Sales Manager: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Sales Management

De toekomst van B2B verkoop (Jorg Hartog)
Inzicht verkopen: verander de taal van je oplossing (Rene Knecht)
De klant bepaalt wat ie betaalt?! (Jan-Willem Seip)
Het kopen en verkopen van Energie en Positivisme (Richard van Houten)
Stuurloos zonder salesfilosofie (Harro Willemsen)
Aan de slag met een beller! (Marianne van de Water)
Te graag opdrachten willen binnenhalen? Stop daarmee (Jan-Willem Seip)
Cold calling: 3 principes die van jou een baas maken (Chris de Graaf)
Prikkel het veranderbrein van jouw klant (Rene Knecht)
Start-up Sales: a different cookie (Richard van Houten)
7 strategieën tegen manipulatie (Richard van Houten)
Vanille ijs marketing (Rene Knecht)
Je komt elkaar altijd weer tegen (Jos Burgers)
Praat jij over je concurrenten? (Rene Knecht)
Wat sales kan leren van AI (André Hagelen)
Creëer een ijzersterke propositie (André Hagelen)
High end klanten – 5 strategieën (Richard van Houten)
Hoe ga je om met klant die even komen 'shoppen'? (Rene Knecht)
Dit is waarom we targets niet halen! (Chris de Graaf)
De beste online tools voor het produceren van content (Harro Willemsen)
Dit doet uw concurrent nog niet (Natasja Hoogenboom)
Slim om met dummies te werken (Jan-Willem Seip)
Moeilijk bereikbare prospects benaderen (Harro Willemsen)
Wat FD Gazellen-winnaars goed doen in sales (André Hagelen)
Ben je als verkoper veilig voor je klant? (Rene Knecht)
Gespreksstrategie - een belangrijke discipline in Sales (André Hagelen)
Een goede verkoper verkoopt alles? (Rene Knecht)
Pak tegenwerpingen met kop en staart aan! (André Hagelen)
Situationeel leiding geven in de Verkoop (Richard van Houten)
Euforisch verkopen is meer verkopen (Jan-Willem Seip)
Spreek dezelfde "sales" taal (André Hagelen)
De deal creëren of najagen?! (Rene Knecht)
Je eigen Sales Playbook in 9 stappen (André Hagelen)
Je zult in deze tijd maar salesmanager zijn…. (Marianne van de Water)
Dit proces laat jouw sales exploderen, juist nu! (Jorg Hartog)
Reïncarnatie van de verkoop (Herman Meijer)
Waarom is "teamwork" onmisbaar in de verkoop? (Herman Meijer)
Een compliment is nog geen waardering (Jos Burgers)
Het nieuwe normaal of het nieuwe verkopen?! (Herman Meijer)
Sales tijdens Corona: Focus op 1 centrale vraag (André Hagelen)
Zonder pijn kun je niks verkopen (Harro Willemsen)
'De korting is uitverkocht' (Herman Meijer)
De perfecte LinkedIn update voor Sales Professionals (Harro Willemsen)
De beste zelfcoachingsvraag (Harro Willemsen)
Demotiverende valkuilen voor salesmanagers (Jan-Willem Seip)
Hoeveel tijd besteedt u aan acquisitie-voorbereiding? (Victor Bonke)
Verkopen met een “glazen bol” (Rene Knecht)
Hoe sluit u een topdeal? (Herman Meijer)
Tien ideeën voor succesvolle salesmeetings (Marcel Hoefman)
Te happig overkomen bij de klant (Jan-Willem Seip)
Verkopen als adviseur, kan dat wel? (Toine Simons)
Case stories: de beste manier om een klant te overtuigen (Harro Willemsen)
De duivelse details maken de topverkoper (Richard van Houten)
Help! Mijn klant wil nadenken (Michel Hoetmer)
De concurrentie inzetten: hoe doe je dat? (Michel Hoetmer)
De order veilig stellen in de pre-sales fase (Rene Knecht)
Verkopen in de toekomst: ‘Co-kwalificeren’ (Toine Simons)
Hoe creëert u een salescultuur? (Rene Knecht)
Meer omzet met de Buyers Journey (André Hagelen)
Wat salesprofessionals en marketeers over elkaar moeten weten (Harro Willemsen)
Durft u deze 3 vragen te stellen? (Marcel Hoefman)
Niet verkopen, maar waarde aantonen (Toine Simons)
Wat verkoopt ú eigenlijk? (Harro Willemsen)
Het gatekeeper dilemma (Toine Simons)
5 Tactieken waardoor u meer uit onderhandelingen haalt (Michel Hoetmer)
Hoe verkoopt u uw meerwaarde? (Jan-Willem Seip)
De struisvogelpolitiek die wel werkt (Jos Burgers)
Groot denken en groot blijven roepen (Richard van Houten)
Het geheim van Account Based Marketing (Rene Knecht)
Is afsluiten de belangrijkste stap in het verkoopgesprek?
Meer sales? Denk als een topcoach! (Marcel Hoefman)
‘Ik wil er even over nadenken…’ En dan?!
Verkoopsucces? Maak 3 keuzes (André Hagelen)
Closing-skills coachen, hoe doe je dat? (Rene Knecht)
Wanneer is een cadeau een cadeau? (Jos Burgers)
Nieuwe privacywetgeving nekslag voor koude acquisitie? (Vladan Soldat)
Beslis! Kies uw klant (André Hagelen)
10 vragen aan... Erwin Lenting, Commercieel Manager (Rob Snoeijen)
10 vragen aan... Patrick Wolswijk, Sales Manager (Rob Snoeijen)
Het verkoopgeheim van de veilingmeester (Richard van Houten)
3 strategieën om van een Prijs een prijsje te maken (Jos Burgers)
Een verkoopgesprek zonder bezwaren bestaat niet (Walter Spruyt)
Prijsbezwaren tackelen (Jos Burgers)
Klassieke misser: laat uw hefboom niet vallen! (Walter Spruyt)
Offerteopvolging voor salesmanagers (Walter Spruyt)
Vijf buitengewone onderhandelingstips (Jan-Willem Seip)
Praat u met een blocker of een mobilizer? (Harro Willemsen)
Manipulatie: goed en fout (Richard van Houten)
Gek op aanbiedingen (Jos Burgers)
Geef in elk geval geen geld (Jos Burgers)
Een offerte verkoopt... niets (Frank Wouters)
Toch scoren als u de deal verliest (Toine Simons)
10 Lessen voor de beginnende salesmanager (Harro Willemsen)
Sales Manager: ga het veld in en boek succes met uw team (Walter Spruyt)
Afsluiten? Begin ermee vóór de opening! (Rene Knecht)
10 vragen aan.... Edward van Acht, Sales & Marketing Manager (Rob Snoeijen)
Verkopen zonder over uw product te praten (Rene Knecht)
De meerwaarde van een bidmanager (Roelf Houwing)
De psychologie van prijzen (Richard van Houten)
Bent u als verkoper inwisselbaar? (Rene Knecht)
‘Sales’ bestaat niet (Harro Willemsen)
Hoe om te gaan met vooroordelen over uw product (Walter Spruyt)
De commerciële vakspecialist (Harro Willemsen)
Wat zou u doen als u de klant bent? (Jan-Willem Seip)
Verkooptargets en tijdsinvestering (Richard van Houten)
Winnen op waarde, durft u? (Marcel Hoefman)
10 vragen aan... Hans Vernooij, Commercieel Directeur (Rob Snoeijen)
Een kwalitatieve salespipeline in 11 stappen (Massimo Gagliotti)
De beste 5 tips uit de Sales Psychologie (Richard van Houten)
Denk goed na over uw doelstellingen bij Salescoaching (Edwin Scheperman)
10 vragen aan... Marc van Hemert, Sales Director (Rob Snoeijen)
10 vragen aan... Edwin van den Akker; salesmanager (Rob Snoeijen)
Verkopers hebben het druk, druk, druk ... maar waarmee?! (Herman Meijer)
Feedback geven: wel of niet 'sandwichen'? (Michel Hoetmer)
Nog meer succes in de verkoop! (Peter Stinckens)
Verbeter uw verkoopteam: ga coachen (Edwin Scheperman)
Hoeveel tijd besteedt uw binnendienst aan verkopen? (Herman Meijer)
Op = op; het werkt ook in B2B verkoop (Jos Burgers)
Met dit wapen verslaat u prijsvechters (Marcel Hoefman)
Een gouden tip voor sales managers (Peter Stinckens)
Verkoopmythe: provisie bevordert de verkoop (Michel Hoetmer)
De verkoopcrisis is voorbij. En nu? (David Bloch)
Dit is een goed voorbeeld van Sales Framing (Richard van Houten)
Geloof of kennis: wat brengt u verder? (Peter Stinckens)
Aandacht voor new business (Victor Bonke)
Red de vlag van Zutphen (Richard van Houten)
Focus op de 2e verkoop (Richard van Houten)
Management en verkoop binnen uw organisatie (Peter Stinckens)
Optimaal hunten én farmen (Richard van Houten)
Geen slapende honden wakker maken (Michel Hoetmer)
Verhoog de productiviteit van uw hunters (Victor Bonke)
Zo wordt u een goede verkoopcoach (Michel Hoetmer)
Is koud bellen nog wel van deze tijd? (Michel Hoetmer)
De kunst van het uitnodigen (David Bloch)
Is koud bellen verleden tijd? Dat valt nog te bezien. (Marcel Hoefman)
Ook als het goed gaat kan het beter (André Hagelen)
Dat hebben we al eens geprobeerd (Peter Stinckens)
Naar meer winstgevende klanten met het GIK profiel (André Hagelen)
Een beroerd antwoord op een verkoopdip (Michel Hoetmer)
Het professionele verkoopplan (Richard van Houten)
Wat is uw toegevoegde waarde? (Jos Burgers)
Wees geen Kamikaze-verkoper (Richard van Houten)
Hoe houd ik mijn salesteam aan het bellen? (Victor Bonke)
Wat is uw missie? (Peter Stinckens)
Sales, de basis voor elke organisatie (Steyn Elshout)
Pipeline management: voorspelbaar verkoopsucces (Ronald van den Berg)
Onderhandeling, kunst en kunde (David Bloch)
Door de klant bedacht (Tips & Advies Verkoop)
Omgaan met onderhandelingstrucs (Piet Aarts)
CRM: lust of last? (Ronald van den Berg)
Op pad met je baas (Harro Willemsen)
Het salesteam als motor van succes (Ronald van den Berg)
Heeft de vergadering een op actie gerichte doelstelling? (Michel Hoetmer)
Klanten en andere ergernissen (Peter Stinckens)
Leiderschap en beloningsstructuur (Piet Aarts)
Uw tijd gaat nú in! (Tips & Advies Verkoop)
Positief beïnvloeden voor Sales Managers (Hans Oelen)
Benut strategische verkoopkansen (Ronald van den Berg)
Verkoopgeheim nr. 1: Transfer trust (Richard van Houten)
Verkoopstrategieën (Ronald van den Berg)
Uw kortingen liggen op straat (Tips & Advies Verkoop)
Plan B: uw alternatieve verkoopplan (Harro Willemsen)
De klant staat centraal! (Peter Stinckens)
Hoe bedoel je…economische omstandigheden? (Hans Oelen)
Strategische voorbereiding op het klantengesprek (Redactie Verkopersonline.nl)
Heeft uw verkoopbinnendienst tijd om te verkopen? (Herman Meijer)
Management by simplicity (Herman Meijer)
Het succesvol introduceren van nieuwe producten (Harrie van Heck)
Vier belangrijke vragen voor (uw) verkopers (Michel Hoetmer)
De angst voor 'NEE' (Hans Oelen)
Acquisitie: even genoeg aan uzelf gewerkt (Richard van Houten)
Duurzaamheid in sales begint intern (Herman Meijer)
Salesmanagers gaan altijd voor hun eigenbelang (Steyn Elshout)
Relatiebeheer makkelijk? Forget it! (Steyn Elshout)
Dan moet u naar een ander (Tips & Advies Verkoop)
Weg met verkoopprovisies! (Henk Hemstra)
Succesvol bezuinigen met solide verkooprapportages (Henk Hemstra)
Verkopen in een moeilijke markt (Peter Stinckens)
Checklist Sales Actie (Henk Hemstra)
Uitbesteden sales; wel of niet doen? (Alexander Loudon)
Het belang van teamwork – de kip en het ei (Herman Meijer)
In 3 stappen naar een (h)echt team (Henk Hemstra)
Gebruik uw budget effectief (Tips & Advies Verkoop)
Zeven vergadertips voor de Salesmanager (Herman Meijer)
Heeft uw provisiesysteem gewerkt? (Henk Hemstra)
Doe steeds iets meer dan anderen (Peter Stinckens)
Denk in termen van omzet, praat niet over klanten (Henk Hemstra)
Sales benchmarking – hoe doe je dat? (Alexander Loudon)
Checklist Provisie (Vladan Soldat)
Ter overname aangeboden: accountmanager – zo goed als nieuw (Herman Meijer)
Op weg naar beter leiderschap tijdens vergaderingen (David Bloch)
Punten van een goed verkoopplan (Redactie Verkopersonline.nl)
Administratie…kan ik niet zonder? (Vladan Soldat)
Wat te doen als uw verkopers niet scoren? (Hans Oelen)
Om buiten te winnen moeten we binnen beginnen (Herman Meijer)
Pimp uw verkoopcommissie (Herman Meijer)
Verkopen in Noord Holland is lastiger dan u denkt… (Richard van Houten)
Verkoopmanagement = mentaliteitsmanagement (Herman Meijer)
Echte koopjes bestaan niet (Jan-Willem Seip)
De zeilboot aan de muur (Harro Willemsen)
Laat verkopers zelf tot de conclusie komen (Peter Stinckens)
Waarom deze afspraak? (Peter Stinckens)
De waarde van strategie (Strategie/Salesplan)
Vraag waarom (Peter Stinckens)
Meer pit in uw sales meeting (Salesmanager)
Het management syndroom (Richte Lommert)
Rapporteren…irritant of nuttig? (Verkoop Succes)
Manage het salesproces, niet het resultaat (Vladan Soldat)
Hoe wordt u directeur? (Redactie Verkopersonline.nl)
Salesteam in moeilijke tijden (Vladan Soldat)
Empower je salesforce (Marvin Sutherland)

De deal creëren of najagen?!

Op deals jagen lijkt heel actief, maar brengt u in een passieve positie ten opzichte van de klant. Leert u deals te creëren, dan ligt dat anders. Doe het anders, met deze tips.

De deal creëren of najagen?!
Dit artikel behandelt het onderscheid tussen "chasing / achter deals aanlopen / jagen” versus het "creëren van een klant". Voorbeelden van dat eerste zijn:
  • wachten op een binnenkomende vraag en dan heel goed gaan opvolgen
  • CV's van werkzoekenden ongevraagd doorsturen naar potentiële werkgevers, in de hoop dat er wellicht één tussen zit die interesse toont
  • lijsten afbellen of systematisch acquisitiebezoeken doen met een standaard boodschap of "pitch" en hopen dat de klant toevallig zijn aankoopcriteria aanpast en op dat moment net nodig heeft wat u komt bieden.
Kortom: het lijkt een beetje op gokken.

De omgeving van de jacht - outbound

In dergelijke omgevingen hebt u de jagers, de doorzetters, de commerciële tijgers, de catalogusverkopers die waarschijnlijk hun klant perfect kunnen adviseren vanuit een technische expertise. Resultaten komen tot stand door keihard werken en nooit opgeven. Vaak is er veel rotatie in het personeelsbestand. Men gelooft in extrinsieke motivatie (de spreekwoordelijke 'wortel en stok') en klanten worden ook benaderd met FOMO marketing (fear of missing out).

De omgeving van de jacht - inbound
Of men gelooft juist heel erg in inbound-marketing, netwerking en referral selling. Dit levert dan de binnenkomende leads op die worden opgevolgd. De praktijk wijst uit dat dit wel leads kan binnenbrengen maar nooit voldoende om een organisatie en zijn verkopers te betalen. Het actief zoekende deel van de markt dat ‘toevallig’ op zoek is naar uw specifieke oplossing is gewoonweg te klein.

Statistieken van de goeroes,  gebaseerd op denkbeelden zoals ‘klanten zijn al voor 57% door hun aankoopproces voor ze met de verkoper in contact komen’, kunt u gerust met een dikke korrel zout nemen! Die zijn vaak gebaseerd op onderzoeken met de aanname dat de klant nu ook digitaal zijn huiswerk maakt, voor hij met de verkoper in contact komt. Hierdoor is een hele inbound-marketing industrie ontstaan met altijd dezelfde Silicon Valley-figuren op de achtergrond. Het is pure propaganda. In het volgende leg ik uit waarom?

Het B2C en B2B verschil
Let wel, in B-to-C ligt het vaak anders, daar spreken we over bestaande producten en consumenten die weten waar ze naar op zoek zijn en die digitaal vergelijken. Dit is in B-to-B oplossingenverkoop vaak niet het geval en als het toch gebeurt hebt u een B-to-B prospect die al beslist heeft te veranderen. Zij zijn vaak nog maar moeilijk te beïnvloeden hebben doorgaans hun keuze al gemaakt. Voor deze situatie verwijs ik u naar dit eerder verschenen artikel over verkopen in concurrentiële markten.

Deals creëren
In effectieve koude acquisitie moeten de aankoopcriteria nog gecreëerd worden. Daarom kiezen effectieve verkopers zelf hun klanten. Deal creators creëren nieuwe klanten door proactief klanten te benaderen. Ze beïnvloeden de aankoopcriteria, bijvoorbeeld door eerst een visie te verkopen. Een visie die er vandaag nog niet is en waar de klant dus ook niet actief op aan het zoeken kan zijn - hij heeft simpelweg nog geen aankoopcriteria voor deze visie.

Het gevolg is dat deze prospects minder tegenwerpingen en bezwaren opwerpen. Ook heeft de deal creator minder last van gatekeepers: u hebt immers een goede reden om de prospect te contacteren. U brengt een waarde op tafel. De klant moet wel luisteren en u wilt graag iets waardevols geven.

Andere interactie
Deal creators creëren een interactie door vragen te stellen en een onderzoekende houding aan te nemen. Hierdoor gaat de klant ook vragen stellen (het eerste koopsignaal!).  In deze co-creation ontstaan dan nieuwe aankoopcriteria. Elke verkoper die proactief klanten maakt heeft deze co-creatie al ervaren: het kan niet anders, de klant doet dit niet op eigen houtje. U hebt het bewust of onbewust al gedaan. Daarom kunt u deze verkoopvaardigheden ook relatief makkelijk verder ontwikkelen: ze zitten al in u.


Voorbeelden van eerst "een visie verkopen":
  1. "Banken zijn tegenwoordig bezig met het onderzoeken hoe consumentenkredieten 100 % digitaal afgehandeld kunnen worden. Nu is de uitdaging dat men vreest dat het contact met de klant gaat verwateren en daardoor complexe financiële producten moeilijker kunnen verkocht worden ... Dat is de reden waarom ik u eens benader: wist u dat ..." (stel dat u een oplossing kunt creëren, of al hebt, om hiermee om te gaan?)
    ==> dit zijn de verkopers die projecten verkopen en met de klant "partneren".
  2. "Ik keek uw jaarrekening na en zag op uw balans ... verschijnen ... Wist u dat dit kunt omzetten in ... /investeren in  .../ dat u dit kunt gebruiken voor ..." (vaag blijven) "Dat is de reden waarom ik u eens benader, om na te gaan hoe dit kan aangepakt worden/ of u er voor open staat om  ..."
  3. "Er is een belangrijke segment in uw doelgroep die uw website enkel mobiel zal bezoeken of via mobile apps. Ik zag dat dit vandaag moeilijk gaat want ... De reden dat ik u benader is omdat ..." (visie ontwikkelen in het domein van user experience, testing, mobile development,...)
En u kunt dergelijke boodschappen op allerlei manieren insteken, mocht men geen tijd hebben of de noodzaak er niet direct van inzien of niet direct de juiste beslisser zijn, etc. Als u telkens een reden hebt die specifiek genoeg is, dan gaat u ook deze reacties overwinnen. Uw aanpak overstijgt de tegenwerping en bezwaren. U wordt doorverbonden. De CEO/CXO belt terug.

Tot slot: ook verkoper is beter af
In dit soort situaties is de verkoper aan zet, leidt het proces en heeft dealcontrole. Dit is de beste motivatie voor verkopers om door te zetten. Resultaten worden haalbaar. Men leert beter omgaan met druk en ervaart een betere flow in de verkoopervaring. Een omgeving waarin deals worden gecreëerd heeft zo voor iedereen voordelen.

Rene Knecht

Rene  Knecht
Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. Zo heb ik doeltreffende systemen ontworpen voor koude acquisitie – prospectie op een natuurlijke manier. Deze aanpak is zeer geschikt voor dienstenverkopers, technici, consultants en ondernemers die hun diensten, expertise en zichzelf moeten verkopen.
Alle artikelen van deze auteur
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   9,3
(15 stemmen)
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel