Sales Manager: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Sales Plan

Pas na drie keer ‘nee’ is het oké (André Hagelen)
Creëer verleiding in je aanbod (Rene Knecht)
Consultative Selling: welke KPI’s zijn van belang ? (André Hagelen)
De klant bepaalt wat ie betaalt?! (Jan-Willem Seip)
Situationeel leiding geven in de Verkoop (Richard van Houten)
Creëer een ijzersterke propositie (André Hagelen)
De meest gemaakte vergissing (André Hagelen)
What’s in it for me? (Herman Meijer)
Nutteloze oplossingen verkopen tegen hoge marges (Rene Knecht)
7 strategieën tegen manipulatie (Richard van Houten)
Jouw klant als intermediair (Herman Meijer)
Blijf de concurrentie een stap voor (Jorg Hartog)
Te happig overkomen bij de klant (Jan-Willem Seip)
Expected Goals - een voetbalperspectief (Jorg Hartog)
Gebruik de aannames van je concurrent (Rene Knecht)
Start-up Sales: a different cookie (Richard van Houten)
Stairway to Heaven (Jorg Hartog)
De struisvogelpolitiek die wel werkt (Jos Burgers)
Groot denken en groot blijven roepen (Richard van Houten)
4 strategieën voor omgaan met de emotionele toestand van prospects (Jorg Hartog)
Gespreksstrategie - een belangrijke discipline in Sales (André Hagelen)
Sneller closen door de energie te veranderen (Rene Knecht)
Prospectgesprekken: kwantiteit v. kwaliteit (Richard van Houten)
Van groeistagnatie naar succes (Jorg Hartog)
Geen adrenaline, geen verkoop (Rene Knecht)
Samenwerken is de sleutel (Rene Knecht)
Anti-Marketing: ga op zoek naar creators! (Rene Knecht)
Klanten zijn lui (Rene Knecht)
Dit doet uw concurrent nog niet (Natasja Hoogenboom)
Wat als je prospect met een blinde vlek zit? (Rene Knecht)
Spelinzicht in verkopen (Rene Knecht)
De toekomst van B2B verkoop (Jorg Hartog)
Inzicht verkopen: verander de taal van je oplossing (Rene Knecht)
Het kopen en verkopen van Energie en Positivisme (Richard van Houten)
Stuurloos zonder salesfilosofie (Harro Willemsen)
Cold calling: 3 principes die van jou een baas maken (Chris de Graaf)
Ook razendsnel inspelen op klantvoorwaarden? (André Hagelen)
Praat jij over je concurrenten? (Rene Knecht)
Wat sales kan leren van AI (André Hagelen)
High end klanten – 5 strategieën (Richard van Houten)
Hoe haal je 67% conversie in verkoopgesprekken? (André Hagelen)
Dit is waarom we targets niet halen! (Chris de Graaf)
Moeilijk bereikbare prospects benaderen (Harro Willemsen)
Ben je als verkoper veilig voor je klant? (Rene Knecht)
Sales, olympische spelen en succes… (André Hagelen)
De haat-liefde verhouding tussen ondernemen en sales (André Hagelen)
De deal creëren of najagen?! (Rene Knecht)
Je eigen Sales Playbook in 9 stappen (André Hagelen)
Je zult in deze tijd maar salesmanager zijn…. (Marianne van de Water)
Dit proces laat jouw sales exploderen, juist nu! (Jorg Hartog)
Reïncarnatie van de verkoop (Herman Meijer)
De kracht van deadlines (André Hagelen)
Stel jezelf deze 3 vragen om meer deals te scoren (André Hagelen)
Waarom is "teamwork" onmisbaar in de verkoop? (Herman Meijer)
Het nieuwe normaal of het nieuwe verkopen?! (Herman Meijer)
Zonder pijn kun je niks verkopen (Harro Willemsen)
Thuiswerken? Tips van een admiraal (André Hagelen)
'De korting is uitverkocht' (Herman Meijer)
Nieuwe business via nieuwe kanalen (Jorg Hartog)
Hoeveel tijd besteedt u aan acquisitie-voorbereiding? (Victor Bonke)
Hoe houdt u de regie over het verkoopgesprek in handen (Toine Simons)
Verkopen met een “glazen bol” (Rene Knecht)
Hoe sluit u een topdeal? (Herman Meijer)
‘Agile’ verkopen (Toine Simons)
Verkopen als adviseur, kan dat wel? (Toine Simons)
Case stories: de beste manier om een klant te overtuigen (Harro Willemsen)
De duivelse details maken de topverkoper (Richard van Houten)
Help! Mijn klant wil nadenken (Michel Hoetmer)
Houd die achterban in de peiling! (André Hagelen)
De concurrentie inzetten: hoe doe je dat? (Michel Hoetmer)
De order veilig stellen in de pre-sales fase (Rene Knecht)
Verkopen in de toekomst: ‘Co-kwalificeren’ (Toine Simons)
Verkoopplan: iets voor u? (Jan-Willem Seip)
De belangrijkste pijler van succes in de verkoop (Michel Hoetmer)
Meer omzet met de Buyers Journey (André Hagelen)
7 uitgangspunten voor het succesvol verkopen van diensten (Toine Simons)
Durft u deze 3 vragen te stellen? (Marcel Hoefman)
Niet verkopen, maar waarde aantonen (Toine Simons)
Wat verkoopt ú eigenlijk? (Harro Willemsen)
Naast schieten en toch scoren bij koud bellen (Victor Bonke)
Het gatekeeper dilemma (Toine Simons)
Een vliegende start in het nieuwe jaar (Marcel Hoefman)
Is afsluiten de belangrijkste stap in het verkoopgesprek?
Meer sales? Denk als een topcoach! (Marcel Hoefman)
‘Ik wil er even over nadenken…’ En dan?!
Tijd maken voor acquisitie: hoe doet u dat? (Victor Bonke)
We houden (te veel) van eenvoud (Peter Stinckens)
Het verkoopgeheim van de veilingmeester (Richard van Houten)
3 strategieën om van een Prijs een prijsje te maken (Jos Burgers)
De ‘V’ in Verkopen (Edwin Scheperman)
Klassieke misser: laat uw hefboom niet vallen! (Walter Spruyt)
Doelen stellen: topverkopers leren van topsporters (Marcel Hoefman)
Praat u met een blocker of een mobilizer? (Harro Willemsen)
Gek op aanbiedingen (Jos Burgers)
Geef in elk geval geen geld (Jos Burgers)
De paradox van beïnvloeden (Rene Knecht)
Uitdagen of niet uitdagen? (Harro Willemsen)
Een offerte verkoopt... niets (Frank Wouters)
Verkopen zonder over uw product te praten (Rene Knecht)
We verkopen verandering (Harro Willemsen)
De psychologie van prijzen (Richard van Houten)
Bent u als verkoper inwisselbaar? (Rene Knecht)
De commerciële vakspecialist (Harro Willemsen)
Hoe wordt u als verkoper ook een goede onderhandelaar? (Walter Spruyt)
De verkoop verandert, transformeer uw aanpak (Richard van Houten)
Verkooptargets en tijdsinvestering (Richard van Houten)
Winnen op waarde, durft u? (Marcel Hoefman)
10 vragen aan... Hans Vernooij, Commercieel Directeur (Rob Snoeijen)
Een kwalitatieve salespipeline in 11 stappen (Massimo Gagliotti)
Denk goed na over uw doelstellingen bij Salescoaching (Edwin Scheperman)
10 vragen aan... Marc van Hemert, Sales Director (Rob Snoeijen)
10 vragen aan... Edwin van den Akker; salesmanager (Rob Snoeijen)
Verkopers hebben het druk, druk, druk ... maar waarmee?! (Herman Meijer)
Wat verkopers kunnen leren van Louis van Gaal (Marcel Hoefman)
Is koude acquisitie ook voor u een eeuwige strijd? (Victor Bonke)
Op = op; het werkt ook in B2B verkoop (Jos Burgers)
Met dit wapen verslaat u prijsvechters (Marcel Hoefman)
Is uw contactpersoon een marionet? (Herman Meijer)
Geloof of kennis: wat brengt u verder? (Peter Stinckens)
Focus op de 2e verkoop (Richard van Houten)
Klantloyaliteit: een must! (André Hagelen)
Het succes van de ELITE verkoopmethode (Richard van Houten)
Optimaal hunten én farmen (Richard van Houten)
Geen slapende honden wakker maken (Michel Hoetmer)
Hoe nuttig zijn targets? (Michel Hoetmer)
Dat hebben we al eens geprobeerd (Peter Stinckens)
Uw klanten: winstgevend of kostenpost? (André Hagelen)
Doelen stellen of doelloos bellen? (Victor Bonke)
Het professionele verkoopplan (Richard van Houten)
Wat is uw toegevoegde waarde? (Jos Burgers)
Wees geen Kamikaze-verkoper (Richard van Houten)
De sleutel tot kwaliteit: FiTiR (Vladan Soldat)
U krijgt uw superieure oplossing niet verkocht? (Rene Knecht)
Wat wilt u met het telefoongesprek bereiken? (Redactie Verkopersonline.nl)
Klanten en andere ergernissen (Peter Stinckens)
Verkoopstrategieën (Ronald van den Berg)
De vijf essentiële onderdelen van uw verkoopplan (Richard van Houten)
Plan B: uw alternatieve verkoopplan (Harro Willemsen)
De klant staat centraal! (Peter Stinckens)
Weet u nog welke doelen u zichzelf vorig jaar hebt gesteld? (Hans Oelen)
Groot denken, groots presteren (Hans Oelen)
Kritieke momenten in de verkoop (Michel Hoetmer)
Stel grote doelen (Hans Oelen)
Wat komt u eigenlijk doen bij de klant? (Peter Stinckens)
Offertes die scoren (Christiaan Knopper)
Vraag de klant om commitment over het verkoopproces (Harrie van Heck)
Hoe maakt u een goed verkoopplan? (Harrie van Heck)
5 tips voor het behalen van uw salestarget (Steyn Elshout)
Waarom doe ik dit ook al weer? (Enno van Kersen)
Heeft u uw verkooptargets goed voor elkaar? (Tips & Advies Verkoop)
Laat uw succes zich maar bewijzen (Hans Oelen)
Zijn uw verkoopdoelen concreet genoeg? (Henk Hemstra)
Het nieuwe jaar is begonnen! (Steyn Elshout)
Help de Kerst komt eraan! (Steyn Elshout)
Zijn uw verkoopdoelen concreet genoeg? (Henk Hemstra)
Uw marketingplan als navigatiesysteem bij acquisitie en verkoop (Vladan Soldat)
Planning: eerst het verste gesprek (Michel Hoetmer)
De targetformule: eenvoudig en doeltreffend (Vladan Soldat)
Punten van een goed verkoopplan (Redactie Verkopersonline.nl)
Doelen stellen (Jan-Willem Seip)
Hoe haal ik nu weer mijn sales target? (Vladan Soldat)
Koude acquisitie: plan op acties en niet op het aantal afspraken (Michel Hoetmer)
Het schrijven van een accountplan (Vladan Soldat)
Ik wil geen accountplan schrijven... (Vladan Soldat)
De Wet van de Verwachtingen (Richard van Houten)
De waarde van strategie (Strategie/Salesplan)
Succes = de juiste doelen juist stellen (Hans Oelen)
Weet wat u wil (Peter Stinckens)
Een metafoor voor Timemanagement (Hans Oelen)
Uw persoonlijke communicatieplan! (Vladan Soldat)
Time management voor verkopers (Verkoop Succes)
Net als de weersverwachting…? (Jan-Willem Seip)

Geen adrenaline, geen verkoop

Adrenaline heb je nodig voor de energie van verandering. Geen adrenaline geen verandering. Zonder adrenaline geen deal. Hoe pak je dat aan?

Geen adrenaline, geen verkoop
Sta me toe dat ik je even meeneem in een thriller scenario, dan ga ik zo dadelijk in op hoe dat aan je verkoopskills relateert.

Zie hoe je op een ochtend wakker wordt, niet in je eigen bed, maar in een onbekend huis, in een onbekende streek. Er is niemand in de buurt die kan vertellen wat er is gebeurd. Je hebt een witte pyjama aan en je kleren en smartphone zijn verdwenen. Je kijkt uit het raam. Waar ben je in hemelsnaam? Het landschap is je totaal onbekend. Je bent in een vreemd huis en er is geen levende ziel te bekennen. Er is geen directe dreiging, maar ook geen enkele herkenning. Wat nu?

Je begint met rondkijken, het landschap scannen. Je zoekt naar iets bekends, een wegwijzer, een kerktoren in de verte. Maar er zijn alleen maar heuvels. Wat zit er achter die volgende heuvel? Je hebt geen andere keuze dan op onderzoek uit te gaan. Je hebt geen kaart, geen GPS, alleen je intuïtie.


Wat ligt er achter de volgende heuvel? Photo by Alessandro Erbetta on Unsplash

Je hebt geen enkel houvast, geen schema of stappenplan om het probleem op te lossen. Je bent op jezelf aangewezen.

Vasthouden aan het bekende
Dit gevoel van onbekendheid is zo anders dan je dagelijkse routine. Normaal gesproken weet je precies wat je te wachten staat: die meeting om 14u, die taak die je nog moet afronden. Je hebt een agenda, een planning. Dit zijn allemaal activiteiten van ons logische, linkerbrein. Het brein dat graag in 'bekendheden' denkt. Zo’n brein hebben je klanten en prospects ook. Juist daarom is het zo moeilijk om klanten te overtuigen met een 'logische' oplossing. Je kunt ze vertellen over de goedkoopste of meest efficiënte optie, maar dat zal ze niet echt in beweging brengen. Dream on. Ze blijven in hun wereld van het bekende, zelfs als dat meer kost.

Overschakelen op de intuïtieve kant
Wanneer klanten geen houvast hebben, zoals in het voorbeeld van 'wakker worden in onbekend huis', schakelen ze over naar hun rechter brein. Ze moeten wel. Ze moeten hun verbeelding gebruiken, zelf verbanden leggen. En dat is waar de magie begint. Als marketeer of verkoper wil je je klant in zo’n onbekend gebied brengen. En wel op een veilige manier, zonder hun reptielenbrein (het brein van 'vechten of vluchten') te activeren. We verkopen immers geen angst.

Angst leidt tot tunnelvisie
Een angstige klant krijgt een vernauwde blik en sterke neiging tot zwart/wit denken, in plaats van oplossingsgericht denken. Daarom …
  • … moet je dus, wil je de weg terug vinden, gaan kijken: wat ligt er achter die volgende heuvel? Wat is er om de hoek? Je moet gaan ontdekken. De blik gaat nu wijdopen staan. (helicopterview)
  • … als je dit in verkopen toepast gaat de klant met je meedenken! De klant gaat specifieke vragen stellen. Dit is cocreatie! De enige echte effectieve verkooptechniek, voor zover ik kan inschatten. Maar misschien is ook mijn verbeelding nu te beperkt?

Toepassing in daten
Stel, je neemt je droomdate mee naar een plek die hij of zij nog nooit heeft gezien. Dat kan ook een exotisch idee of een fantasie zijn! Stel je kunt je fysiek niet verplaatsen ... ik laat je verbeelding aan het werk ... Hoe dan ook ken jij de weg in dat nieuw gebied, jij leidt de dans. Dit spel van leiden en volgen is de kern van verleiding. Je geeft een gevoel van veiligheid in dat nieuwe gebied want jij kent de weg maar laat de adrenaline wel stromen bij je date. Spannend! Zonder adrenaline geen kus.

Toepassing in sales
Hoe leid je je klant van het onbekende naar het bekende, veilige terrein (bij jou)? Hoe zorg je ervoor dat ze zich openstellen? Met voldoende adrenaline: want die heb je nodig voor de energie van verandering. Geen adrenaline, geen verandering.

Traditionele verkoopmethoden focussen - sterk vereenvoudigd - op de relatie: "Laten we even bijpraten" of "Laten we een praatje maken". Maar hoe vaak werkt dat nog echt? Andere methoden spelen in op angst, op het gevoel van iets te kunnen verliezen. Dat kan werken als de klant écht direct moet veranderen omdat ze een heel dringende uitdaging hebben zoals hun website die plat ligt. Maar als dat niet het geval is?

Een manier om je klant te leiden, te verleiden, en écht te overtuigen is je klant steeds zichzelf laten overtuigen. Dit doe je door de klant te laten meedenken, meewerken. Daarom heb je ook geen andere keus dan de klant naar een nieuwe gebied te brengen, tenminste als je niet afhankelijk wilt zijn van toeval (= schieten met hagel). Want in dat onbekende ligt de sleutel tot echte verandering.

Conclusie: start het natuurlijke proces
Je date zal zeggen: "Ja het gebeurde gewoon",  "Ik weet niet waarom", "Het is een teken dat het zo moest zijn".
Je nieuwe klant zal zeggen: “Ik wil veranderen, want het brengt mij naar daar waar ik wil zijn.", “Kan je mij helpen?", "Ja ik wil meer."
Meer inzichten in hoe je je verkoopcyclussen aanzienlijk kunt versnellen? Doe eens een gratis verkoopscan van je salesteam op basis van 14 JA/NEE vragen (1 minuut), en verzamel alvast de eerste ideeën. (groene link rechts op de home-pagina)

Rene Knecht

Rene  Knecht
Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. Zo heb ik doeltreffende systemen ontworpen voor koude acquisitie – prospectie op een natuurlijke manier. Deze aanpak is zeer geschikt voor dienstenverkopers, technici, consultants en ondernemers die hun diensten, expertise en zichzelf moeten verkopen.
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Afsluiten, Closing, Verkoopstrategie  
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   7,3
(3 stemmen)
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel