Vladan Soldat is headhunter gespecialiseerd in de technology sales arbeidsmarkt. Met zijn ervaring binnen zowel het software sales vakgebied als het recruitment vak, helpt hij managers om succesvolle, commerciële teams te bouwen.Kijk op www.nobelrecruitment.com voor meer informatie.
Heeft u ook stapels visitekaartjes van mensen met wie u ooit eens kennis heeft gemaakt maar waar u al lang geen contact meer mee heeft gehad? En durft u ze niet meer durft te bellen, terwijl u, nu u op zoek bent naar nieuwe omzet en opdrachten, dat eigenlijk wel graag zou willen? Hier is een methode om dat op te lossen.
Ontwerp een communicatieplan!
In dit plan legt u vast hoe u op vaste tijdstippen contact met uw klant of prospect opneemt. Dat kan op verschillende manieren, naast het bellen hier een aantal suggesties:
Prospect of Klant
Klant
- Nieuwjaarskaart - Kaart vanaf uw vakantieadres - Nieuwsbrief - interessante artikelen over uw branche - Adhoc acties - Speciale prijs voor leden nieuwsbrief - Magazijn uitverkoop - Zomeracties
- Verjaardagskaart - Een idee over een hobby of liefhebberij
Hoe vaak u contact opneemt ligt helemaal aan de situatie van u en uw bedrijf/product; voldoende zodat uw klant u niet vergeet en niet zo veel dat het gaat irriteren. Zo'n plan zou er als volgt uit kunnen zien:
januari - nieuwjaarskaart
mei - bellen
september - nieuwsbrief
februari -
juni -
oktober -
maart - nieuwsbrief
juli - ansichtkaart vanaf uw vakantieadres
november - bellen
april -
Augustus -
december -
De essentie van dit plan is dat uw relaties met regelmaat iets van u horen. Als u zich aan uw eigen plan houdt dan kunnen uw relaties er op deze manier op rekenen dat u hen niet weer vergeet.
Schrijf vervolgens een "spijtbetuiging": Niet het leukste klusje, maar wat kan u gebeuren? Het contact is toch al verbroken dus u heeft niets te verliezen. Het ergste dat u kan overkomen is dat alles blijft zoals het nu is: geen contact meer. Hier een voorbeeld:
Beste ….,
In mijn professionele loopbaan als ……... heb ik ervaren dat het opbouwen en onderhouden van een goede relatie voor beide partijen van grote waarde is.
Ik moet echter toegeven dat ik in het onderhouden van onze relatie niet zo pro-actief ben geweest als ik had gewild. Daarom stuur ik u hierbij onze nieuwsbrief/kaart als tastbaar bewijs van de waarde die ik aan onze relatie hecht.
Binnenkort neem ik contact met u op om ......... te bespreken.
Met vriendelijke groet, ……………………….
Voer vanaf nu uw communicatieplan uit, zonder haperingen. U heeft vanaf nu altijd een onderwerp om te bellen (Heeft u mijn kaart ontvangen? Heeft u mijn nieuwsbrief gelezen?) en met een beetje handigheid en sociale vaardigheid worden uw oude contacten opnieuw ambassadeurs van uw dienstverlening en misschien zelfs wel uw klant.
Neem nieuwe relaties direct op in uw plan. Vertel iedereen die u leert kennen hoe u gewend bent om te communiceren en vertel hem/haar dat u ook met hen op die manier wilt communiceren.
U verzeilt dan nooit meer in de situatie dat een zakelijke relatie wegkwijnt.
Henk Hemstra
Vladan Soldat
Vladan Soldat is headhunter gespecialiseerd in de technology sales arbeidsmarkt. Met zijn ervaring binnen zowel het software sales vakgebied als het recruitment vak, helpt hij managers om succesvolle, commerciële teams te bouwen.Kijk op www.nobelrecruitment.com voor meer informatie.
Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
Reageren
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.