Salesmanagers, verkoopleiders, marketing managers, ze hebben er een kluif aan in deze tijd. Hoe houd je je mensen enthousiast en geïnspireerd zodat ze de targets blijven halen? Lees het hier.
Daar sta je dan. Je hele team werkt inmiddels thuis en af en toe heb je zoom contact of een teams meeting. Jij als manager hebt de schone taak je team aan te sturen en enthousiast te houden. En voor alleen thuis werken heeft het merendeel niet gekozen. Anders waren ze misschien wel ZZPer geworden. Wat mist iedereen de gezelligheid van kantoor. Het praatje bij het koffiezet apparaat en de andere omgeving. Zonder afleidende zaken zoals, blaffende honden, huilende kinderen, een volle wasmachine en de postbode die pakketjes bezorgt. Wel een paar keer op een dag. Thuiswerken maar dan anders. Jij zonder team en je accountmanagers zonder jou.
Aandacht en Targets Het heeft natuurlijk ook zijn goede kanten. Weinig tot geen reistijd en veel effectieve werktijd. Het zou zomaar kunnen zijn dat je toch merkt dat de afspraken binnen blijven waaien en de uitvoering in plaats van In real life nu per teams of zoom gaan. Even wennen zullen we maar zeggen. Het belangrijkste is dat er aandacht blijft worden gegeven aan je klanten.
Communicatie aan de telefoon. Aandacht geven aan je klanten, daar is de telefoon een prachtig middel voor. Maar hoe. Komen de accountmanagers nu wel aan zelf bellen toe? Wat nou weinig reistijd, wat dacht je van al die extra online meetings die ingelast worden. Uit ervaring weet ik dat ze graag naar de klant toegaan, maar het bellen echt liever aan een ander over laten. Ook de autoverkopers die relaxed in de showroom hun verhaal doen, zijn zomaar aan het hakkelen en bedenken wat ze gaan zeggen aan de telefoon. Dat ondervond ik laatst zelf toen ik telefonisch benaderd werd door onze dealer ... Ja, je kunt niet in iemands blauwe ogen kijken. En toch …
Verhoogde prestaties aan de telefoon En toch is het zo simpel. Zo merk ik dat er wel gezellig gebabbeld kan worden, maar dat een effectief gesprek voeren andere koek is. Ik vergelijk het wel eens met de inbound calls van een waterleiding bedrijf die ook de sales erbij kregen. Om met een “nu ik u toch aan de telefoon heb” meteen een duinkaart te verkopen was een hele tour. En het lijkt zo simpel zou je zeggen.
Simpel, oh ja? Dat is wel met meer dingen zo, die op het oog simpel lijken. In de praktijk blijk je dan niet over de juiste middelen te beschikken, ben je net wat vergeten of zit je je te bedenken hoe het ook alweer moet. Daar komt nog bij dat veel mensen al in een strak stramien zitten met een eigen mening en soms vergeten met andere ogen ergens naar te kijken. Dat is nu dan ook precies wat ik doe. Je er met ander ogen naar laten kijken.
Waar gaat het eigenlijk over? Dus je accountmanagers bellen. Soms. Veel of misschien wel weinig, zonder structuur. Op deze manier kom je dus ook niet in een flow. En als nou net die twee ad hoc telefoontjes niets opleveren zijn ze niet blij en dat stimuleert zeker niet om verder te bellen. Maar, het gaat bij de klant om aandacht. Aandacht die je accountmanagers kunnen geven. Door ze wel te bellen. Gewoon te bellen.
Alles begint met aandacht. Oprechte aandacht. Welgemeende aandacht. Aandacht uit het hart. Niet opgelezen aandacht. Aandacht door heel goed te luisteren, niet met een half oor. Aandacht en dan een paar vragen stellen waardoor de ander recht op gaat zitten. Ineens heb jij ook de aandacht. Het werkt twee kanten op. Zo maak je rapport met elkaar. Onbewust voel je de klik. Je hebt even afstand gedaan van je ego en luistert naar de behoeften van de ander. Je raakt in gesprek met elkaar. Het mooiste is, als je zorgt dat de ander met een glimlach aan de andere kant van de lijn zit. Dat hoor je. Het ultieme is als je de ander kan laten lachen. Dan gaat het parachuutje in het brein bij de ander open en is deze ontvankelijk voor het gesprek, je dienst of product. En heus. De ander hoort of het echt is. Customer facing, maar dan door de telefoon.
Keep up the spirit En oh ja, hoe houd je ze enthousiast…? laat ze eens bellen met een professional er naast. Zorg dat ze weer even aangescherpt worden, de lol en de noodzaak er weer van in zien. Met andere ogen kijken en ervaren hoe het is om te bellen en dus Beter Worden.
Ga het doen. Ga er voor zitten. Ga er samen voor zitten. Start vandaag. Plan de dag met een lach. Laat de accountmanagers hun lach inzetten aan de telefoon. Of bij een videocall. Doe het Nu. Omdat het kan!
Marianne van de Water
Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een glimlach aan de telefoon | Passion For Powertalk Quorum Preliminary Sales
Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
Reageren
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.