Sales Manager: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Sales Plan

Nieuwe business via nieuwe kanalen (Jorg Hartog)
Thuiswerken? Tips van een admiraal (André Hagelen)
Zonder pijn kun je niks verkopen (Harro Willemsen)
Hoeveel tijd besteedt u aan acquisitie-voorbereiding? (Victor Bonke)
Stel jezelf deze 3 vragen om meer deals te scoren (André Hagelen)
Hoe houdt u de regie over het verkoopgesprek in handen (Toine Simons)
Verkopen met een “glazen bol” (Rene Knecht)
Hoe sluit u een topdeal? (Herman Meijer)
De deal creëren of najagen?! (Rene Knecht)
High end klanten – 5 strategieën (Richard van Houten)
‘Agile’ verkopen (Toine Simons)
'De korting is uitverkocht' (Herman Meijer)
Te happig overkomen bij de klant (Jan-Willem Seip)
Verkopen als adviseur, kan dat wel? (Toine Simons)
Hoe haal je 67% conversie in verkoopgesprekken? (André Hagelen)
Case stories: de beste manier om een klant te overtuigen (Harro Willemsen)
De duivelse details maken de topverkoper (Richard van Houten)
Ook razendsnel inspelen op klantvoorwaarden? (André Hagelen)
Help! Mijn klant wil nadenken (Michel Hoetmer)
Je eigen Sales Playbook in 9 stappen (André Hagelen)
Stuurloos zonder salesfilosofie (Harro Willemsen)
Houd die achterban in de peiling! (André Hagelen)
De concurrentie inzetten: hoe doe je dat? (Michel Hoetmer)
De order veilig stellen in de pre-sales fase (Rene Knecht)
Verkopen in de toekomst: ‘Co-kwalificeren’ (Toine Simons)
Verkoopplan: iets voor u? (Jan-Willem Seip)
De belangrijkste pijler van succes in de verkoop (Michel Hoetmer)
Meer omzet met de Buyers Journey (André Hagelen)
7 uitgangspunten voor het succesvol verkopen van diensten (Toine Simons)
Durft u deze 3 vragen te stellen? (Marcel Hoefman)
Niet verkopen, maar waarde aantonen (Toine Simons)
Situationeel leiding geven in de Verkoop (Richard van Houten)
Waarom is "teamwork" onmisbaar in de verkoop? (Herman Meijer)
Wat verkoopt ú eigenlijk? (Harro Willemsen)
Naast schieten en toch scoren bij koud bellen (Victor Bonke)
7 strategieën tegen manipulatie (Richard van Houten)
Het gatekeeper dilemma (Toine Simons)
Prospectgesprekken: kwantiteit v. kwaliteit (Richard van Houten)
De struisvogelpolitiek die wel werkt (Jos Burgers)
Het kopen en verkopen van Energie en Positivisme (Richard van Houten)
Groot denken en groot blijven roepen (Richard van Houten)
Een vliegende start in het nieuwe jaar (Marcel Hoefman)
Is afsluiten de belangrijkste stap in het verkoopgesprek?
Meer sales? Denk als een topcoach! (Marcel Hoefman)
‘Ik wil er even over nadenken…’ En dan?!
Tijd maken voor acquisitie: hoe doet u dat? (Victor Bonke)
We houden (te veel) van eenvoud (Peter Stinckens)
Het verkoopgeheim van de veilingmeester (Richard van Houten)
3 strategieën om van een Prijs een prijsje te maken (Jos Burgers)
De ‘V’ in Verkopen (Edwin Scheperman)
Klassieke misser: laat uw hefboom niet vallen! (Walter Spruyt)
Doelen stellen: topverkopers leren van topsporters (Marcel Hoefman)
Praat u met een blocker of een mobilizer? (Harro Willemsen)
Gek op aanbiedingen (Jos Burgers)
Geef in elk geval geen geld (Jos Burgers)
De paradox van beïnvloeden (Rene Knecht)
Uitdagen of niet uitdagen? (Harro Willemsen)
Een offerte verkoopt... niets (Frank Wouters)
Verkopen zonder over uw product te praten (Rene Knecht)
We verkopen verandering (Harro Willemsen)
De psychologie van prijzen (Richard van Houten)
Bent u als verkoper inwisselbaar? (Rene Knecht)
De commerciële vakspecialist (Harro Willemsen)
Hoe wordt u als verkoper ook een goede onderhandelaar? (Walter Spruyt)
De verkoop verandert, transformeer uw aanpak (Richard van Houten)
Verkooptargets en tijdsinvestering (Richard van Houten)
Winnen op waarde, durft u? (Marcel Hoefman)
10 vragen aan... Hans Vernooij, Commercieel Directeur (Rob Snoeijen)
Een kwalitatieve salespipeline in 11 stappen (Massimo Gagliotti)
Denk goed na over uw doelstellingen bij Salescoaching (Edwin Scheperman)
10 vragen aan... Marc van Hemert, Sales Director (Rob Snoeijen)
10 vragen aan... Edwin van den Akker; salesmanager (Rob Snoeijen)
Verkopers hebben het druk, druk, druk ... maar waarmee?! (Herman Meijer)
Wat verkopers kunnen leren van Louis van Gaal (Marcel Hoefman)
Is koude acquisitie ook voor u een eeuwige strijd? (Victor Bonke)
Op = op; het werkt ook in B2B verkoop (Jos Burgers)
Met dit wapen verslaat u prijsvechters (Marcel Hoefman)
Is uw contactpersoon een marionet? (Herman Meijer)
Geloof of kennis: wat brengt u verder? (Peter Stinckens)
Focus op de 2e verkoop (Richard van Houten)
Klantloyaliteit: een must! (André Hagelen)
Het succes van de ELITE verkoopmethode (Richard van Houten)
Optimaal hunten én farmen (Richard van Houten)
Geen slapende honden wakker maken (Michel Hoetmer)
Hoe nuttig zijn targets? (Michel Hoetmer)
Dat hebben we al eens geprobeerd (Peter Stinckens)
Uw klanten: winstgevend of kostenpost? (André Hagelen)
Doelen stellen of doelloos bellen? (Victor Bonke)
Het professionele verkoopplan (Richard van Houten)
Wat is uw toegevoegde waarde? (Jos Burgers)
Wees geen Kamikaze-verkoper (Richard van Houten)
De sleutel tot kwaliteit: FiTiR (Vladan Soldat)
U krijgt uw superieure oplossing niet verkocht? (Rene Knecht)
Wat wilt u met het telefoongesprek bereiken? (Redactie Verkopersonline.nl)
Klanten en andere ergernissen (Peter Stinckens)
Verkoopstrategieën (Ronald van den Berg)
De vijf essentiële onderdelen van uw verkoopplan (Richard van Houten)
Plan B: uw alternatieve verkoopplan (Harro Willemsen)
De klant staat centraal! (Peter Stinckens)
Weet u nog welke doelen u zichzelf vorig jaar hebt gesteld? (Hans Oelen)
Groot denken, groots presteren (Hans Oelen)
Kritieke momenten in de verkoop (Michel Hoetmer)
Stel grote doelen (Hans Oelen)
Wat komt u eigenlijk doen bij de klant? (Peter Stinckens)
Offertes die scoren (Christiaan Knopper)
Vraag de klant om commitment over het verkoopproces (Harrie van Heck)
Hoe maakt u een goed verkoopplan? (Harrie van Heck)
5 tips voor het behalen van uw salestarget (Steyn Elshout)
Waarom doe ik dit ook al weer? (Enno van Kersen)
Heeft u uw verkooptargets goed voor elkaar? (Tips & Advies Verkoop)
Laat uw succes zich maar bewijzen (Hans Oelen)
Zijn uw verkoopdoelen concreet genoeg? (Henk Hemstra)
Het nieuwe jaar is begonnen! (Steyn Elshout)
Help de Kerst komt eraan! (Steyn Elshout)
Zijn uw verkoopdoelen concreet genoeg? (Henk Hemstra)
Uw marketingplan als navigatiesysteem bij acquisitie en verkoop (Vladan Soldat)
Planning: eerst het verste gesprek (Michel Hoetmer)
De targetformule: eenvoudig en doeltreffend (Vladan Soldat)
Punten van een goed verkoopplan (Redactie Verkopersonline.nl)
Doelen stellen (Jan-Willem Seip)
Hoe haal ik nu weer mijn sales target? (Vladan Soldat)
Koude acquisitie: plan op acties en niet op het aantal afspraken (Michel Hoetmer)
Het schrijven van een accountplan (Vladan Soldat)
Ik wil geen accountplan schrijven... (Vladan Soldat)
De Wet van de Verwachtingen (Richard van Houten)
De waarde van strategie (Strategie/Salesplan)
Succes = de juiste doelen juist stellen (Hans Oelen)
Weet wat u wil (Peter Stinckens)
Een metafoor voor Timemanagement (Hans Oelen)
Uw persoonlijke communicatieplan! (Vladan Soldat)
Time management voor verkopers (Verkoop Succes)
Net als de weersverwachting…? (Jan-Willem Seip)

De deal creëren of najagen?!

Op deals jagen lijkt heel actief, maar brengt u in een passieve positie ten opzichte van de klant. Leert u deals te creëren, dan ligt dat anders. Doe het anders, met deze tips.

De deal creëren of najagen?!
Dit artikel behandelt het onderscheid tussen "chasing / achter deals aanlopen / jagen” versus het "creëren van een klant". Voorbeelden van dat eerste zijn:
  • wachten op een binnenkomende vraag en dan heel goed gaan opvolgen
  • CV's van werkzoekenden ongevraagd doorsturen naar potentiële werkgevers, in de hoop dat er wellicht één tussen zit die interesse toont
  • lijsten afbellen of systematisch acquisitiebezoeken doen met een standaard boodschap of "pitch" en hopen dat de klant toevallig zijn aankoopcriteria aanpast en op dat moment net nodig heeft wat u komt bieden.
Kortom: het lijkt een beetje op gokken.

De omgeving van de jacht - outbound

In dergelijke omgevingen hebt u de jagers, de doorzetters, de commerciële tijgers, de catalogusverkopers die waarschijnlijk hun klant perfect kunnen adviseren vanuit een technische expertise. Resultaten komen tot stand door keihard werken en nooit opgeven. Vaak is er veel rotatie in het personeelsbestand. Men gelooft in extrinsieke motivatie (de spreekwoordelijke 'wortel en stok') en klanten worden ook benaderd met FOMO marketing (fear of missing out).

De omgeving van de jacht - inbound
Of men gelooft juist heel erg in inbound-marketing, netwerking en referral selling. Dit levert dan de binnenkomende leads op die worden opgevolgd. De praktijk wijst uit dat dit wel leads kan binnenbrengen maar nooit voldoende om een organisatie en zijn verkopers te betalen. Het actief zoekende deel van de markt dat ‘toevallig’ op zoek is naar uw specifieke oplossing is gewoonweg te klein.

Statistieken van de goeroes,  gebaseerd op denkbeelden zoals ‘klanten zijn al voor 57% door hun aankoopproces voor ze met de verkoper in contact komen’, kunt u gerust met een dikke korrel zout nemen! Die zijn vaak gebaseerd op onderzoeken met de aanname dat de klant nu ook digitaal zijn huiswerk maakt, voor hij met de verkoper in contact komt. Hierdoor is een hele inbound-marketing industrie ontstaan met altijd dezelfde Silicon Valley-figuren op de achtergrond. Het is pure propaganda. In het volgende leg ik uit waarom?

Het B2C en B2B verschil
Let wel, in B-to-C ligt het vaak anders, daar spreken we over bestaande producten en consumenten die weten waar ze naar op zoek zijn en die digitaal vergelijken. Dit is in B-to-B oplossingenverkoop vaak niet het geval en als het toch gebeurt hebt u een B-to-B prospect die al beslist heeft te veranderen. Zij zijn vaak nog maar moeilijk te beïnvloeden hebben doorgaans hun keuze al gemaakt. Voor deze situatie verwijs ik u naar dit eerder verschenen artikel over verkopen in concurrentiële markten.

Deals creëren
In effectieve koude acquisitie moeten de aankoopcriteria nog gecreëerd worden. Daarom kiezen effectieve verkopers zelf hun klanten. Deal creators creëren nieuwe klanten door proactief klanten te benaderen. Ze beïnvloeden de aankoopcriteria, bijvoorbeeld door eerst een visie te verkopen. Een visie die er vandaag nog niet is en waar de klant dus ook niet actief op aan het zoeken kan zijn - hij heeft simpelweg nog geen aankoopcriteria voor deze visie.

Het gevolg is dat deze prospects minder tegenwerpingen en bezwaren opwerpen. Ook heeft de deal creator minder last van gatekeepers: u hebt immers een goede reden om de prospect te contacteren. U brengt een waarde op tafel. De klant moet wel luisteren en u wilt graag iets waardevols geven.

Andere interactie
Deal creators creëren een interactie door vragen te stellen en een onderzoekende houding aan te nemen. Hierdoor gaat de klant ook vragen stellen (het eerste koopsignaal!).  In deze co-creation ontstaan dan nieuwe aankoopcriteria. Elke verkoper die proactief klanten maakt heeft deze co-creatie al ervaren: het kan niet anders, de klant doet dit niet op eigen houtje. U hebt het bewust of onbewust al gedaan. Daarom kunt u deze verkoopvaardigheden ook relatief makkelijk verder ontwikkelen: ze zitten al in u.


Voorbeelden van eerst "een visie verkopen":
  1. "Banken zijn tegenwoordig bezig met het onderzoeken hoe consumentenkredieten 100 % digitaal afgehandeld kunnen worden. Nu is de uitdaging dat men vreest dat het contact met de klant gaat verwateren en daardoor complexe financiële producten moeilijker kunnen verkocht worden ... Dat is de reden waarom ik u eens benader: wist u dat ..." (stel dat u een oplossing kunt creëren, of al hebt, om hiermee om te gaan?)
    ==> dit zijn de verkopers die projecten verkopen en met de klant "partneren".
  2. "Ik keek uw jaarrekening na en zag op uw balans ... verschijnen ... Wist u dat dit kunt omzetten in ... /investeren in  .../ dat u dit kunt gebruiken voor ..." (vaag blijven) "Dat is de reden waarom ik u eens benader, om na te gaan hoe dit kan aangepakt worden/ of u er voor open staat om  ..."
  3. "Er is een belangrijke segment in uw doelgroep die uw website enkel mobiel zal bezoeken of via mobile apps. Ik zag dat dit vandaag moeilijk gaat want ... De reden dat ik u benader is omdat ..." (visie ontwikkelen in het domein van user experience, testing, mobile development,...)
En u kunt dergelijke boodschappen op allerlei manieren insteken, mocht men geen tijd hebben of de noodzaak er niet direct van inzien of niet direct de juiste beslisser zijn, etc. Als u telkens een reden hebt die specifiek genoeg is, dan gaat u ook deze reacties overwinnen. Uw aanpak overstijgt de tegenwerping en bezwaren. U wordt doorverbonden. De CEO/CXO belt terug.

Tot slot: ook verkoper is beter af
In dit soort situaties is de verkoper aan zet, leidt het proces en heeft dealcontrole. Dit is de beste motivatie voor verkopers om door te zetten. Resultaten worden haalbaar. Men leert beter omgaan met druk en ervaart een betere flow in de verkoopervaring. Een omgeving waarin deals worden gecreëerd heeft zo voor iedereen voordelen.

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. Zo heb ik doeltreffende systemen ontworpen voor koude acquisitie – prospectie op een natuurlijke manier. Deze aanpak is zeer geschikt voor dienstenverkopers, technici, consultants en ondernemers die hun diensten, expertise en zichzelf moeten verkopen.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 9,4
(9 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel