Sales Manager: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Sales Plan

Nieuwe business via nieuwe kanalen (Jorg Hartog)
Thuiswerken? Tips van een admiraal (André Hagelen)
Zonder pijn kun je niks verkopen (Harro Willemsen)
Hoeveel tijd besteedt u aan acquisitie-voorbereiding? (Victor Bonke)
Stel jezelf deze 3 vragen om meer deals te scoren (André Hagelen)
Hoe houdt u de regie over het verkoopgesprek in handen (Toine Simons)
Verkopen met een “glazen bol” (Rene Knecht)
Hoe sluit u een topdeal? (Herman Meijer)
De deal creëren of najagen?! (Rene Knecht)
High end klanten – 5 strategieën (Richard van Houten)
‘Agile’ verkopen (Toine Simons)
'De korting is uitverkocht' (Herman Meijer)
Te happig overkomen bij de klant (Jan-Willem Seip)
Verkopen als adviseur, kan dat wel? (Toine Simons)
Hoe haal je 67% conversie in verkoopgesprekken? (André Hagelen)
Case stories: de beste manier om een klant te overtuigen (Harro Willemsen)
De duivelse details maken de topverkoper (Richard van Houten)
Ook razendsnel inspelen op klantvoorwaarden? (André Hagelen)
Help! Mijn klant wil nadenken (Michel Hoetmer)
Je eigen Sales Playbook in 9 stappen (André Hagelen)
Stuurloos zonder salesfilosofie (Harro Willemsen)
Houd die achterban in de peiling! (André Hagelen)
De concurrentie inzetten: hoe doe je dat? (Michel Hoetmer)
De order veilig stellen in de pre-sales fase (Rene Knecht)
Verkopen in de toekomst: ‘Co-kwalificeren’ (Toine Simons)
Verkoopplan: iets voor u? (Jan-Willem Seip)
De belangrijkste pijler van succes in de verkoop (Michel Hoetmer)
Meer omzet met de Buyers Journey (André Hagelen)
7 uitgangspunten voor het succesvol verkopen van diensten (Toine Simons)
Durft u deze 3 vragen te stellen? (Marcel Hoefman)
Niet verkopen, maar waarde aantonen (Toine Simons)
Situationeel leiding geven in de Verkoop (Richard van Houten)
Waarom is "teamwork" onmisbaar in de verkoop? (Herman Meijer)
Wat verkoopt ú eigenlijk? (Harro Willemsen)
Naast schieten en toch scoren bij koud bellen (Victor Bonke)
7 strategieën tegen manipulatie (Richard van Houten)
Het gatekeeper dilemma (Toine Simons)
Prospectgesprekken: kwantiteit v. kwaliteit (Richard van Houten)
De struisvogelpolitiek die wel werkt (Jos Burgers)
Het kopen en verkopen van Energie en Positivisme (Richard van Houten)
Groot denken en groot blijven roepen (Richard van Houten)
Een vliegende start in het nieuwe jaar (Marcel Hoefman)
Is afsluiten de belangrijkste stap in het verkoopgesprek?
Meer sales? Denk als een topcoach! (Marcel Hoefman)
‘Ik wil er even over nadenken…’ En dan?!
Tijd maken voor acquisitie: hoe doet u dat? (Victor Bonke)
We houden (te veel) van eenvoud (Peter Stinckens)
Het verkoopgeheim van de veilingmeester (Richard van Houten)
3 strategieën om van een Prijs een prijsje te maken (Jos Burgers)
De ‘V’ in Verkopen (Edwin Scheperman)
Klassieke misser: laat uw hefboom niet vallen! (Walter Spruyt)
Doelen stellen: topverkopers leren van topsporters (Marcel Hoefman)
Praat u met een blocker of een mobilizer? (Harro Willemsen)
Gek op aanbiedingen (Jos Burgers)
Geef in elk geval geen geld (Jos Burgers)
De paradox van beïnvloeden (Rene Knecht)
Uitdagen of niet uitdagen? (Harro Willemsen)
Een offerte verkoopt... niets (Frank Wouters)
Verkopen zonder over uw product te praten (Rene Knecht)
We verkopen verandering (Harro Willemsen)
De psychologie van prijzen (Richard van Houten)
Bent u als verkoper inwisselbaar? (Rene Knecht)
De commerciële vakspecialist (Harro Willemsen)
Hoe wordt u als verkoper ook een goede onderhandelaar? (Walter Spruyt)
De verkoop verandert, transformeer uw aanpak (Richard van Houten)
Verkooptargets en tijdsinvestering (Richard van Houten)
Winnen op waarde, durft u? (Marcel Hoefman)
10 vragen aan... Hans Vernooij, Commercieel Directeur (Rob Snoeijen)
Een kwalitatieve salespipeline in 11 stappen (Massimo Gagliotti)
Denk goed na over uw doelstellingen bij Salescoaching (Edwin Scheperman)
10 vragen aan... Marc van Hemert, Sales Director (Rob Snoeijen)
10 vragen aan... Edwin van den Akker; salesmanager (Rob Snoeijen)
Verkopers hebben het druk, druk, druk ... maar waarmee?! (Herman Meijer)
Wat verkopers kunnen leren van Louis van Gaal (Marcel Hoefman)
Is koude acquisitie ook voor u een eeuwige strijd? (Victor Bonke)
Op = op; het werkt ook in B2B verkoop (Jos Burgers)
Met dit wapen verslaat u prijsvechters (Marcel Hoefman)
Is uw contactpersoon een marionet? (Herman Meijer)
Geloof of kennis: wat brengt u verder? (Peter Stinckens)
Focus op de 2e verkoop (Richard van Houten)
Klantloyaliteit: een must! (André Hagelen)
Het succes van de ELITE verkoopmethode (Richard van Houten)
Optimaal hunten én farmen (Richard van Houten)
Geen slapende honden wakker maken (Michel Hoetmer)
Hoe nuttig zijn targets? (Michel Hoetmer)
Dat hebben we al eens geprobeerd (Peter Stinckens)
Uw klanten: winstgevend of kostenpost? (André Hagelen)
Doelen stellen of doelloos bellen? (Victor Bonke)
Het professionele verkoopplan (Richard van Houten)
Wat is uw toegevoegde waarde? (Jos Burgers)
Wees geen Kamikaze-verkoper (Richard van Houten)
De sleutel tot kwaliteit: FiTiR (Vladan Soldat)
U krijgt uw superieure oplossing niet verkocht? (Rene Knecht)
Wat wilt u met het telefoongesprek bereiken? (Redactie Verkopersonline.nl)
Klanten en andere ergernissen (Peter Stinckens)
Verkoopstrategieën (Ronald van den Berg)
De vijf essentiële onderdelen van uw verkoopplan (Richard van Houten)
Plan B: uw alternatieve verkoopplan (Harro Willemsen)
De klant staat centraal! (Peter Stinckens)
Weet u nog welke doelen u zichzelf vorig jaar hebt gesteld? (Hans Oelen)
Groot denken, groots presteren (Hans Oelen)
Kritieke momenten in de verkoop (Michel Hoetmer)
Stel grote doelen (Hans Oelen)
Wat komt u eigenlijk doen bij de klant? (Peter Stinckens)
Offertes die scoren (Christiaan Knopper)
Vraag de klant om commitment over het verkoopproces (Harrie van Heck)
Hoe maakt u een goed verkoopplan? (Harrie van Heck)
5 tips voor het behalen van uw salestarget (Steyn Elshout)
Waarom doe ik dit ook al weer? (Enno van Kersen)
Heeft u uw verkooptargets goed voor elkaar? (Tips & Advies Verkoop)
Laat uw succes zich maar bewijzen (Hans Oelen)
Zijn uw verkoopdoelen concreet genoeg? (Henk Hemstra)
Het nieuwe jaar is begonnen! (Steyn Elshout)
Help de Kerst komt eraan! (Steyn Elshout)
Zijn uw verkoopdoelen concreet genoeg? (Henk Hemstra)
Uw marketingplan als navigatiesysteem bij acquisitie en verkoop (Vladan Soldat)
Planning: eerst het verste gesprek (Michel Hoetmer)
De targetformule: eenvoudig en doeltreffend (Vladan Soldat)
Punten van een goed verkoopplan (Redactie Verkopersonline.nl)
Doelen stellen (Jan-Willem Seip)
Hoe haal ik nu weer mijn sales target? (Vladan Soldat)
Koude acquisitie: plan op acties en niet op het aantal afspraken (Michel Hoetmer)
Het schrijven van een accountplan (Vladan Soldat)
Ik wil geen accountplan schrijven... (Vladan Soldat)
De Wet van de Verwachtingen (Richard van Houten)
De waarde van strategie (Strategie/Salesplan)
Succes = de juiste doelen juist stellen (Hans Oelen)
Weet wat u wil (Peter Stinckens)
Een metafoor voor Timemanagement (Hans Oelen)
Uw persoonlijke communicatieplan! (Vladan Soldat)
Time management voor verkopers (Verkoop Succes)
Net als de weersverwachting…? (Jan-Willem Seip)

Nieuwe business via nieuwe kanalen

Hoe zorg je ervoor dat jij als eerste aan tafel zit bij je prospects? En hoe zorg je ervoor dat de juiste mensen je demo te zien krijgen? Gebruik deze tips!

Nieuwe business via nieuwe kanalen
Een snelgroeiende sector met veel ruimte voor innovatie, zowel in aanbod als verkoop-aanpak, is die van de software on demand, ook wel bekend als SaaS (Software as a Service). In dit artikel gebruik ik de SaaS-sector om te laten zien hoe je in drie stappen je bestaande business duurzaam kan uitbreiden. De tips kan je even goed in andere sectoren inzetten met hetzelfde resultaat.

SaaS is booming
Door de groei van SaaS-bedrijven, ruim 19% per jaar, hebben prospects binnen dit segment meer keuze dan ooit. Veel bedrijven willen graag slimmer werken en automatiseren, maar moeten zelf opzoek naar een oplossing die bij hen zou kunnen passen.
Een deel van jouw meest interessante prospects zal zelf contact met jE opnemen via marketing of je netwerk. Het leeuwendeel is echter passief en doet dat niet. Veel bedrijven hebben meer dan voldoende capaciteit om meer new business te doen, maar vinden het lastig om het aantal new business afspraken op te schalen via de huidige kanalen.

Stap 1: Top 250 Potentiële Klanten
De eerste stap is te bepalen welke 250 bedrijven het beste passen bij jouw oplossing. Wellicht weet je gelijk om welke bedrijven dit zou moeten gaan, zo niet dan helpt het enorm om een analyse te maken van wat jouw meest succesvolle klanten te doen. Probeer minimaal dertig bedrijven te onderzoeken en analyseer welke eigenschappen deze bedrijven hebben. Kijk vervolgens welke bedrijven in deze markt over dezelfde eigenschappen beschikken. Vervolgens wil je de potentie van deze markt in kaart krijgen. Eén van de grootste new business fouten is veel te veel tijd steken in bedrijven die niet goed bij je passen

Weet je nu bijvoorbeeld welke bedrijven in Nederland er allemaal voldoen aan jullie ideale klant profiel?

Resultaat:
  • Een ideaal klant profiel en hoeveel bedrijven hieraan voldoen.
  • Concrete saleslijst met de bedrijfsnamen waar we new business mee willen doen

Stap 2: Data = New Business
Data wordt steeds belangrijker. Sterker nog ik geloof dat wie de meest actuele database heeft, de meeste new business doet! In mijn ogen is goede new business weten wie er allemaal in je markt zitten en wat ze waard zijn.

Wat weet je van jouw top 250 meest interessantste prospects? Weet je wie er beslist, wat hun omzetpotentie is en wanneer ze in de markt zijn? Ik kan me voorstellen dat wanneer je dit niet weet dat het lastig is om structureel bij dit soort bedrijven binnen te komen.

Wanneer je dit wel in kaart hebt weet je precies waarom en wanneer je potentiële klant zaken met je wil doen en wanneer je met hen aan tafel moet zitten. Hierdoor kun jij jouw demo doen op het moment dat zij op zoek zijn naar een oplossing waarbij jij kan helpen.

Resultaat:
  • Je new business markt in kaart.

Stap 3: 3 Kanalen Contactstrategie
Om te weten wat er speelt bij jouw potentiële klanten moet je proactief contact met hen opnemen. Wanneer je alleen ‘call’ gebruikt als kanaal, zul je merken dat veel prospects je niet op dat moment te woord kunnen staan. Via marketing bereik je een groot deel niet of krijg je bepaalde vragen niet beantwoord. Uiteindelijk wil je wel in gesprek komen met je prospect.

Ontwikkel een proces waarin je gebruik maakt van 3 kanalen, bijvoorbeeld een mix van LinkedIn, email en call. Het belangrijkste hierbij is te onthouden dat het niet gaat om welk kanaal jij het fijnst vindt, maar op welk kanaal je potentiële klant het best is te bereiken.

Resultaat:
  • Je eigen new business cadence

To do
Bepaal wie je ideale klant is, zorg dat je alles van hem te weten komt zodat je relevant kan zijn op het moment dat het er toe doet en bepaal via welke kanalen je contact met hem zoekt en houdt.

De vraag is dan niet meer of je bij hen aan tafel komt maar wanneer.

Succes!

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en nieuwe klanten genereert? Ik geloof erin dat je prospects moet behandelen als mensen en niet als leads of kansen; met behulp van ABM-strategieën, gepersonaliseerde calls, e-mails en inmails bij ieder contact. Dat is voor mij het fundament een succesvolle new business machine. Ik ben graag in gesprek met vakgenoten over het salesvak en deel daarover veel op Linkedin.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 8,0
(24 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel