marionet? (Herman Meijer)
Geloof of kennis: wat brengt u verder? (Peter Stinckens)
Focus op de 2e verkoop (Richard van Houten)
Klantloyaliteit: een must! (André Hagelen)
Het succes van de ELITE verkoopmethode (Richard van Houten)
Optimaal hunten én farmen (Richard van Houten)
Geen slapende honden wakker maken (Michel Hoetmer)
Hoe nuttig zijn targets? (Michel Hoetmer)
Dat hebben we al eens geprobeerd (Peter Stinckens)
Uw klanten: winstgevend of kostenpost? (André Hagelen)
Doelen stellen of doelloos bellen? (Victor Bonke)
Het professionele verkoopplan (Richard van Houten)
Wat is uw toegevoegde waarde? (Jos Burgers)
Wees geen Kamikaze-verkoper (Richard van Houten)
De sleutel tot kwaliteit: FiTiR (Vladan Soldat)
U krijgt uw superieure oplossing niet verkocht? (Rene Knecht)
Wat wilt u met het telefoongesprek bereiken? (Redactie Verkopersonline.nl)
Klanten en andere ergernissen (Peter Stinckens)
Verkoopstrategieën (Ronald van den Berg)
De vijf essentiële onderdelen van uw verkoopplan (Richard van Houten)
Plan B: uw alternatieve verkoopplan (Harro Willemsen)
De klant staat centraal! (Peter Stinckens)
Weet u nog welke doelen u zichzelf vorig jaar hebt gesteld? (Hans Oelen)
Groot denken, groots presteren (Hans Oelen)
Kritieke momenten in de verkoop (Michel Hoetmer)
Stel grote doelen (Hans Oelen)
Wat komt u eigenlijk doen bij de klant? (Peter Stinckens)
Offertes die scoren (Christiaan Knopper)
Vraag de klant om commitment over het verkoopproces (Harrie van Heck)
Hoe maakt u een goed verkoopplan? (Harrie van Heck)
5 tips voor het behalen van uw salestarget (Steyn Elshout)
Waarom doe ik dit ook al weer? (Enno van Kersen)
Heeft u uw verkooptargets goed voor elkaar? (Tips & Advies Verkoop)
Laat uw succes zich maar bewijzen (Hans Oelen)
Zijn uw verkoopdoelen concreet genoeg? (Henk Hemstra)
Het nieuwe jaar is begonnen! (Steyn Elshout)
Help de Kerst komt eraan! (Steyn Elshout)
Zijn uw verkoopdoelen concreet genoeg? (Henk Hemstra)
Uw marketingplan als navigatiesysteem bij acquisitie en verkoop (Vladan Soldat)
Planning: eerst het verste gesprek (Michel Hoetmer)
De targetformule: eenvoudig en doeltreffend (Vladan Soldat)
Punten van een goed verkoopplan (Redactie Verkopersonline.nl)
Doelen stellen (Jan-Willem Seip)
Hoe haal ik nu weer mijn sales target? (Vladan Soldat)
Koude acquisitie: plan op acties en niet op het aantal afspraken (Michel Hoetmer)
Het schrijven van een accountplan (Vladan Soldat)
Ik wil geen accountplan schrijven... (Vladan Soldat)
De Wet van de Verwachtingen (Richard van Houten)
De waarde van strategie (Strategie/Salesplan)
Succes = de juiste doelen juist stellen (Hans Oelen)
Weet wat u wil (Peter Stinckens)
Een metafoor voor Timemanagement (Hans Oelen)
Uw persoonlijke communicatieplan! (Vladan Soldat)
Time management voor verkopers (Verkoop Succes)
Net als de weersverwachting…? (Jan-Willem Seip)

Stel grote doelen

De ene verkoper ziet mogelijkheden waar de andere verkoper in dezelfde situatie vastloopt. Inmiddels zit de economie nog in moeilijk vaarwater en klanten zijn dus kritisch. Welke verkoper heeft er nu gelijk?

Stel grote doelen

Om uw doelen te kunnen bereiken, is het natuurlijk allereerst nodig om te weten wát u wilt. Dat klinkt misschien erg voor de hand liggend, maar ik ervaar steeds vaker dat verkopers zó vast zitten in hun dagelijkse patronen, dat ze geneigd zijn om eerst te doen en dan pas na te denken.

Dit is niet vervelend bedoeld, want wat ik hier wil overbrengen is dat het belangrijk is om allereerst tijd vrij te maken om tot in detail te bepalen wat uw wensen zijn, om pas dan acties op te zetten.

Neem de tijd hiervoor, want doelen stelt u niet voor uw verkoopleider of uw werkgever, doelen stelt u alleen maar voor uzelf! 

Stel grote doelen, geen kleine!
De reden dat velen hun doelen niet bereiken, is dat ze overtuigingen meedragen die het realiseren van grote doelen blokkeren. Met angst en beven gaan veel verkopers de maand december in, omdat ze in deze maand moeten aangeven aan het management, wat ze het komende jaar gaan doen.

Groei ………? 
Nou…hmmm… misschien 5%….., want meer durven ze niet aan.

Waarom geen 10% groei?
Waarom geen 30% groei?
Waarom geen 100% groei?

Geef het maar toe, dit wordt u ingegeven door uw eigen persoonlijke angst of onzekerheid: het niet waar te kunnen maken. Vraag: waar komt die angst of onzekerheid vandaan?

Wat zou er gebeuren wanneer u die angst en onzekerheid niet zou hebben?
Angst en onzekerheid worden u ingegeven door uw persoonlijke blueprint. Uw persoonlijke programmering, de overtuigingen die u heeft over uzelf, over uw vermogens, over de gigantisch vele of de ontzettend weinige kansen die de markt u te bieden heeft en met name over uw persoonlijke visie, wat wél kan en niet, wat wél tot uw mogelijkheden behoort en wat niet.

De ene verkoper ziet alleen maar mogelijkheden en kansen in de markt en de andere verkoper loopt vanuit eenzelfde product en regio en doelgroep vast, vanuit de gedachte en zijn persoonlijke ervaring, dat de economie nog lang niet hersteld is, want klanten zijn nog steeds voorzichtig.

Welke verkoper heeft er nu gelijk?
Beide hebben gelijk, want hun persoonlijke overtuigingen zorgen er onbewust en automatisch voor dat ze gelijk hebben en krijgen. Dit is informatie die ligt opgeslagen in uw onderbewustzijn. U kunt uw onderbewustzijn vergelijken met de harde schijf van uw computer. Er staat informatie op die niet juist hoeft te zijn, maar uw handelen en denken passen zich hier automatisch op aan. Dit...en niets anders, bepaalt wat u wel of niet kunt en zult bereiken.

Daarom is het zo  belangrijk, om uzelf en met name uw overtuigingen te leren kennen.

Ik help commerciële mensen nu al meer dan vijftien jaar om zichzelf te leren kennen en met name om ze inzicht te laten krijgen in hun eigen overtuigingen en programmering.
Ik heb met u maar een kennismakingsgesprekje van vijf minuten nodig om u met zekerheid te kunnen vertellen wat uw succespotenties zijn en hoe uw pensioen er met zekerheid uit gaat zien!

Klinkt dat arrogant of zet u dit aan het denken?
Natuurlijk kunt u uw programmering veranderen, natuurlijk ben u in staat om uw omzet en/of je marge met 20, 30, 40 of zelfs met 100% te verbeteren, zelfs op korte termijn. Maar dan moet u wel uzelf willen leren kennen en op basis daarvan de niet bruikbare onderdelen van uw programmering willen veranderen.

Zoek niet verkeerd
Zoekt u alstublieft niet op de verkeerde plaatsen wanneer u verbetering wilt, want als u uw succesverbetering denkt te halen uit de zogenaamde ontwikkelingen op het gebied van   verkooptechnieken en inzichten, dan bent u gedoemd om 50 of 60 of 70 uren in de week te blijven maken om uw huidige omzet te stabiliseren of er zelfs maar een marginale verbetering in aan te brengen.

Lijkt het u echter heerlijk om met de helft van de tijd, 100% meer omzet te realiseren, neem dan eens een gedurfde actie en leer te kijken naar wie en wat u bent en hoe u denkt en voelt.

Tip
Formuleer grote doelen en wanneer u aan uzelf merkt dat u daar niet in gelooft, zoek dan achter die angstgedachte de daaraan gekoppelde overtuiging, want die hoort daar niet. Als ik of iemand anders 100% groei weet te realiseren, dan moet u dat ook kunnen! U moet het alleen geloven, er in geloven en het vertrouwen hebben dat u het zult realiseren…en met de juiste overtuigen werkt dat zo.
Ik wens u veel zelfkennis.

Hans Oelen
Palaver

Hans  Oelen

Hans Oelen

Hans Oelen is oprichter, trainer en succescoach van Palaver-trainingen. Op de gebieden leiderschap, sales en dienstverlening, heeft hij vele mensen en bedrijven geholpen het beste uit zichzelf te halen en hun dromen te realiseren. Als auteur geniet hij bekendheid door zijn boeken ‘Zijn…wat je wilt worden’ en ‘Het nieuwe verkopen’ .
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 8,3
(4 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

René Knecht

de eenvoudigste manier en snelste manier om veranderingen teweeg te brengen of andere resultaten te verkrijgen zijn inderdaad nieuwe overtuigingen. De rest (skills, attitude...) volgt vanzelf.

Toch blijkt het in praktijk het moeilijkste.
Aan Skills kun je jarenlang werken met slechts 10-30% meer resultaat terwijl een verandering in overtuiging 1000% verschil kan maken.

Dit artikel wilt dit aanduiden.

De manier waarop is de grote vraag. Meeste mensen verzetten zich juist omwille van hun overtuigingen tegen veranderingen. Het moet soms behoorlijk slecht gaan in hun (beroeps)leven om effectief eindelijk .. te veranderen...) Soms moet je 1000 X nee te horen krijgen om in te zien dat je verkeerd bezig bent....of om in te zien dat je verkoopsaanpak toch misschien niet de juiste is.

Een goede coach kan dit proces versnellen als die (echt)in jou gelooft en dus overtuigd is dat je beter kunt!

Ik ben het dus met Hans eens!
Met volle overtuiging,René

Dewit Christian |  http://--

Een doel zetten in de vorm van groeicijfer is essentieel, zoniet is men als een zeiler zonder windrichting. De moeilijkheid is een correct getal te vinden dat (in een stabiele markt) minstens 10% boven de te verwachten groei moet liggen en toch nog realistisch (= haalbaar) blijft. Als verkoper met 35 jaar ervaring kan ik zeggen dat het halen en zeker overtreffen van de groei een enorme voldoening geeft voor jezelf en een voorbeeld is voor je collega's. Verkoop blijft het meest boeiende beroep!

Peter Sjoerdsma

In tekst hiervoor ga je uit van ideale sitautie, dat je een geweldig product hebt dat gewelding goed ondersteund wordt door gehele organisatie. Dan is verkopen een feest en is de sky de limit wat betreft prognoses. Maar als je te maken hebt met een situatie dat niet meer geinvesteerd wordt in kwaliteit, nieuwe wegen, verbeteringen etc.; als je op pad moet met een product wat steeds minder tegemoet komt aan de wensen van de klant, dan kan het knap lastig zijn je huidige omzet te behouden.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel