Sales Manager: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Sales Plan

De haat-liefde verhouding tussen ondernemen en sales (André Hagelen)
Pas na drie keer ‘nee’ is het oké (André Hagelen)
Creëer verleiding in je aanbod (Rene Knecht)
Consultative Selling: welke KPI’s zijn van belang ? (André Hagelen)
De klant bepaalt wat ie betaalt?! (Jan-Willem Seip)
Situationeel leiding geven in de Verkoop (Richard van Houten)
Creëer een ijzersterke propositie (André Hagelen)
De meest gemaakte vergissing (André Hagelen)
What’s in it for me? (Herman Meijer)
Nutteloze oplossingen verkopen tegen hoge marges (Rene Knecht)
7 strategieën tegen manipulatie (Richard van Houten)
Jouw klant als intermediair (Herman Meijer)
Blijf de concurrentie een stap voor (Jorg Hartog)
Te happig overkomen bij de klant (Jan-Willem Seip)
Expected Goals - een voetbalperspectief (Jorg Hartog)
Gebruik de aannames van je concurrent (Rene Knecht)
Start-up Sales: a different cookie (Richard van Houten)
Stairway to Heaven (Jorg Hartog)
De struisvogelpolitiek die wel werkt (Jos Burgers)
Groot denken en groot blijven roepen (Richard van Houten)
4 strategieën voor omgaan met de emotionele toestand van prospects (Jorg Hartog)
Gespreksstrategie - een belangrijke discipline in Sales (André Hagelen)
Sneller closen door de energie te veranderen (Rene Knecht)
Prospectgesprekken: kwantiteit v. kwaliteit (Richard van Houten)
Van groeistagnatie naar succes (Jorg Hartog)
Geen adrenaline, geen verkoop (Rene Knecht)
Samenwerken is de sleutel (Rene Knecht)
Anti-Marketing: ga op zoek naar creators! (Rene Knecht)
Klanten zijn lui (Rene Knecht)
Dit doet uw concurrent nog niet (Natasja Hoogenboom)
Wat als je prospect met een blinde vlek zit? (Rene Knecht)
Spelinzicht in verkopen (Rene Knecht)
De toekomst van B2B verkoop (Jorg Hartog)
Inzicht verkopen: verander de taal van je oplossing (Rene Knecht)
Het kopen en verkopen van Energie en Positivisme (Richard van Houten)
Stuurloos zonder salesfilosofie (Harro Willemsen)
Cold calling: 3 principes die van jou een baas maken (Chris de Graaf)
Ook razendsnel inspelen op klantvoorwaarden? (André Hagelen)
Praat jij over je concurrenten? (Rene Knecht)
Wat sales kan leren van AI (André Hagelen)
High end klanten – 5 strategieën (Richard van Houten)
Hoe haal je 67% conversie in verkoopgesprekken? (André Hagelen)
Dit is waarom we targets niet halen! (Chris de Graaf)
Moeilijk bereikbare prospects benaderen (Harro Willemsen)
Ben je als verkoper veilig voor je klant? (Rene Knecht)
Sales, olympische spelen en succes… (André Hagelen)
De deal creëren of najagen?! (Rene Knecht)
Je eigen Sales Playbook in 9 stappen (André Hagelen)
Je zult in deze tijd maar salesmanager zijn…. (Marianne van de Water)
Dit proces laat jouw sales exploderen, juist nu! (Jorg Hartog)
Reïncarnatie van de verkoop (Herman Meijer)
De kracht van deadlines (André Hagelen)
Stel jezelf deze 3 vragen om meer deals te scoren (André Hagelen)
Waarom is "teamwork" onmisbaar in de verkoop? (Herman Meijer)
Het nieuwe normaal of het nieuwe verkopen?! (Herman Meijer)
Zonder pijn kun je niks verkopen (Harro Willemsen)
Thuiswerken? Tips van een admiraal (André Hagelen)
'De korting is uitverkocht' (Herman Meijer)
Nieuwe business via nieuwe kanalen (Jorg Hartog)
Hoeveel tijd besteedt u aan acquisitie-voorbereiding? (Victor Bonke)
Hoe houdt u de regie over het verkoopgesprek in handen (Toine Simons)
Verkopen met een “glazen bol” (Rene Knecht)
Hoe sluit u een topdeal? (Herman Meijer)
‘Agile’ verkopen (Toine Simons)
Verkopen als adviseur, kan dat wel? (Toine Simons)
Case stories: de beste manier om een klant te overtuigen (Harro Willemsen)
De duivelse details maken de topverkoper (Richard van Houten)
Help! Mijn klant wil nadenken (Michel Hoetmer)
Houd die achterban in de peiling! (André Hagelen)
De concurrentie inzetten: hoe doe je dat? (Michel Hoetmer)
De order veilig stellen in de pre-sales fase (Rene Knecht)
Verkopen in de toekomst: ‘Co-kwalificeren’ (Toine Simons)
Verkoopplan: iets voor u? (Jan-Willem Seip)
De belangrijkste pijler van succes in de verkoop (Michel Hoetmer)
Meer omzet met de Buyers Journey (André Hagelen)
7 uitgangspunten voor het succesvol verkopen van diensten (Toine Simons)
Durft u deze 3 vragen te stellen? (Marcel Hoefman)
Niet verkopen, maar waarde aantonen (Toine Simons)
Wat verkoopt ú eigenlijk? (Harro Willemsen)
Naast schieten en toch scoren bij koud bellen (Victor Bonke)
Het gatekeeper dilemma (Toine Simons)
Een vliegende start in het nieuwe jaar (Marcel Hoefman)
Is afsluiten de belangrijkste stap in het verkoopgesprek?
Meer sales? Denk als een topcoach! (Marcel Hoefman)
‘Ik wil er even over nadenken…’ En dan?!
Tijd maken voor acquisitie: hoe doet u dat? (Victor Bonke)
We houden (te veel) van eenvoud (Peter Stinckens)
Het verkoopgeheim van de veilingmeester (Richard van Houten)
3 strategieën om van een Prijs een prijsje te maken (Jos Burgers)
De ‘V’ in Verkopen (Edwin Scheperman)
Klassieke misser: laat uw hefboom niet vallen! (Walter Spruyt)
Doelen stellen: topverkopers leren van topsporters (Marcel Hoefman)
Praat u met een blocker of een mobilizer? (Harro Willemsen)
Gek op aanbiedingen (Jos Burgers)
Geef in elk geval geen geld (Jos Burgers)
De paradox van beïnvloeden (Rene Knecht)
Uitdagen of niet uitdagen? (Harro Willemsen)
Een offerte verkoopt... niets (Frank Wouters)
Verkopen zonder over uw product te praten (Rene Knecht)
We verkopen verandering (Harro Willemsen)
De psychologie van prijzen (Richard van Houten)
Bent u als verkoper inwisselbaar? (Rene Knecht)
De commerciële vakspecialist (Harro Willemsen)
Hoe wordt u als verkoper ook een goede onderhandelaar? (Walter Spruyt)
De verkoop verandert, transformeer uw aanpak (Richard van Houten)
Verkooptargets en tijdsinvestering (Richard van Houten)
Winnen op waarde, durft u? (Marcel Hoefman)
10 vragen aan... Hans Vernooij, Commercieel Directeur (Rob Snoeijen)
Een kwalitatieve salespipeline in 11 stappen (Massimo Gagliotti)
Denk goed na over uw doelstellingen bij Salescoaching (Edwin Scheperman)
10 vragen aan... Marc van Hemert, Sales Director (Rob Snoeijen)
10 vragen aan... Edwin van den Akker; salesmanager (Rob Snoeijen)
Verkopers hebben het druk, druk, druk ... maar waarmee?! (Herman Meijer)
Wat verkopers kunnen leren van Louis van Gaal (Marcel Hoefman)
Is koude acquisitie ook voor u een eeuwige strijd? (Victor Bonke)
Op = op; het werkt ook in B2B verkoop (Jos Burgers)
Met dit wapen verslaat u prijsvechters (Marcel Hoefman)
Is uw contactpersoon een marionet? (Herman Meijer)
Geloof of kennis: wat brengt u verder? (Peter Stinckens)
Focus op de 2e verkoop (Richard van Houten)
Klantloyaliteit: een must! (André Hagelen)
Het succes van de ELITE verkoopmethode (Richard van Houten)
Optimaal hunten én farmen (Richard van Houten)
Geen slapende honden wakker maken (Michel Hoetmer)
Hoe nuttig zijn targets? (Michel Hoetmer)
Dat hebben we al eens geprobeerd (Peter Stinckens)
Uw klanten: winstgevend of kostenpost? (André Hagelen)
Doelen stellen of doelloos bellen? (Victor Bonke)
Het professionele verkoopplan (Richard van Houten)
Wat is uw toegevoegde waarde? (Jos Burgers)
Wees geen Kamikaze-verkoper (Richard van Houten)
De sleutel tot kwaliteit: FiTiR (Vladan Soldat)
U krijgt uw superieure oplossing niet verkocht? (Rene Knecht)
Wat wilt u met het telefoongesprek bereiken? (Redactie Verkopersonline.nl)
Klanten en andere ergernissen (Peter Stinckens)
Verkoopstrategieën (Ronald van den Berg)
De vijf essentiële onderdelen van uw verkoopplan (Richard van Houten)
Plan B: uw alternatieve verkoopplan (Harro Willemsen)
De klant staat centraal! (Peter Stinckens)
Weet u nog welke doelen u zichzelf vorig jaar hebt gesteld? (Hans Oelen)
Groot denken, groots presteren (Hans Oelen)
Kritieke momenten in de verkoop (Michel Hoetmer)
Stel grote doelen (Hans Oelen)
Wat komt u eigenlijk doen bij de klant? (Peter Stinckens)
Offertes die scoren (Christiaan Knopper)
Vraag de klant om commitment over het verkoopproces (Harrie van Heck)
Hoe maakt u een goed verkoopplan? (Harrie van Heck)
5 tips voor het behalen van uw salestarget (Steyn Elshout)
Waarom doe ik dit ook al weer? (Enno van Kersen)
Heeft u uw verkooptargets goed voor elkaar? (Tips & Advies Verkoop)
Laat uw succes zich maar bewijzen (Hans Oelen)
Zijn uw verkoopdoelen concreet genoeg? (Henk Hemstra)
Het nieuwe jaar is begonnen! (Steyn Elshout)
Help de Kerst komt eraan! (Steyn Elshout)
Zijn uw verkoopdoelen concreet genoeg? (Henk Hemstra)
Uw marketingplan als navigatiesysteem bij acquisitie en verkoop (Vladan Soldat)
Planning: eerst het verste gesprek (Michel Hoetmer)
De targetformule: eenvoudig en doeltreffend (Vladan Soldat)
Punten van een goed verkoopplan (Redactie Verkopersonline.nl)
Doelen stellen (Jan-Willem Seip)
Hoe haal ik nu weer mijn sales target? (Vladan Soldat)
Koude acquisitie: plan op acties en niet op het aantal afspraken (Michel Hoetmer)
Het schrijven van een accountplan (Vladan Soldat)
Ik wil geen accountplan schrijven... (Vladan Soldat)
De Wet van de Verwachtingen (Richard van Houten)
De waarde van strategie (Strategie/Salesplan)
Succes = de juiste doelen juist stellen (Hans Oelen)
Weet wat u wil (Peter Stinckens)
Een metafoor voor Timemanagement (Hans Oelen)
Uw persoonlijke communicatieplan! (Vladan Soldat)
Time management voor verkopers (Verkoop Succes)
Net als de weersverwachting…? (Jan-Willem Seip)

Winnen op waarde, durft u?

Niemand koopt een auto alleen op de prijs. De overige aankoopcriteria zijn bij uitstek het terrein van de verkoper. Doe hier uw voordeel mee.

Winnen op waarde, durft u?

Eén van de meest uitdagende aspecten van het verkoopvak is het verkopen van waarde. Prijsgevechten winnen is sales-technisch een stuk makkelijker: keihard aantonen dat u de goedkoopste bent in euro's en klaar is korting-Kees.

Maar even eerlijk: voor prijsgevechten is een salesprofessional niet echt nodig. Sterker nog: die vormt in dat geval een kostenverhogende factor. Een directeur of ondernemer zou ervoor kunnen kiezen om de prijzen nog verder te verlagen door de kosten van de salesforce te elimineren. Of door goedkopere online verkoopprocessen te ontwikkelen, of een telesales dienst aan te nemen. Kijk maar om u heen, het gebeurt al. De noodzaak van een salesforce is al lang niet meer vanzelfsprekend.

Het bestaansrecht van salesprofessionals zit slechts in één ding: waarde verkopen. Alleen daarmee rechtvaardigt u een hoger prijskaartje dan de markt-stunter waarmee u vaak de strijd aan moet binden.

Wat vindt u waardevol?
Gelukkig is het kopen op basis van waarde voor velen volstrekt natuurlijk gedrag. Tenminste … als u kijkt naar de manier waarop u zelf inkoopt. Twee voorbeelden:
1: u koopt een nieuwe wasmachine. Kiest u de kortingsknaller van de week? Of betaalt u liever wat meer in ruil voor tien jaar meer duurzaamheid, drie jaar garantie, prettig energiezuinig en ook nog eens bezorging en installatie aan huis?

2: denk even terug aan de laatste keer dat u een auto kocht. In de basis niet meer dan een vervoermiddel dat u van A naar B brengt. Maar nam u uw koopbeslissing uitsluitend op basis van de prijs? Was de laagste catalogusprijs of de laagste bijtelling daadwerkelijk doorslaggevend? Of speelden andere zaken (zoals ruimte, uitstraling, comfort of veiligheid) ook een rol?
Deze voorbeelden gaan over twee soorten waarde:
  • Tastbare waarde gaat over het besparen van kosten, verhogen van rendement, vermindering van risico etc.
  • Niet-tastbare waarde gaat over aspecten die te maken hebben met gemak, veiligheid, exclusiviteit, betrouwbaarheid etc.

Ontdek wat van waarde is voor uw klant

De twee voorbeelden gingen over mijn veronderstellingen ten aanzien van uw koopgedrag. Het mooie is, dat het koopgedrag van uw klanten er waarschijnlijk net zo uitziet. Niet alleen bij de keuze van hun mobiele telefoon, overhemd of vakantie, maar ook bij veel zakelijke transacties zoals het kiezen van een accountant of een ict-leverancier.

Ook zij wegen bij hun beslissing zowel de tastbare en niet-tastbare waarde van uw aanbod af tegen de prijs. Natuurlijk komt het voor dat prijs de doorslag geeft, daar hoeven we niet om heen te draaien. Meestal zijn dat situaties waarin alle overige keuzevariabelen identiek zijn of de waarde-elementen niet op de juiste manier worden gecommuniceerd. Het eerste komt in de praktijk een stuk minder vaak voor dan gedacht wordt en aan het tweede kun je werken.

Maak het uw klant en uzelf daarom gemakkelijk: kwantificeer zaken als besparing en opbrengstverhoging en ontdek welke niet-tastbare waarde-elementen ook van belang zijn. Zorg dat het in uw salesbenadering daar over gaat in plaats van over producteigenschappen, die zijn voor de meeste klanten veel minder interessant.

Extra tip: een prijsverhoging
Als u het vechten om de laagste prijs zat bent en beter wil worden in het winnen op waarde, heb ik nog een simpel maar effectief advies: verhoog uw prijs. Niet extreem, maar net genoeg om de prijsarena te ontstijgen. Toegegeven, het vraagt wel wat lef, maar het mes snijdt hier aan twee kanten: u sluit de ingesleten sluiproutes naar kortingswegen af en dwingt uzelf daarmee om uw focus op waarde te leggen. Dat is op termijn niet alleen goed voor de klant en uw organisatie, maar winnen op waarde geeft ook veel meer voldoening dan vechten op prijs!

Marcel Hoefman

Marcel  Hoefman
Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële mogelijkheden willen halen. Marcel zegt wat hij denkt, gaat voor resultaat en is allergisch voor verkooponzin. Marcel is als zelfstandig trainer en ondernemer verbonden aan Kenneth Smit. Zijn columns schrijft hij op persoonlijke titel.
Alle artikelen van deze auteur
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   9,0
(27 stemmen)
Reacties

Richard van Houten |  http://www.bronpartners.nl

Goed dat je 'toegevoegde waarde' nu eens wat verder uitdiept Marcel.

Te vaak wordt de term 'toegevoegde waarde' geroepen, zonder dat nu eens concreet te maken. Kunst voor de verkoper is om de gewenste (vaak latent aanwezige) toegevoegde waarde vanuit de klant naar boven te halen. Zodat je niet verkoopt, maar de klant zelf laat kopen. Zelfovertuiging is de beste manier van overtuigen.

Laat de prospect zoveel mogelijk praten en zo naar boven brengen wát hij nu zo belangrijk vindt. En waaróm. Is het de door jou aangegeven 'tastbare-' of 'niet-tastbare waarde...Zo komt de prospect namelijk in de 'discovery-mode' en niet in de 'defensive modee' van problemen, risico's en nadelen zien.

Even naar je voorbeeld van de autoverkoper: die zou zo maar als Toegevoegde Waarde van een te verkopen auto, heel enthousiast de mooie 'features' kunnen gaan benoemen. Mooie 'striping', schitterende sportvelgen, het is een speciale editie die zeer gewild is.... Maar dat zou niet míjn Toegevoegde Waarde (als klant) zijn.

Op tijd zijn en dus geen problemen met de auto is noodzaak in mijn vak. Met een gerust gevoel in de ochtend naar de opdrachtgever, zonder gevoel dat er iets met de auto kan zijn. Een auto waarvan de opdrachtgever niet zegt: "zo dus dáárom reken je die hoge tarieven...", maar een auto welke een verlengde is van mijn bedrijfsfilosofie bijvoorbeeld. Goed als de verkoper dan vraagt wat die filosofie dan is. De koppeling is dan zo gemaakt.

En met name de verbinding naar mijn neurale systeem, omdat ik me goed voel bij de waarde die ik met de auto verkrijg.

Ik ben het geheel met je eens: praat minder over producteigenschappen/ features. Leg een 'waarden-lijst' voor aan de klant en vraag hem de voor hem/haar 5 belangrijkste aan te kruisen. Een eenvoudige manier om te ontdekken op wélke waarden je moet uitkomen in de verkoop.

Mooi en waardevol artikel. Thanks!

Je mag nooit je prijs laten zakken, de enige echte waarde is diegene die de klant als perceptie heeft.

Wout

Ja, goed verhaal.
Veel klanten schermen met het argument dat je als aanbieder niet de goedkoopste bent.
Een simpele en doeltreffende reaktie is vragen of de klant zélf wél de goedkoopste is...?
Per definitie is dat er maar één en dus uiterst zeldzaam.
Op deze wijze breek je het argument prijs af en kun je sparren over de meerwaarde van je eigen aanbieding.
De klant zit dan in de 'begrip-modus', prijs is secundair geworden.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel