Sales Manager: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Sales Plan

Stuurloos zonder salesfilosofie (Harro Willemsen)
Ben je als verkoper veilig voor je klant? (Rene Knecht)
Gespreksstrategie - een belangrijke discipline in Sales (André Hagelen)
De klant bepaalt wat ie betaalt?! (Jan-Willem Seip)
Situationeel leiding geven in de Verkoop (Richard van Houten)
Start-up Sales: a different cookie (Richard van Houten)
Sales, olympische spelen en succes… (André Hagelen)
Cold calling: 3 principes die van jou een baas maken (Chris de Graaf)
De haat-liefde verhouding tussen ondernemen en sales (André Hagelen)
De deal creëren of najagen?! (Rene Knecht)
Het kopen en verkopen van Energie en Positivisme (Richard van Houten)
Je eigen Sales Playbook in 9 stappen (André Hagelen)
Je zult in deze tijd maar salesmanager zijn…. (Marianne van de Water)
Dit proces laat jouw sales exploderen, juist nu! (Jorg Hartog)
Reïncarnatie van de verkoop (Herman Meijer)
De kracht van deadlines (André Hagelen)
Stel jezelf deze 3 vragen om meer deals te scoren (André Hagelen)
Dit is waarom we targets niet halen! (Chris de Graaf)
Waarom is "teamwork" onmisbaar in de verkoop? (Herman Meijer)
Ook razendsnel inspelen op klantvoorwaarden? (André Hagelen)
High end klanten – 5 strategieën (Richard van Houten)
Dit doet uw concurrent nog niet (Natasja Hoogenboom)
Het nieuwe normaal of het nieuwe verkopen?! (Herman Meijer)
Hoe haal je 67% conversie in verkoopgesprekken? (André Hagelen)
Zonder pijn kun je niks verkopen (Harro Willemsen)
Thuiswerken? Tips van een admiraal (André Hagelen)
'De korting is uitverkocht' (Herman Meijer)
Moeilijk bereikbare prospects benaderen (Harro Willemsen)
Nieuwe business via nieuwe kanalen (Jorg Hartog)
Hoeveel tijd besteedt u aan acquisitie-voorbereiding? (Victor Bonke)
Hoe houdt u de regie over het verkoopgesprek in handen (Toine Simons)
Verkopen met een “glazen bol” (Rene Knecht)
Hoe sluit u een topdeal? (Herman Meijer)
‘Agile’ verkopen (Toine Simons)
Te happig overkomen bij de klant (Jan-Willem Seip)
Verkopen als adviseur, kan dat wel? (Toine Simons)
Case stories: de beste manier om een klant te overtuigen (Harro Willemsen)
De duivelse details maken de topverkoper (Richard van Houten)
Help! Mijn klant wil nadenken (Michel Hoetmer)
Houd die achterban in de peiling! (André Hagelen)
De concurrentie inzetten: hoe doe je dat? (Michel Hoetmer)
De order veilig stellen in de pre-sales fase (Rene Knecht)
Verkopen in de toekomst: ‘Co-kwalificeren’ (Toine Simons)
Verkoopplan: iets voor u? (Jan-Willem Seip)
De belangrijkste pijler van succes in de verkoop (Michel Hoetmer)
Meer omzet met de Buyers Journey (André Hagelen)
7 uitgangspunten voor het succesvol verkopen van diensten (Toine Simons)
Durft u deze 3 vragen te stellen? (Marcel Hoefman)
Niet verkopen, maar waarde aantonen (Toine Simons)
Wat verkoopt ú eigenlijk? (Harro Willemsen)
Naast schieten en toch scoren bij koud bellen (Victor Bonke)
7 strategieën tegen manipulatie (Richard van Houten)
Het gatekeeper dilemma (Toine Simons)
Prospectgesprekken: kwantiteit v. kwaliteit (Richard van Houten)
De struisvogelpolitiek die wel werkt (Jos Burgers)
Groot denken en groot blijven roepen (Richard van Houten)
Een vliegende start in het nieuwe jaar (Marcel Hoefman)
Is afsluiten de belangrijkste stap in het verkoopgesprek?
Meer sales? Denk als een topcoach! (Marcel Hoefman)
‘Ik wil er even over nadenken…’ En dan?!
Tijd maken voor acquisitie: hoe doet u dat? (Victor Bonke)
We houden (te veel) van eenvoud (Peter Stinckens)
Het verkoopgeheim van de veilingmeester (Richard van Houten)
3 strategieën om van een Prijs een prijsje te maken (Jos Burgers)
De ‘V’ in Verkopen (Edwin Scheperman)
Klassieke misser: laat uw hefboom niet vallen! (Walter Spruyt)
Doelen stellen: topverkopers leren van topsporters (Marcel Hoefman)
Praat u met een blocker of een mobilizer? (Harro Willemsen)
Gek op aanbiedingen (Jos Burgers)
Geef in elk geval geen geld (Jos Burgers)
De paradox van beïnvloeden (Rene Knecht)
Uitdagen of niet uitdagen? (Harro Willemsen)
Een offerte verkoopt... niets (Frank Wouters)
Verkopen zonder over uw product te praten (Rene Knecht)
We verkopen verandering (Harro Willemsen)
De psychologie van prijzen (Richard van Houten)
Bent u als verkoper inwisselbaar? (Rene Knecht)
De commerciële vakspecialist (Harro Willemsen)
Hoe wordt u als verkoper ook een goede onderhandelaar? (Walter Spruyt)
De verkoop verandert, transformeer uw aanpak (Richard van Houten)
Verkooptargets en tijdsinvestering (Richard van Houten)
Winnen op waarde, durft u? (Marcel Hoefman)
10 vragen aan... Hans Vernooij, Commercieel Directeur (Rob Snoeijen)
Een kwalitatieve salespipeline in 11 stappen (Massimo Gagliotti)
Denk goed na over uw doelstellingen bij Salescoaching (Edwin Scheperman)
10 vragen aan... Marc van Hemert, Sales Director (Rob Snoeijen)
10 vragen aan... Edwin van den Akker; salesmanager (Rob Snoeijen)
Verkopers hebben het druk, druk, druk ... maar waarmee?! (Herman Meijer)
Wat verkopers kunnen leren van Louis van Gaal (Marcel Hoefman)
Is koude acquisitie ook voor u een eeuwige strijd? (Victor Bonke)
Op = op; het werkt ook in B2B verkoop (Jos Burgers)
Met dit wapen verslaat u prijsvechters (Marcel Hoefman)
Is uw contactpersoon een marionet? (Herman Meijer)
Geloof of kennis: wat brengt u verder? (Peter Stinckens)
Focus op de 2e verkoop (Richard van Houten)
Klantloyaliteit: een must! (André Hagelen)
Het succes van de ELITE verkoopmethode (Richard van Houten)
Optimaal hunten én farmen (Richard van Houten)
Geen slapende honden wakker maken (Michel Hoetmer)
Hoe nuttig zijn targets? (Michel Hoetmer)
Dat hebben we al eens geprobeerd (Peter Stinckens)
Uw klanten: winstgevend of kostenpost? (André Hagelen)
Doelen stellen of doelloos bellen? (Victor Bonke)
Het professionele verkoopplan (Richard van Houten)
Wat is uw toegevoegde waarde? (Jos Burgers)
Wees geen Kamikaze-verkoper (Richard van Houten)
De sleutel tot kwaliteit: FiTiR (Vladan Soldat)
U krijgt uw superieure oplossing niet verkocht? (Rene Knecht)
Wat wilt u met het telefoongesprek bereiken? (Redactie Verkopersonline.nl)
Klanten en andere ergernissen (Peter Stinckens)
Verkoopstrategieën (Ronald van den Berg)
De vijf essentiële onderdelen van uw verkoopplan (Richard van Houten)
Plan B: uw alternatieve verkoopplan (Harro Willemsen)
De klant staat centraal! (Peter Stinckens)
Weet u nog welke doelen u zichzelf vorig jaar hebt gesteld? (Hans Oelen)
Groot denken, groots presteren (Hans Oelen)
Kritieke momenten in de verkoop (Michel Hoetmer)
Stel grote doelen (Hans Oelen)
Wat komt u eigenlijk doen bij de klant? (Peter Stinckens)
Offertes die scoren (Christiaan Knopper)
Vraag de klant om commitment over het verkoopproces (Harrie van Heck)
Hoe maakt u een goed verkoopplan? (Harrie van Heck)
5 tips voor het behalen van uw salestarget (Steyn Elshout)
Waarom doe ik dit ook al weer? (Enno van Kersen)
Heeft u uw verkooptargets goed voor elkaar? (Tips & Advies Verkoop)
Laat uw succes zich maar bewijzen (Hans Oelen)
Zijn uw verkoopdoelen concreet genoeg? (Henk Hemstra)
Het nieuwe jaar is begonnen! (Steyn Elshout)
Help de Kerst komt eraan! (Steyn Elshout)
Zijn uw verkoopdoelen concreet genoeg? (Henk Hemstra)
Uw marketingplan als navigatiesysteem bij acquisitie en verkoop (Vladan Soldat)
Planning: eerst het verste gesprek (Michel Hoetmer)
De targetformule: eenvoudig en doeltreffend (Vladan Soldat)
Punten van een goed verkoopplan (Redactie Verkopersonline.nl)
Doelen stellen (Jan-Willem Seip)
Hoe haal ik nu weer mijn sales target? (Vladan Soldat)
Koude acquisitie: plan op acties en niet op het aantal afspraken (Michel Hoetmer)
Het schrijven van een accountplan (Vladan Soldat)
Ik wil geen accountplan schrijven... (Vladan Soldat)
De Wet van de Verwachtingen (Richard van Houten)
De waarde van strategie (Strategie/Salesplan)
Succes = de juiste doelen juist stellen (Hans Oelen)
Weet wat u wil (Peter Stinckens)
Een metafoor voor Timemanagement (Hans Oelen)
Uw persoonlijke communicatieplan! (Vladan Soldat)
Time management voor verkopers (Verkoop Succes)
Net als de weersverwachting…? (Jan-Willem Seip)

Je zult in deze tijd maar salesmanager zijn….

Salesmanagers, verkoopleiders, marketing managers, ze hebben er een kluif aan in deze tijd. Hoe houd je je mensen enthousiast en geïnspireerd zodat ze de targets blijven halen? Lees het hier.

Je zult in deze tijd maar salesmanager zijn….
Daar sta je dan. Je hele team werkt inmiddels thuis en af en toe heb je zoom contact of een teams meeting. Jij als manager hebt de schone taak je team aan te sturen en enthousiast te houden. En voor alleen thuis werken heeft het merendeel niet gekozen. Anders waren ze misschien wel ZZPer geworden. Wat mist iedereen de gezelligheid van kantoor. Het praatje bij het koffiezet apparaat en de andere omgeving. Zonder afleidende zaken zoals, blaffende honden, huilende kinderen, een volle wasmachine en de postbode die pakketjes bezorgt. Wel een paar keer op een dag. Thuiswerken maar dan anders. Jij zonder team en je accountmanagers zonder jou.

Aandacht en Targets
Het heeft natuurlijk ook zijn goede kanten. Weinig tot geen reistijd en veel effectieve werktijd. Het zou zomaar kunnen zijn dat je toch merkt dat de afspraken binnen blijven waaien en de uitvoering in plaats van In real life nu per teams of zoom gaan. Even wennen zullen we maar zeggen. Het belangrijkste is dat er aandacht blijft worden gegeven aan je klanten.

Communicatie aan de telefoon.
Aandacht geven aan je klanten, daar is de telefoon een prachtig middel voor. Maar hoe. Komen de accountmanagers nu wel aan zelf bellen toe? Wat nou weinig reistijd, wat dacht je van al die extra online meetings die ingelast worden.  Uit ervaring weet ik dat ze graag naar de klant toegaan, maar het bellen echt liever aan een ander over laten. Ook de autoverkopers die relaxed in de showroom hun verhaal doen, zijn zomaar aan het hakkelen en bedenken wat ze gaan zeggen aan de telefoon. Dat ondervond ik laatst zelf toen ik telefonisch benaderd werd door onze dealer ... Ja, je kunt niet in iemands blauwe ogen kijken. En toch …

Verhoogde prestaties aan de telefoon
En toch is het zo simpel. Zo merk ik dat er wel gezellig gebabbeld kan worden, maar dat een effectief gesprek voeren andere koek is. Ik vergelijk het wel eens met de inbound calls van een waterleiding bedrijf die ook de sales erbij kregen. Om met een “nu ik u toch aan de telefoon heb” meteen een duinkaart te verkopen was een hele tour. En het lijkt zo simpel zou je zeggen.

Simpel, oh ja?
Dat is wel met meer dingen zo, die op het oog simpel lijken. In de praktijk blijk je dan niet over de juiste middelen te beschikken, ben je net wat vergeten of zit je je te bedenken hoe het ook alweer moet. Daar komt nog bij dat veel mensen al in een strak stramien zitten met een eigen mening en soms vergeten met andere ogen ergens naar te kijken. Dat is nu dan ook precies wat ik doe. Je er met ander ogen naar laten kijken.

Waar gaat het eigenlijk over?
Dus je accountmanagers bellen. Soms. Veel of misschien wel weinig, zonder structuur. Op deze manier kom je dus ook niet in een flow. En als nou net die twee ad hoc telefoontjes niets opleveren zijn ze niet blij en dat stimuleert zeker niet om verder te bellen. Maar, het gaat bij de klant om aandacht. Aandacht die je accountmanagers kunnen geven. Door ze wel te bellen. Gewoon te bellen.

Alles begint met aandacht. Oprechte aandacht. Welgemeende aandacht. Aandacht uit het hart. Niet opgelezen aandacht. Aandacht door heel goed te luisteren, niet met een half oor. Aandacht en dan een paar vragen stellen waardoor de ander recht op gaat zitten. Ineens heb jij ook de aandacht. Het werkt twee kanten op. Zo maak je rapport met elkaar. Onbewust voel je de klik. Je hebt even afstand gedaan van je ego en luistert naar de behoeften van de ander. Je raakt in gesprek met elkaar. Het mooiste is, als je zorgt dat de ander met een glimlach aan de andere kant van de lijn zit. Dat hoor je. Het ultieme is als je de ander kan laten lachen. Dan gaat het parachuutje in het brein bij de ander open en is deze ontvankelijk voor het gesprek, je dienst of product. En heus. De ander hoort of het echt is. Customer facing, maar dan door de telefoon.

Keep up the spirit
En oh ja, hoe houd je ze enthousiast…? laat ze eens bellen met een professional er naast. Zorg dat ze weer even aangescherpt worden, de lol en de noodzaak er weer van in zien. Met andere ogen kijken en ervaren hoe het is om te bellen en dus Beter Worden.

Ga het doen. Ga er voor zitten. Ga er samen voor zitten. Start vandaag. Plan de dag met een lach. Laat de accountmanagers hun lach inzetten aan de telefoon. Of bij een videocall. Doe het Nu. Omdat het kan!

Marianne van de Water

Marianne van de Water
Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een glimlach aan de telefoon | Passion For Powertalk Quorum Preliminary Sales
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Sales Management, Covid-19, Targets
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   8,0
(1 stemmen)
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel