Sales Manager: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Sales Plan

De meest gemaakte vergissing (André Hagelen)
What’s in it for me? (Herman Meijer)
Nutteloze oplossingen verkopen tegen hoge marges (Rene Knecht)
7 strategieën tegen manipulatie (Richard van Houten)
Jouw klant als intermediair (Herman Meijer)
Blijf de concurrentie een stap voor (Jorg Hartog)
Te happig overkomen bij de klant (Jan-Willem Seip)
Expected Goals - een voetbalperspectief (Jorg Hartog)
Gebruik de aannames van je concurrent (Rene Knecht)
Start-up Sales: a different cookie (Richard van Houten)
Stairway to Heaven (Jorg Hartog)
De struisvogelpolitiek die wel werkt (Jos Burgers)
Groot denken en groot blijven roepen (Richard van Houten)
4 strategieën voor omgaan met de emotionele toestand van prospects (Jorg Hartog)
Gespreksstrategie - een belangrijke discipline in Sales (André Hagelen)
Sneller closen door de energie te veranderen (Rene Knecht)
Prospectgesprekken: kwantiteit v. kwaliteit (Richard van Houten)
Creëer een ijzersterke propositie (André Hagelen)
Van groeistagnatie naar succes (Jorg Hartog)
Geen adrenaline, geen verkoop (Rene Knecht)
Samenwerken is de sleutel (Rene Knecht)
Anti-Marketing: ga op zoek naar creators! (Rene Knecht)
Klanten zijn lui (Rene Knecht)
Dit doet uw concurrent nog niet (Natasja Hoogenboom)
Wat als je prospect met een blinde vlek zit? (Rene Knecht)
Situationeel leiding geven in de Verkoop (Richard van Houten)
Spelinzicht in verkopen (Rene Knecht)
De toekomst van B2B verkoop (Jorg Hartog)
Inzicht verkopen: verander de taal van je oplossing (Rene Knecht)
De klant bepaalt wat ie betaalt?! (Jan-Willem Seip)
Het kopen en verkopen van Energie en Positivisme (Richard van Houten)
Stuurloos zonder salesfilosofie (Harro Willemsen)
Cold calling: 3 principes die van jou een baas maken (Chris de Graaf)
Ook razendsnel inspelen op klantvoorwaarden? (André Hagelen)
Praat jij over je concurrenten? (Rene Knecht)
Wat sales kan leren van AI (André Hagelen)
High end klanten – 5 strategieën (Richard van Houten)
Hoe haal je 67% conversie in verkoopgesprekken? (André Hagelen)
Dit is waarom we targets niet halen! (Chris de Graaf)
Moeilijk bereikbare prospects benaderen (Harro Willemsen)
Ben je als verkoper veilig voor je klant? (Rene Knecht)
Sales, olympische spelen en succes… (André Hagelen)
De haat-liefde verhouding tussen ondernemen en sales (André Hagelen)
De deal creëren of najagen?! (Rene Knecht)
Je eigen Sales Playbook in 9 stappen (André Hagelen)
Je zult in deze tijd maar salesmanager zijn…. (Marianne van de Water)
Dit proces laat jouw sales exploderen, juist nu! (Jorg Hartog)
Reïncarnatie van de verkoop (Herman Meijer)
De kracht van deadlines (André Hagelen)
Stel jezelf deze 3 vragen om meer deals te scoren (André Hagelen)
Waarom is "teamwork" onmisbaar in de verkoop? (Herman Meijer)
Het nieuwe normaal of het nieuwe verkopen?! (Herman Meijer)
Zonder pijn kun je niks verkopen (Harro Willemsen)
Thuiswerken? Tips van een admiraal (André Hagelen)
'De korting is uitverkocht' (Herman Meijer)
Nieuwe business via nieuwe kanalen (Jorg Hartog)
Hoeveel tijd besteedt u aan acquisitie-voorbereiding? (Victor Bonke)
Hoe houdt u de regie over het verkoopgesprek in handen (Toine Simons)
Verkopen met een “glazen bol” (Rene Knecht)
Hoe sluit u een topdeal? (Herman Meijer)
‘Agile’ verkopen (Toine Simons)
Verkopen als adviseur, kan dat wel? (Toine Simons)
Case stories: de beste manier om een klant te overtuigen (Harro Willemsen)
De duivelse details maken de topverkoper (Richard van Houten)
Help! Mijn klant wil nadenken (Michel Hoetmer)
Houd die achterban in de peiling! (André Hagelen)
De concurrentie inzetten: hoe doe je dat? (Michel Hoetmer)
De order veilig stellen in de pre-sales fase (Rene Knecht)
Verkopen in de toekomst: ‘Co-kwalificeren’ (Toine Simons)
Verkoopplan: iets voor u? (Jan-Willem Seip)
De belangrijkste pijler van succes in de verkoop (Michel Hoetmer)
Meer omzet met de Buyers Journey (André Hagelen)
7 uitgangspunten voor het succesvol verkopen van diensten (Toine Simons)
Durft u deze 3 vragen te stellen? (Marcel Hoefman)
Niet verkopen, maar waarde aantonen (Toine Simons)
Wat verkoopt ú eigenlijk? (Harro Willemsen)
Naast schieten en toch scoren bij koud bellen (Victor Bonke)
Het gatekeeper dilemma (Toine Simons)
Een vliegende start in het nieuwe jaar (Marcel Hoefman)
Is afsluiten de belangrijkste stap in het verkoopgesprek?
Meer sales? Denk als een topcoach! (Marcel Hoefman)
‘Ik wil er even over nadenken…’ En dan?!
Tijd maken voor acquisitie: hoe doet u dat? (Victor Bonke)
We houden (te veel) van eenvoud (Peter Stinckens)
Het verkoopgeheim van de veilingmeester (Richard van Houten)
3 strategieën om van een Prijs een prijsje te maken (Jos Burgers)
De ‘V’ in Verkopen (Edwin Scheperman)
Klassieke misser: laat uw hefboom niet vallen! (Walter Spruyt)
Doelen stellen: topverkopers leren van topsporters (Marcel Hoefman)
Praat u met een blocker of een mobilizer? (Harro Willemsen)
Gek op aanbiedingen (Jos Burgers)
Geef in elk geval geen geld (Jos Burgers)
De paradox van beïnvloeden (Rene Knecht)
Uitdagen of niet uitdagen? (Harro Willemsen)
Een offerte verkoopt... niets (Frank Wouters)
Verkopen zonder over uw product te praten (Rene Knecht)
We verkopen verandering (Harro Willemsen)
De psychologie van prijzen (Richard van Houten)
Bent u als verkoper inwisselbaar? (Rene Knecht)
De commerciële vakspecialist (Harro Willemsen)
Hoe wordt u als verkoper ook een goede onderhandelaar? (Walter Spruyt)
De verkoop verandert, transformeer uw aanpak (Richard van Houten)
Verkooptargets en tijdsinvestering (Richard van Houten)
Winnen op waarde, durft u? (Marcel Hoefman)
10 vragen aan... Hans Vernooij, Commercieel Directeur (Rob Snoeijen)
Een kwalitatieve salespipeline in 11 stappen (Massimo Gagliotti)
Denk goed na over uw doelstellingen bij Salescoaching (Edwin Scheperman)
10 vragen aan... Marc van Hemert, Sales Director (Rob Snoeijen)
10 vragen aan... Edwin van den Akker; salesmanager (Rob Snoeijen)
Verkopers hebben het druk, druk, druk ... maar waarmee?! (Herman Meijer)
Wat verkopers kunnen leren van Louis van Gaal (Marcel Hoefman)
Is koude acquisitie ook voor u een eeuwige strijd? (Victor Bonke)
Op = op; het werkt ook in B2B verkoop (Jos Burgers)
Met dit wapen verslaat u prijsvechters (Marcel Hoefman)
Is uw contactpersoon een marionet? (Herman Meijer)
Geloof of kennis: wat brengt u verder? (Peter Stinckens)
Focus op de 2e verkoop (Richard van Houten)
Klantloyaliteit: een must! (André Hagelen)
Het succes van de ELITE verkoopmethode (Richard van Houten)
Optimaal hunten én farmen (Richard van Houten)
Geen slapende honden wakker maken (Michel Hoetmer)
Hoe nuttig zijn targets? (Michel Hoetmer)
Dat hebben we al eens geprobeerd (Peter Stinckens)
Uw klanten: winstgevend of kostenpost? (André Hagelen)
Doelen stellen of doelloos bellen? (Victor Bonke)
Het professionele verkoopplan (Richard van Houten)
Wat is uw toegevoegde waarde? (Jos Burgers)
Wees geen Kamikaze-verkoper (Richard van Houten)
De sleutel tot kwaliteit: FiTiR (Vladan Soldat)
U krijgt uw superieure oplossing niet verkocht? (Rene Knecht)
Wat wilt u met het telefoongesprek bereiken? (Redactie Verkopersonline.nl)
Klanten en andere ergernissen (Peter Stinckens)
Verkoopstrategieën (Ronald van den Berg)
De vijf essentiële onderdelen van uw verkoopplan (Richard van Houten)
Plan B: uw alternatieve verkoopplan (Harro Willemsen)
De klant staat centraal! (Peter Stinckens)
Weet u nog welke doelen u zichzelf vorig jaar hebt gesteld? (Hans Oelen)
Groot denken, groots presteren (Hans Oelen)
Kritieke momenten in de verkoop (Michel Hoetmer)
Stel grote doelen (Hans Oelen)
Wat komt u eigenlijk doen bij de klant? (Peter Stinckens)
Offertes die scoren (Christiaan Knopper)
Vraag de klant om commitment over het verkoopproces (Harrie van Heck)
Hoe maakt u een goed verkoopplan? (Harrie van Heck)
5 tips voor het behalen van uw salestarget (Steyn Elshout)
Waarom doe ik dit ook al weer? (Enno van Kersen)
Heeft u uw verkooptargets goed voor elkaar? (Tips & Advies Verkoop)
Laat uw succes zich maar bewijzen (Hans Oelen)
Zijn uw verkoopdoelen concreet genoeg? (Henk Hemstra)
Het nieuwe jaar is begonnen! (Steyn Elshout)
Help de Kerst komt eraan! (Steyn Elshout)
Zijn uw verkoopdoelen concreet genoeg? (Henk Hemstra)
Uw marketingplan als navigatiesysteem bij acquisitie en verkoop (Vladan Soldat)
Planning: eerst het verste gesprek (Michel Hoetmer)
De targetformule: eenvoudig en doeltreffend (Vladan Soldat)
Punten van een goed verkoopplan (Redactie Verkopersonline.nl)
Doelen stellen (Jan-Willem Seip)
Hoe haal ik nu weer mijn sales target? (Vladan Soldat)
Koude acquisitie: plan op acties en niet op het aantal afspraken (Michel Hoetmer)
Het schrijven van een accountplan (Vladan Soldat)
Ik wil geen accountplan schrijven... (Vladan Soldat)
De Wet van de Verwachtingen (Richard van Houten)
De waarde van strategie (Strategie/Salesplan)
Succes = de juiste doelen juist stellen (Hans Oelen)
Weet wat u wil (Peter Stinckens)
Een metafoor voor Timemanagement (Hans Oelen)
Uw persoonlijke communicatieplan! (Vladan Soldat)
Time management voor verkopers (Verkoop Succes)
Net als de weersverwachting…? (Jan-Willem Seip)

Verkoopplan: iets voor u?

Jan-Willem  Seip
Jan-Willem Seip
Vendicum

Krijgt u ook jeuk als u het woord 'verkoopplan' hoort? Als dat het geval is, lees dan verder en ervaar dat het maken van een kort en krachtig verkoopplan helemaal niet zo lastig is.

Verkoopplan: iets voor u?

Targets
Veel verkopers krijgen een target van bovenaf opgelegd en staan voor de uitdaging om, bijvoorbeeld, 2 miljoen euro per jaar binnen te harken. En het jaar daarop tien procent daarbovenop. Angstaanjagend lijkt het soms. Waar begin ik? Hoe ga ik dat dit jaar weer doen?

Begin vandaag nog met uw voorbereidingen en u kunt dan het komend jaar met plezier tegemoet zien!

Eenvoudig
Bij het opstellen van een verkoopplan gaat het in feite om een planningsproces. De aanpak en de opbouw ervan zijn onthutsend eenvoudig. Het consequent volgen van de planning wordt als moeilijk ervaren. Het gaat in de kern om de volgende stappen:

  • Het formuleren van doelen
  • Vaststellen van activiteiten om doelen te realiseren
  • Het organiseren van de te ondernemen activiteiten
  • Uitvoering
  • Meten van de resultaten en vergelijken met de normen
  • Beheersing en eventuele aanpassing.

De drie belangrijkste aspecten

  • de targets
  • de strategie
  • het actieplan

Om een verkoopplan gefundeerd op te kunnen bouwen, adviseer ik u een visie en een missie op te nemen. Wat bedoel ik met deze begrippen?

Visie: Hoe denk ik dat de wereld zich zal ontwikkelen? Welke gevolgen heeft dit voor uw doelgroep?
Missie: Wat wil ik in deze veranderende wereld betekenen voor mijn doelgroep?

Het is belangrijk bovenstaande vragen goed doordacht te beantwoorden.

NB: zorg dat uw verkoopplan aansluit op het afdelings- of ondernemingsplan. Vaak zijn ondernemingsplannen topdown (vanuit het management naar de werkvloer) geschreven.

 
Als u zelf het initiatief neemt om een verkoopplan te maken, dan is dit bottum-up. Verkopers hebben als geen ander kennis van de klanten en de markt waarin zij werken. Uw marktkennis neemt u natuurlijk op in uw verkoopplan. Deze informatie 'van de werkvloer' gaat naar boven, naar het management of de marketingafdeling, die dit, als het goed is, meenemen in de bedrijfsvoering.
 

En voorbeeld van een plan is bijvoorbeeld:

Doel

  • 7 nieuwe klanten voor het einde van [dit boekjaar] met een minimale orderwaarde van € 25.000,-
  • € 150.000,- omzet uit bestaande klanten voor het einde van [dit boekjaar]

Strategie
Focussen op organisaties met meer dan 100 medewerkers in de regio Zuid-Nederland en deze organisaties voorzien van een totaalaanbod door samen te werken met onze businesspartner.

Acties

  • in januari adressen verzamelen van organisaties met meer dan 100 medewerkers
  • een seminar voorbereiden voor specifieke prospects in februari
  • in maart samenwerking met de businesspartners bespreken
  • bepalen van gemeenschappelijke doelstellingen in april
  • in mei een call/mail campagne organiseren
  • het kwalificeren van de meest potentiële leads in mei
  • op wekelijks niveau: het telefonisch benaderen van 15 prospect
  • ...

Een SMART doel
Zorg ervoor dat u in staat bent om in 1 alinea te omschrijven wat u wilt bereiken.

Een voorbeeld van een dergelijk SMART doel is:

  • In het eerste kwartaal wil ik in de provincie Gelderland alle zorginstellingen benaderen.
  • Mijn aanbod: bouwprojectmanagement voor hun vastgoed.
  • Mijn doelgroep is alle Gelderse zorginstellingen met een gebouwoppervlak van minimaal 300 m2.
  • Ik benader deze zorginstellingen via een opvallende mailing die ik vervolgens nabel.
  • Ik streef een conversie van mailing naar afspraak na van 25:1 (1 afspraak per 25 brieven) die uitmonden in minimaal 3 opdrachten met een totale omzet van € 150.000.

Niet verder kijken dan morgen
Een onderzoek van DOOR Nederland toont aan dat 2% van de verkopers vier tot vijf jaar vooruit kijkt. Zij werken met doelstellingen, al dan niet op papier. Zij weten waar ze over vijf jaar willen staan. 32% van de verkopers blijkt één tot drie jaar vooruit te kijken. Zij werken project- of accountmatig en zijn vaak gericht op een door anderen bepaalde horizon.

41% van de verkopers kijkt echter niet of nauwelijks vooruit. Zij denken in termen van morgen en overmorgen. De komende maand is voor hen al middellange termijn. Zij volgen de door de verkoopleiding gegeven instructies: Als de baas aangeeft dat ik zes bedrijven per dag moet bezoeken of bellen, dan doe ik dat.

De overige 25% van de verkopers is uitsluitend bezig met gisteren en loopt achter de feiten aan. Zij blussen branden. Zij kennen continu achterstanden en bereiken hun targets niet.

 Het is uw uitdaging uw eventuele collega's maar zeker uzelf te interesseren in de uitvoering van uw meerjarenplan. Nog beter is alle betrokken er daadwerkelijk bij te betrekken.

Afgerekend worden op getallen
Naast het kwantitatieve doel - hoeveel klanten in het jaar - spelen ook kwalitatieve doelstellingen een belangrijke rol. Het gaat er immers niet alleen om dat er klanten worden gewonnen en behouden, maar ook om de vraag op welke wijze dat gebeurt.

Ga uit van de drie basistaken van elke verkoper:

  • Het winnen van klanten; het aantal afspraken en uit te brengen offertes
  • Het behouden van klanten; het halveren van klachten, het aantal repeat orders en de duur van de klantrelatie
  • Het bouwen aan bestaande klanten; extra aandacht voor klanten.


Op 1 A4-tje
U ziet dat dit plan (naast een eventuele sterkte/zwakte analyse) niet meer dan één A4-tje in beslag neemt en zo hoort het ook!

Tot slot komt het aan op het DOEN! Als u het zelf bedacht hebt in plaats van dat het u opgedragen is, merkt u dat u veel meer drive en motivatie heeft om uw eigen plan uit te voeren.


Tip

En zorg ervoor dat u in uw volgende verkoopplan de ervaringen van het jaar daarvoor meeneemt. Zodoende wordt het een levend document dat u in staat stelt een succesvolle en strijdvaardige verkoopprofessional te zijn.
 

Jan-Willem Seip

Jan-Willem  Seip
Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”. Dit laat hij verkopers ook ervaren: met aanstekelijk enthousiasme een écht contact en chemie bij een ander laten ontstaan.
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Verkoopplan, Doelen stellen
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   7,3
(120 stemmen)
Reacties

Ed Debipersad

Interessant om zo simpel naar iets lastigs te kijken.

Ed Debipersad

Interessant om zo simpel naar iets lastigs te kijken.

Svenja

Ik heb er enorm veel aan gehad! Hartelijk dank!

Branko Booij

Geweldig...! Ruim 2 A4-tjes voor iets waar je redelijk de weg in kwijt kunt raken.

Remco

Dit is de absolute basis van het verkoopplan. Maar: super! Duidelik en helder.

claudia beumer

Andrea van Doorn

Helder geschreven en goede tips en handvatten!

jan wage |  http://www.janwage.nl

Bijzonder goed hanteerbaar artikel, Jan-Willem ! Eigenlijk had je mij als geestelijke voorvader moeten vermelden, omdat de VERKOOPPLAN-formule voor het eerst werd ontwikkeld in mijn boek:"Verkopers leiden, opleiden, begeleiden" (1974), eigernlijk nog reeds eerder als VERKAUFSPLAN in mijn Duitse:"Psychologie und Technik des Verkaufsgesprächs" (1969).
Het is plezierig, dat nieuwe generaties de fakkel doordragen.
Veel verder succes toegewenst !
Jan Wage
Venusstraat 64
B-2520 Oelegem

Jan-Willem Seip |  http://www.vendicum.nl/

@Jan Wage, bedankt voor de aanvullende reactie. Bij deze staat de geestelijk voorvader genoteerd :-)

deit artikel was zinvol om mijn focus beter te formuleren.
Ben van huisuit gezondheidszorg mens en nu aan het uitbreiden met verkoop , dus dit was goede informatie om mee verder te kunnen.
Groet Birgit Demmendal

Jan-Willem Seip |  http://www.vendicum.nl/

@BirgitDemmendal: fijn dat je als 'non-sales' zo verder geholpen bent. Succes ermee en een mooi 2012 gewenst!

PS mooie website/bedrijf heb je!

antoon |  http://www.biozo.nl

Geeft een goede leidraad om verkoopplan op te stellen

Jan-Willem Seip |  http://www.vendicum.nl/

@Antoon, dank je wel voor je reactie.

Interessant artikel. Bedankt!

Duidelijk en helder verhaal!

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel