Sales Manager: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Sales Plan

What’s in it for me? (Herman Meijer)
Nutteloze oplossingen verkopen tegen hoge marges (Rene Knecht)
7 strategieën tegen manipulatie (Richard van Houten)
Jouw klant als intermediair (Herman Meijer)
Blijf de concurrentie een stap voor (Jorg Hartog)
Te happig overkomen bij de klant (Jan-Willem Seip)
Expected Goals - een voetbalperspectief (Jorg Hartog)
Gebruik de aannames van je concurrent (Rene Knecht)
Start-up Sales: a different cookie (Richard van Houten)
Stairway to Heaven (Jorg Hartog)
De struisvogelpolitiek die wel werkt (Jos Burgers)
Groot denken en groot blijven roepen (Richard van Houten)
4 strategieën voor omgaan met de emotionele toestand van prospects (Jorg Hartog)
Gespreksstrategie - een belangrijke discipline in Sales (André Hagelen)
Sneller closen door de energie te veranderen (Rene Knecht)
Prospectgesprekken: kwantiteit v. kwaliteit (Richard van Houten)
Creëer een ijzersterke propositie (André Hagelen)
Van groeistagnatie naar succes (Jorg Hartog)
Geen adrenaline, geen verkoop (Rene Knecht)
Samenwerken is de sleutel (Rene Knecht)
Anti-Marketing: ga op zoek naar creators! (Rene Knecht)
Klanten zijn lui (Rene Knecht)
Dit doet uw concurrent nog niet (Natasja Hoogenboom)
Wat als je prospect met een blinde vlek zit? (Rene Knecht)
Situationeel leiding geven in de Verkoop (Richard van Houten)
Spelinzicht in verkopen (Rene Knecht)
De toekomst van B2B verkoop (Jorg Hartog)
Inzicht verkopen: verander de taal van je oplossing (Rene Knecht)
De klant bepaalt wat ie betaalt?! (Jan-Willem Seip)
Het kopen en verkopen van Energie en Positivisme (Richard van Houten)
Stuurloos zonder salesfilosofie (Harro Willemsen)
Cold calling: 3 principes die van jou een baas maken (Chris de Graaf)
Ook razendsnel inspelen op klantvoorwaarden? (André Hagelen)
Praat jij over je concurrenten? (Rene Knecht)
Wat sales kan leren van AI (André Hagelen)
High end klanten – 5 strategieën (Richard van Houten)
Hoe haal je 67% conversie in verkoopgesprekken? (André Hagelen)
Dit is waarom we targets niet halen! (Chris de Graaf)
Moeilijk bereikbare prospects benaderen (Harro Willemsen)
Ben je als verkoper veilig voor je klant? (Rene Knecht)
Sales, olympische spelen en succes… (André Hagelen)
De haat-liefde verhouding tussen ondernemen en sales (André Hagelen)
De deal creëren of najagen?! (Rene Knecht)
Je eigen Sales Playbook in 9 stappen (André Hagelen)
Je zult in deze tijd maar salesmanager zijn…. (Marianne van de Water)
Dit proces laat jouw sales exploderen, juist nu! (Jorg Hartog)
Reïncarnatie van de verkoop (Herman Meijer)
De kracht van deadlines (André Hagelen)
Stel jezelf deze 3 vragen om meer deals te scoren (André Hagelen)
Waarom is "teamwork" onmisbaar in de verkoop? (Herman Meijer)
Het nieuwe normaal of het nieuwe verkopen?! (Herman Meijer)
Zonder pijn kun je niks verkopen (Harro Willemsen)
Thuiswerken? Tips van een admiraal (André Hagelen)
'De korting is uitverkocht' (Herman Meijer)
Nieuwe business via nieuwe kanalen (Jorg Hartog)
Hoeveel tijd besteedt u aan acquisitie-voorbereiding? (Victor Bonke)
Hoe houdt u de regie over het verkoopgesprek in handen (Toine Simons)
Verkopen met een “glazen bol” (Rene Knecht)
Hoe sluit u een topdeal? (Herman Meijer)
‘Agile’ verkopen (Toine Simons)
Verkopen als adviseur, kan dat wel? (Toine Simons)
Case stories: de beste manier om een klant te overtuigen (Harro Willemsen)
De duivelse details maken de topverkoper (Richard van Houten)
Help! Mijn klant wil nadenken (Michel Hoetmer)
Houd die achterban in de peiling! (André Hagelen)
De concurrentie inzetten: hoe doe je dat? (Michel Hoetmer)
De order veilig stellen in de pre-sales fase (Rene Knecht)
Verkopen in de toekomst: ‘Co-kwalificeren’ (Toine Simons)
Verkoopplan: iets voor u? (Jan-Willem Seip)
De belangrijkste pijler van succes in de verkoop (Michel Hoetmer)
Meer omzet met de Buyers Journey (André Hagelen)
7 uitgangspunten voor het succesvol verkopen van diensten (Toine Simons)
Durft u deze 3 vragen te stellen? (Marcel Hoefman)
Niet verkopen, maar waarde aantonen (Toine Simons)
Wat verkoopt ú eigenlijk? (Harro Willemsen)
Naast schieten en toch scoren bij koud bellen (Victor Bonke)
Het gatekeeper dilemma (Toine Simons)
Een vliegende start in het nieuwe jaar (Marcel Hoefman)
Is afsluiten de belangrijkste stap in het verkoopgesprek?
Meer sales? Denk als een topcoach! (Marcel Hoefman)
‘Ik wil er even over nadenken…’ En dan?!
Tijd maken voor acquisitie: hoe doet u dat? (Victor Bonke)
We houden (te veel) van eenvoud (Peter Stinckens)
Het verkoopgeheim van de veilingmeester (Richard van Houten)
3 strategieën om van een Prijs een prijsje te maken (Jos Burgers)
De ‘V’ in Verkopen (Edwin Scheperman)
Klassieke misser: laat uw hefboom niet vallen! (Walter Spruyt)
Doelen stellen: topverkopers leren van topsporters (Marcel Hoefman)
Praat u met een blocker of een mobilizer? (Harro Willemsen)
Gek op aanbiedingen (Jos Burgers)
Geef in elk geval geen geld (Jos Burgers)
De paradox van beïnvloeden (Rene Knecht)
Uitdagen of niet uitdagen? (Harro Willemsen)
Een offerte verkoopt... niets (Frank Wouters)
Verkopen zonder over uw product te praten (Rene Knecht)
We verkopen verandering (Harro Willemsen)
De psychologie van prijzen (Richard van Houten)
Bent u als verkoper inwisselbaar? (Rene Knecht)
De commerciële vakspecialist (Harro Willemsen)
Hoe wordt u als verkoper ook een goede onderhandelaar? (Walter Spruyt)
De verkoop verandert, transformeer uw aanpak (Richard van Houten)
Verkooptargets en tijdsinvestering (Richard van Houten)
Winnen op waarde, durft u? (Marcel Hoefman)
10 vragen aan... Hans Vernooij, Commercieel Directeur (Rob Snoeijen)
Een kwalitatieve salespipeline in 11 stappen (Massimo Gagliotti)
Denk goed na over uw doelstellingen bij Salescoaching (Edwin Scheperman)
10 vragen aan... Marc van Hemert, Sales Director (Rob Snoeijen)
10 vragen aan... Edwin van den Akker; salesmanager (Rob Snoeijen)
Verkopers hebben het druk, druk, druk ... maar waarmee?! (Herman Meijer)
Wat verkopers kunnen leren van Louis van Gaal (Marcel Hoefman)
Is koude acquisitie ook voor u een eeuwige strijd? (Victor Bonke)
Op = op; het werkt ook in B2B verkoop (Jos Burgers)
Met dit wapen verslaat u prijsvechters (Marcel Hoefman)
Is uw contactpersoon een marionet? (Herman Meijer)
Geloof of kennis: wat brengt u verder? (Peter Stinckens)
Focus op de 2e verkoop (Richard van Houten)
Klantloyaliteit: een must! (André Hagelen)
Het succes van de ELITE verkoopmethode (Richard van Houten)
Optimaal hunten én farmen (Richard van Houten)
Geen slapende honden wakker maken (Michel Hoetmer)
Hoe nuttig zijn targets? (Michel Hoetmer)
Dat hebben we al eens geprobeerd (Peter Stinckens)
Uw klanten: winstgevend of kostenpost? (André Hagelen)
Doelen stellen of doelloos bellen? (Victor Bonke)
Het professionele verkoopplan (Richard van Houten)
Wat is uw toegevoegde waarde? (Jos Burgers)
Wees geen Kamikaze-verkoper (Richard van Houten)
De sleutel tot kwaliteit: FiTiR (Vladan Soldat)
U krijgt uw superieure oplossing niet verkocht? (Rene Knecht)
Wat wilt u met het telefoongesprek bereiken? (Redactie Verkopersonline.nl)
Klanten en andere ergernissen (Peter Stinckens)
Verkoopstrategieën (Ronald van den Berg)
De vijf essentiële onderdelen van uw verkoopplan (Richard van Houten)
Plan B: uw alternatieve verkoopplan (Harro Willemsen)
De klant staat centraal! (Peter Stinckens)
Weet u nog welke doelen u zichzelf vorig jaar hebt gesteld? (Hans Oelen)
Groot denken, groots presteren (Hans Oelen)
Kritieke momenten in de verkoop (Michel Hoetmer)
Stel grote doelen (Hans Oelen)
Wat komt u eigenlijk doen bij de klant? (Peter Stinckens)
Offertes die scoren (Christiaan Knopper)
Vraag de klant om commitment over het verkoopproces (Harrie van Heck)
Hoe maakt u een goed verkoopplan? (Harrie van Heck)
5 tips voor het behalen van uw salestarget (Steyn Elshout)
Waarom doe ik dit ook al weer? (Enno van Kersen)
Heeft u uw verkooptargets goed voor elkaar? (Tips & Advies Verkoop)
Laat uw succes zich maar bewijzen (Hans Oelen)
Zijn uw verkoopdoelen concreet genoeg? (Henk Hemstra)
Het nieuwe jaar is begonnen! (Steyn Elshout)
Help de Kerst komt eraan! (Steyn Elshout)
Zijn uw verkoopdoelen concreet genoeg? (Henk Hemstra)
Uw marketingplan als navigatiesysteem bij acquisitie en verkoop (Vladan Soldat)
Planning: eerst het verste gesprek (Michel Hoetmer)
De targetformule: eenvoudig en doeltreffend (Vladan Soldat)
Punten van een goed verkoopplan (Redactie Verkopersonline.nl)
Doelen stellen (Jan-Willem Seip)
Hoe haal ik nu weer mijn sales target? (Vladan Soldat)
Koude acquisitie: plan op acties en niet op het aantal afspraken (Michel Hoetmer)
Het schrijven van een accountplan (Vladan Soldat)
Ik wil geen accountplan schrijven... (Vladan Soldat)
De Wet van de Verwachtingen (Richard van Houten)
De waarde van strategie (Strategie/Salesplan)
Succes = de juiste doelen juist stellen (Hans Oelen)
Weet wat u wil (Peter Stinckens)
Een metafoor voor Timemanagement (Hans Oelen)
Uw persoonlijke communicatieplan! (Vladan Soldat)
Time management voor verkopers (Verkoop Succes)
Net als de weersverwachting…? (Jan-Willem Seip)

Meer sales? Denk als een topcoach!

Traint de trainer van een topteam alleen de aanvallers? Tuurlijk niet! Waarom gaat dat dan in sales vaak wel zo? Vijf tips voor een bredere aanpak en meer verkoopsucces.

Meer sales? Denk als een topcoach!
Stel, u bent een voetbalcoach en u wilt de resultaten van uw team verbeteren. Gaat u dan alleen aan de slag met uw aanvallers? Een goede coach weet dat uitsluitend het trainen van de aanvallers de kwetsbaarheid van het team vergroot. De kans is namelijk groot dat het middenveld wordt overlopen en dat de verdediging wordt weggespeeld. Gevolg: in plaats van verliezen met 1-0 verliest u met 4-3. Dat schiet dus niet op.

In sales geldt hetzelfde principe. Als u meer commercieel rendement wilt, is het niet handig om u uitsluitend op de acquisitie van nieuwe klanten te richten.
Acquisitie is immers slechts één manier om meer salesresultaat te behalen.
U kunt ook proberen om grotere opdrachten binnen te halen of door meer te verkopen aan bestaande relaties. En organisaties die zich op alle drie deze strategieën richten boeken indrukwekkende resultaten.

In dit artikel deel ik vijf tips die u helpen om meer nieuwe klanten binnen te halen, uw orderomvang te vergroten en meer te verkopen aan bestaande relaties.
  1. Wees onderscheidend
    De markt vertellen dat u onderscheidend bent betekent niet dat u het bent. Praat dus niet alleen over onderscheidend vermogen, maar laat het zien in uw aanpak en in de resultaten die u voor uw klanten bereikt. “The proof of the pudding is in the eating”, zeggen de Engelsen. Ze hebben gelijk. Check daarom uw salesproces, uw proposities, uw presentatiemateriaal, trends in uw markt en niet in de laatste plaats uw vaardigheden. Waar kunt u het verschil maken met uw concurrent? Wat zijn de kansen om van goed naar beter en uiteindelijk naar best te gaan?

  2. Begrijp de uitdagingen van uw klant
    Sommige salesprofessionals baseren hun aanpak vooral op het pitchen van hun product of dienst, hun bedrijf en zichzelf. Vaak zijn ze erg enthousiast, dit soort pratende brochures. Maar effectief? Niet echt. Als je makkelijker nieuwe klanten wilt binnenhalen, grotere opdrachten wilt scoren en een vertrouwensrelatie met je klant wilt opbouwen, verdiep je dan in de wereld van de klant. Vraag prospects naar hun problemen, uitdagingen, kansen, ambities en doelen. Om het plat te slaan:  uw klanten kopen geen producten of diensten van u omdat ze daar toevallig budget voor hebben. Ze investeren in oplossingen voor hun problemen of middelen waarmee ze resultaten behalen die voor hen prioriteit hebben. Als u weet wat die problemen en resultaten zijn en waarom die belangrijk zijn voor uw klant, staat u al mijlenver voor op uw concurrent.

  3. Durf te diskwalificeren
    Laten we er niet omheen draaien: er gaat veel kostbare salestijd verloren aan kansloze salesactiviteiten. En dat is zonde. Verkopers doen regelmatig te veel hun best om prospects ervan te overtuigen dat ze zaken met hen moeten doen. Het probleem hierbij is de aanname dat elke prospect past bij wat u te bieden heeft. Terwijl in de praktijk vaak meer dan de helft van de prospects simpelweg niet genoeg past bij uw dienst, organisatie of bij uzelf.
    Dus vervang de vraag ‘Hoe kan ik deze prospect overtuigen dat wij een geschikte partij voor hem zijn?’ door ‘Hoe overtuigd ben ik ervan dat deze prospect een geschikte partij voor ons is?’  Uit ervaring kan ik u vertellen dat het antwoord op deze vraag tot leerzame en verrassende inzichten leidt. En daarnaast tot veel extra tijd om in wel-passende relaties te investeren!

  4. Focus op waarde
    Eén van de meest voorkomende angsten van salesprofessionals en ondernemers: te duur zijn. Uw eigen overtuiging over uw prijsstelling bepaalt de manier waarop klanten erop reageren. Als u uw prijs reëel vindt straalt u dat uit. Als u bang bent dat uw klant u te duur vindt ook. U kunt raden wat het gevolg is. Overigens gaan prijsdiscussies zelden over prijs. Prijs is namelijk alleen belangrijk als al het andere gelijk is. Verliezen op prijs betekent dus dat uw prospect niet overtuigd is van de waarde die u biedt. Wilt u die waarde vergroten? Geef dan geen korting, want daarmee verlaagt u alleen de prijs. Maar richt u vooral op de problemen waar uw klant vanaf wil of de doelen die hij wil bereiken. En kwantificeer die zo concreet mogelijk zodat de waarde duidelijk is voor uw klant.

  5. Betrek alle beslissers bij het proces
    De vorige tip ging over uw waarde voor de klant. Maar als u die waarde niet duidelijk maakt aan de juiste mensen heeft dat weinig effect. Betrek daarom gericht meerdere beïnvloeders en beslissers bij het proces.
    Bij meer complexe en grotere salesprocessen is het prima om in de beginfase met individuen te spreken. Maar naarmate er meer commitment nodig is heeft u breder draagvlak nodig. Dit is vooral belangrijk tijdens de presentatie van uw voorstel of offerte. Informeer daarom tijdig wie - naast uw contactpersoon - nog meer bij het aankoopproces betrokken zijn. Vraag wie er budgetverantwoordelijk is of wie er vanuit de directie, HR, ICT , Facilitair of Juridisch meebeslist.
    Durf vervolgens regie te pakken in het proces. Maak duidelijk waarom de aanwezigheid van alle betrokkenen bij uw presentatie niet alleen nodig, maar ook volstrekt vanzelfsprekend is.

Alle ballen naar voren rammen of eerst goed nadenken?
Er bestaat niet één tactiek die altijd werkt. Analyseer goed waar uw kansen liggen en welke aspecten u kunt verbeteren. Combineer het acquireren van nieuwe klanten met het vergroten van uw orderomvang en het verdiepen van bestaande relaties. Hierdoor vermindert u niet alleen uw kwetsbaarheid, maar versterkt u ook uw scorend vermogen!

Marcel Hoefman

Marcel  Hoefman
Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële mogelijkheden willen halen. Marcel zegt wat hij denkt, gaat voor resultaat en is allergisch voor verkooponzin. Marcel is als zelfstandig trainer en ondernemer verbonden aan Kenneth Smit. Zijn columns schrijft hij op persoonlijke titel.
Alle artikelen van deze auteur
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   9,0
(9 stemmen)
Reacties

Wat is mentaliteit? Het is een containerbegrip dat meestal wordt geïnterpreteerd als doorzettingsvermogen, daadkracht en focus. Als dit zo was dan zouden er veel meer toppers zijn in sales en ook de sport. De juiste mentaliteit is in elke situatie anders denken, voelen en doen met als doel het leveren van topprestaties met structureel resultaat.

Ronaldo, Messie of Neymar zijn allang geen talenten meer omdat ze structureel topprestaties leveren door hun voetbal vaardigheden en mentaliteit. Waarbij Ik Messie en Neymar als toppers zie en Ronaldo als een genie omdat hij dingen doet voor zichzelf, het team en de club dat van uitzonderlijke klasse is. Een talent kan iets wat een ander moeilijk vindt en als je niet doorontwikkeld ben je eeuwig talent of talent af. Daarom is talent een beginneling.

Marcel Hoefman

Beste Marion,

Dank voor je reactie. Het is me alleen niet helemaal duidelijk wat het raakvlak is tussen jouw betoog over mentaliteit en mijn artikel. Dat Ronaldo een genie is ben ik overigens volkomen met je eens:-).

Groet,
Marcel Hoefman

Hallo Marcel,

Je schreef over talenten dat allang geen talente meer zijn maar grote toppers en zelfs een genie. Ik geef in mijn reactie het verschil aan tussen talent, topper en genie omdat een talent nooit een topper of genie wordt zonder de juiste mentaliteit. En de juiste mentaliteit is in elke situatie anders denken, voelen en doen voor het beste resultaat.

Hoop dat het zo duidelijk is.

Groet,
Marion Naus

Hallo Marcel,

Je schreef over talenten dat allang geen talente meer zijn maar grote toppers en zelfs een genie. Ik geef in mijn reactie het verschil aan tussen talent, topper en genie omdat een talent nooit een topper of genie wordt zonder de juiste mentaliteit. En de juiste mentaliteit is in elke situatie anders denken, voelen en doen voor het beste resultaat.

Hoop dat het zo duidelijk is.

Groet,
Marion Naus

Marcel Hoefman

Hoi Marion,

Volgens mij is jouw reactie bestemd voor een ander artikel. Ik schrijf in dit artikel nergens over 'talenten die geen talenten zijn maar grote toppers of zelfs een genie'.

Wellicht handig om je reactie bij het betreffende artikel te plaatsen.

Groet,
Marcel Hoefman

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel