Sales Manager: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Sales Plan

Hoe haal je 67% conversie in verkoopgesprekken? (André Hagelen)
Case stories: de beste manier om een klant te overtuigen (Harro Willemsen)
Hoe houdt u de regie over het verkoopgesprek in handen (Toine Simons)
De duivelse details maken de topverkoper (Richard van Houten)
Ook razendsnel inspelen op klantvoorwaarden? (André Hagelen)
Help! Mijn klant wil nadenken (Michel Hoetmer)
Je eigen Sales Playbook in 9 stappen (André Hagelen)
Stuurloos zonder salesfilosofie (Harro Willemsen)
Houd die achterban in de peiling! (André Hagelen)
De concurrentie inzetten: hoe doe je dat? (Michel Hoetmer)
De order veilig stellen in de pre-sales fase (Rene Knecht)
Verkopen in de toekomst: ‘Co-kwalificeren’ (Toine Simons)
Verkoopplan: iets voor u? (Jan-Willem Seip)
Stel jezelf deze 3 vragen om meer deals te scoren (André Hagelen)
De belangrijkste pijler van succes in de verkoop (Michel Hoetmer)
Meer omzet met de Buyers Journey (André Hagelen)
7 uitgangspunten voor het succesvol verkopen van diensten (Toine Simons)
Durft u deze 3 vragen te stellen? (Marcel Hoefman)
Niet verkopen, maar waarde aantonen (Toine Simons)
‘Agile’ verkopen (Toine Simons)
Situationeel leiding geven in de Verkoop (Richard van Houten)
Waarom is "teamwork" onmisbaar in de verkoop? (Herman Meijer)
Wat verkoopt ú eigenlijk? (Harro Willemsen)
Naast schieten en toch scoren bij koud bellen (Victor Bonke)
7 strategieën tegen manipulatie (Richard van Houten)
Het gatekeeper dilemma (Toine Simons)
Prospectgesprekken: kwantiteit v. kwaliteit (Richard van Houten)
De struisvogelpolitiek die wel werkt (Jos Burgers)
Het kopen en verkopen van Energie en Positivisme (Richard van Houten)
Hoeveel tijd besteedt u aan acquisitie-voorbereiding? (Victor Bonke)
Groot denken en groot blijven roepen (Richard van Houten)
Verkopen met een “glazen bol” (Rene Knecht)
Een vliegende start in het nieuwe jaar (Marcel Hoefman)
Is afsluiten de belangrijkste stap in het verkoopgesprek?
Meer sales? Denk als een topcoach! (Marcel Hoefman)
Te happig overkomen bij de klant (Jan-Willem Seip)
‘Ik wil er even over nadenken…’ En dan?!
Tijd maken voor acquisitie: hoe doet u dat? (Victor Bonke)
We houden (te veel) van eenvoud (Peter Stinckens)
Het verkoopgeheim van de veilingmeester (Richard van Houten)
3 strategieën om van een Prijs een prijsje te maken (Jos Burgers)
Verkopen als adviseur, kan dat wel? (Toine Simons)
De ‘V’ in Verkopen (Edwin Scheperman)
Klassieke misser: laat uw hefboom niet vallen! (Walter Spruyt)
Doelen stellen: topverkopers leren van topsporters (Marcel Hoefman)
Praat u met een blocker of een mobilizer? (Harro Willemsen)
Gek op aanbiedingen (Jos Burgers)
Geef in elk geval geen geld (Jos Burgers)
De paradox van beïnvloeden (Rene Knecht)
Uitdagen of niet uitdagen? (Harro Willemsen)
Een offerte verkoopt... niets (Frank Wouters)
Verkopen zonder over uw product te praten (Rene Knecht)
We verkopen verandering (Harro Willemsen)
De psychologie van prijzen (Richard van Houten)
Bent u als verkoper inwisselbaar? (Rene Knecht)
De commerciële vakspecialist (Harro Willemsen)
Hoe wordt u als verkoper ook een goede onderhandelaar? (Walter Spruyt)
De verkoop verandert, transformeer uw aanpak (Richard van Houten)
Verkooptargets en tijdsinvestering (Richard van Houten)
Winnen op waarde, durft u? (Marcel Hoefman)
10 vragen aan... Hans Vernooij, Commercieel Directeur (Rob Snoeijen)
Een kwalitatieve salespipeline in 11 stappen (Massimo Gagliotti)
Denk goed na over uw doelstellingen bij Salescoaching (Edwin Scheperman)
10 vragen aan... Marc van Hemert, Sales Director (Rob Snoeijen)
10 vragen aan... Edwin van den Akker; salesmanager (Rob Snoeijen)
Verkopers hebben het druk, druk, druk ... maar waarmee?! (Herman Meijer)
Wat verkopers kunnen leren van Louis van Gaal (Marcel Hoefman)
Is koude acquisitie ook voor u een eeuwige strijd? (Victor Bonke)
Op = op; het werkt ook in B2B verkoop (Jos Burgers)
Hoe sluit u een topdeal? (Herman Meijer)
Met dit wapen verslaat u prijsvechters (Marcel Hoefman)
Is uw contactpersoon een marionet? (Herman Meijer)
Geloof of kennis: wat brengt u verder? (Peter Stinckens)
Focus op de 2e verkoop (Richard van Houten)
Klantloyaliteit: een must! (André Hagelen)
Het succes van de ELITE verkoopmethode (Richard van Houten)
Optimaal hunten én farmen (Richard van Houten)
Geen slapende honden wakker maken (Michel Hoetmer)
Hoe nuttig zijn targets? (Michel Hoetmer)
Dat hebben we al eens geprobeerd (Peter Stinckens)
Uw klanten: winstgevend of kostenpost? (André Hagelen)
Doelen stellen of doelloos bellen? (Victor Bonke)
Het professionele verkoopplan (Richard van Houten)
Wat is uw toegevoegde waarde? (Jos Burgers)
Wees geen Kamikaze-verkoper (Richard van Houten)
De sleutel tot kwaliteit: FiTiR (Vladan Soldat)
U krijgt uw superieure oplossing niet verkocht? (Rene Knecht)
Wat wilt u met het telefoongesprek bereiken? (Redactie Verkopersonline.nl)
Klanten en andere ergernissen (Peter Stinckens)
Verkoopstrategieën (Ronald van den Berg)
De vijf essentiële onderdelen van uw verkoopplan (Richard van Houten)
Plan B: uw alternatieve verkoopplan (Harro Willemsen)
De klant staat centraal! (Peter Stinckens)
Weet u nog welke doelen u zichzelf vorig jaar hebt gesteld? (Hans Oelen)
Groot denken, groots presteren (Hans Oelen)
Kritieke momenten in de verkoop (Michel Hoetmer)
Stel grote doelen (Hans Oelen)
Wat komt u eigenlijk doen bij de klant? (Peter Stinckens)
Offertes die scoren (Christiaan Knopper)
Vraag de klant om commitment over het verkoopproces (Harrie van Heck)
Hoe maakt u een goed verkoopplan? (Harrie van Heck)
5 tips voor het behalen van uw salestarget (Steyn Elshout)
Waarom doe ik dit ook al weer? (Enno van Kersen)
Heeft u uw verkooptargets goed voor elkaar? (Tips & Advies Verkoop)
Laat uw succes zich maar bewijzen (Hans Oelen)
Zijn uw verkoopdoelen concreet genoeg? (Henk Hemstra)
Het nieuwe jaar is begonnen! (Steyn Elshout)
Help de Kerst komt eraan! (Steyn Elshout)
Zijn uw verkoopdoelen concreet genoeg? (Henk Hemstra)
Uw marketingplan als navigatiesysteem bij acquisitie en verkoop (Vladan Soldat)
Planning: eerst het verste gesprek (Michel Hoetmer)
De targetformule: eenvoudig en doeltreffend (Vladan Soldat)
Punten van een goed verkoopplan (Redactie Verkopersonline.nl)
Doelen stellen (Jan-Willem Seip)
Hoe haal ik nu weer mijn sales target? (Vladan Soldat)
Koude acquisitie: plan op acties en niet op het aantal afspraken (Michel Hoetmer)
Het schrijven van een accountplan (Vladan Soldat)
Ik wil geen accountplan schrijven... (Vladan Soldat)
De Wet van de Verwachtingen (Richard van Houten)
De waarde van strategie (Strategie/Salesplan)
Succes = de juiste doelen juist stellen (Hans Oelen)
Weet wat u wil (Peter Stinckens)
Een metafoor voor Timemanagement (Hans Oelen)
Uw persoonlijke communicatieplan! (Vladan Soldat)
Time management voor verkopers (Verkoop Succes)
Net als de weersverwachting…? (Jan-Willem Seip)

Een vliegende start in het nieuwe jaar

Gas terugnemen in december? Geen sprake van. Juist deze maand biedt kansen. Bekijk vier tips om ze te grijpen.

Een vliegende start in het nieuwe jaar

Veel salesprofessionals nemen vanaf december langzaam wat gas terug. Begrijpelijk, want de feestdagen staan voor de deur. Veel organisaties lijken dan meer aandacht te hebben voor het afbouwen van het lopende jaar dan op het opbouwen van het nieuwe jaar. Toch is het zonde, want december is een uitstekende maand om de basis te leggen voor een vliegende start in het nieuwe jaar! Hieronder vindt u vier tips die u daarbij helpen.

1. Investeer in uw relaties

Het einde van het jaar is een uitstekende periode om tijd te investeren in bestaande relaties. Niet om 'even bij te praten'(want daar hebben klanten echt geen tijd voor), maar wel om samen te kijken naar trends, kansen en bedreigingen voor het komende jaar. Deel kennis, inzichten en ervaringen die voor uw klant interessant en waardevol zijn. Hierbij is het van belang dat u zich verdiept in de business van uw klanten. Wat speelt er in hun branche? Hoe ontwikkelt hun markt zich? Wat is de invloed van technologie, concurrentie of politiek? Brancherapporten van banken, consultancyfirma's en brancheorganisaties leveren u zeer bruikbare informatie op.
Een ander soort relaties die het waard zijn om in te investeren zijn uw interne contacten. Denk hierbij aan collega's van marketing, logistiek of commerciële ondersteuning. Bespreek samen wat er goed ging en wat er volgend jaar beter kan. Maak hierover concrete afspraken en vergeet niet uw waardering uit te spreken voor hun bijdrage aan uw salessucces.

2. Maak afspraken voor januari
Veel klanten en prospects hebben het in december druk en willen afspraken voor meetings over de jaarwisseling heen tillen. In de praktijk betekent dit vaak dat uw contactpersoon pas in de tweede week januari weer bereikbaar is en dat een afspraak vervolgens in februari plaatsvindt. Jammer, want op deze manier gaat er kostbare tijd verloren. Voorkom dit door niet te wachten met agenda's afstemmen tot het januari is, maar plan de afspraak nu alvast in:
 'Rob, ik begrijp je prioriteiten voor de korte termijn. Laten we daarom een sprong in de tijd maken en kijken welke passende mogelijkheden er zijn om elkaar te ontmoeten in de eerste of tweede week van januari.'

3. Ruim op en organiseer

De meeste salesprofessionals hebben een hekel aan administratieve taken. Toch ontkomt u er niet aan en december is een uitstekende maand om deze zaken af te wikkelen. Die bezoekverslagen, die onkostendeclaratie, uw inbox, de map 'nog te lezen', u kent ze wel. Zelf gebruik ik een 'administratie to do ��"lijst' en plan deze vervolgens in tijdsblokken van maximaal drie uur per dag. Hierdoor heb ik ook nog tijd over heb voor zaken die wel leuk zijn. Zoals het zoeken naar apps die helpen om administratieve klusjes volgend jaar sneller en makkelijker te doen. Maar eerlijk is eerlijk, als alles is opgeruimd en georganiseerd, geeft dat ook echt een opgeruimd gevoel.

4. Evalueer
Hoe was uw afgelopen jaar? Pak uw agenda en kijk eens waar u veel tijd aan besteed hebt en wat dat heeft opgeleverd. Welke initiatieven zijn rendabel geweest en welke moet u heroverwegen? Waardoor heeft u zaken verloren aan de concurrentie? En waardoor heeft u zaken gewonnen? Welke conclusies trekt u daaruit als u kijkt naar uw doelgroep, acquisitiemethodiek en marktontwikkelingen? Welke nieuwe middelen, vaardigheden of kennis heeft u nodig om ook volgend jaar succesvol te zijn? Welke bestaande middelen, vaardigheden of kennis moet u verder ontwikkelen of beter benutten? Wees eerlijk en kijk vooral naar zaken waar u zelf invloed op heeft. En vertaal  wat u ziet naar minimaal één concreet gedragsvoornemen waarvan u zeker weet dat het bij zal dragen aan uw salesresultaat van komend jaar.

Met een goed gevoel de feestdagen in
Gas terugnemen in december? Geen sprake van. Juist deze maand biedt kansen en gelegenheid genoeg om het nieuwe jaar goed te beginnen. Door een stapje extra te zetten op momenten waar anderen langzamer gaan, werkt u aan een vliegende start in het nieuwe jaar. En dat geeft een lekker gevoel tijdens de feestdagen!
Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële mogelijkheden willen halen. Marcel zegt wat hij denkt, gaat voor resultaat en is allergisch voor verkooponzin. Marcel is als zelfstandig trainer en ondernemer verbonden aan Kenneth Smit. Zijn columns schrijft hij op persoonlijke titel.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 8,9
(33 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Paul Jansen |  http://www.centrade.nl

Geachte heer Hoefman,

Uitstekend verhaal waar ik het 100% mee eens ben.
December is een goede maand om vaste relaties te bezoeken, en vooral te bespreken,wat de mogelijkheden zijn voor de komende jaren. Ondanks dat december voor sommige een drukke maand is, zijn er ook veel relaties die de laatste 3 weken van het jaar al aan het afbouwen zijn, dus nu wel tijd hebben voor een gesprek, die kans moet je pakken.
Jammer dat er weinig mensen zijn die zich zelf evalueren, want dan zou er veel meer tijd over zijn om wel structureel de zaken beter te regelen, en daardoor meer tijd te hebben voor ECHT belangrijke zaken.

Met vriendelijke groet

Paul Jansen

marcel hoefman |  http://www.marcelhoefman.nl

Beste Paul,

Dank voor je positieve reactie en aanvulling. En wat betreft dat evalueren: dat zou inderdaad niet alleen meer, maar ook beter moeten gebeuren. Een mooie uitdaging die veel kansen biedt voor salesprofs en leidinggevenden...

Groet,
Marcel

Geachte heer Hoefman,

Ik raak steeds meer geïnspireerd door uw artikelen, mooi dat ik deze kan blijven volgen.
Ga vooral zo door!

Met vriendelijke groet,

Albert

Marcel Hoefman |  http://www.marcelhoefman.nl

Beste Albert,

Dank voor je leuke reactie. Ik hoop dat je je voordeel doet met mijn artikelen!

Hartelijke groet,
Marcel Hoefman

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel