Sales Manager: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Sales Plan

Pas na drie keer ‘nee’ is het oké (André Hagelen)
Creëer verleiding in je aanbod (Rene Knecht)
Consultative Selling: welke KPI’s zijn van belang ? (André Hagelen)
De klant bepaalt wat ie betaalt?! (Jan-Willem Seip)
Situationeel leiding geven in de Verkoop (Richard van Houten)
Creëer een ijzersterke propositie (André Hagelen)
De meest gemaakte vergissing (André Hagelen)
What’s in it for me? (Herman Meijer)
Nutteloze oplossingen verkopen tegen hoge marges (Rene Knecht)
7 strategieën tegen manipulatie (Richard van Houten)
Jouw klant als intermediair (Herman Meijer)
Blijf de concurrentie een stap voor (Jorg Hartog)
Te happig overkomen bij de klant (Jan-Willem Seip)
Expected Goals - een voetbalperspectief (Jorg Hartog)
Gebruik de aannames van je concurrent (Rene Knecht)
Start-up Sales: a different cookie (Richard van Houten)
Stairway to Heaven (Jorg Hartog)
De struisvogelpolitiek die wel werkt (Jos Burgers)
Groot denken en groot blijven roepen (Richard van Houten)
4 strategieën voor omgaan met de emotionele toestand van prospects (Jorg Hartog)
Gespreksstrategie - een belangrijke discipline in Sales (André Hagelen)
Sneller closen door de energie te veranderen (Rene Knecht)
Prospectgesprekken: kwantiteit v. kwaliteit (Richard van Houten)
Van groeistagnatie naar succes (Jorg Hartog)
Geen adrenaline, geen verkoop (Rene Knecht)
Samenwerken is de sleutel (Rene Knecht)
Anti-Marketing: ga op zoek naar creators! (Rene Knecht)
Klanten zijn lui (Rene Knecht)
Dit doet uw concurrent nog niet (Natasja Hoogenboom)
Wat als je prospect met een blinde vlek zit? (Rene Knecht)
Spelinzicht in verkopen (Rene Knecht)
De toekomst van B2B verkoop (Jorg Hartog)
Inzicht verkopen: verander de taal van je oplossing (Rene Knecht)
Het kopen en verkopen van Energie en Positivisme (Richard van Houten)
Stuurloos zonder salesfilosofie (Harro Willemsen)
Cold calling: 3 principes die van jou een baas maken (Chris de Graaf)
Ook razendsnel inspelen op klantvoorwaarden? (André Hagelen)
Praat jij over je concurrenten? (Rene Knecht)
Wat sales kan leren van AI (André Hagelen)
High end klanten – 5 strategieën (Richard van Houten)
Hoe haal je 67% conversie in verkoopgesprekken? (André Hagelen)
Dit is waarom we targets niet halen! (Chris de Graaf)
Moeilijk bereikbare prospects benaderen (Harro Willemsen)
Ben je als verkoper veilig voor je klant? (Rene Knecht)
Sales, olympische spelen en succes… (André Hagelen)
De haat-liefde verhouding tussen ondernemen en sales (André Hagelen)
De deal creëren of najagen?! (Rene Knecht)
Je eigen Sales Playbook in 9 stappen (André Hagelen)
Je zult in deze tijd maar salesmanager zijn…. (Marianne van de Water)
Dit proces laat jouw sales exploderen, juist nu! (Jorg Hartog)
Reïncarnatie van de verkoop (Herman Meijer)
De kracht van deadlines (André Hagelen)
Stel jezelf deze 3 vragen om meer deals te scoren (André Hagelen)
Waarom is "teamwork" onmisbaar in de verkoop? (Herman Meijer)
Het nieuwe normaal of het nieuwe verkopen?! (Herman Meijer)
Zonder pijn kun je niks verkopen (Harro Willemsen)
Thuiswerken? Tips van een admiraal (André Hagelen)
'De korting is uitverkocht' (Herman Meijer)
Nieuwe business via nieuwe kanalen (Jorg Hartog)
Hoeveel tijd besteedt u aan acquisitie-voorbereiding? (Victor Bonke)
Hoe houdt u de regie over het verkoopgesprek in handen (Toine Simons)
Verkopen met een “glazen bol” (Rene Knecht)
Hoe sluit u een topdeal? (Herman Meijer)
‘Agile’ verkopen (Toine Simons)
Verkopen als adviseur, kan dat wel? (Toine Simons)
Case stories: de beste manier om een klant te overtuigen (Harro Willemsen)
De duivelse details maken de topverkoper (Richard van Houten)
Help! Mijn klant wil nadenken (Michel Hoetmer)
Houd die achterban in de peiling! (André Hagelen)
De concurrentie inzetten: hoe doe je dat? (Michel Hoetmer)
De order veilig stellen in de pre-sales fase (Rene Knecht)
Verkopen in de toekomst: ‘Co-kwalificeren’ (Toine Simons)
Verkoopplan: iets voor u? (Jan-Willem Seip)
De belangrijkste pijler van succes in de verkoop (Michel Hoetmer)
Meer omzet met de Buyers Journey (André Hagelen)
7 uitgangspunten voor het succesvol verkopen van diensten (Toine Simons)
Durft u deze 3 vragen te stellen? (Marcel Hoefman)
Niet verkopen, maar waarde aantonen (Toine Simons)
Wat verkoopt ú eigenlijk? (Harro Willemsen)
Naast schieten en toch scoren bij koud bellen (Victor Bonke)
Het gatekeeper dilemma (Toine Simons)
Een vliegende start in het nieuwe jaar (Marcel Hoefman)
Is afsluiten de belangrijkste stap in het verkoopgesprek?
Meer sales? Denk als een topcoach! (Marcel Hoefman)
‘Ik wil er even over nadenken…’ En dan?!
Tijd maken voor acquisitie: hoe doet u dat? (Victor Bonke)
We houden (te veel) van eenvoud (Peter Stinckens)
Het verkoopgeheim van de veilingmeester (Richard van Houten)
3 strategieën om van een Prijs een prijsje te maken (Jos Burgers)
De ‘V’ in Verkopen (Edwin Scheperman)
Klassieke misser: laat uw hefboom niet vallen! (Walter Spruyt)
Doelen stellen: topverkopers leren van topsporters (Marcel Hoefman)
Praat u met een blocker of een mobilizer? (Harro Willemsen)
Gek op aanbiedingen (Jos Burgers)
Geef in elk geval geen geld (Jos Burgers)
De paradox van beïnvloeden (Rene Knecht)
Uitdagen of niet uitdagen? (Harro Willemsen)
Een offerte verkoopt... niets (Frank Wouters)
Verkopen zonder over uw product te praten (Rene Knecht)
We verkopen verandering (Harro Willemsen)
De psychologie van prijzen (Richard van Houten)
Bent u als verkoper inwisselbaar? (Rene Knecht)
De commerciële vakspecialist (Harro Willemsen)
Hoe wordt u als verkoper ook een goede onderhandelaar? (Walter Spruyt)
De verkoop verandert, transformeer uw aanpak (Richard van Houten)
Verkooptargets en tijdsinvestering (Richard van Houten)
Winnen op waarde, durft u? (Marcel Hoefman)
10 vragen aan... Hans Vernooij, Commercieel Directeur (Rob Snoeijen)
Een kwalitatieve salespipeline in 11 stappen (Massimo Gagliotti)
Denk goed na over uw doelstellingen bij Salescoaching (Edwin Scheperman)
10 vragen aan... Marc van Hemert, Sales Director (Rob Snoeijen)
10 vragen aan... Edwin van den Akker; salesmanager (Rob Snoeijen)
Verkopers hebben het druk, druk, druk ... maar waarmee?! (Herman Meijer)
Wat verkopers kunnen leren van Louis van Gaal (Marcel Hoefman)
Is koude acquisitie ook voor u een eeuwige strijd? (Victor Bonke)
Op = op; het werkt ook in B2B verkoop (Jos Burgers)
Met dit wapen verslaat u prijsvechters (Marcel Hoefman)
Is uw contactpersoon een marionet? (Herman Meijer)
Geloof of kennis: wat brengt u verder? (Peter Stinckens)
Focus op de 2e verkoop (Richard van Houten)
Klantloyaliteit: een must! (André Hagelen)
Het succes van de ELITE verkoopmethode (Richard van Houten)
Optimaal hunten én farmen (Richard van Houten)
Geen slapende honden wakker maken (Michel Hoetmer)
Hoe nuttig zijn targets? (Michel Hoetmer)
Dat hebben we al eens geprobeerd (Peter Stinckens)
Uw klanten: winstgevend of kostenpost? (André Hagelen)
Doelen stellen of doelloos bellen? (Victor Bonke)
Het professionele verkoopplan (Richard van Houten)
Wat is uw toegevoegde waarde? (Jos Burgers)
Wees geen Kamikaze-verkoper (Richard van Houten)
De sleutel tot kwaliteit: FiTiR (Vladan Soldat)
U krijgt uw superieure oplossing niet verkocht? (Rene Knecht)
Wat wilt u met het telefoongesprek bereiken? (Redactie Verkopersonline.nl)
Klanten en andere ergernissen (Peter Stinckens)
Verkoopstrategieën (Ronald van den Berg)
De vijf essentiële onderdelen van uw verkoopplan (Richard van Houten)
Plan B: uw alternatieve verkoopplan (Harro Willemsen)
De klant staat centraal! (Peter Stinckens)
Weet u nog welke doelen u zichzelf vorig jaar hebt gesteld? (Hans Oelen)
Groot denken, groots presteren (Hans Oelen)
Kritieke momenten in de verkoop (Michel Hoetmer)
Stel grote doelen (Hans Oelen)
Wat komt u eigenlijk doen bij de klant? (Peter Stinckens)
Offertes die scoren (Christiaan Knopper)
Vraag de klant om commitment over het verkoopproces (Harrie van Heck)
Hoe maakt u een goed verkoopplan? (Harrie van Heck)
5 tips voor het behalen van uw salestarget (Steyn Elshout)
Waarom doe ik dit ook al weer? (Enno van Kersen)
Heeft u uw verkooptargets goed voor elkaar? (Tips & Advies Verkoop)
Laat uw succes zich maar bewijzen (Hans Oelen)
Zijn uw verkoopdoelen concreet genoeg? (Henk Hemstra)
Het nieuwe jaar is begonnen! (Steyn Elshout)
Help de Kerst komt eraan! (Steyn Elshout)
Zijn uw verkoopdoelen concreet genoeg? (Henk Hemstra)
Uw marketingplan als navigatiesysteem bij acquisitie en verkoop (Vladan Soldat)
Planning: eerst het verste gesprek (Michel Hoetmer)
De targetformule: eenvoudig en doeltreffend (Vladan Soldat)
Punten van een goed verkoopplan (Redactie Verkopersonline.nl)
Doelen stellen (Jan-Willem Seip)
Hoe haal ik nu weer mijn sales target? (Vladan Soldat)
Koude acquisitie: plan op acties en niet op het aantal afspraken (Michel Hoetmer)
Het schrijven van een accountplan (Vladan Soldat)
Ik wil geen accountplan schrijven... (Vladan Soldat)
De Wet van de Verwachtingen (Richard van Houten)
De waarde van strategie (Strategie/Salesplan)
Succes = de juiste doelen juist stellen (Hans Oelen)
Weet wat u wil (Peter Stinckens)
Een metafoor voor Timemanagement (Hans Oelen)
Uw persoonlijke communicatieplan! (Vladan Soldat)
Time management voor verkopers (Verkoop Succes)
Net als de weersverwachting…? (Jan-Willem Seip)

Nutteloze oplossingen verkopen tegen hoge marges

Het is vaak het nutteloze dat hoge marges creëert, niet het oplossend vermogen van het aanbod. Lees hier hoe dat werkt en wat je ermee kan in jouw verkooppraktijk.

Nutteloze oplossingen verkopen tegen hoge marges
De gangbare marketingstrategie is nog steeds om oplossingen te verkopen voor problemen. Mij heeft deze benadering nooit echt aangesproken. Intuïtief voelde ik dat er iets fundamenteel mis is met deze werkwijze. Immers, in het dagelijks leven worden we constant verleid door dingen die niets oplossen en ook niet direct belangrijk lijken. Zaken die tegen de stroom van economische rationaliteit en efficiëntie-denken ingaan. Je zou ze zelfs zin-loos kunnen noemen, denk bijvoorbeeld aan allerhande gadgets die niemand echt nodig heeft maar die toch bijna iedereen koopt.

Verleiding is: doelloze af-leiding
De Franse filosoof Jean Baudrillard stelde dat verleiding een proces is dat niet herleid kan worden tot zijn oorzaak. Met andere woorden: het is niet verbonden met een probleem. Het staat op zichzelf en ontsnapt aan het voorspelbare nuttigheidsdenken dat uit problemen voortkomt. Verleiding gebeurt vanuit een af-leiding, dus weg bewegend van een doel. Er is dan iets dat jou af-leidt. Het is een passief moment waarin we worden meegenomen buiten de voorspelbare wereld. Het is zin-loos, non-sense. (bron: De la séduction, 1979, Jean Baudrillard, engelse vertaling).

Denk aan de Barok tijd, de feesten van de vroegere adel, die gepaard gingen met enorme verspillingen. Of aan de hoofse rituelen, hoe men met elkaar omging op bals, het dansritueel, hoe contact werd gelegd, het balboekje, ... allemaal scripts die via een omweg toch leidden naar een ontmoeting, een deal, ... Compleet non-sense in onze tijd van Tinder en transparante communicatie: recht op de man of vrouw af. Maar werkt dit??

Kan je de code loslaten?
Neem bijvoorbeeld het spel van de kat die met de muizen of vogels speelt en er zelfs zorg voor draagt. In dit spel is de kat tijdelijk geen roofdier meer. Dit moment van spel is losgekoppeld van de natuurlijke instincten die de kat als roofdier definiëren, ze is doel-loos, nutte-loos. De kat valt uit zijn roofdier rol, en juist dit aspect trekt kattenliefhebbers aan. De gebruikelijke 'code' van het dier verdwijnt af en toe.

Dit illustreert hoe ware verleiding werkt. Het is de kunst van het onverwachte, het nutteloze, het buiten-gewone, die ons fascineert en aantrekt. Als marketeers, ondernemers, consumenten focussen we ons op het nuttige (gebruikersnut, zekerheid) en het noodzakelijke. Toch is het in het zin-loze dat we voldoening vinden. De oorzaken (waarom we iets nodig hebben) worden dan opnieuw gedefinieerd: “ik heb die iphone nu echt nodig voor mijn werk, want ik moet snel kunnen reageren.”

Praktijk: waar zit in jouw branding het nutteloze?
In je aanbod kan je elementen opnemen die nutteloos onweerstaanbaar zijn voor de mens die wil ontwaken uit de wereld van rationaliteit
  • denk aan rituelen of het spel: handelen zonder intentie.
  • Verkoop je een zekere luxe (of die schijn heeft)? Zit er een 'gadget' in je aanbod?
  • Waar is jouw oplossing een verspilling? (nutteloosheid)
  • Waar breek je met het klassieke oorzaak - gevolg denken?
  • Waar ben je anti-economie? (verspilling)
  • Hoe geef je aan je klant de vrijheid om te ontsnappen uit de wereld van noodzakelijkheid van alledag. Waar laat je je klant een grens overschrijden?
Voorbeelden:
  • Welke luxe kan jij geven in jouw aanbod? Tesla of Apple zijn hier sterk in, of denk aan de Italiaanse designers van auto's.
  • Headhuntingbureaus die kandidaten een hele lijst (nutteloze) rituelen laten ondergaan: de discrete afspraken, de speciale ontvangstruimte, liefst in een grachtenpand, .... het maakt deel uit van het spel. Als je denkt "dat laat ik over aan mijn concurrenten", weet dan dat zij dankzij dit spel 3X meer verdienen dan jij!
  • Denk aan de rituelen in zakendoen: een NDA tekenen (al is het maar symbolisch), de rondleiding, de zakenlunch (maar dan geen broodje gezond/kroket), etc.
  • Luxueuze Evenementen en Seminars: denk aan de awards in het zakendoen (marketing, HR, "verkoper van het jaar" ....) allemaal duur gesponsord maar iedereen die gevoelig is voor prestige is hoort er graag bij.
  • Exclusieve VIP-services die je kunt toevoegen aan je aanbod.
Als alternatief kun je natuurlijk ook discounter worden maar dan moet je radicaal zijn: minimale, zelfs onvriendelijke bediening , geen zakjes om de boodschappen mee te nemen, zelf de klant laten leuren, soberheid .... zo radicaal dat het ook geloofwaardig is. Ik besteed aan het aspect radicaliteit in een volgende bijdrage meer aandacht.

Oefening:
Kijk eens naar concurrenten die jij bewondert: misschien herken je een van bovenstaande elementen?

Tot slot
Vraag gerust hoe je dit kan toepassen op jouw aanbod, ik help je graag verder. Benieuwd naar hoe jouw team in het algemeen presteert bij het afsluiten van deals? Doe gratis deze korte test (groene knop op de homepage). Je krijgt zonder telefoontjes, een rapport met nuttige aanbevelingen in je mailbox.



Rene Knecht

Rene  Knecht
Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. Zo heb ik doeltreffende systemen ontworpen voor koude acquisitie – prospectie op een natuurlijke manier. Deze aanpak is zeer geschikt voor dienstenverkopers, technici, consultants en ondernemers die hun diensten, expertise en zichzelf moeten verkopen.
Alle artikelen van deze auteur
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   8,6
(8 stemmen)
Reacties

ik was je kwijt bij de eerste alinea en kwam niet terug

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel