Het nieuwe jaar is begonnen! Nieuwe ronde, nieuwe kansen! Dit jaar gaan we het target weer halen! Na ons heerlijk te hebben volgegeten met kerstlekkernijen en oliebollen is januari weer aangebroken.
Tijd voor nieuwe targets, omzetten binnenhalen bij nieuwe klanten en last but not least het binnenhouden van huidige klanten.
Maar wat gaat u nu doen als salespersoon? Welke potentiële klanten gaat u benaderen? Hoe gaat u de targets behalen dit jaar? Uitdagende vragen, die aan het begin van elk jaar weer terug komen binnen de sales….
Mijn tips voor een goede start van het jaar:
Stel voor uzelf en met uw team een duidelijke focus op. Dit houdt in dat u zich ECHT op bepaalde markten of klantgroepen dient te richten. Let hierbij op onder meer: - past het bij de organisatie (visie, kernwaarden, UBR's), - is het segment afdoende winstgevend - is de organisatie op korte en lange termijn gebaat bij nieuwe klanten uit de gekozen segmenten?
Stel doelstellingen op die u wilt behalen in de geselecteerde segmenten. Niet alleen in kwantiteit, maar juist ook in kwaliteit! Een voorbeeld: 10 tevreden klanten binnen het segment Gemeentes (vastgesteld via een onafhankelijk klanttevredenheidsonderzoek), waarbij contracten zijn afgesloten voor minimaal 3 jaar.
Filter uit de doelstellingen een plan van aanpak, met onder andere de benaderingswijzen, op te stellen pitch, mogelijke acties die gepland kunnen worden, hoeveel klanten wanneer binnen gehaald kunnen worden (leadtime), etc.
Indien de organisaties die u binnen wilt halen erg complex zijn en veel verkoopinspanning vergen, stel dan een Accountplan op. Vergeet hierbij vooral niet de contactpersonen en hun persoonlijke doelstellingen!
Ga direct na het uitwerken van de plannen aan de slag. Dus vanaf uiterlijk half januari weer vol aan de benadering van klanten werken (hoe vroeger u begint, hoe sneller u de doelstellingen behaalt!)
Tip Binnen de op te stellen plannen draait alles om focus. Ga bij uzelf na wat de belangrijkste zaken zijn om uw targets te behalen en focus u hierop. Met een goede focus is het makkelijk scoren, alleen is het zo verrekte moeilijk om u aan de focus te houden!
Deze ruimte is er voor om mensen de gelegenheid te geven om inhoudelijk op het artikel te reageren, niet om je cv bekend te maken.
Echter, nu ik je cv toch voor mijn neus gepresenteerd krijg, wil ik toch een opmerking maken.
Solliciteren en acquisitie hebben wel wat met elkaar gemeen.Ik ben dan ook bang dat je de lessen van de in 2009 gevolgde acquisitie en opdrachtverwervingstraining al weer vergeten bent, want met de 4 openingszinnen die je gebruikt, laat je niet bepaald je beste kant zien!
Je kunt maar één keer een eerste indruk maken..... en deze is absoluut niet sterk!
Veel succes met het vinden van een goede baan.
hans van hartskamp
Het is de frustratie die er vanaf knalt.
Ik werk hard, altijd gemotiveerd en je krijgt de zak.
Het klinkt inderdaad frustrerend, alleen denk ik dat je op deze manier niet echt aan een nieuwe baan zult komen. Zet je ertoe om positief te worden en te blijven en vooral ook dat je weer enthousiast wordt! Dan komen de banen automatisch weer....
hans O. Bedankt voor de opmerking, zoals je ziet ben ik het met je eens.
Blijf vooral positief denken. In de 80er jaren ben ik ook twee jaar werkloos geweest. Die tijd heb ik opgevuld met WW en kleine baantjes. Maar ik ben er in blijven geloven en ben weer aan de slag gekomen. En mijn laatste baan kreeg ik in 1999 toen ik 55 jaar was en dat kwam omdat ik er in bleef geloven en een positieve houding bleef uitstralen.
Hans Oelen heeft gelijk volkomen gelijk als hij stelt dat je een eerste indruk maar eenmaal kunt maken en die was niet best. Probeer je instelling te verbeteren.
Succes.
Koert Wijnands
Reageren
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.