Sales Manager: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Sales Plan

Creëer verleiding in je aanbod (Rene Knecht)
Consultative Selling: welke KPI’s zijn van belang ? (André Hagelen)
De klant bepaalt wat ie betaalt?! (Jan-Willem Seip)
Situationeel leiding geven in de Verkoop (Richard van Houten)
Creëer een ijzersterke propositie (André Hagelen)
De meest gemaakte vergissing (André Hagelen)
What’s in it for me? (Herman Meijer)
Nutteloze oplossingen verkopen tegen hoge marges (Rene Knecht)
7 strategieën tegen manipulatie (Richard van Houten)
Jouw klant als intermediair (Herman Meijer)
Blijf de concurrentie een stap voor (Jorg Hartog)
Te happig overkomen bij de klant (Jan-Willem Seip)
Expected Goals - een voetbalperspectief (Jorg Hartog)
Gebruik de aannames van je concurrent (Rene Knecht)
Start-up Sales: a different cookie (Richard van Houten)
Stairway to Heaven (Jorg Hartog)
De struisvogelpolitiek die wel werkt (Jos Burgers)
Groot denken en groot blijven roepen (Richard van Houten)
4 strategieën voor omgaan met de emotionele toestand van prospects (Jorg Hartog)
Gespreksstrategie - een belangrijke discipline in Sales (André Hagelen)
Sneller closen door de energie te veranderen (Rene Knecht)
Prospectgesprekken: kwantiteit v. kwaliteit (Richard van Houten)
Van groeistagnatie naar succes (Jorg Hartog)
Geen adrenaline, geen verkoop (Rene Knecht)
Samenwerken is de sleutel (Rene Knecht)
Anti-Marketing: ga op zoek naar creators! (Rene Knecht)
Klanten zijn lui (Rene Knecht)
Dit doet uw concurrent nog niet (Natasja Hoogenboom)
Wat als je prospect met een blinde vlek zit? (Rene Knecht)
Spelinzicht in verkopen (Rene Knecht)
De toekomst van B2B verkoop (Jorg Hartog)
Inzicht verkopen: verander de taal van je oplossing (Rene Knecht)
Het kopen en verkopen van Energie en Positivisme (Richard van Houten)
Stuurloos zonder salesfilosofie (Harro Willemsen)
Cold calling: 3 principes die van jou een baas maken (Chris de Graaf)
Ook razendsnel inspelen op klantvoorwaarden? (André Hagelen)
Praat jij over je concurrenten? (Rene Knecht)
Wat sales kan leren van AI (André Hagelen)
High end klanten – 5 strategieën (Richard van Houten)
Hoe haal je 67% conversie in verkoopgesprekken? (André Hagelen)
Dit is waarom we targets niet halen! (Chris de Graaf)
Moeilijk bereikbare prospects benaderen (Harro Willemsen)
Ben je als verkoper veilig voor je klant? (Rene Knecht)
Sales, olympische spelen en succes… (André Hagelen)
De haat-liefde verhouding tussen ondernemen en sales (André Hagelen)
De deal creëren of najagen?! (Rene Knecht)
Je eigen Sales Playbook in 9 stappen (André Hagelen)
Je zult in deze tijd maar salesmanager zijn…. (Marianne van de Water)
Dit proces laat jouw sales exploderen, juist nu! (Jorg Hartog)
Reïncarnatie van de verkoop (Herman Meijer)
De kracht van deadlines (André Hagelen)
Stel jezelf deze 3 vragen om meer deals te scoren (André Hagelen)
Waarom is "teamwork" onmisbaar in de verkoop? (Herman Meijer)
Het nieuwe normaal of het nieuwe verkopen?! (Herman Meijer)
Zonder pijn kun je niks verkopen (Harro Willemsen)
Thuiswerken? Tips van een admiraal (André Hagelen)
'De korting is uitverkocht' (Herman Meijer)
Nieuwe business via nieuwe kanalen (Jorg Hartog)
Hoeveel tijd besteedt u aan acquisitie-voorbereiding? (Victor Bonke)
Hoe houdt u de regie over het verkoopgesprek in handen (Toine Simons)
Verkopen met een “glazen bol” (Rene Knecht)
Hoe sluit u een topdeal? (Herman Meijer)
‘Agile’ verkopen (Toine Simons)
Verkopen als adviseur, kan dat wel? (Toine Simons)
Case stories: de beste manier om een klant te overtuigen (Harro Willemsen)
De duivelse details maken de topverkoper (Richard van Houten)
Help! Mijn klant wil nadenken (Michel Hoetmer)
Houd die achterban in de peiling! (André Hagelen)
De concurrentie inzetten: hoe doe je dat? (Michel Hoetmer)
De order veilig stellen in de pre-sales fase (Rene Knecht)
Verkopen in de toekomst: ‘Co-kwalificeren’ (Toine Simons)
Verkoopplan: iets voor u? (Jan-Willem Seip)
De belangrijkste pijler van succes in de verkoop (Michel Hoetmer)
Meer omzet met de Buyers Journey (André Hagelen)
7 uitgangspunten voor het succesvol verkopen van diensten (Toine Simons)
Durft u deze 3 vragen te stellen? (Marcel Hoefman)
Niet verkopen, maar waarde aantonen (Toine Simons)
Wat verkoopt ú eigenlijk? (Harro Willemsen)
Naast schieten en toch scoren bij koud bellen (Victor Bonke)
Het gatekeeper dilemma (Toine Simons)
Een vliegende start in het nieuwe jaar (Marcel Hoefman)
Is afsluiten de belangrijkste stap in het verkoopgesprek?
Meer sales? Denk als een topcoach! (Marcel Hoefman)
‘Ik wil er even over nadenken…’ En dan?!
Tijd maken voor acquisitie: hoe doet u dat? (Victor Bonke)
We houden (te veel) van eenvoud (Peter Stinckens)
Het verkoopgeheim van de veilingmeester (Richard van Houten)
3 strategieën om van een Prijs een prijsje te maken (Jos Burgers)
De ‘V’ in Verkopen (Edwin Scheperman)
Klassieke misser: laat uw hefboom niet vallen! (Walter Spruyt)
Doelen stellen: topverkopers leren van topsporters (Marcel Hoefman)
Praat u met een blocker of een mobilizer? (Harro Willemsen)
Gek op aanbiedingen (Jos Burgers)
Geef in elk geval geen geld (Jos Burgers)
De paradox van beïnvloeden (Rene Knecht)
Uitdagen of niet uitdagen? (Harro Willemsen)
Een offerte verkoopt... niets (Frank Wouters)
Verkopen zonder over uw product te praten (Rene Knecht)
We verkopen verandering (Harro Willemsen)
De psychologie van prijzen (Richard van Houten)
Bent u als verkoper inwisselbaar? (Rene Knecht)
De commerciële vakspecialist (Harro Willemsen)
Hoe wordt u als verkoper ook een goede onderhandelaar? (Walter Spruyt)
De verkoop verandert, transformeer uw aanpak (Richard van Houten)
Verkooptargets en tijdsinvestering (Richard van Houten)
Winnen op waarde, durft u? (Marcel Hoefman)
10 vragen aan... Hans Vernooij, Commercieel Directeur (Rob Snoeijen)
Een kwalitatieve salespipeline in 11 stappen (Massimo Gagliotti)
Denk goed na over uw doelstellingen bij Salescoaching (Edwin Scheperman)
10 vragen aan... Marc van Hemert, Sales Director (Rob Snoeijen)
10 vragen aan... Edwin van den Akker; salesmanager (Rob Snoeijen)
Verkopers hebben het druk, druk, druk ... maar waarmee?! (Herman Meijer)
Wat verkopers kunnen leren van Louis van Gaal (Marcel Hoefman)
Is koude acquisitie ook voor u een eeuwige strijd? (Victor Bonke)
Op = op; het werkt ook in B2B verkoop (Jos Burgers)
Met dit wapen verslaat u prijsvechters (Marcel Hoefman)
Is uw contactpersoon een marionet? (Herman Meijer)
Geloof of kennis: wat brengt u verder? (Peter Stinckens)
Focus op de 2e verkoop (Richard van Houten)
Klantloyaliteit: een must! (André Hagelen)
Het succes van de ELITE verkoopmethode (Richard van Houten)
Optimaal hunten én farmen (Richard van Houten)
Geen slapende honden wakker maken (Michel Hoetmer)
Hoe nuttig zijn targets? (Michel Hoetmer)
Dat hebben we al eens geprobeerd (Peter Stinckens)
Uw klanten: winstgevend of kostenpost? (André Hagelen)
Doelen stellen of doelloos bellen? (Victor Bonke)
Het professionele verkoopplan (Richard van Houten)
Wat is uw toegevoegde waarde? (Jos Burgers)
Wees geen Kamikaze-verkoper (Richard van Houten)
De sleutel tot kwaliteit: FiTiR (Vladan Soldat)
U krijgt uw superieure oplossing niet verkocht? (Rene Knecht)
Wat wilt u met het telefoongesprek bereiken? (Redactie Verkopersonline.nl)
Klanten en andere ergernissen (Peter Stinckens)
Verkoopstrategieën (Ronald van den Berg)
De vijf essentiële onderdelen van uw verkoopplan (Richard van Houten)
Plan B: uw alternatieve verkoopplan (Harro Willemsen)
De klant staat centraal! (Peter Stinckens)
Weet u nog welke doelen u zichzelf vorig jaar hebt gesteld? (Hans Oelen)
Groot denken, groots presteren (Hans Oelen)
Kritieke momenten in de verkoop (Michel Hoetmer)
Stel grote doelen (Hans Oelen)
Wat komt u eigenlijk doen bij de klant? (Peter Stinckens)
Offertes die scoren (Christiaan Knopper)
Vraag de klant om commitment over het verkoopproces (Harrie van Heck)
Hoe maakt u een goed verkoopplan? (Harrie van Heck)
5 tips voor het behalen van uw salestarget (Steyn Elshout)
Waarom doe ik dit ook al weer? (Enno van Kersen)
Heeft u uw verkooptargets goed voor elkaar? (Tips & Advies Verkoop)
Laat uw succes zich maar bewijzen (Hans Oelen)
Zijn uw verkoopdoelen concreet genoeg? (Henk Hemstra)
Het nieuwe jaar is begonnen! (Steyn Elshout)
Help de Kerst komt eraan! (Steyn Elshout)
Zijn uw verkoopdoelen concreet genoeg? (Henk Hemstra)
Uw marketingplan als navigatiesysteem bij acquisitie en verkoop (Vladan Soldat)
Planning: eerst het verste gesprek (Michel Hoetmer)
De targetformule: eenvoudig en doeltreffend (Vladan Soldat)
Punten van een goed verkoopplan (Redactie Verkopersonline.nl)
Doelen stellen (Jan-Willem Seip)
Hoe haal ik nu weer mijn sales target? (Vladan Soldat)
Koude acquisitie: plan op acties en niet op het aantal afspraken (Michel Hoetmer)
Het schrijven van een accountplan (Vladan Soldat)
Ik wil geen accountplan schrijven... (Vladan Soldat)
De Wet van de Verwachtingen (Richard van Houten)
De waarde van strategie (Strategie/Salesplan)
Succes = de juiste doelen juist stellen (Hans Oelen)
Weet wat u wil (Peter Stinckens)
Een metafoor voor Timemanagement (Hans Oelen)
Uw persoonlijke communicatieplan! (Vladan Soldat)
Time management voor verkopers (Verkoop Succes)
Net als de weersverwachting…? (Jan-Willem Seip)

Weet u nog welke doelen u zichzelf vorig jaar hebt gesteld?

En…..hebt u ze gerealiseerd? Heeft u zich vastgehouden aan uw plan? Of bent u onderweg toch uw motivatie verloren? Ongetwijfeld heeft u een lijst met excuses en redenen bedacht om uiteindelijk toch maar niet uw plan te hoeven blijven volgen.

Weet u nog welke doelen u zichzelf vorig jaar hebt gesteld?

Ondanks goede bedoelingen en aanvankelijk vertrouwen, zijn het interne onbewust werkende processen die u altijd weer weghouden van die plek waar u graag wilt zijn, namelijk op de plek die succes heet.

Ja, dit soort zaken gebeuren, en de enige oorzaak die hier aan ten grondslag ligt, is dat u gewend bent aan patronen en gewoontes die sterk bij u zijn gaan horen en die er elke keer weer voor zorgen dat u uw doelen, waaronder uw commercieel gewenste resultaten, niet bereikt en om weet te zetten in realiteit.
Deze patronen en gewoontes zullen altijd hun beperkende werking blijven doen, totdat u besluit om ze te verwijderen uit uw eigen diepgewortelde unieke programmering. 

Uw onderbewustzijn is zodanig geprogrammeerd, dat het altijd een vastgestelde routine volgt en die bepaalt dat u denkt op een specifieke, bij u passende manier.  
Het is een gewoonte die u gaandeweg in uw leven hebt gevormd. En daarin ben u niet uniek, want we hebben allemaal gewoontes en patronen die van binnenuit hun werking doen.
 
Routines 
Vergelijk dit systeem maar eens met alle gewoontes die u volgt wanneer u
's morgens uit uw bed stapt en uw ochtendritueel volgt. Zo heeft u voor alle gebieden van uw leven bepaalde gewoontes gevormd, die zijn vastgelegd op uw onderbewustzijn.
Ook heeft uw onderbewustzijn gewoontes opgeslagen op welke manier u met iets als motivatie en het vasthouden aan intenties en doelen omgaat.
 
Ik wil u in dit (lange) artikel graag meenemen naar een manier waarop u deze vastgelegde gewoontes en patronen kunt herkennen en veranderen, waardoor uw doelen en intenties juist wél worden gerealiseerd.
Ik ga u vertellen hoe u dat doet, met name ook hoe u die ingesleten excuses kunt elimineren én hoe u positieve gewoontes en patronen kunt creëren. Ook hoe u deze vervolgens kunt vastleggen op uw onderbewustzijn, zodat ze in uw voordeel gaan werken.
 
Motivatie
Wanneer u niet gemotiveerd bent, waardoor u niet in staat bent om zaken te bereiken, dan is het allereerst noodzakelijk om de aanwezige interne blokkades op te ruimen en de excuses en de redenen te elimineren die u tegenhouden in het bereiken van dat wat u wilt.
 
Ga daar voor eens kijken naar doelen die u zichzelf ooit hebt gesteld, maar die u niet hebt gerealiseerd. Denk hierbij eens aan bijvoorbeeld het volgen van een cursus, waar u wel aan bent begonnen maar niet hebt afgemaakt, een boek waar u met de beste intentie aan bent begonnen, maar dat nu al meer dan een jaar ongelezen op de kast ligt, of uw doel om te gaan sparen, beter voor uw lichaam te gaan zorgen, weer te gaan sporten, uw eigen onderneming op te starten, uw financiën op orde te krijgen, u open te stellen voor een fijne relatie, etc.
 
Opdracht
Schrijf nu eens alle redenen en excuses op die u hebt bedacht om uiteindelijk toch niet datgene te doen wat u zich aanvankelijk wél had voorgenomen.
 
Weet u wat, ik zal u een voorzetje geven van veelvoorkomende excuses en redenen die ik met regelmaat te horen krijg, waardoor mensen niet ondernemen wat ze aanvankelijk met enthousiasme wel van plan waren:  
  • Ik heb daar geen tijd voor.
  • Ik heb veel te veel te doen.
  • Ik ga morgen beginnen.
  • Ik ga in het weekend beginnen.
  • Eerst moet dit klaar zijn, dan ga ik ermee beginnen.
  • Ik heb er nu even geen puf voor.
  • Ik heb hard gewerkt vandaag, ik vind het wel even gezegend.
  • Morgen maar weer, nu eerst eens even lekker genieten.
  • Mijn vrienden zullen dit niet begrijpen.
  • Ik heb er na mijn werk geen energie meer voor.
  • Ik ga eerst op vakantie, want dan kan ik met frisse moed beginnen.
  • Ik kan me gewoon niet concentreren.
  • Het is me gewoon teveel.
  • Het lukt me gewoon niet, het is niet aan mij besteed.
  • Het is te moeilijk, teveel, te zwaar, te ingewikkeld.

Deze lijst is oneindig, maar de resultaten niet, want niemand beter dan u weet wat de uiteindelijke uitkomsten elke keer weer zijn: 
U bereikt niet wat u als intentie had! 
 
Waarom?
Omdat vanuit uw unieke programmering onbewust gedachten patronen hun werk laat doen die u elke keer weer bij dezelfde uitkomst terecht laten komen. U bent ergens van overtuigd, en een overtuiging heeft maar één taak, namelijk datgene waar u van overtuigd bent, te laten uitkomen.
 
Schrijf daarom nu de excuses en redenen op die u weghouden bij het doen wat u zou willen doen, om u bewust te worden van de beperkende patronen die u hanteert, om ze vervolgens te kunnen opruimen. 
 
Tijdsmoezen
De meest voorkomende excuses hebben te maken met tijd.
Maar wat is de achterliggende reden om deze tijdexcuses te gebruiken?
Ik vraag u dat, om u bewust te maken dat de factor tijd eigenlijk nooit de werkelijke reden is om iets niet te doen.
Laten we daarom eens kijken naar een gemiddelde dag van de meeste mensen.
 
Een gemiddelde dag
U hebt elke dag de beschikking over exact 24 uren. U slaapt er ongeveer 8 van, waardoor er 16 uren overblijven om te besteden. U investeert hier weer 8 tot 10 van in uw werk en het reizen ernaar toe, waardoor er nog steeds 6 tot 8 uren per dag overblijven.
 
Vervolgens hebt u gemiddeld een uur per dag om met andere mensen face to face of digitaal te praten, dus houd u nog steeds 5 tot 7 uren over.
Koken, eten en relaxen … maar hebt u daar nu echt die resterende 5 tot 7 uren voor nodig?
Nee, echt niet.
 
4-5 minuten
De waarheid is gewoon, dat wanneer u per uur zo'n 4 tot 5 minuten gericht zou investeren in het bereiken van uw commerciële intenties en uw doelen, u daar ruim voldoende aan zou hebben! U zou met de investering van deze minuten met zekerheid uw doelen bereiken!
 
Daarom,
... de werkelijke oorzaak ligt dus nooit in de factor tijd.
In uw onderbewustzijn ligt kennelijk de overtuiging opgeslagen dat u geen tijd hebt, waardoor uw onderbewustzijn allerlei gedachtepatronen zal produceren die er voor zorgen dat u allerlei keuzes maakt om uzelf elk moment van de dag weer te bewijzen dat u inderdaad geen tijd hebt.
Dat en niets anders, nogmaals, is de werking en de taak van overtuigingen.
 
Trainen van geest en onderbewustzijn
Daarom, wanneer u eraan toe bent om vanaf nu juist wél uw doelen te bereiken, is het noodzakelijk om uw geest te gaan trainen en uw onderbewustzijn vanaf nu te gaan voorzien van nieuwe instructies en waarheden (overtuigingen), waardoor het mét u gaat samenwerken in het bereiken van uw doelen, in plaats van tegen u.
 
Kijk daarom naar de redenen en de excuses die u gebruikt, en zet deze om in een vorm die in uw voordeel gaat werken.
Blijf met uw aandacht gericht op wat u wilt bereiken.
Fantaseer hoe het zal zijn wanneer u het doel hebt bereikt en geniet van het gevoel dat dit bij u teweeg brengt.
Dit lijkt allemaal vrijblijvend en misschien zelfs onrealistisch, maar de uitwerking ervan is overdonderend!
 
Uw oude denken elimineren
Komt er nu een gedachte boven borrelen met als inhoud dat u niet genoeg tijd hebt, vertel u uzelf dan dat u nu alle tijd hebt die u nodig hebt om alles te doen wat nodig is om uw doelen te bereiken. Maar ook andere gedachten kunnen bovenkomen:

  • Het gaat slecht in mijn branche.
  • We zitten nog vast in de slechte tijden.
  • Bedrijven zijn nog niet bereid om te investeren.
  • Wij zijn nog steeds duurder dan onze concurrenten…..etc.

Welke blokkerende gedachten u ook maar van binnenuit naar boven hoort komen, neem van mij aan: het zijn excuses, ze zijn niet waar, ze zijn allemaal weerlegbaar, want in elk rayon, in elke branche en in elke tijd zijn er bedrijven en verkopers die onder alle omstandigheden toch succesvol blijven. Hoe dan kan?

Wanneer u vervolgens het gevoel hebt dat u niet beschikt over voldoende ervaring, vertel uzelf dan dat u nu over alle ervaring en kennis beschikt die u nodig hebt om uw intentie te bereiken.
 
Leer uzelf ook direct en vanaf nu te denken aan de dingen die u wilt, in plaats van uw gedachten te vervuilen met alles wat u niet wilt.
Door dit te doen, bent u uw geest en uw onderbewustzijn al aan het herprogrammeren.
 
Richt dus uw AANDACHT op wat u wilt.
Denk aan wat wilt u en hoe dit uw leven zal veranderen.
Denk aan wat u wilt en hoe dit uw dagen zal veranderen.
 
Wanneer u regelmatig denkt aan wat u wilt, dan geeft u uw geest en uw onderbewustzijn telkens weer de instructie om uw doelen te helpen realiseren.
U bent dus in staat om uw eigen programmering in te stellen en in dit geval te herstellen. Sterker nog, u bent de enige die dit kan doen, daarom ... doe het!!
 
Het waarom
Elimineer alle excuses die vanuit uw onderbewustzijn naar boven dwarrelen.
Verander al uw redenen waarom wél in plaats van waarom niet.
Kijk naar wat u hebt gedaan en voed uzelf met waardering.
Besluit nu en stel nu vast wat u wilt bereiken, maar met name ook waarom u dat wilt bereiken.

Accepteer geen excuses meer die in u opkomen
In tegenstelling, denk direct waarom u vanaf nu wel kunt bereiken wat u wenst.
Richt uw aandacht zoveel mogelijk op het gewenste eindresultaat, en NIET op het te volgen proces.
Blijf zoveel mogelijk gericht op het waarom van het bereiken van uw doelen.
Op deze manier bouwt u efficiënt en snel aan een andere denkgewoonte en patroon, een patroon dat in uw voordeel gaat werken.
Spreek vervolgens zo vaak mogelijk uit dat u uw doel hebt bereikt, elke dag weer!!

Naar wie u luistert
Luister niet meer naar de adviezen van collega's die eigenlijk met hetzelfde probleem zitten.
Luister niet meer naar collega's die anders denken en e.e.a. afdoen als flauwekul.
Luister niet meer naar collega's die zich nog maar net staande weten te houden.
Luister vanaf nu naar mensen die het weten, omdat ze het zijn.
Stel vervolgens aan deze mensen geen vragen in de strekking van Hoe doet u dat toch?
Stel ze vragen die gericht zijn op wat ze denken, wat ze dagelijks tegen zichzelf zeggen, hoe ze zichzelf oppeppen en wat hun overtuigingen zijn.
Pas dan gaat u het pad op naar succes.

Hans Oelen

Hans  Oelen
Hans Oelen is oprichter, trainer en succescoach van Palaver-trainingen. Op de gebieden leiderschap, sales en dienstverlening, heeft hij vele mensen en bedrijven geholpen het beste uit zichzelf te halen en hun dromen te realiseren. Als auteur geniet hij bekendheid door zijn boeken ‘Zijn…wat je wilt worden’ en ‘Het nieuwe verkopen’ .
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Doelen stellen
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   7,2
(9 stemmen)
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel