We leven in de 21e eeuw. Een eeuw die economisch in het teken staat van informatica en verdere technologische ontwikkelingen. Vooral communicatie wordt daarbij steeds belangrijker.
De jaren negentig stonden in het teken van klantgerichtheid en kwaliteitszorg. Bedrijven die zich na de eeuwwisseling willen blijven handhaven, zullen op zijn minst aan deze klantgerichtheid moeten voldoen. Zij die daar niet mee bezig zijn, verliezen gegarandeerd de slag. Het zoeken naar nieuwe klanten en het behouden van bestaande relaties is een absolute must voor ieder bedrijf.
Samenwerking en teamwork Samenwerking en teamwork zijn daarvoor belangrijke, zo niet de belangrijkste schakels in het proces van overleving en voortgang. Sterker nog, samenwerking en teamwork vormen de basis, de kern waar alles om draait. Want hoe ver de technologie ook zal gaan, de persoonlijke communicatie blijft altijd de doorslaggevende factor binnen het economische verkeer.
Daarom moet in ieder bedrijf de essentie en de noodzaak van klantgerichtheid in iedere functie, op iedere afdeling en door iedere werknemer begrepen worden.
Want... salaris, inkomen en winst, worden betaald door de klanten. Iedere organisatie kent twee grote opponenten, te weten de operationele of technische activiteiten versus de commerciële afdelingen. Vaak zitten deze twee niet met elkaar op één lijn. Echter, de een kan niet zonder de ander en is ook niet belangrijker dan de ander, al wordt dat wel veel gedacht. Zonder verkoopactiviteiten kan er nu eenmaal niets worden geproduceerd en zonder productie of ontwikkeling kan er niets worden verkocht.
Tip Een goede samenwerking tussen beide is dan ook van groot belang, en dat zullen zowel de commerciële als niet-commerciële medewerkers moeten inzien. Begrip, maatwerk en vooral samenwerking die op elkaar is afgestemd, zijn onontbeerlijke voorwaarden voor succes. Het is als het verhaal van de kip en het ei: zonder kippen kunnen er geen eieren worden gelegd en zonder eieren worden er geen kippen geboren.
Herman Meijer heeft ruim veertig jaar ervaring in Sales en Management. Hij is bedrijfsadviseur, interim-manager, trainer/coach, presentator, verzorgt bedrijfspresentaties, workshops en congressen. Tevens schrijft hij columns, artikelen en boeken.
Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
Reageren
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.